2018-07-18, 00:58
Medlem
Dofternas avatar
Äsch, killen var nervös och det lät förmodligen värre än vad det egentligen är. Lite brytning är inte fel, vi är mest ovana.
Citera
2018-07-18, 01:00
Medlem
Flytt-lasses avatar
Värst av allt vi skattebetalare står för farsen.
Citera
2018-07-18, 01:05
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Få Svenskar platsar som nyhetsuppläsare på engelska och inget engelskspråkligt land skulle anställa någon som inte kan perfekt engelska. Vad är din poäng?

De förhandlar oftast med människor som inte heller har engelska som modersmål så de har dålig engelska gemensamt. Vad är din poäng här och hur är båda inläggen relevanta i en diskussion om SvT:s nyhetsuppläsares hantering av det svenska språket ?

Det sista först: Nej, de svengelsktalande förhandlar även med infödda engelsmän/amerikaner. Frågan är relevant på så sätt att ett dynamiskt samtal ställer helt andra krav än högläsning från manus. Du anser förmodligen svengelsktalande vara väl skickade.

Fråga ett: Hur kan du generalisera så? Följer du alla brittiska och amerikanska nyherskanaler? Ofta tillåts utländska lokala journalister rapportera från sina områden. Återigen mer krävande än högläsning från manus.
Citera
2018-07-18, 01:05
Medlem
Jag reagerade starkt på det där när jag såg det. SVT brister grovt i ansvar här.
Dels mot sin publik - där många förmodligen har svårt att förstå vad karln säger - men även mot den anställde.
Det är fan inte i sin ordning att låta honom skämma ut sig inför hela Sverige.
Citera
2018-07-18, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytt-lasse
Värst av allt vi skattebetalare står för farsen.
SVT finansieras väl genom TV avgiften?
Säg upp den omedelbart.
När dom sedan kontaktar er så hänvisa till GDPR och be dom radera er ur deras register och aldrig kontakta er igen.
Vet inte om det fungerar men jag ser fram emot en intressant diskussion.😜
Citera
2018-07-18, 01:09
Medlem
HotPopcorns avatar
Alltså.. jag trodde man skulle tala tydligt i TV så att folk kan höra. Fick lyssna extremt fokuserat och med full uppmärksamhet för att begripa vad han sade. Ibland gick det inte ens ändå, när orden flyter ihop och får fel betoning och rytm.

Bryr mig inte så mycket, för nyheter får jag på annat håll. Men skulle jag efterfrågat nyhetsuppläsning med extra höjd svårighetsgrad så vore jag väl nöjd.
Citera
2018-07-18, 01:17
Medlem
Först gottar sig folk åt hur vitt det är på vänster-SVT och när det väl anställs någon som bryter så blir folk irriterade för att han kvoterats. Verkar omöjligt att göra rätt.
Senast redigerad av jourlistan 2018-07-18 kl. 01:19.
Citera
2018-07-18, 01:40
Medlem
Vad skulle felet vara? Om ni inte förstår vad han säger bör ni uppsöka närmaste vårdcentral för en undersökning av öronen.

Tycker han presterade väl om det var hans första dag på jobbet som nyhetsankare.
Citera
2018-07-18, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Han talar inte felfri svenska, precis som du själv. Det stavas "svenskkunniga".

Inte skämt åsido, han pratar tillräckligt bra för att man ska förstå honom och han kommer bara bli bättre med tiden. Givetvis är det jättebra att invandrare får jobba och göra rätt för dig. Tycker inte du det?

Va? Han har en helt vansinnig satsmelodi! Det låter som en trasig talsyntes. Hopplöst att ta sig igenom. Bara för att du förstår honom innebär det knappast att vi andra gör det.

Om han eventuellt blir bättre med tiden är givetvis irrelevant. Tjänsten är inte en del av en SFI-utbildning och det ingår inte i public service uppdrag att syssla med välgörenhet/försörja arbetslösa/tillsätta tjänster baserat på härkomst, hudfärg eller kön etc.
Senast redigerad av Eventor 2018-07-18 kl. 02:29.
Citera
2018-07-18, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Det är exakt samma problem som med Hanna Marklunds kommentatorskap i fotbolls-VM, fokus ligger så mycket på identitet att man glömmer vad som är efterfrågat: kompetens. En del av kompetensen när man syns i media är hur man framställer sig själv, det vill säga röstläge, språkmelodi, ordval och så vidare. I båda dessa fall har man istället valt att gå på attribut som kön och etnicitet.

Det är absolut inte omöjligt att vara kvinna eller invandrad och kompetent. Ju fler uppenbara inkvoteringar vi får se och höra desto mer kommer denna bild att spridas. Det är alltså ett enda stort självmål för pk-indoktrineringen.

”Speedy Gonzales”, haha! Det var dock inget speedy med hans valium-släpande framställan!

Är det hon som också gör rösten åt karaktären Job Olson i humorprogrammet "Mammas nya kille"?
Citera
2018-07-18, 02:27
Medlem
Smaka-migs avatar
Så farligt var det inte, tycker jag.

Visst fanns det en utländsk (arab) kvinnlig uppläsare också? någon som har en länk.

Det var en reporter när tre kronor fira guld förra året.
Senast redigerad av Smaka-mig 2018-07-18 kl. 02:44.
Citera
2018-07-18, 04:11
Medlem
fskers avatar
Jag väntar bara på dagen då någon sitter med Stephen Hawkings tal-maskin och läser upp nyheterna.

Alternativt någon gravt brännskadad som bara kan komminucera med morse-kod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in