2018-07-19, 20:50
Medlem
Ingen kan sätta en diagnos via en text på internet. En kritier i DSM-V är till och med att man måste träffa patienten innan man kan sätta en diagnos.
Citera
2018-07-19, 22:24
Medlem
He's a narc for sure.
Citera
2018-07-20, 07:04
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWickedWitch
ASP, dock ogillar jag hur ASP är synonymt med psykopati, däremot tror jag att det krävs en viss individ för att kunna ”hjälpa” dessa individer, ja hjälpa, det jag vill få fram är att dessa människor oftast har en grund i trauma som barn, det kan vara känslomässig likaså fysisk eller bägge!
Det ASP behöver är kärlek, ovillkorlig kärlek o inget annat än kärlek, är man i en sådan relation så flyr man för livet, vilket man bör göra, för en ASP kommer att pressa dig till det yttersta o du kommer inte komma ut som den människan du tidigare varit, du kommer uppleva en smärta utan dess like, för att ASPn har sett ditt inre, hen vet precis hur hen ska trigga igång dig, på alla plan! En ASP är det bästa som kan hända en tex HSP o en HSP är det bästa som kan hända en ASP! I början fattar du inte varför du känner dig såpass trygg i ASPn, o ju längre tiden går så utvecklar man en relation, en vänskap, en tillit, för att sen inse att allt ASPn sagt o gjort bara varit lögn, skenmanöver, skitsnack, att ASPn har tryckt ner dig till avgrunden, o lämnat dig där i förtvivlan..
Det som blir intressant här nu dock, det är att ASPn (Den sanna ASPn) är utvald, likaså som HSPn (den sanna HSPn) är utvald, träffar man som HSP en ASP (medberoende o narcissisten) så kommer bägge att försöka med sina vanliga, normala taktiker som de alltid gjort, håller man dock ut, så börjar något hända i bägge, något man trott varit omöjligt, ASPn börjar sakta , sakta öppna sitt hjärta, om så bara en liten liten glipa, medan HSPn lider i hur djupt hon kan älska denna människa trots det mörker han kommit med, men i mörkret, i förtvivlan o smärtan, omvandlas hon, steg för steg till ljuset!
Och ASPn kan inte förstå hur någon kan älska honom så mycket trots allt märkligt han sagt o gjort o testat, så han blir rädd, för att han har förlorat den kontroll han tidigare besatt! Det är nu hans hjärta börjar slå igen.. Vilket resulterar i förvirring, flykt, panik!

Däremot skulle jag nog varna för de som förälskar sig i en ASP, ni måste vara 100% den raka motsatsen till hen (HSP) för att det ska sluta i pånyttfödelse, ni måste kunna älska utan krav, ovillkorligt, o genom detta kommer ni att finna vägen, till självkärlek, jag lovar er, men som sagt det krävs en viss individ för att palla trycket, annars kommer det sluta i evig förödelse!

Asp o hsp är två helt trasiga individer (halva själar) , som finner förståelse o förlåtelse i varandra! Detta säger allt, kärlek övervinner allt, även det man trott är omöjligt, att mörker kan bringa ljus, att ljus kan bringa mörker!
Du blandar ihop HSP med borderline och livet med starlet.
Citera
2018-07-20, 07:10
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
x Problem med ömsesidighet – det är alltför mycket personens egen sanning som gäller i relation till andra
x Stora känslosvängningar – personen svajar mellan ytterligheter. Ena dagen tycker personen att socialdemokraterna är bra, nästa dag är de inte vatten värda.
x Kränkande behandling av andra. Exempelvis fysiskt eller verbalt våld. Eller ekonomiskt utnyttjande.
x Lögner, halvsanningar och manipulation av fakta.
x Svårigheter med att be om ursäkt och se sin del i konflikter.
x Ett överdrivet behov av att kontrollera situationer och personer
x Frekvent (dock betydligt mer förut) hot om att skada/döda sig själv eller andra.
x Talar ofta om att man ska stötta sin familj, men ett par minuter senare totalt såga den andra personen.
x Personen drar ner andra på dåligt humör.
x Håller en extremt annorlunda fasad utåt till andra som inte känner personen så bra, uppfattar denne som jätte snäll och charmig. Men till de närstående i omgivningen liknar mer de andra sakerna på listen i sitt beteende.
x Impulsiv.
x Humörsvängningar som kan gå extremt fort (på sekunder) t ex först från att vara glad till att kolla vad nycklarna efter 5 sekunder senare skriker att personen vill ta livet av sig, börjar skriker och kastar saker.
Klockren borderlein. Det finns en tråd inne på R&S som heter. "Att vara tillsammans med nån som har borderline" eller nåt liknande. Väldigt bra tråd.
Citera
2018-07-20, 12:06
Medlem
KnackehaxanMias avatar

Låter som en människa med narcissistiska personlighetsdrag eller alternativt som en person som dricker på tok för många energidrycker, vilket för en del med ex ADHD kan va som att hälla bränsle på elden o gör dom aggressiva.

Lite läsvärt om energidryckers ev påverkan på människors kropp;
http://www.corren.se/mat/varning-for...a-4227282.aspx
Citera
2018-07-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWickedWitch
ASP, dock ogillar jag hur ASP är synonymt med psykopati, däremot tror jag att det krävs en viss individ för att kunna ”hjälpa” dessa individer, ja hjälpa, det jag vill få fram är att dessa människor oftast har en grund i trauma som barn, det kan vara känslomässig likaså fysisk eller bägge!
Det ASP behöver är kärlek, ovillkorlig kärlek o inget annat än kärlek, är man i en sådan relation så flyr man för livet, vilket man bör göra, för en ASP kommer att pressa dig till det yttersta o du kommer inte komma ut som den människan du tidigare varit, du kommer uppleva en smärta utan dess like, för att ASPn har sett ditt inre, hen vet precis hur hen ska trigga igång dig, på alla plan! En ASP är det bästa som kan hända en tex HSP o en HSP är det bästa som kan hända en ASP! I början fattar du inte varför du känner dig såpass trygg i ASPn, o ju längre tiden går så utvecklar man en relation, en vänskap, en tillit, för att sen inse att allt ASPn sagt o gjort bara varit lögn, skenmanöver, skitsnack, att ASPn har tryckt ner dig till avgrunden, o lämnat dig där i förtvivlan..
Det som blir intressant här nu dock, det är att ASPn (Den sanna ASPn) är utvald, likaså som HSPn (den sanna HSPn) är utvald, träffar man som HSP en ASP (medberoende o narcissisten) så kommer bägge att försöka med sina vanliga, normala taktiker som de alltid gjort, håller man dock ut, så börjar något hända i bägge, något man trott varit omöjligt, ASPn börjar sakta , sakta öppna sitt hjärta, om så bara en liten liten glipa, medan HSPn lider i hur djupt hon kan älska denna människa trots det mörker han kommit med, men i mörkret, i förtvivlan o smärtan, omvandlas hon, steg för steg till ljuset!
Och ASPn kan inte förstå hur någon kan älska honom så mycket trots allt märkligt han sagt o gjort o testat, så han blir rädd, för att han har förlorat den kontroll han tidigare besatt! Det är nu hans hjärta börjar slå igen.. Vilket resulterar i förvirring, flykt, panik!

Däremot skulle jag nog varna för de som förälskar sig i en ASP, ni måste vara 100% den raka motsatsen till hen (HSP) för att det ska sluta i pånyttfödelse, ni måste kunna älska utan krav, ovillkorligt, o genom detta kommer ni att finna vägen, till självkärlek, jag lovar er, men som sagt det krävs en viss individ för att palla trycket, annars kommer det sluta i evig förödelse!

Asp o hsp är två helt trasiga individer (halva själar) , som finner förståelse o förlåtelse i varandra! Detta säger allt, kärlek övervinner allt, även det man trott är omöjligt, att mörker kan bringa ljus, att ljus kan bringa mörker!
Det där är bara skitsnack. Nära på värre än alla fördomar man läser om psykisk ohälsa här.

Blanddiagnoser. Jag säger som många andra att det är mycket sannolikt Antisocial personlighetsstörning, Emotionell och känslomässig instabilitet och narcissism i någon kombo.
Citera
2018-07-20, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du blandar ihop HSP med borderline och livet med starlet.
Skönaste kommentaren

Allt är inte heller personlighetsstörningar. Helhetsbilden saknas oftast pga att människor söker på det här förenklade viset.
Citera
2018-07-21, 02:55
som tidigare nämnt förmodligen borderline. man får inte humörsvängningar av ASPD, men det kan finnas antisociala drag med borderline.

beroende på hur livet hos personen varit och även könet så kan det möjligtvis vara komplex traumatisering eller så. men rent spontant så låter borderline passande.

vissa här har sagt aspergers, men jag ser inte det som en nödvändighet.
Citera
2018-07-21, 06:30
Bannlyst
Borderline med antisociala drag skulle jag säga.
Citera
2018-07-21, 06:42
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Vad skulle det vara för fel på den personen? Tror ni att man ska vara på"andras" sida nu som har hatat en hela sitt liv?! Det är inget fel..
Citera
2018-07-21, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Vad skulle det vara för fel på den personen? Tror ni att man ska vara på"andras" sida nu som har hatat en hela sitt liv?! Det är inget fel..
Nej, allt det som TS skriver är naturligtvis fullt naturligt hos mentalt friska individer...
Citera
2018-07-21, 22:16
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Skönaste kommentaren

Allt är inte heller personlighetsstörningar. Helhetsbilden saknas oftast pga att människor söker på det här förenklade viset.

(jag blev kallad hit Do your thang kinda )

Människor som har anhöriga som inte är helt hemma, behöver allt stöd de kan få för att överleva. Om man lever nära en svårt störd person, så börjar man förr eller senare se sig själv som den störde. Vad vi andra runt ikring kan göra är att normalisera, det vill säga tala om att det inte är normalt, och lägga "problemet" där det hör hemma.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-07-21 kl. 22:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in