2009-04-21, 11:09
Medlem
I mitt fall så har de gjort en utmätning och konstanterat att jag har inga tillgångar och inga troliga ågodelar hemma heller.
Senaste gången jag paratade med dom sa jag att jag kommer att betala tillbaka allt i slutet av året då jag planerar att jobba i Norge.
Kommer de att ta min Skatteåterbärgning endå?
Citera
2011-06-15, 10:28
Medlem
Snes avatar
Nu är det så att kronofogden antagligen tagit endel cash av mig från återbäringen, det var inte hela min summa men tillräckligt för att svida.

Tar dom hela skulden man har hos kronofogden kan jag räkna med att jag är skuldfri där?
Citera
2011-06-15, 10:57
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sne
Nu är det så att kronofogden antagligen tagit endel cash av mig från återbäringen, det var inte hela min summa men tillräckligt för att svida.

Tar dom hela skulden man har hos kronofogden kan jag räkna med att jag är skuldfri där?

Testa att ringa Kronofogden och fråga, dom är inte elaka
Säg bara att du vill kolla om du har något skuldsaldo hos dom.

0771 - 73 73 00
Citera
2018-07-12, 13:35
Medlem
Min förmodan är att den som är stadigt skuldsatt och titt som tätt är föremål för utredning
där det konstateras att ingenting finns att ta får behålla även skatteåterbäringen. Däremot,
den som har stadig utmätning kommer inte undan lika enkelt eftersom man då har någon
sorts kontroll hela tiden.

Känns lite grand som en lucka i lagen och tror att den som går i pension (slutar arbeta)
och har "stora" skulder kommer att fortsätta ha det men samtidigt kunna åtnjuta inte
bara eventuell skatteåterbäring utan också ett rejält bostadstillägg om man bor lite
stort och dyrt, t ex i en nyproducerad/nyrenoverad hyresrätt.

Programmet Lyxfällan gillar att skrämmas med Kronofogden men inte är denna myndighet
på något sätt allsmäktig ...
Citera
2018-07-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Min förmodan är att den som är stadigt skuldsatt och titt som tätt är föremål för utredning
där det konstateras att ingenting finns att ta får behålla även skatteåterbäringen. Däremot,
den som har stadig utmätning kommer inte undan lika enkelt eftersom man då har någon

Känns lite grand som en lucka i lagen och tror att den som går i pension (slutar arbeta)
och har "stora" skulder kommer att fortsätta ha det men samtidigt kunna åtnjuta inte
bara eventuell skatteåterbäring utan också ett rejält bostadstillägg om man bor lite

Programmet Lyxfällan gillar att skrämmas med Kronofogden men inte är denna myndighet
Låter föga logiskt. Vad grundar ni er förmodan på?
Citera
2018-07-13, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Egna iakttagelser ...
Citera
2018-07-13, 13:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Citat:
Egna iakttagelser ...

Kronofogden och Skatteverket samkör sina register, alla som har skulder hos Kronofogden får sin skatteåterbäring utmätt.
Citera
2018-07-13, 23:18
Medlem
Citat:

Finns skulder hos kfm där avidatumet passerats så utmäts akatteåterbäringen automatiskt oavsett vilka åtgärder som finns i övrigt eller ej.
Citera
2018-07-17, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Finns skulder hos kfm där avidatumet passerats så utmäts akatteåterbäringen automatiskt oavsett vilka åtgärder som finns i övrigt eller ej.

Inte riktigt min känsla i det fall jag emellanåt betraktar ...
Citera
2018-07-17, 10:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Inte riktigt alla ...

Vore kanske bra om personer som har erfarenheter av att själva handskas med kronofogden
upplyste om att denna myndighet inte på något sätt har full koll på allting.

"Inte riktigt alla .."

Har du en trovärdig källa till detta? Det räcker inte med att du har en känsla av att det är så, som du skriver i ditt inlägg #21.

"Inte riktigt min känsla i det fall jag emellanåt betraktar ..."
Senast redigerad av trottwell 2018-07-17 kl. 10:35.
Citera
2018-07-17, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Inte riktigt alla .."

Har du en trovärdig källa till detta? Det räcker inte med att du har en känsla av att det är så, som du skriver i ditt inlägg #21.

"Inte riktigt min känsla i det fall jag emellanåt betraktar ..."

Offentliga handlingar utgör offentliga handlingar som kan läsas och tolkas. Du har samma
möjligheter som jag men möjligen längre avstånd till skatteverket.

Så i väntan på att jag skall få egna personliga erfarenheter kan vi väl enas om att inte gå så
värst mycket längre med den här saken ...
Citera
2018-07-17, 22:55
Medlem
Citat:
Inte riktigt min känsla i det fall jag emellanåt betraktar ...

Det är lite svårt att förstå vad du vill ha sagt. En betraktad känsla är ganska tunnt.

Finns skulder där avidag passerat så mäts akatteåterbäringen som betalas ut automatiskt oavsett betraktad känsla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in