2018-07-18, 21:47
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Det enda jag kan hitta om Marx+frihandel är följande citat: "Systemet med fri handel påskyndar den sociala revolutionen. Och, mina herrar, enbart i denna revolutionära anda röstar jag för frihandel".
Inte speciellt pro-frihandel. Du får gärna skicka någon länk till ditt resonemang.
En varas pris skiljer sig endast väsentligt mellan länder om handelshinder finns (rent spontant resonemang).

Det finns betydligt mer. Saken är ju den att huvudtesen som Karl Marx drev var att den liberala kapitalismen med frihandel bereder väg för kommunismen.

"The system of protection," says Marx, "was an artificial means of manufacturing manufacturers, of expropriating independent laborers, of capitalizing the national means of production and subsistence, and of forcibly abbreviating the transition from the medieval to the modern mode of production."

-Karl Marx

https://www.marxists.org/archive/marx/works/1888/free-trade/index.htm
Citera
2018-07-18, 21:47
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Det är länder som är helt underutvecklade. Tycker du dessa länder är ett föredöme ? Det enda som nationalism är associerat med är FOLKMORD. Inget bra enligt mig.
Kan du nämna något positivt för någon människa överhuvudtaget som detta skitord har varit inblandat med ?

Ändå sitter han och dricker sitt kaffe i ett väl ventilerat rum med alla sociala tryggheter han kan tänka sig. Infrastrukturen som tillåter han att vara ”kapitalist” och ”skapa” sig själv.

Förträffligt måga som kommer bli rädda när döden tar dem i deras nya ensamhet.
Citera
2018-07-18, 21:49
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Ändå sitter han och dricker sitt kaffe i ett väl ventilerat rum med alla sociala tryggheter han kan tänka sig. Infrastrukturen som tillåter han att vara ”kapitalist” och ”skapa” sig själv.

Förträffligt måga som kommer bli rädda när döden tar dem i deras nya ensamhet.

Snackar du om Hitler eller ? Ett perfekt liv ?
Citera
2018-07-18, 21:52
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Inga problem med statsrätten, som det kallas.

Grundlagen är i detta fall Regeringsformen. I den finns det klargjorda utrymmen att begränsa yttrandefriheten inom olika ramar. Samt att man inte får organisera sig militärt lr av liknande natur. RF, 20-24 pargrf.

Svårt för många här att förstå att man inte får förstöra det demokratiska spelet.

Det var de ramarna som yttrandefrihetsexperten Nils Funcke angav. Således är det du som inte förstår hur grundlagarna ska tolkas. Du och Löfvén. Jag har även länkat till juridikprofessor Joakim Nergelius tidigare och han håller inte heller med dig.
Citera
2018-07-18, 21:53
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollion
Du är typ inte bara rasist, du är dum i huvudet också.
Är JAG rasist ? och dum i huvudet ?
Vad baserar du det på ?
Citera
2018-07-18, 21:53
Medlem
Witkos avatar
Mer censur åt folket!
Precis vad vi behöver, här ska vi minsann inte tänka och tycka fritt.

1984
Citera
2018-07-18, 21:55
Avslutad
Citat:
Det är länder som är helt underutvecklade.
Tror inte att invånarna i dessa länder skulle hålla med om dina fördomar.

Citat:
Tycker du dessa länder är ett föredöme ?

Jag ser inga fel som är direkt förknippade med just nationalism, nej.

Citat:
Det enda som nationalism är associerat med är FOLKMORD.
Nej, nu tror jag att du behöver läsa på lite.

Citat:
Inget bra enligt mig.
Nehej.

Citat:
Kan du nämna något positivt för någon människa överhuvudtaget som detta skitord har varit inblandat med ?
Ja, nationalstaten som ju är förbunden med nationalismen är grunden till allt du ser omkring dig. Denna identifikationsprincip, låt oss säga, skapade Sverige som vi ser idag med bl a. trygghetssystem och relativ vilja att betala in till det gemensamma bygget.
Citera
2018-07-18, 21:56
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollion
Jag vill först och främst hindra asylfuskare och kriminella att bo här då de inte har nån rätt att bo här. Dessutom anser jag att Sverige skall tillhöra Svenskarna. Sverige skall inte tillhöra Afghanerna eller Turkarna.

Det är aldrig så enkelt att nån ond startat ett krig bara för att han är ond. Bara en jävla idiot tror på det.
Varför startade han kriget då ? Han kanske trodde att han skulle vinna över hela världen ?
Det är ju ingen frisk människa vi talar om.
Varför tror du själv han startade kriget ?
Citera
2018-07-18, 22:01
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Tror inte att invånarna i dessa länder skulle hålla med om dina fördomar.

Jag ser inga fel som är direkt förknippade med just nationalism, nej.

Nej, nu tror jag att du behöver läsa på lite.

Nehej.

Ja, nationalstaten som ju är förbunden med nationalismen är grunden till allt du ser omkring dig. Denna identifikationsprincip, låt oss säga, skapade Sverige som vi ser idag med bl a. trygghetssystem och relativ vilja att betala in till det gemensamma bygget.

Ja, det är ju ett sätt att se på saken. Personligen tror jag att det är bättre att se på vad bra man kan göra för hela mänskligheten.
Tror inte att det finns något positivt att hämta ur rashygien och liknande teorier.
Citera
2018-07-18, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Exakt det där är en sanning som behöver upprepas, inte många tycks medvetna om något så grundläggande.

Det är ingen slump att inga folkomröstningar om invandringen hållits, att folket inte i förväg informerats om befolkningsutbytet och vad det kostar, att opinionsundersökningar i ämnet ständigt baseras på vilseledande/intetsägande/irrelevanta frågor, och att de opinionsundersökningar som har tydlig frågeställning visar precis det du skriver.

Ett exempel på tydlig opinionsundersökning är Expressens som dessutom rubricerades korrekt: "Kör ut dem"

Och vi har inte mig veterligen ej heller någonsin haft ett parti med rötter i klara rasistiska samt nazistiska åsikter som snart är Sveriges största parti. Med de nationalistiska strömningarna gåendes berserk i Europa. I den här takten och den lilla naiva kommunistiska klicken fortfarande lekandes som de vet något överhuvudtaget kommer vi snart styras utav fascister. Och ni! era jävla dumma får tror att ni med era plakat om all möjliga ideologiska trivialiteter vinner? Vad fan dricker ni egentligen? ni är ledda och ni har varit det absolut mest användbara ideologiska hjon som världen skådat! Fascister/nationalister/rasister borde bjuda er på ett glas det är ni naiva hjon värda.
👏
Senast redigerad av Bern666 2018-07-18 kl. 22:26.
Citera
2018-07-18, 22:12
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Det var de ramarna som yttrandefrihetsexperten Nils Funcke angav. Således är det du som inte förstår hur grundlagarna ska tolkas. Du och Löfvén. Jag har även länkat till juridikprofessor Joakim Nergelius tidigare och han håller inte heller med dig.

Försöka kan du allt. Men det står i lagen. Läs RF så lär du dig något. Efter det kanske själva argumenten Funcke gör får sig lite kontext.
Citera
2018-07-18, 22:14
Avslutad
Citat:
Ja, det är ju ett sätt att se på saken. Personligen tror jag att det är bättre att se på vad bra man kan göra för hela mänskligheten.
Tror inte att det finns något positivt att hämta ur rashygien och liknande teorier.
Fast jag tror inte att någon i ex. de fria baltiska staterna skulle hålla med dig om att deras nationalistiska känslor efter Sovjetisk ockupation och att glädjen över att vara fria folk handlade om "rashygien och liknande teorier". Eller att något annat folk, för den delen, ägnade sig åt "rashygien och liknade teorier" när de hyllade sin frihet och det egna landet, för att som herrar i det egna huset skapa något eget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in