Citat:
Ursprungligen postat av
KlokOchSnygg
Då missar du det viktigaste i det Scott försöker säga, det han egentligen pratar om är Trumps förhandlingsteknik. Hur Trump försöker pressa in någon i ett hörn tills de lyssnar och hur han använder USA's storlek för att göra det.
Nejdå, det missade jag inte - det var ju bland annat det jag skrev om när jag nämnde hur amerikanernas ilska skulle sätta press på Putin, jag hade inte sett riktigt hela filmen när jag skrev men det ändrade ju ingenting, det var bara mer av samma. Och fortfarande finns förstås riskfaktorn att Putin är totalt ointresserad av att spela med. Dessutom tycker jag Scott allvarligt verkar underskatta rysslands militära storlek.
Citat:
Kina är förvisso en mycket svårare nöt att knäcka för Trump jämfört med Ryssarna men jag tror han använder samma teknik där bara att de är sist i kön. Genom att pressa de han kan innan han pratar med Kina igen så kan de eventuellt se att en efter en hoppar av.
Ja att gå in handelskrig är nog ingen idealisk strategi för att kamma dem medhårs i alla fall, det kan vi ju vara överens om hoppas jag.
Citat:
Vad är det då Trump är ute efter? Vad jag tror så är det faktiskt inte speciellt mycket. Det han vill är endast en spelplan där alla har samma chanser.
Menar du att Trump är villig att tillsammans med USA kliva ner från tronen som världens största supermakt/president? Eller kan du utveckla hur du menar?
Citat:
Jag tror inte Trump är speciellt oroad för det, däremot finns det stor risk att Putin blir blåst. Vad händer om Trump försvinner? Gissar på att trump givit säkra (så säkra han kan) garantier om att deras plan är inte bara är beroende på trump, troligen backar hela militären honom och han har antagligen också förklarat hur han snart kommer sätta åt korrupta inom deep state. Det tror jag är ett måste, trump måste trovärdigt förklara hur han kommer ta ner de som idag är otroligt rika, använder pengarna för att korrumpera ledare mm. Hur han kommer neutralisera dem
Aj fan - då är nog Putin inte rätt kille att snacka med - han kommer nog tro att Trump vill ta ner honom då... Att sätt dit skurkaktiga oligarker kanske ser bra ut på pappret - men om man behåller pengarna själv är det ju knappast en förbättring..
Har du kollat upp Putins (mycket svårt) estimerade net worth?
EDIT: Chansen / risken / möjligheten att Trump skulle framgångsrikt blåsa Putin i dessa sammanhang ser jag som fullständigt utesluten - Trump har i stort sett noll politisk, och främst utrikespolitisk, erfarenhet medan Putin ägnat större delen av sitt liv åt hårdförd politik.. De är inte i samma samma viktklass, de är inte ens i samma arena och tävlar.