2018-07-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Berätta för oss om Stadt istället!

Hej hopp

Men är det inte märkligt varför lägger de bara ut 1 av de 2 s vittnesmål?
Vad ska jag berätta om stadt?
Jag var för ung för att komma in där då. Så har inte så mycket att berätta.

Hej hopp
Citera
2018-07-18, 23:43
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamies
Kvällen
Jag vet att de har HA s DNA i bilen "Volvon" Men jag vet inte kanske har de hittat fleras DNA i den. Som ex "grannens" men det kanske finns vittnen som säger att de har åkt med vid flera tillfällen och då kan ju inte polisen veta om det är just denna kvällen eller någon annan gång. För att de är bekanta..

Hej hopp

Ditt svar hjälpte föga. Tyvärr, jag begriper inte vad du menar.
Citera
2018-07-18, 23:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamies
Kvällen
Jag vet att de har HA s DNA i bilen "Volvon" Men jag vet inte kanske har de hittat fleras DNA i den. Som ex "grannens" men det kanske finns vittnen som säger att de har åkt med vid flera tillfällen och då kan ju inte polisen veta om det är just denna kvällen eller någon annan gång. För att de är bekanta..

Hej hopp

Du "vet" de har Helenas DNA i Volvon men ändå lät polisen via media meddela att de inte hade fått någon träff. Tycker inte du att det är något som haltar här?
Citera
2018-07-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du "vet" de har Helenas DNA i Volvon men ändå lät polisen via media meddela att de inte hade fått någon träff. Tycker inte du att det är något som haltar här?

Ja för allt som står i tidningen är ju sant...
Jag förstår att ingen löser något här. OM era säkra källor är från tidningarna. VARFÖR skulle polisen gå ut med det? Polisen gick ut med DNA på skon. Hur gick det med det? Naturligtvis visste de ju redan resultatet. Inget som kommer förändra utredningen.
Jag är inte så säker på att något haltar här.
Tror du att polisen går ut via media om vad dom vet när varken familjen eller PW skriver här. Eller går ut via media vad de vet.
Jo du...

Hej hopp
Citera
2018-07-19, 00:24
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Det jag lade ut i tråden är ett sms som den här kvinnan skickade till min bekant som vidarebefordrade det till mig. Vi har sedan med kvinnans godkännande vidarebefordrat detta sms till polisen. Jag själv kan naturligtvis inte garantera att det hon skriver är med sanningen överensstämmande, men har samtidigt oerhört svårt att se varför hon skulle hitta på det här. Sen kan hon givetvis ha tolkat situationen fel. Jag utesluter inget här. Jag har ju tidigare efterlyst någon form av förklaring från B.W. här på forumet om detta men utan framgång. Det ska ha handlat om den första organiserade skallgången som jag tror inleddes på tisdagen av B.W, H.J med support av B.B den äldre.

Angående vad vittnet "Anna" ska ha sett så är det alltså en bil som stannar vid korsningen Ekuddenvägen på väg ut mot Marieforsleden och inget annat. I detta vittnesmål kan jag givetvis inte heller svara för sanningshalten, men återigen har jag svårt att se varför man skulle ljuga om en så här allvarlig händelse. Mycket svårt!

Tusen tack K-Sara!
Kommer ihåg när jag läste detta första ggn du lade ut det och med tanke på Björn W 's beteende under danskens rättegång så ja....han minskar ju inte som min kandidat ,så att säga.
Det plus mycket annat sammanlagt.
Iaf,tack!
Citera
2018-07-19, 00:44
Medlem
Citat:
Det jag lade ut i tråden är ett sms som den här kvinnan skickade till min bekant som vidarebefordrade det till mig. Vi har sedan med kvinnans godkännande vidarebefordrat detta sms till polisen. Jag själv kan naturligtvis inte garantera att det hon skriver är med sanningen överensstämmande, men har samtidigt oerhört svårt att se varför hon skulle hitta på det här. Sen kan hon givetvis ha tolkat situationen fel. Jag utesluter inget här. Jag har ju tidigare efterlyst någon form av förklaring från B.W. här på forumet om detta men utan framgång. Det ska ha handlat om den första organiserade skallgången som jag tror inleddes på tisdagen av B.W, H.J med support av B.B den äldre.

Angående vad vittnet "Anna" ska ha sett så är det alltså en bil som stannar vid korsningen Ekuddenvägen på väg ut mot Marieforsleden och inget annat. I detta vittnesmål kan jag givetvis inte heller svara för sanningshalten, men återigen har jag svårt att se varför man skulle ljuga om en så här allvarlig händelse. Mycket svårt!
Är vittnet Anna helt säker på att HA drogs in i bilen? Kan hon ha lyckats ta sig loss och sprungit en liten bit in på stigen och där blivit fälld därav det sista "åååånej". Har för mig att det var uppehåll emellan "så får ni/du inte göra" och "ååånej". Dog hon där i början på stigen intill ekuddenvägen så vore det klokast av GM att köra in och parkera vid skymd plats och lasta henne där istället för att lasta henne på ekuddenvägen. Det kan isåfall ha varit en ensam GM lika väl som att de var två.
Kan tänka mig att slaget som troligtvis utdelades chockade HA och att hon tog till flykt och att det i sin tur fick mannen att sätta efter henne. Undersökte polisen aldrig hela stigen ända bort till ekuddenvägen?
Senast redigerad av divadnil 2018-07-19 kl. 00:51.
Citera
2018-07-19, 01:09
Medlem
[quote=Ugglan.|64677095]Kvasta-Saras "bekant" sa följande:

"Vid första stoppet i skallgången så hoppade Björn upp på en sten så han skulle ses o höras o vi, *******och jag stod väldigt nära. Björn redogjorde för hur vi skulle fortsätta gå. Efter det pratade han med några yngre som stod intill o sa o visade hur Helena tappade sin sko när hon skulle springa iväg. Han gjorde en liten halvpiruett på stenen där han stod för att visa hur hon skulle ha fastnat med skon. /…/ Det var allt han sa som ******* och jag uppfattade och jag sa till ******* : "hur kan han veta hur hon tappade skon?" /.../ Men jag minns piruetten och hur hon skulle ha tappat skon på för sätt mycket väl."

Jag får intrycket att BW:s "illustration" var mycket mer "konkret" än bara "hur det skulle ha kunnat gå till". Det finns fullt utrymme att tänka in att han beskrev det som han hade sett - om än med en stor portion slughet i utförandet. I texten framgår både "visade hur Helena tappade sin sko när hon skulle springa iväg" och "hur hon skulle ha fastnat med skon". Särskilt det första citatet är
ganska "direkt".

Vad tror ni om att BW var övertaggad på tisdagen och ville att folk skulle förstå iscensättningen och därför blev han övertydlig i sin iver att visa hur han ville att folk skulle tolka fyndens placeringar?

Har hänt i tidigare fall att medskyldiga är behjälpliga och på så sätt kan bli styrande och vilseleda.
Det är mkt intressant vad PW och UA mfl har att tillföra ang söndagen och natten till måndag. Deras iakttagelser är viktiga, speciellt som tillbaka blick och kunna se vilka som gjorde vad osv. Då kan även en del misstankar avstyras. Men här får man inte reda på något hur de första spontan söken gick till och vilka som var deltog osv...Samt polisens agerande ....
Citera
2018-07-19, 01:20
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Glöm dock inte i sammanhanget att "Hanna" har sagt att bråket redan pågick när hon kom ut med hunden och att hon därför dröjde sig kvar en stund, ända tills bilen hade vänt och kört upp mot Marieforsleden igen. Så, bråket "rakt ut i Kohagen" var redan i full gång när "Hanna" kom ut.

Själva händelseförloppet kan givetvis justeras här och där, men min punktuppställning var i huvudsak tänkt som en redogörelse för varför jag tänkte tanken att Kvasta-Saras två "sensationsinlägg" ändå skulle kunna bindas samman med en viss hygglig logik kombinerat med att "Hannas" uppgifter också skulle rymmas i modellen.

Ok, men vad tror du själv, kan ett slag i ansiktet med näsblod som följd ha delats ut för att få in Helena i bilen igen?

I vilket skede och hur lyckas du med att placera Helena i lekparken i den här "modellen"? eller var hon kanske aldrig där?

Men att BW pratade om den upphittade skon under tisdagens skallgång är väl inte längre att betrakta som ett "sensationsinlägg"?
Citera
2018-07-19, 01:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Vad tror ni om att BW var övertaggad på tisdagen och ville att folk skulle förstå iscensättningen och därför blev han övertydlig i sin iver att visa hur han ville att folk skulle tolka fyndens placeringar?

Har hänt i tidigare fall att medskyldiga är behjälpliga och på så sätt kan bli styrande och vilseleda.
Det är mkt intressant vad PW och UA mfl har att tillföra ang söndagen och natten till måndag. Deras iakttagelser är viktiga, speciellt som tillbaka blick och kunna se vilka som gjorde vad osv. Då kan även en del misstankar avstyras.

Ja hos mig ringer alla varningsklockor och misstankarna stärks givetvis av att det redan finns många saker som pekar mot just BW.

PW och UA sätter dock käppar i hjulen för alla som misstänker BW eftersom dom båda verkar ta honom i försvar. Eller så gör dom inte det, dom kanske bara följer polisens instruktioner (vilket leder tilll obegripliga dimridåer för oss insatta) för att han inte ska outas.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-19 kl. 01:53.
Citera
2018-07-19, 02:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
"Hanna" har - men också Jenvén i Veckans brott - varit tydlig med att de höga rösterna kom från "rakt ut i Kohagen" från "Hannas" position räknat - alltså en bit in i skogsdungen från Ekudden-vägen, men inte så långt in att ljuden kom från den stora granen vid lekplatsens östra långsida. Säg högst halvvägs in på skogsstigen. Avståndet från Ekuddenvägen till lekplatsen östra långsida är cirka 165 meter, så kanske typ 80 till 90 meter in? Jenvén säger i programmet att "Hanna" hörde rösterna typ "rakt ut" i Kohagen. Sedan kan det kanske vara svårt att på metern peka ut riktningen, möjligen att rösterna skulle ha kunnat komma från den lilla bergsknallen precis före den stora granen vid lekplatsens östra långsida. Tror inte att jag kan precisera det bättre än så.

Men hur får du då ihop det hela med Kvasta-Saras vittne som såg hur en kvinna, förmodligen HA, hoppade ur en bil vid Ekuddenvägen för att sedan slitas tillbaka in i den?

Om det var möjligt för Hanna att uppfatta röster och skrik ute vid Ekuddenvägen så kan Kvasta-Saras vittnes observation funka men inte om rösterna kom från 80-90 m in i skogsdungen.
Frågan blir således: Var det möjligt att höra skrik och röster utifrån Ekuddenvägen från Hannas position?
Vidare, hur får man på endast någon minut med sig en flyende, rädd kvinna tillbaks till en bil som står och väntar ute vid vägen efter att man har jagat henne 80 m in i en skogsdunge? Det hinner man inte ens om man så sätter en pistol mot tinningen.
För att det du beskriver ska gå ihop måste Helena antingen ha bragts om livet inne i kohagen eller åtminstone slagits medvetslös. Därefter har man hämtat upp hennes kropp med bilen via cykelvägen.
Kvasta-Saras vittnesuppgift passar inte in om man förlitar sig på att rösterna som Hanna hörde kom från personer som befann sig 80-90 m in i kohagen.

Och som divadnil nyss frågade: Såg verkligen vittnet att kvinnan slets tillbaka in i bilen?
I Kvasta-Saras senaste inlägg påstår hen att vittnet "Anna" endast hade sett en bil i korsningen Ekuddenvägen/Marieforsleden, vad är det för ett vittnesmål? Plötsligt säger det ingenting, när det tidigare beskrevs att en kvinna slets in i en bil var det ett sensationellt vittnesmål men om det nu endast handlar om att någon har sett en bil så faller det ju platt som en pannkaka...
Är detta verkligen 2 sensationsinlägg Ugglan? som det ser ut nu verkar det vara 0-sensation.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-19 kl. 03:11.
Citera
2018-07-19, 03:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Kanske kan bidraga med lite här: Finns ett vittnesmål jag har tagit del av som jag skickar ut här i tråden!

Det här rör ett tips gällande försvunna Helena Andersson, Mariestad.

Uppgifterna har jag fått från en god vän.

Detta hände i juni 2016 på en restaurang i Mariestad.. Där hade han kommit i samtal med en person vid namn Anna . Dom hade kommit in på ämnet Helenafallet med anledning av att det närmar sig årsdagen. Anna hade även sin man med sig.

Hon berättade att hon hade varit på Stadt den här kvällen. Hon var kvar tills det stängde. Hon hade sett Helena där inne. Efter det dröjde hon sig kvar på torget en stund för att vid ca 02.15 promenera vidare mot Lockerudshållet tillsammans med en kille. Dom passerar polishuset och väljer att slå sig ner i gröngräset mitt emot korsningen där vägen går ner mot Ekudden. Alltså på andra sidan Marieforsleden. När klockan är runt 02.30-03.00 (osäkerhet pga viss berusningngsgrad) så kommer det en ljus och enligt Anna ganska hög bil körandes från Ekudden-hållet och stannar vid korsningen. Då kliver det ur en kvinna från passagerarsidan som Anna är SÄKER på är Helena Andersson.(Anna var ytligt bekant med någon av Helenas systrar och visste mycket väl vem Helena var) Strax efter kliver även föraren ur. Dom båda är mycket osams och skriker på varandra, varpå föraren med våld sliter in Helena i bilen igen och försvinner med en rivstart i riktning mot Lockerudshållet. Efter det ser Anna inte bilen igen.

Anna kan inte säga vad det var för bilmärke, eller typ av bil. Bara att den var ljus och upplevde den som hög.

Tyvärr har inte Anna lämnat det här tipset till polisen. Detta är givetvis otroligt beklagligt! Varför vet jag ej, men hon uppger att hon har mått mycket dåligt periodvis, och kanske inte har vågat/förmått. Nu känner hon skam över att hon inte har gått till polisen.Inte ens Annas:s man har känt till detta, då han också var frågande och undrade varför hon inte har sagt något. Den kille som satt tillsammans med Anna i gräset den här juninatten 1992 mindes hon inte vem han var.

Min bekant frågade om det är okej att han för detta vidare. Detta gav hon med viss tvekan godkännande till. Han fick ett mycket seriöst intryck både av Anna och det som hon berättade. Detta tips är i juni 2016 överlämnat till Pelle Jenvén på Länskrim grova brott Skövde.
Jag är inte främmande för att Lars Johanssons uttalande i den här artikeln har med detta vittnesmål att göra:"Kriminalkommissarie Lars Johansson är chef över polisens rotel för grova brott i Skaraborg. Han avfärdar däremot GW:s teori.

– Jag har inte samma uppfattning om det händelseförloppet och skulle kunna presentera andra alternativ som är mer trovärdiga än GW:s. Han går in i en fälla. Jag vill inte kommentera varför, men jag har inte samma brottsplatsanalys som han, säger Lars Johansson, som ansvarar för mordutredningen."
http://www.expressen.se/gt/gw-om-mordutredarna-en-samling-idioter/
Anna heter som ni säkert fattar egentligen något annat!
Mvh/Kvasta-Sara

Mycket märkligt utspel av dig Kvasta-Sara ang. vittnet "Anna".

Min fetning: (scrolla ner en bit i hens text)

Så här lät det för 5 månader sen - då var vittnesmålet utförligt, detaljrikt och i romanform!
- Numera är vittnesmålet extremt återhållssamt för att inte säga minimalistiskt och ändrat till: "Anna" såg en bil... och inget mer.

Vad är det som har hänt? varför ändrar du nu på vittnesmålet? det här är ju att sprida desinformation. Ljuger du nu eller ljög du tidigare? Kan du ens förklara dig?
Värmeslag?
Blackout?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-19 kl. 04:15.
Citera
2018-07-19, 05:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Mycket märkligt utspel av dig Kvasta-Sara ang. vittnet "Anna".

Min fetning: (scrolla ner en bit i hens text)

Så här lät det för 5 månader sen - då var vittnesmålet utförligt, detaljrikt och i romanform!
- Numera är vittnesmålet extremt återhållssamt för att inte säga minimalistiskt och ändrat till: "Anna" såg en bil... och inget mer.

Vad är det som har hänt? varför ändrar du nu på vittnesmålet? det här är ju att sprida desinformation. Ljuger du nu eller ljög du tidigare? Kan du ens förklara dig?
Värmeslag?
Blackout?

Utspel??

Jag ville reda ut frågan var bilen stannade då det verkade vara oklart för någon.

Själva vittnesmålet och händelseförloppet i det har jag ju redan lagt ut. Det är det som du citerar. Och det står fast.

Jag står också fast i tron att man gör rätt när man vill hjälpa detta hemska fallet framåt!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in