Citat:
Ursprungligen postat av
Tennant
Gäller det också om människor organiserar sig som svar på systematiska hot, trakasserier och övergrepp från främlingar och människor i ren självbevarelsedrift måst svara med samma medel, och gäller det oavsett hur makten ser ut?
Nej det skulle jag inte kunna påstå. För själva olagligheten ligger i att ”förstöra”.
Skyddar du dig. Tex. Säg att du och alla organiserar i ett område för att nattvandra mot våldtäkter som sker i området. Så är det ju ingenting med det som är olagligt.
Men skulle man organisera sig för att följa invandrare på nätterna för att ha uppsyn på dem, vilket då skapar en ”rörelse” med människor som kan ansluta sig och anamma samma grundbeteende så måste man ju gör det olagligt. För själva målet är inte i sig att skydda civila mot olyckor och brott. Utan att ”bestämma” rättsfilosofin i ett område, det får bara vi göra tillsammans i den demokratiska processen, inte av människor som ser sig som fanbärare bakom ridån.
Jag skulle vilja säga att det finns en känsla här att det på något sätt skulle innebära att man förtrycker garanten för att skydda sig. Och det vill iaf jag påpeka att så är inte fallet. Men att organisera sig för att man anser en grupp ska förtryckas eller tex störta makten för sina egna endamål. Innebär att de är destruktiva element inom den demokratiska insitutionen. Vi kan inte tillåta människor som vill förstöra att få använda sig av de medlen vi har för den friheten vi skapat.