2018-07-18, 18:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
När det gäller BW och Kvasta-Saras inlägg kan man nog dra flera möjliga slutsatser än bara "1.) BW är inte GM - vittnesuppgiften är sann. 2.) BW är GM - vittnesuppgiften är inte sann". Man behöver ju inte utgå från att BW skulle vara just "GM", för att ta ett exempel.

Ja givetvis kan man det, men med tanke på att BW uppenbarligen såg HA tappa skon på stigen (BWs uttalande kan inte tolkas på annat sätt enligt dig) så ligger det ju väldigt nära till hands att misstänka honom eller åtminstone hans inblandning eftersom han i sådant fall var "på plats".
Citera
2018-07-18, 18:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja givetvis kan man det, men med tanke på att BW uppenbarligen såg HA tappa skon på stigen (BWs uttalande kan inte tolkas på annat sätt enligt dig) så ligger det ju väldigt nära till hands att misstänka honom eller åtminstone hans inblandning eftersom han i sådant fall var "på plats".

Ja, jag kan i alla fall misstänka hans inblandning (men jag ha fel, naturligtvis) och därför skrev jag "på plats" som en koppling till innehållet i Kvasta-Saras första "sensationsinlägg".

Jag skrev följande i 27426 på förra sidan (eftersom Kvasta-Saras "bekant" hade placerat BW på plats i Kohagen med märkliga uttalanden och göranden): "Alltså, Kvasta-Sara levererade två riktiga "sensationshistorier" på kort tid. Den ena historien handlade om vad BW ska ha gjort och sagt i Kohagen angående hur Helena fastnade med ena skon (alltså att BW ska ha varit på platsen när Helena attackerades) och den andra historien handlade alltså om den här bilen som stannar vid Marieforsleden med en kvinna som hoppar ur men som genast blir indragen igen, varpå bilen snabbt kör iväg."
Senast redigerad av Ugglan. 2018-07-18 kl. 19:00.
Citera
2018-07-18, 19:22
Medlem
Citat:
Om nu BW verkligen har sagt det som påstås under första skallgången på söndagen så har jag väldigt svårt att tro att han visade hur det såg ut när HA tappade skon. Jag tror snarare att han kan ha visat hur det kan ha gått till när hon tappade skon och det är ju en avsevärd skillnad. Och om BW nu verkligen befann sig så nära händelseförloppet vore han ju dessutom en potentiell GM och den risken tror jag inte att han skulle utsätta sig själv för frivilligt om han nu är Helenas baneman. Endast en GM som jagade HA på stigen kan rimligen ha sett henne tappa skon. Men visst, BW kan givetvis vara en av svensk kriminalhistorias mest korkade GM fast å andra sidan går det inte ihop med det faktum att GM i detta fall inte är gripen trots att det nu har gått 26 år.

Vad det gäller BW så kan man förmodligen dra följande slutsats angående Kvasta-Saras vinnesuppgift:

1.) BW såg HA tappa skon men är inte GM - vittnesuppgiften är sann.

2.) BW är GM - vittnesuppgiften är inte sann utan har feltolkats.
Har oxå i minst 10 år vrt säk på BW som GM-------i sommar har jag gard med Pilot(K M). Men har nu läst här ngnstans att B.W kan vara pilot,isåf=det klart som jag misst så länge. B.W var den sista som prat med H.A,förv att pol inte sats mer här med press förh-----------han har klarat sig nog länge nu !
Senast redigerad av deakpeasley 2018-07-18 kl. 19:26.
Citera
2018-07-18, 19:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Jo, en till ska angående turerna kring Kvasta-Saras inlägg.

I det första "sensationsinlägget från Kvasta-Sara (som jag citerade på förra sidan står också): "B.W har ju diskuterats från och till i den här tråden. Det jag kommer att lägga ut nu rör en observation från en dam som var med på den absolut första skallgången som företogs i Ekuddenområdet."

Vad menas med den "absolut första skallgången som företogs i Ekuddenområdet"? Menas söket redan på söndagen eller menas ett sök på typ måndagen eller tisdagen? Det här är mycket viktigt, eftersom om det är söndagen som avses hade ju den första skon inte hittats. I det läget ter sig BW:s uttalande extremt suspekt, eftersom han i så fall "visste något som ingen annan då visste" (om ni förstår hur jag menar). Om det däremot är ett sök som görs på måndagen eller tisdagen kommer ju saken i ett annat läge, eftersom BW då kan/bör ha vetat var skorna hittades. I det läget återstår "bara" iakttagelsen från Kvasta-Saras bekant, om nu den storyn är sann. Hur man sedan ska/kan tolka den iakttagelsen är så klart en annan fråga. Märk också att vi inte vet exakt hur väl Kvasta-Sara har återgett det som hans/hennes "bekant" sa.

Kan du, Kvasta-Sara, återkomma och lite mer exakt försöka att återge vad din bekant sa? Det här är viktigt!

I övrigt kom jag in på Kvasta-Saras inlägg genom inlägget från exsist överst på förra sidan. De inlägg som jag har skrivit sedan dess bygger på att det som Kvasta-Sara skriver är sant, annars faller mina spekulationer om BW i frågan. Och är inlägget från Kvasta-Sara sant återstår tolkningsfrågan.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-07-18 kl. 20:36.
Citera
2018-07-18, 20:44
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vad menas med den "absolut första skallgången som företogs i Ekuddenområdet"? Menas söket redan på söndagen eller menas ett sök på typ måndagen eller tisdagen? Det här är mycket viktigt, eftersom om det är söndagen som avses hade ju den första skon inte hittats. I det läget ter sig BW:s uttalande extremt suspekt, eftersom han i så fall "visste något som ingen annan då visste" (om ni förstår hur jag menar). Om det däremot är ett sök som görs på måndagen eller tisdagen kommer ju saken i ett annat läge, eftersom BW då kan/bör ha vetat var skorna hittades.

Kan inte tänka mig att det är vännernas och grannarnas sporadiska sökande under söndagen som vittnet syftar på med uttalandet: "den absolut första skallgången", utan det bör vara tisdagens skallgång eftersom det enligt uppgift var den första organiserade sökinsatsen.

BW ska enligt uppgift ha deltagit i sökandet båda dessa dagar. På tisdagen ledde han skallgången och då kan man tänka sig att han i rollen som ledare kanske klättrade upp på en sten och talade om skon.
Men - det vore väldigt märkligt om BW redan på söndagen hade ställt sig på en sten och informerat om hur det gick till när Helena tappade skon samt gjort en piruett när förmodligen även polisen var på plats.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-18 kl. 21:04.
Citera
2018-07-18, 20:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Kan inte tänka mig att det är vännernas och grannarnas sporadiska sökande under söndagen som vittnet syftar på med uttalandet: "den absolut första skallgången", utan det bör vara tisdagens skallgång eftersom det var den första organiserade sökinsatsen.

Jag har också för mig att den första riktiga sökinsatsen kom igång på tisdagen, så sannolikt är det den som avses.
Citera
2018-07-18, 21:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
"Kvasta-Sara levererade två riktiga "sensationshistorier" på kort tid. Den ena historien handlade om vad BW ska ha gjort och sagt i Kohagen angående hur Helena fastnade med ena skon (alltså att BW ska ha varit på platsen när Helena attackerades) och den andra historien handlade alltså om den här bilen som stannar vid Marieforsleden med en kvinna som hoppar ur men som genast blir indragen igen, varpå bilen snabbt kör iväg."

Varifrån kom skriket som du uppfattar det hela? Det kom väl mer utifrån Ekuddenvägen någonstans än från lekplatsen-hållet?
Citera
2018-07-18, 21:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Varifrån kom skriket som du uppfattar det hela? Det kom väl mer utifrån Ekuddenvägen någonstans än från lekplatsen-hållet?

"Hanna" har - men också Jenvén i Veckans brott - varit tydlig med att de höga rösterna kom från "rakt ut i Kohagen" från "Hannas" position räknat - alltså en bit in i skogsdungen från Ekudden-vägen, men inte så långt in att ljuden kom från den stora granen vid lekplatsens östra långsida. Säg högst halvvägs in på skogsstigen. Avståndet från Ekuddenvägen till lekplatsen östra långsida är cirka 165 meter, så kanske typ 80 till 90 meter in? Jenvén säger i programmet att "Hanna" hörde rösterna typ "rakt ut" i Kohagen. Sedan kan det kanske vara svårt att på metern peka ut riktningen, möjligen att rösterna skulle ha kunnat komma från den lilla bergsknallen precis före den stora granen vid lekplatsens östra långsida. Tror inte att jag kan precisera det bättre än så.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-07-18 kl. 21:37.
Citera
2018-07-18, 22:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
* Helena har på något sätt kommit till Kohagen/in i skogsdungen/bort till lekplatsen. (Om hon gick hela vägen eller fick skjuts av någon/några lämnar jag därhän.)
Jag får känslan av att Helena kanske inte kom så mycket längre än till Ekuddenvägen där hon då antingen släpptes av efter att ha fått skjuts en bit (men något gick väldigt fel) eller alt. tillfälligt lyckades ta sig ut/försökte fly för att sedan dras in i bilen igen (Helena skriker och bildörrar slås igen).

Citat:
* "Hanna med hunden" hör minst två upprörda mansröster och en gråtande, skrikande kvinna. Bland annat hör vittnet "Så här kan/får ni inte göra" (kvinnorösten), "Fan" (mansröst) och ett utdraget "Åhneeeeej" från den kvinnliga rösten, varpå en tystnad följde.

* Strax efter nämnda "Åhneeeeej" hör "Hanna med hunden" hur bildörrar slås igen ute på Ekuddenvägen, varpå bilen kör ner en kort bit mot Ekudden-området och vänder vid infarten till Kafé Bäcken för att sedan köra upp mot Marieforsleden igen.

* Uppe vid Marieforsleden lyckas Helena kortvarigt ta sig ur bilen, för att sedan snabbt dras in i den igen. Detta uppfattas av Kvasta-Saras andra "bekant".

Frågan är om inte dessa 3 beskrivna situationer hör ihop, dvs. att det här är beskrivningen av ett snabbt händelseförlopp som sker vid ett och samma tillfälle?

* "Hanna med hunden" hör minst två upprörda mansröster och en gråtande, skrikande kvinna. Bland annat hör vittnet "Så här kan/får ni inte göra" (kvinnorösten), "Fan" (mansröst) och ett utdraget "Åhneeeeej" från den kvinnliga rösten, varpå en mycket kort tystnad följde.

Detta är min tolkning av ovanstående:

Helena släpps av/lyckas fly men hinns ikapp av en person varpå Hanna med hunden hör: "upprörda mansröster och en gråtande, skrikande kvinna".
Det hundvittnet sedan hör är när Helena med våld förs tillbaka till bilen skrikandes: "Så här kan/får ni inte göra"
Därefter hör vittnet: "Fan" (mansröst) och ett utdraget "Åhneeeeej" från Helena, varpå en tystnad följde: Här kan GM ha tyckt att H skrek för högt och för mycket och därför tystat henne med ett hårt slag i ansiktet (blod från HAs näsa droppade då ner på ena skon) varpå en tystnad följde. Vittnet Hanna hör sedan hur bildörrar slås igen och bilen kör iväg.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-18 kl. 22:26.
Citera
2018-07-18, 22:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag får känslan av att Helena kanske inte kom så mycket längre än till Ekuddenvägen där hon då antingen släpptes av efter att ha fått skjuts en bit (men något gick väldigt fel) eller alt. tillfälligt lyckades ta sig ut/försökte fly för att sedan dras in i bilen igen (Helena skriker och bildörrar slås igen).

Frågan är om inte dessa 3 beskrivna situationer hör ihop, dvs. att det här är beskrivningen av ett snabbt händelseförlopp som sker vid ett och samma tillfälle?

* "Hanna med hunden" hör minst två upprörda mansröster och en gråtande, skrikande kvinna. Bland annat hör vittnet "Så här kan/får ni inte göra" (kvinnorösten), "Fan" (mansröst) och ett utdraget "Åhneeeeej" från den kvinnliga rösten, varpå en mycket kort tystnad följde.

Detta är min tolkning av ovanstående:

Helena släpps av/lyckas fly men hinns ikapp av en person varpå Hanna med hunden hör: "upprörda mansröster och en gråtande, skrikande kvinna".
Det hundvittnet sedan hör är när Helena med våld förs tillbaka till bilen skrikandes: "Så här kan/får ni inte göra"
Därefter hör vittnet: "Fan" (mansröst) och ett utdraget "Åhneeeeej" från Helena, varpå en tystnad följde: Här kan GM ha tyckt att H skrek för högt och för mycket och därför tystat henne med ett hårt slag i ansiktet (blod från HAs näsa droppade då ner på ena skon) varpå en tystnad följde. Vittnet Hanna hör sedan hur bildörrar slås igen och bilen kör iväg.

Glöm dock inte i sammanhanget att "Hanna" har sagt att bråket redan pågick när hon kom ut med hunden och att hon därför dröjde sig kvar en stund, ända tills bilen hade vänt och kört upp mot Marieforsleden igen. Så, bråket "rakt ut i Kohagen" var redan i full gång när "Hanna" kom ut.

Själva händelseförloppet kan givetvis justeras här och där, men min punktuppställning var i huvudsak tänkt som en redogörelse för varför jag tänkte tanken att Kvasta-Saras två "sensationsinlägg" ändå skulle kunna bindas samman med en viss hygglig logik kombinerat med att "Hannas" uppgifter också skulle rymmas i modellen.
Citera
2018-07-18, 22:55
Bannlyst
Citat:
Jo, en till ska angående turerna kring Kvasta-Saras inlägg.

I det första "sensationsinlägget från Kvasta-Sara (som jag citerade på förra sidan står också): "B.W har ju diskuterats från och till i den här tråden. Det jag kommer att lägga ut nu rör en observation från en dam som var med på den absolut första skallgången som företogs i Ekuddenområdet."

Vad menas med den "absolut första skallgången som företogs i Ekuddenområdet"? Menas söket redan på söndagen eller menas ett sök på typ måndagen eller tisdagen? Det här är mycket viktigt, eftersom om det är söndagen som avses hade ju den första skon inte hittats. I det läget ter sig BW:s uttalande extremt suspekt, eftersom han i så fall "visste något som ingen annan då visste" (om ni förstår hur jag menar). Om det däremot är ett sök som görs på måndagen eller tisdagen kommer ju saken i ett annat läge, eftersom BW då kan/bör ha vetat var skorna hittades. I det läget återstår "bara" iakttagelsen från Kvasta-Saras bekant, om nu den storyn är sann. Hur man sedan ska/kan tolka den iakttagelsen är så klart en annan fråga. Märk också att vi inte vet exakt hur väl Kvasta-Sara har återgett det som hans/hennes "bekant" sa.

Kan du, Kvasta-Sara, återkomma och lite mer exakt försöka att återge vad din bekant sa? Det här är viktigt!

I övrigt kom jag in på Kvasta-Saras inlägg genom inlägget från exsist överst på förra sidan. De inlägg som jag har skrivit sedan dess bygger på att det som Kvasta-Sara skriver är sant, annars faller mina spekulationer om BW i frågan. Och är inlägget från Kvasta-Sara sant återstår tolkningsfrågan.

Det jag lade ut i tråden är ett sms som den här kvinnan skickade till min bekant som vidarebefordrade det till mig. Vi har sedan med kvinnans godkännande vidarebefordrat detta sms till polisen. Jag själv kan naturligtvis inte garantera att det hon skriver är med sanningen överensstämmande, men har samtidigt oerhört svårt att se varför hon skulle hitta på det här. Sen kan hon givetvis ha tolkat situationen fel. Jag utesluter inget här. Jag har ju tidigare efterlyst någon form av förklaring från B.W. här på forumet om detta men utan framgång. Det ska ha handlat om den första organiserade skallgången som jag tror inleddes på tisdagen av B.W, H.J med support av B.B den äldre.

Angående vad vittnet "Anna" ska ha sett så är det alltså en bil som stannar vid korsningen Ekuddenvägen på väg ut mot Marieforsleden och inget annat. I detta vittnesmål kan jag givetvis inte heller svara för sanningshalten, men återigen har jag svårt att se varför man skulle ljuga om en så här allvarlig händelse. Mycket svårt!
Citera
2018-07-18, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Kan du förtydliga det fetade i stycket ovan? Menar du något mer eller menar du någon annans?

Kvällen
Jag vet att de har HA s DNA i bilen "Volvon" Men jag vet inte kanske har de hittat fleras DNA i den. Som ex "grannens" men det kanske finns vittnen som säger att de har åkt med vid flera tillfällen och då kan ju inte polisen veta om det är just denna kvällen eller någon annan gång. För att de är bekanta..

Hej hopp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in