Citat:
Ursprungligen postat av
krauthammer
Självklart. Jag instämmer i det du skriver.
Något annat vore hyckleri.
Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg.
Det som roar mig är den hets och den iver med vilken sd-sympatisörer ska försvara yttrandefriheten och bekämpa statliga inkräktningar. Jag behöver väl inte gå in på djupet när jag beskriver den reflexmässiga försvarsställning de intar.
--Lagförslaget ligger inte ens på remiss. Blir således bara spekulation
Glad sommar på dig.
Jo visst och jag håller med om det du skrev nu.
Men vissa politiker har också på kort tid gått från att inte ens vilja röra dessa lagar till att ”vi måste” ändra lagarna. Det är ju så alla slags ändringar alltid börjar.
Jag tycker som sagt att man inte ens har försökt göra tillräckligt med nuvarande lagar först bara.
Så jag ser det här som mer ett sätt att exempelvis vinna politiska poäng på något som plötsligt blev extremt uppmärksammat i media, utan att de då egentligen behöver komma med långsiktiga och fungerande förebyggande insatser för att verkligen bekämpa extremism i samhället.
Om de nu menade allvar skulle de väl inte bara prata om lagändringar just när NMR uppmärksammas på Almedalen? Vad vill de egentligen komma med för insatser resten av året? Mot all extremism. Det är det nog ingen som riktigt vet, för all fokus hamnar ofta bara på exempelvis lagändringar som om det vore en magisk lösning, och enbart när media matar på med artiklar.
Men det är ju valår, önskar bara att man även fick politiker som satsade mer resten av året, och förslagsvis då mer på de insatser som exempelvis BRÅ-rapporterna föreslår.
Det är idag mer som att BRÅ bara sitter och gör dessa rapporter, på uppdrag från regeringen, för att sedan bara ignoreras av politiker (och media) vad de kommer fram till. För att istället lägga all fokus på vad som för stunden är mest omtalat i kvällspressen och i media. Även kallat populism, som jag tror att alla partier sysslar med.
Men att någon ska börja prata mer om dessa konstruktiva lösningar får jag nog vänta på, som det ser ut :-) Glad sommar!