2018-07-17, 13:32
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Det för du sett mig genom ett filter hittills, du har trott dig veta var du har mig - vilket jag påtalat flera gånger. Man läser dåligt utifrån förutfattade meningar.

Dessutom är dessa argument rena självklarheter, så jag förstår ärligt talat inte varför du spiller bådas våran tid med att detta.

Du har ju fortfarande möjligheten att följa min uppmaning och länka till de inlägg där du menar att du tidigare i tråden argumenterat MOT ett förbud.
Citera
2018-07-17, 13:45
Medlem
8711s avatar
Citat:
Var slutar åsiktsförbuden, Morgan Johansson? Rasistförbudet hade fått Åkesson gripen

Ett förbud mot rasistiska partier hade fått Jimmie Åkesson gripen vid varje valmöte då SD var så små att de kunde köras över.

Aron Lund skriver om desperata politiker i Expressens Kulturs nya serie om svensk demokrati efter valet.

Den som inte tidigare begripit att svensk politik mår dåligt fick svart på vitt när justitieminister Morgan Johansson (S) lite i förbigående lät meddela att regeringen vill införa åsiktsförbud nästa år.

https://www.expressen.se/kultur/var-slutar-asiktsforbuden-morgan-johansson/
Citera
2018-07-17, 14:57
Medlem
jimmychrists avatar
Kan ju bli spännande när bokstavstroende samfund får smaka på den johanssonska sågen. Hög tid att riksdagen erkänner folkmordet på amalekiterna.

Och sån där separatistisk projektvänster kan man passa på att banlysa på samma gång, hujedamej vilket rastänkande.
Citera
2018-07-17, 15:18
Medlem
8711s avatar
Citat:
Förbjuda organisationer blir slag i luften

För att visa sin enorma handlingskraft vill justitieminister Morgan Johansson (S) förbjuda organisationer för deras åsikters skull. Det skulle öppna vägen för att förbjuda allt fler politiska åsikter och därmed avskaffa demokratin.

Citat:
Att det tillsätts en utredning är bra, men den bör ha breda direktiv att söka juridiska lösningar som inte inskränker åsiktsbildningen, utan riktar in sig på våldshandlingar och enbart med sådana förslag som är effektiva och ger verktyg som ordningsmakten har nytta av i det praktiska arbetet.

Symbolhandlingar har vi fått nog av. Nu krävs konkreta lagförslag som respekterar verkligheten, upprätthåller rättsstaten och inte bara ger upphov till än fler politiska floskler och tomma slag i luften.

https://samtiden.nu/2018/07/forbjuda-organisationer-blir-slag-i-luften/
Citera
2018-07-17, 15:28
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Det är riktigt. Och även Copernicus och Columbus var konstiga på sin tid. Liksom många andra.

På vilket sätt var de konstiga? Uppenbarligen uppfattades de i alla fall inte som konstiga av sin samtid, med tanke på hur många anhängare de fick och med tanke på den omfattande och riskabla expedition som Columbos ledde och fick spanska kronan att gå med på att finansiera.
Citera
2018-07-17, 17:09
Bannlyst
Självklart. Jag instämmer i det du skriver.
Något annat vore hyckleri.
Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg.
Det som roar mig är den hets och den iver med vilken sd-sympatisörer ska försvara yttrandefriheten och bekämpa statliga inkräktningar. Jag behöver väl inte gå in på djupet när jag beskriver den reflexmässiga försvarsställning de intar.

--Lagförslaget ligger inte ens på remiss. Blir således bara spekulation

Glad sommar på dig.
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Nä klart att jag inte berörs, är både enot våld och extremism. Känner mig superlugn!

Jag är däremot inte 100 % lugn om lagändringar i yttrandefrihetslagar exempelvis kommer i tveksamma agendors händer en dag i framtiden.

Fråga dig själv hur du hade sett på detta om exempelvis SD hade kommit med ett förlag om stt ändra yttrandefrihetslagarna för att ”stoppa” islamister, eller vänsterextrema.

Många hade sett det som oroväckande och pratat om de är odemokratiska och vill begränsa yttrandefriheten.

Och Vänsterpartiet har väl många gånger varit skeptiska i andra sammhang i yttrandefrihetsfrågor och integritetsfrågor, när det passar. För mig passar det alltid, jag är även skeptisk till liknande lagändringar och håller med V när de har varit det.

Och lagar mot vänsterextremister/islamister drabbar väl inte dig om du inte är extremist så varför bry sig?

Man kan som sagt inte heller utgå ifrån att partier som man litar på just nu alltid kommer ha makten.

Men om du nu inte ser problem i något fall här så är du i alla fall konsekvent. Det är jag med. Men jag tror bara mer på andra insatser + att använda sig av den lagstiftning som redan finns.

Det kan även tilläggas att inga rapporter som jag har läst om extremism (BRÅ osv.) ens efterlyser några nya lagar, de föreslår istället många andra lösningar. Som inte en jävel verkar intresserad av att lyssna på :-)

Har faktiskt nästan aldrig sett några medier åt något håll belysa just kapitlen med förslag på konstruktiva lösningar när en ny rapport kommer. Mycket märkligt, om man nu vill bekämpa extremism.
Citera
2018-07-17, 17:34
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Regeringen vill förbjuda rasistiska organisationer, skriver Sveriges Television.
Under Almedalsveckan inträffade flera incidenter där den nazistiska organisationen Nordiska motståndsrörelsen, NMR, var inblandad.

Att stoppa den här typen av organisationer är svårt på grund av grundlagens skydd för förenings- och yttrandefrihet, men nu har regeringen kommit fram till att det finns en paragraf i Regeringsformen som kan tillämpas, rapporterar Ekot.

Enligt Regeringsformens andra kapitel, paragraf 24, andra stycket, har man rätt att förbjuda sammanslutningar som ”innebär förföljelse av en folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller liknande förhållande”.

Formuleringen har funnits sedan 2010 men har ännu inte tillämpats.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-forbjuda-rasistiska-organisationer

Vad tror ni? Det har ju varit ganska mycket prat om att förändra grundlagen för att skydda den svenska demokratin mot t.ex. SD.
En viktig fråga för den liberala demokratin är om, och hur, den kan försvara sig mot sig själv. Att företrädare för ett av riksdagens största partier (Sverigedemokraterna) visar auktoritära impulser och idealiserar den så kallade illiberala demokratin gör frågan mer aktuell än på länge.
https://www.dn.se/ledare/riksdagen-maste-skynda-att-skydda-demokratin/

Kommer regeringen nu att förbjuda NMR, och blir sen SD nästa organisation som blir olaglig? Kommer det att bli förbjudet att verka för t.ex. minskad invandring till Sverige, eftersom det kan ses som förföljelse av folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller liknande?

Om det nu blir så att regeringen förbjuder NMR (och SD?), kommer de då samtidigt att förbjuda vissa islamistiska organisationer? Nej, det kan jag väl inte tänka mig, för islam är ju fredens religion och förföljer ingen. Det tycker väl regeringen i alla fall.

Vad säger ni på Flashback?

Det är helt i lä med Svensk rättsdoktrin detta.

Det finns inga skäl att tillåta människor organisera sig som vill förtrycka andra för deras etnicitet eller med våld eller andra medel störta makten.
Citera
2018-07-17, 17:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Det är helt i lä med Svensk rättsdoktrin detta.

Det finns inga skäl att tillåta människor organisera sig som vill förtrycka andra för deras etnicitet eller med våld eller andra medel störta makten.

Aktiviteter som våld och förtryck är förbjudet redan, tankar är däremot inte förbjudna.
Citera
2018-07-17, 18:02
Medlem
Fenotyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Aktiviteter som våld och förtryck är förbjudet redan, tankar är däremot inte förbjudna.

Inte än...
Citera
2018-07-17, 18:04
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Så går du med i en organisation har du inte längre bara tänkt...eller hur?

Kan man tänka sig?
Citera
2018-07-17, 18:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Så går du med i en organisation har du inte längre bara tänkt...eller hur?

Kan man tänka sig?

Varför ska det vara olagligt att vara medlem i en klubb? Ska det gälla för alla klubbar eller bara dem som tänker olagliga tankar?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-07-17 kl. 18:51.
Citera
2018-07-17, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Självklart. Jag instämmer i det du skriver.
Något annat vore hyckleri.
Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg.
Det som roar mig är den hets och den iver med vilken sd-sympatisörer ska försvara yttrandefriheten och bekämpa statliga inkräktningar. Jag behöver väl inte gå in på djupet när jag beskriver den reflexmässiga försvarsställning de intar.

--Lagförslaget ligger inte ens på remiss. Blir således bara spekulation

Glad sommar på dig.
Jo visst och jag håller med om det du skrev nu.

Men vissa politiker har också på kort tid gått från att inte ens vilja röra dessa lagar till att ”vi måste” ändra lagarna. Det är ju så alla slags ändringar alltid börjar.

Jag tycker som sagt att man inte ens har försökt göra tillräckligt med nuvarande lagar först bara.

Så jag ser det här som mer ett sätt att exempelvis vinna politiska poäng på något som plötsligt blev extremt uppmärksammat i media, utan att de då egentligen behöver komma med långsiktiga och fungerande förebyggande insatser för att verkligen bekämpa extremism i samhället.

Om de nu menade allvar skulle de väl inte bara prata om lagändringar just när NMR uppmärksammas på Almedalen? Vad vill de egentligen komma med för insatser resten av året? Mot all extremism. Det är det nog ingen som riktigt vet, för all fokus hamnar ofta bara på exempelvis lagändringar som om det vore en magisk lösning, och enbart när media matar på med artiklar.

Men det är ju valår, önskar bara att man även fick politiker som satsade mer resten av året, och förslagsvis då mer på de insatser som exempelvis BRÅ-rapporterna föreslår.

Det är idag mer som att BRÅ bara sitter och gör dessa rapporter, på uppdrag från regeringen, för att sedan bara ignoreras av politiker (och media) vad de kommer fram till. För att istället lägga all fokus på vad som för stunden är mest omtalat i kvällspressen och i media. Även kallat populism, som jag tror att alla partier sysslar med.

Men att någon ska börja prata mer om dessa konstruktiva lösningar får jag nog vänta på, som det ser ut :-) Glad sommar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in