2018-07-18, 20:06
Medlem
[quote=AngryForeigner|64677612]vem har tillgång till artikeln på sydsvenskan med följande rubrik.

Rosengård efter mordet: ”Vi kompisar hjälps åt för att inte hamna i kriminalitet”

Varsågod !

En äldre, prydligt klädd man som bodde granne med den mördade 23-åringen och hans familj går långsamt fram och tillbaka förbi mordplatsen. Han stannar till en bit ifrån, berättar stilla att han bor granne med den mördade 23-åringens familj.
– En snäll kille men... ja, du vet.
Han går vidare bort mellan husen.
Läs mer: Vän till den mördade: ”Han sa att han skulle ändra sitt liv”
En yngre man som arbetar i närheten skakar på huvudet åt det som skett:
– Det är ju inte meningen att föräldrarna ska begrava sina barn, det ska vara tvärtom.
Vid Rosengårds centrum sitter Sami Berikovski. Han jobbar på en förskola på Rosengård och siktar på att utbilda sig inom programmering och data. I framtiden vill han jobba utomlands. Hans främsta råd till andra unga för att undvika att dras in i kriminalitet är:
– Fokusera på utbildning, då kan du få ett jobb och du behöver inte sälja droger och riskera ditt liv.
Det är aldrig försent. Det finns hjälp att få.

Och den som misslyckas helt med skolan behöver inte heller vara utlämnad åt att försörja sig via brott:
– Det är aldrig försent. Det finns hjälp att få, via Vägledningscentrum till exempel, säger Sami Berikovski.
Malmös ödesfråga – hur våldet ska stoppas – har Sami Berikovski några olika svar på. Delvis handlar det om familjen och uppfostran. En orsak till att en ung person blir kriminell är också grupptryck:
– Det beror mycket på vilka kompisar man har. Jag brukar tänka på det här uttrycket "you are shaped by your environment".
Själv är han och hans kompisar måna om att stötta varandra i att göra bra livsval.
– Vi hjälper varandra, jag vill ju inte att mina kompisar ska hamna i kriminella problem. Vi hjälps åt med allt. Men det är ingen risk – alla mina kompisar har jobb och mål som vi kämpar mot.
Politikerna behöver sträva efter att göra hela Sverige bättre.
Sami Bekirovski ser att det behövs fler poliser som syns och rör sig i utsatta områden som Rosengård. Han exemplifierar med en stad han hört om i USA, där en polisbil patrullerar varje gata var femte minut. Kanske kan det vara ett sätt, funderar han. Till politikerna vill han skicka med en uppmaning:
– Politikerna behöver sträva efter att göra hela Sverige bättre, men fokusera på utsatta områden, som till exempel Rosengård.
Emma Holmgren, som bor i Rosengård, har blivit luttrad vad gäller våldsamheter. För ett drygt halvår sedan sköt någon in genom hennes fönster. Hon var på väg ut ur lägenheten när hon hörde ljud som lät som att någon granne tappade saker i trapphuset. Hon blev snabbt inföst i lägenheten igen av polisen. Ljudet hon hört var skottlossning, en kille utanför huset sköt mot hennes fönster.

– Jag tror att de kanske siktade på fönstret ovanför oss. Men polisen har inte löst det ännu, så vi vet inte vem som sköt.
Emma Holmgren blev rädd för stunden, men annars är hon inte rädd att gå runt i Rosengård. Hon vill att polisens resurser och arbetsvillkor ska förbättras:
– De har för låga löner i förhållande till de risker de tar. De sätter livet på spel i sitt jobb.
En som till skillnad från Emma Holmgren är riktigt orolig är Radoslaw Molin:
– Jag håller hårt i mina barn, de får inte springa ute på natten.
Föräldrar behöver ha bättre koll på sina barn och inte låta dem springa ute klockan två på natten, och det behövs fler poliser i Malmös olika stadsdelar, menar Radoslaw Molin. Själv skulle han flytta från Malmö på momangen om han bara hittade en lägenhet någon annanstans.
Han bor själv i en annan del av Malmö, men morgonen efter mordet på 23-åringen är han som vanligt på von Rosens väg för att hälsa på sina barn som bor här. Han brukar åka hit på morgnarna, berättar han, och sippar på morgonkaffet som han har med sig i en termosmugg.
Radoslaw Molin hade varit nere i garaget i måndags kväll när 23-åringen mördades. När han kom upp, ett stenkast från mordplatsen, såg han alla människor som samlats kring den skjutne.
Malmö har förändrats, menar han:
– När jag kom till Malmö för 25 år sen så låste jag inte bilen. Och man kunde gå på restaurang på Möllevången utan att vara orolig, men idag skulle jag aldrig göra det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klempo
Enligt han så är majoriteten av alla i rosengård kriminella .. då tar jag det för givet att hans pundar slödder höga flickvän jobbar hårt som prostituerad så att hon kan finansiera sitt missbruk.

Majoriteten av alla som bor där är kriminella alternativt fifflar och lever på soc utan någon sorts vilja till arbete.

Min flickvän bor i de "finare områden" av rosengård, där det endast finns bostadsrätter.

Stör det dig att jag drar alla över en kam?

guess what...

Jag bodde där tidigare vid "mini livs" affären men flyttade till möllan, då jag inte orkade med folket där.
Citera
Medlem
Svinriks avatar
Ibland undrar jag om polismästaren har kompetens att sköta sitt jobb.
"Polismästaren i Malmö, Stefan Sintéus, vill öka pressen på vittnen som inte samarbetar med polisen, rapporterar P4 Malmöhus. Han skriver på Twitter att han tycker att vittnen till brott ska tvingas berätta vad de har sett."
Kan man tolka detta uttalande på något annat sätt? Eller är han kompetent, men läget gör att detta är det bästa han göra? Alla jag känner hade hellre tagit 100 dagsböter än att vittna i ett sådant mål.
https://www.sydsvenskan.se/2018-07-18/vill-ha-vittnesplikt-efter-mordvagen-i-malmo
Citera
2018-07-18, 20:07
Medlem
ni som säger att Mekawi inte har våldskapacitet för att mörda någon, jag tror att 2 mördade brödrar kan få den sista brodern att göra precis vad som helst för att få hämnd.

Både galaxymordet samt denna i rosengård har varit några hundra meter från polisstationen, vilket får mig att tro att Gm är i en fas där hen tänker ”fuck it, har endå inget att förlora”

Galaxymordet är lite mer professionellt utfört, så det kan vara ett beställnigsjobb. Men detta i rosengård tycker jag inte alls är proffsigt gjort. Visst resultatet är ju proffsigt om man säger så, men att köra runt med 2 snodda mopeder känns inte alls som att någon torped skulle göra, och då menar jag en torped från utlandet och inte nån 17 åring från malmö.
Citera
2018-07-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
"Polismästaren i Malmö, Stefan Sintéus, vill öka pressen på vittnen som inte samarbetar med polisen, rapporterar P4 Malmöhus. Han skriver på Twitter att han tycker att vittnen till brott ska tvingas berätta vad de har sett."
Kan man tolka detta uttalande på något annat sätt? Eller är han kompetent, men läget gör att detta är det bästa han göra? Alla jag känner hade hellre tagit 100 dagsböter än att vittna i ett sådant mål.
https://www.sydsvenskan.se/2018-07-18/vill-ha-vittnesplikt-efter-mordvagen-i-malmo

Ah det finns fall det har hänt att vittnen\golare har blivit klippta så bara dumt av polisen , riktigt idiotiskt
Citera
2018-07-18, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik

Vittna och sedan bli mördad.
Nej tack, hellre flytta från området.
Citera
2018-07-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prideordie
Vi är många runt omkring Malmö, och hämnd finns i vårt blod. Dessutom avskyr vi araber och deras smutsiga kultur.

Deras jävla dubbelmoral och att dom tror dom äger Malmö och ingen kan göra något åt dom.
hahahahha du är rolig. För det första araberna hatar er, dem hatar sig själva, ska dem inte hata er mer??
Och ni är som råttor, ni flyr så fort det tänder till. Ni är chanslösa mot dessa araberna oavsett vilken släkt du vill kalla, juggar , albaner, bosnier. Ni kan aldrig jämföras med araber och deras gatustrider.
Citera
2018-07-18, 20:18
Medlem
klempos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryForeigner
Majoriteten av alla som bor där är kriminella alternativt fifflar och lever på soc utan någon sorts vilja till arbete.

Min flickvän bor i de "finare områden" av rosengård, där det endast finns bostadsrätter.

Stör det dig att jag drar alla över en kam?

guess what...

Jag bodde där tidigare vid "mini livs" affären men flyttade till möllan, då jag inte orkade med folket där.

Stör mig inte på nåt alls , jag bara drar slutsatser av din svammel.

Försöker du bli omtyckt här genom att smutskasta 20 000 pers inkl. din egen flickvän ?
Citera
2018-07-18, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klempo
Stör mig inte på nåt alls , jag bara drar slutsatser av din svammel.

Försöker du bli omtyckt här genom att smutskasta 20 000 pers inkl. din egen flickvän ?

Smutskastar inte någon. De kan vara hur trevliga som helst, men faktum att de är kriminella alternativt fifflare ändrar inte svaret i sig.

Och att det finns en del stigmatisering kring sådant beteende är inte mitt problem.
Citera
2018-07-18, 20:26
Medlem
Miys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kibagami
hahahahha du är rolig. För det första araberna hatar er, dem hatar sig själva, ska dem inte hata er mer??
Och ni är som råttor, ni flyr så fort det tänder till. Ni är chanslösa mot dessa araberna oavsett vilken släkt du vill kalla, juggar , albaner, bosnier. Ni kan aldrig jämföras med araber och deras gatustrider.

Och araber är inga som flyr när det tänder till menar du, lustigt att halva mellanöstern kommer guppande över havet i små gummibåtar, men de kanske bara gillar havet?
Citera
2018-07-18, 20:29
Medlem
klempos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryForeigner
Smutskastar inte någon. De kan vara hur trevliga som helst, men faktum att de är kriminella alternativt fifflare ändrar inte svaret i sig.

Och att det finns en del stigmatisering kring sådant beteende är inte mitt problem.

Faktum är nåt som inte går att bestrida .. vissa mig källa på din påstående .. tills dess är din stackars flickvän ute och fiskar torsk .
Citera
2018-07-18, 20:36
Medlem
Den här Mekawi ni snackar om. Är han aktiv på sociala medier? Facebook? Instagram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in