2018-07-20, 22:46
Medlem
Jag vill ta automatkörkort men alla är så negativa till det Jag får inte till växlingen. I stressade trafiksituationer får jag motorstopp hela tiden. Jag växlar fel allt fokus läggs på växlingen. Men alla säger att det är sån skam att ta automat. Att man då inte tagit körkort på riktigt blir så ledsen och vågar inte ta automat för alla kommer se mig som totalt värdelös.

Är automat så himla illa???
Citera
2018-07-20, 22:49
Medlem
Fler och fler människor tar automatkort, allt eftersom fler och fler bilar byggs som automater. Tror inte du behöver oroa dej.
Citera
2018-07-20, 22:51
Medlem
Du blir ganska begränsad med automatkort, men det är bättre än inget. Kanske kan du ta ett fullt kort senare i livet.
Citera
2018-07-20, 22:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjocktjej
Jag vill ta automatkörkort men alla är så negativa till det Jag får inte till växlingen. I stressade trafiksituationer får jag motorstopp hela tiden. Jag växlar fel allt fokus läggs på växlingen. Men alla säger att det är sån skam att ta automat. Att man då inte tagit körkort på riktigt blir så ledsen och vågar inte ta automat för alla kommer se mig som totalt värdelös.

Automat är inget illa. Kommer aldrig mer att köpa en bil som inte har automatlåda.

Problemet är ju att du, beroende på omständigheter, blir hårt begränsad i framtiden gällande vilka bilar du kan köra, men det är ju smällen du får ta.

Själva växlingstekniken är ju dessutom en oerhört liten del av alltihop, med åtanke på regler, körteknik osv.
Citera
2018-07-20, 22:57
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

Manuellt växlade kommer snart att fasas ut så satsa på automatkort du.
Citera
2018-07-20, 23:00
Medlem
Automat är bäst. Bekymra dig inte. Det lilla problemet är ju att inte alla har förstått hur det fungerar och att du inte får köra manuell låda. Men det går ju att ändra senare, om du vill.
Senast redigerad av UltraMind 2018-07-20 kl. 23:02.
Citera
2018-07-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Du blir ganska begränsad med automatkort, men det är bättre än inget. Kanske kan du ta ett fullt kort senare i livet.

Jag vet begränsningen. Men jag fungerar inte med växling i stressade situationer. Jag tror jag måste lära mig vara i situationerna utan att tänka på växlingen för att bli bekväm så jag kan lägga allt fokus på trafiken, trafikanter, skyltar regler, ljus och allt runt i kring och inte växlingen. Jag får ta manuella senare
Citera
2018-07-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Automat är bäst. Bekymra dig inte. Det lilla problemet är ju att inte alla har förstått hur det fungerar och att du inte får köra manuell låda. Men det går ju att ändra senare, om du vill.

Tack!!!
Citera
2018-07-20, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Automat är inget illa. Kommer aldrig mer att köpa en bil som inte har automatlåda.

Problemet är ju att du, beroende på omständigheter, blir hårt begränsad i framtiden gällande vilka bilar du kan köra, men det är ju smällen du får ta.

Själva växlingstekniken är ju dessutom en oerhört liten del av alltihop, med åtanke på regler, körteknik osv.

Ja så tänker jag också!!
Citera
2018-07-20, 23:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tyvärr så vinner automatväxlade bilar alltmer mark.
Men bara att ha ett körkort är mycket värt.

Själv tycker jag växlandet går som automatik.
Citera
2018-07-20, 23:09
Medlem
Citat:
Tack!!!

Så lite!
När jag tog körkort så.var det så jävla viktigt med den manuella lådan.

Man följde ju med strömmen och jag hade inget problem med den typen av låda. Men gud ska veta hur mycket jag har älskat mina mercedes med automat. Underbara bilar och dom hade blivit sämre med manuell växellåda.
Citera
2018-07-20, 23:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tyvärr så vinner automatväxlade bilar alltmer mark.
Men bara att ha ett körkort är mycket värt.

Själv tycker jag växlandet går som automatik.

Håller med där.

Problemet uppstår när man kört manuell i 20 år, sedan köper automat och kör i 20 och sedan ska köra manuell igen. Visst sitter växlingen som en automatlåda i ryggmärgen, men alla jag pratat med har någon eller flera gånger glömt att frikoppla vid ett stopp.

Sedan håller jag inte med om tyvärr och mark.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in