2018-07-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Enligt AB har en man skjutits ihjäl i hemmet under nödvärnssituation.

Tidigare okänd för polisen, snuten skulle assistera vid en läkarundersökning mitt i natten?

"En man i 30-årsåldern man sköts ihjäl av polisen i Norrköping under natten mot fredagen.

Mannen fick besök i hemmet av två poliser och en läkare och gick då till attack.

– På plats uppstår en nödvärnssituation. En av polismännen avlossar sitt tjänstevapen, säger Mikael Ehne, vakthavande befäl vid polisen"

Låter ju....märkligt.
Vad skulle snutarna gjort då? De har mitt hundraprocentiga stöd!
Citera
2018-07-20, 19:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Svensk polis dödar flest i skjutningar ja. Men det är ju för att svensk polis inte får använda vapnet förrän det är riktigt jävla skit akut, och då finns ingen annan möjlighet än att skjuta center mass. Jämför med Finland, där möjligheten att nyttja vapnet i lagabefogenhet är betydligt större.

Nu vet jag inte dom exakta omständigheterna här men eftersom vapen avfyrats, och det skedde inne i någons hem så kan man ju tänka sig utfall med kniv i trångt utrymme, dvs max några meters avstånd. Finns inte en normalt funtad polis i hela sveriga/världen som inte skjutit under dom omständigheterna faktiskt.

Möjlig delförklaring. Nej den enskilde polisen har inte så mycket val sett till utbildning och brist på icke-dödliga vapen. Dock i en sådan här situation varför inte göra som man t.ex gör en Storbritannien. De har inga skjutvapen vid sådana här ingripanden och ändå extremt ovanligt att en polis skadas eller dör. De har bättre taktik och träning helt enkelt då de i möjlig farlig situation som detta har med sig sköldar som de pushar mot GM medan de slår med sin batong. GM har liksom inte en möjlighet att kunna sticka någon med sin kniv vid sådant förfarande.
Citera
2018-07-20, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Möjlig delförklaring. Nej den enskilde polisen har inte så mycket val sett till utbildning och brist på icke-dödliga vapen. Dock i en sådan här situation varför inte göra som man t.ex gör en Storbritannien. De har inga skjutvapen vid sådana här ingripanden och ändå extremt ovanligt att en polis skadas eller dör. De har bättre taktik och träning helt enkelt då de i möjlig farlig situation som detta har med sig sköldar som de pushar mot GM medan de slår med sin batong. GM har liksom inte en möjlighet att kunna sticka någon med sin kniv vid sådant förfarande.

Du menar att man kan utbilda bort det som gör att folk söker till polisen?

Svenska poliser vill ju ha offerbeteende, makt, vapen och polis-kuk befogenheter, att moraldrivet vara en protokoll slav som tjänar något större än sig själv/underlättar livet för människor utan att vara "schysst" och bete sig professionellt är England mästare på. Sverigekorea har svårt att förstå det där.

Ingen som bryr sig om sköldar och grejer här, här är det "lite personligt".

Det är det som är farligt.

Person kontot förvanskar ofta, avviker protokoll och gör utfall baserat på känslor och beter sig som ett offer.

Samma sak med invandringen.

Vad använder man i djungeln? HJÄRNAN. Inte känslor i första hand. Hjärnan utvärderar och är det enda instrumentet som svåra situationer kan upplösa känsloblockeringar/känsloinfall.
Senast redigerad av snuttis 2018-07-20 kl. 19:12.
Citera
2018-07-20, 19:10
Medlem
All heder åt polisen som bara gjorde sitt jobb inte så kul att åka hem till knarkare. Jag lider med den drabbade polismannen och hans familj
Citera
2018-07-20, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KenzieReeves
All heder åt polisen som bara gjorde sitt jobb inte så kul att åka hem till knarkare. Jag lider med den drabbade polismannen och hans familj

EXAKT DET HÄR OFFERBETEENDET JAG MENAR!

Polis är ett arbete! Även gamla krigare har heder och moral.

Det handlar inte om kul/tråkigt när det kommer till polisiärt arbete.

Dags att sluta som polis om du har den inställningen.

Ett moral konto har andra värderingar än ett känslokonto.

En poliskår det är synd om? SÅ INFANTILT. Genomsyrar hela den svenska modellen.

Infantilt offer douche beteende.
Senast redigerad av snuttis 2018-07-20 kl. 19:18.
Citera
2018-07-20, 19:13
Medlem
BOKFORFATTARENs avatar
Ingen som har tänkt på att polisbilarna står uppställda på bilden på husgaveln till Styrestagatan 10, men kan också vara nr 12 Norrköping. Titta på bilden i NT så ser man 3 hus på bilden in mot Tingstagatan, det fjärde huset där bilarna står är gaveln på ovannämnda fastighet där baksidan vetter in mot Tingstagatan 5 c, b och a.

Se Google bilden här: https://www.hitta.se/kartan!~58.58643,16.20272,18z/tr!i=8LT3hm2b/tileLayer!l=1/search!hq=norrk%C3%B6ping;60229;styrestagatan;10;! q=Styrestagatan%2010%2C%20Norrk%C3%B6ping!st=prv!t =at

Bilden på NT.se är öppen så den får ni kolla efter själva. Bilarna står närmare Styrgatan 10 eller 12 än Tingstagatan 5c. Finns en 29-årig man i 12;an
Citera
2018-07-20, 19:15
Medlem
Conams avatar
Vad händer nästa juvel får en psykos och länsman inte hinner dit? Kommer osökt att tänka på steroidstinna knäppisar som druckit mängder med alkohol och vars flickvän plötsligt gjort nåt fel, osv.
Nja jag är nog lite skeptisk till att (såna där) tillåts gå lösa.
Citera
2018-07-20, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Ja, jag är ingen expert, men experterna kanske ska sätta sig ner och tänka till så inte alla med självmordstankar blir avskjutna.

Jag menar att det per definition, måste anses som fel att skjuta ihjäl psykiskt sjuka som polis under uttryckning i ett hem så yrket inte unknar (dom har det tufft/det är inte lätt) utan luftas/ifrågasätts.

Du har makt du är polis, är det synd om dig och din makt = unken hållning. Mer expertis.

Vill du ha folk med puffror och konstig självbild samt stöd av ett samhälle för att de har det tufft?

De är betalda och de har valt sitt yrke.

Det ÄR aldrig och det SKA aldrig vara personligt. Det är ledsljuset för myndigheter. Det är professionalism.

Att du hjälper är av moral. Inte eget personligt kompis känslor rädd-konto.

Typiskt Sverigekorea. Utövas av myndigheter med, det är som att du ringer hem till folk när du pratar med myndigheter. Infantilt offerbeteende som resulterar i egna impulsiva utåtageranden anstår inte myndigheter.

Det GÅR att vara hård OCH rättvis. Men inte doucheig och falsk. Ska du vara real, va real.

DVS, gör inte bror duktig insatser och va härlig som polis, följ protokoll, ha inte offerbeteende, det resulterar i avskjutningar som skadar polisens rykte. Avvakta/Utvärdera. Du är en slav som polis, thats what you signed up for, du är inte John Wayne. Du har makt/pistol och behöver protokoll att följa. Minimera fingertoppskänslor och vidta försiktighetsåtgärder/följ protokoll.

For fucks fucking sake.

Hur många vågar ringa polisen nu om sambon låst in sig med kniv?
Hur många psykiskt sjuka tar livet av sig i Sverige årligen, hur många psykiskt sjuka blir skjutna till döds av polisen i Sverige årligen?
Citera
2018-07-20, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Hur många psykiskt sjuka tar livet av sig i Sverige årligen, hur många psykiskt sjuka blir skjutna till döds av polisen i Sverige årligen?

Vad menar du med detta?

Att polisen inte hjälper såååå många att ta livet av sig?

Jag menar att mass-psykosen ständigt får nytt fäste i Sverige.

Staten och myndigheter bedriver/förstärker sanktionerar handlar behandlar utifrån ett infantilt offerbeteende.

En professionell myndighet med rätt att ta liv kan inte ha/ges godkänt offerbeteende/agera utan att vara protokollslav. De ska inte göra egna unika insatser från det egna personliga-kontot.

D är ingen jävla privat företagare med ölmage som går omkring och är härlig.
Senast redigerad av snuttis 2018-07-20 kl. 19:25.
Citera
2018-07-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenzieReeves

Menar du att poliserna efter denna händelse fick åka hem till knarkare?

Personligen så tycker jag att de borde fått lite ledig tid efter denna händelse.

Hoppas ditt lidande ej blir för tungt att bära, själv så sänder jag en tanke till den avlidnes familj.
Citera
2018-07-20, 19:21
Medlem
Tuvtramps avatar
Funderat på detta hela dagen. Egentligen känner jag att det är helt rätt av polisen/poliser att skjuta om de känner sig hotade till livet MEN... att de inte lyckades avdramatisera situationen innan det gick så långt så allt behövde sluta så här tragiskt är ju faktiskt ett jätte-FAIL i sig.

Nästan borderline tjänstefel för jag tror patrullen/bilen/polisparet gjort/begått alla fel "i hela boken" man bara kan men det kan bero på många saker så skyller inte på dem som personer eller i sitt tjänsteutövande alls utan att veta mer om händelsen.

Behöver nog mer information för att bestämma mig för vad jag tycker..
Senast redigerad av Tuvtramp 2018-07-20 kl. 19:31.
Citera
2018-07-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Det är dags för någon kriminologstuderande att göra en undersökning på fall där polisen varit tvungna att skjuta och se hur det förhåller sig mellan kvinnliga och manliga poliser. En 60 kg kvinnlig polis kan inte utveckla mycket pondus i ett skarpt våldsläge.
För några år sen sköt polisen ihjäl en psyksjuk gubbe i en sommarstuga utanför Ystad. Mannen hade flera gånger tidigare varit hämtad av psykpersonal från Kristianstad. Denna gång sent på kvällen, efter att grannarna varit oroliga, var det bara polis där. De hade smugit runt huset och sett att mannen satt i vardagsrummet med knivar på bordet. De känner att ytterdörren är olåst och smyger tyst in, varvid mannen kommer utrusande ur vardagsrummet med kniv i högsta hugg och blir ihjälskjuten. Varför beteende sig polisen så klantigt? Vem hade inte fått panik om man hört att någon oannonserat tog sig in i huset på natten?

Troligen att i detta fallet var det motiverat, men man kan fråga sig om det inte kunde skötts annorlunda.

Vad ska dessa två halvfigurer till poliser göra annat än att skjuta om det varit ett skarpare läge?
För att inte tala om dessa FYRA kvinnliga poliser som är helt utmanövrerade av en galen asylsökare. Men en man, en annan asylsökare, brottar själv ner galningen men honom kör de kvinnliga poliserna iväg och situationen urartar helt när de själva ska övermanna galningen. Det enda försvar de haft om det blivit mer kritiskt hade varit skjutvapen.
Medan en resolut polis med fysisk pondus som han i denna videon troligen själv skulle ha rett upp de tidigare situationerna. I den med fylleristen i Angered hade nog inte ens något större bråk uppstått då GM insett det lönlösa.

Sen kan man fråga sig vilka poliser hade du själv velat skulle komma till undsättning om det var skarpt läge och du var attackerad av buset?

Det du skriver och länkar i dom två första filmerna är precis det jag menar. Dom är riskfaktorer dessa konstaplar. Dom kan inte agera och leverera det som förväntas av en polis i mina ögon. Ända sättet för dessa svin till poliser att styra upp dom situationerna på ett snabbt sätt är och ta till pistoler. Nu gjorde dom inte det i filmerna. Istället blir dom utskämda både socialt, privat och på nätet. Vad gör dom nästa gång dom hamnar i en liknande situation? Antagligen allt för att inte skämma ut sig en gång till.

I detta fall vet jag inte exakt hur händelseförloppet såg ut men som polis tycker jag man borde läsa av situationen, scanna av miljön. Känns det såpass osäkert att man fruktar för sitt liv kanske man ska kalla på förstärkning. Men som många andra kommit fram till här i tråden känns det som poliserna mött mannen med dragna vapen. Knockout sprayen(kanske heter något annat) poliserna har funkar mycket bra också kan jag säga av egen erfarenhet. Väldigt lätt att träffa en person i ögonen med pepparspray i en trappa om det va där han blev skjuten. Så det är illa. Blev han skjuten i lägenheten däremot är det ännu värre då dom inte behövt stapla in i lgh med dragna vapen. Vänta i trapphuset. Kalla på förstärkning. Försök kommunicera med personen. Kliver du in i en lägenhet där de finns en psykiskt sjuk person, och Du har en pistol i handen kan du ju gissa själv vad som händer om personen går till attack. Går du in i en lägenhet med en pistol i handen är du antagligen redo att använda den. Är du dessutom rädd kan det sluta hur fan som helst .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in