Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-17, 14:33
  #325
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielN
Kan du visa exakt hur och vad de skriver? Som alla andra här är jag intresserad av vad dessa fabriker publicerar? Du har ätit flera st därav måste du ha sparat vad dessa säger?

Du pratade med en just nu. Gå till utrikestråden om Ukraina, läs dem fem senaste sidorna, så ser du vilka några av dem är. Finns många många fler, bland annat inom inrikes politik etc. Men dem är så uppenbara så fort du öppnar ögonen
Citera
2018-07-17, 14:50
  #326
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Du pratade med en just nu. Gå till utrikestråden om Ukraina, läs dem fem senaste sidorna, så ser du vilka några av dem är. Finns många många fler, bland annat inom inrikes politik etc. Men dem är så uppenbara så fort du öppnar ögonen

Nu har jag inte tittat i tråden men jag tycker ditt förhållningssätt är farligt. Det är precis så fundamentalister avfärdar meningsmotståndare och undviker debatt. Vi måste kunna bevisa att det finns troll, man kan inte bara peka på någon utifrån vissa åsikter och säga "det där är ett troll, ignorera bara."
Citera
2018-07-17, 15:07
  #327
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fast det är väl ingen som ifrågasatt vad ryssar skriver på ryska sidor, eller vad amerikaner skriver på amerikanska sidor?

"Problemet" är ju när (som MSM påstår och som de länkade vittnena säger) folk utger sig för att vara något de inte är, dvs när/om t.ex. ryssar låtsas vara svenskar och skriver på t.ex. flashback, eller om de låtsas vara amerikaner och försöker påverka i amerikanska facebookgrupper. Eller, förstås, även om amerikaner utger sig för att vara ryssar och försöker påverka i t.ex. ryska diskussionsforum. Och riktigt illa är det ju om det sker i statlig regi.

Alltså, det är ju en jävla skillnad mellan att journalister uttalar sig i inhemsk media om utrikespolitik - kontra om (obs: OM) man med statliga medel, under förespegling att man är av någon annan nationalitet, försöker påverka medborgare i främmande land..

Det här måste ju t.o.m. de mest ihärdiga förnekarna hålla med om hoppas jag..?

Du får gärna hänvisa till länkande vittnen du snackar om.
Citera
2018-07-17, 15:10
  #328
Medlem
Den som sa det han var det.

Efter flera års tänkande så har jag närmast kommit till slutsatsen att de som tjatar om "ryska troll" i själva verket är de ryska trollen. Om än kopplade till en tidigare regim än Putins.

Vi vet att Sovjet understödde västliga fredrörelser. Och jag är överygad att det samma även gäller andra rörelser som syftar till att underminera Sovjets motståndare. Sovjets underrättelsetjänster är de hjälpt till att plantera vurmande för feminism, bögeri och mångkultur. Stöder du någon av dessa rörelseriktningar så är du Sovjetagent.
Citera
2018-07-17, 15:14
  #329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det finns en rysk frilansjournalist, Lyudmila Savchuk, som säger sig ha arbetat i en sådan ”trollfabrik”. Sök på hennes namn så hittar du mängder av artiklar och även videos med henne.

”Jag kom och fick se människor skapa falska konton, falska personer, välja kön, namn och medborgarskap. Vissa konton skapades av ett helt team av troll, det var konton som var väldigt viktiga för att sprida Putins budskap.”

”Under min första dag på jobbet fick jag lära mig att trollen var förbjudna att skriva om problem i Ryssland, men skyldiga att skriva om problem i andra länder och överdriva dem. Trollen var tvungna att skapa icke existerande fakta och händelser och ändra nyheter så att de spred hat mot amerikaner, européer och ukrainare. Jag såg många som jobbade både dag och natt på fabriken.”

”Trollen skulle skapa en negativ syn på invånare i andra länder. Samtidigt som de skulle måla en bild av att allt var bra i Ryssland skulle de beskriva andra länder som att de var på randen till kollaps eller krig. Tonen skulle vara personlig.”


https://www.va.se/nyheter/2018/03/21...a-valrorelsen/
En sådan här tråd är ju som en magnet för trollen, rimligen måste det klia i fingrarna hos dem att kasta sig över den för att förneka, blanda bort korten och i största allmänhet förneka att de ens är aktiva.
Citera
2018-07-17, 15:23
  #330
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Du får gärna hänvisa till länkande vittnen du snackar om.

De som länkats här i tråden är Lyudmila Savchuk:
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ty-tricks.html
https://www.npr.org/sections/paralle...=1531833575212

och Vitaly Bespalov:
http://time.com/5168202/russia-troll...search-agency/
https://tv.nrk.no/serie/trygdekontor...718/17-04-2018 (25 minuter in i filmen)

Adressen är Ulitsa Savushkina 55, Sankt Petersburg
Citera
2018-07-17, 15:26
  #331
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade ämne.
Observera att diskussioner om enskilda användare inte är tillåtna.
/Mod.
Citera
2018-07-17, 15:59
  #332
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
De som länkats här i tråden är Lyudmila Savchuk:
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ty-tricks.html
https://www.npr.org/sections/paralle...=1531833575212

och Vitaly Bespalov:
http://time.com/5168202/russia-troll...search-agency/
https://tv.nrk.no/serie/trygdekontor...718/17-04-2018 (25 minuter in i filmen)

Adressen är Ulitsa Savushkina 55, Sankt Petersburg

För det första så nämns det ingenting om att dessa troll skulle utge sig för att vara Svenskar eller Amerikaner utan snarare "Normal Russians". Sen kan man ju lika gärna vara källkritisk gentemot "visselblåsarna" eftersom de båda är journalister med kopplingar till Rysslands meningsmotståndare och troligtvis med en egen politisk uppfattning som gynnas av dessa avslöjanden. Det framkommer inga konkreta bevis, bara berättelser om hur dessa troll arbetade. Och om de båda nu va undercover under så pass lång tid, varför kunde de inte få fram bild/videobevis, textdokument, anställningsbevis osv?

Och vad sysslade dessa troll med i praktiken? Jo de låtsades vara människor som gillade Putin och var emot EU/USA, är det brottsligt? Jag skulle snarare beskriva det som en typ av politiskt finansierad marknadsföring. Vad är skillnaden på det och när SVT exempelvis medvetet väljer ut fem stycken miljöpartister till ett TV-inslag för att representera "vanliga människors åsikter"?
Båda dessa exempel har som syfte att påverka befolkningens åsikter med hjälp av en välkänd typ av propaganda som anspelar på människors "bäst-att-vara-med"-vilja.

Angående det Amerikanska valet, här är rapporten som genomfördes av USA's "opartiska och objektiva juridikorganisationer".
https://en.wikipedia.org/wiki/Assess...t_US_Elections
Vad kom de fram till?
Att Ryssland påverkade det amerikanska valet genom att sprida sina åsikter?
Att Ryssland kom över och publicerade sanna dokument med syftet att b.la misskreditera Clinton?
Att RT gjorde negativa reportage om Hillarys bakgrund?
Att Ryssland eventuellt finansierade Trump på olika sätt?

Detta är inte ens fake news, det är inte ens olagligt och i andra fall skulle det klassas som opinionsbildning när "rätt människor med rätt åsikter" försöker påverka ett annat lands politik. George Soros är ökänd för att finansiera valkampanjer och politiska organisationer världen över, varför benämns inte hans verksamhet som världens största trollindustri?
Citera
2018-07-17, 16:09
  #333
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
För det första så nämns det ingenting om att dessa troll skulle utge sig för att vara Svenskar eller Amerikaner utan snarare "Normal Russians".
Nä vem har påstått det? Men om du läser (eller tittar på) de länkade filerna så framgår det t.ex. att Vitaly främst jobbade med trollning av ukrainska sidor på nätet men att det i samma byggnad fanns avdelning för just amerikansk nättrollning under uppbyggande inför valet.

Citat:
Sen kan man ju lika gärna vara källkritisk gentemot "visselblåsarna" eftersom de båda är journalister med kopplingar till Rysslands meningsmotståndare och troligtvis med en egen politisk uppfattning som gynnas av dessa avslöjanden. Det framkommer inga konkreta bevis, bara berättelser om hur dessa troll arbetade. Och om de båda nu va undercover under så pass lång tid, varför kunde de inte få fram bild/videobevis, textdokument, anställningsbevis osv?
Visst kan man vara kritisk och ifrågasätta sanningshalten i deras påståenden - jag har aldrig påstått något annat utan varit tydlig med att "OM" det är som de säger så....

Citat:
Och vad sysslade dessa troll med i praktiken? Jo de låtsades vara människor som gillade Putin och var emot EU/USA, är det brottsligt? Jag skulle snarare beskriva det som en typ av politiskt finansierad marknadsföring. Vad är skillnaden på det och när SVT exempelvis medvetet väljer ut fem stycken miljöpartister till ett TV-inslag för att representera "vanliga människors åsikter"?
Båda dessa exempel har som syfte att påverka befolkningens åsikter med hjälp av en välkänd typ av propaganda som anspelar på människors "bäst-att-vara-med"-vilja.
Det är förstås himmelsvid skillnad mellan statsfinansierat underminering av andra länders politiska landskap, kontra att ifrågasätta sin egen regering eller den politik som förs i sitt eget land...

Citat:
Angående det Amerikanska valet, här är rapporten som genomfördes av USA's "opartiska och objektiva juridikorganisationer".
https://en.wikipedia.org/wiki/Assess...t_US_Elections
Vad kom de fram till?
Att Ryssland påverkade det amerikanska valet genom att sprida sina åsikter?
Att Ryssland kom över och publicerade sanna dokument med syftet att b.la misskreditera Clinton?
Att RT gjorde negativa reportage om Hillarys bakgrund?
Att Ryssland eventuellt finansierade Trump på olika sätt?

Detta är inte ens fake news, det är inte ens olagligt och i andra fall skulle det klassas som opinionsbildning när "rätt människor med rätt åsikter" försöker påverka ett annat lands politik. George Soros är ökänd för att finansiera valkampanjer och politiska organisationer världen över, varför benämns inte hans verksamhet som världens största trollindustri?
Jaha? Har du missat förra veckans åtal mot 12 namngivna ryssar som påstås ha hackat amerikanska servrar och stulit samt spridit dokument från dessa? är det också ok tycker du?
För övrigt är det ju inte detta som vi diskuterade..
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2018-07-17 kl. 16:32.
Citera
2018-07-17, 16:12
  #334
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nu har jag inte tittat i tråden men jag tycker ditt förhållningssätt är farligt. Det är precis så fundamentalister avfärdar meningsmotståndare och undviker debatt. Vi måste kunna bevisa att det finns troll, man kan inte bara peka på någon utifrån vissa åsikter och säga "det där är ett troll, ignorera bara."

Meningsmotståndare brukar besvara påståenden, frågor etc. dessa individer svarar på alla kommentarer, MEN besvarar aldrig motfrågor. Dessutom hänvisas alla källor till Kremlinkontrollerad media. All annan media hänvisas som falsk. Jag gillar andra med andra åsikter, men i detta fall är det tyvärr allt för uppenbart att dem har en agenda.
Citera
2018-07-18, 16:04
  #335
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
"Problemet" är ju när (som MSM påstår och som de länkade vittnena säger) folk utger sig för att vara något de inte är, dvs när/om t.ex. ryssar låtsas vara svenskar och skriver på t.ex. flashback, eller om de låtsas vara amerikaner och försöker påverka i amerikanska facebookgrupper. Eller, förstås, även om amerikaner utger sig för att vara ryssar och försöker påverka i t.ex. ryska diskussionsforum. Och riktigt illa är det ju om det sker i statlig regi.
En viktig skillnad är att i princip alla som kan skriva svenska bor eller har bott i Sverige eller i Finland. På samma sätt kommer den överväldigande majoriteten som kan skriva ryska från fd sovjetrepubliker.

Medan det finns över en miljard engelskspråkiga utanför USA. Om en på tiotusen av dem går in och trollar i diskussioner mellan amerikaner på nätet så innebär det 100 000 troll...

Det innebär en kraftig yttre påverkan på debatter om amerikansk politik även om det inte ligger någon statlig organisation bakom.
Citera
2018-07-18, 16:27
  #336
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
En viktig skillnad är att i princip alla som kan skriva svenska bor eller har bott i Sverige eller i Finland. På samma sätt kommer den överväldigande majoriteten som kan skriva ryska från fd sovjetrepubliker.

Medan det finns över en miljard engelskspråkiga utanför USA. Om en på tiotusen av dem går in och trollar i diskussioner mellan amerikaner på nätet så innebär det 100 000 troll...

Det innebär en kraftig yttre påverkan på debatter om amerikansk politik även om det inte ligger någon statlig organisation bakom.

Det är sant, men vad privatpersoner gör, och omvärldens reaktioner på vad privatpersoner gör, kan ju knappast jämföras med vad som händer om en stat gör samma sak... Det blir lite som att jämföra ett slagsmål mellan två personer kontra att inleda krig mot ett annat land.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback