2018-07-16, 08:18
Medlem
Jag är också rätt säker på atr SD är gärningsman. Nej jag tror inte LW hade någon hållhake på honom, HD visste redan om affären och misshandeln var ju nedlagd.
Troligen ville SD återuppta relationen med LW då han nu var ensam. LW ville dock inte ha med honom att göra. Att dådet sammanfaller med usa resan är ingen slump. Kanske åkte han dit för att övertala henne att följa med?
Citera
2018-07-16, 10:13
Medlem
För oss som inte orkar scrolla genom gissningar på mördarögon, finns det någon bra sammanfattning i tråden?

Ser f.ö både Arbogakvinnan och Helge Fossmo bland bilderna.
Citera
2018-07-16, 10:35
Medlem
Honan6s avatar
Har någon sett var den misstänkte rör sig idag? Han har inte loggat in på sitt geocachkonto ännu.
Förut fanns ett nick i tråden som hade bra koll på var SD rörde sig och ett annat nick hade tydligen info om att det finns mer att berätta om SD (ej det som anmälts).
Vore fint om ni kunde komma tillbaka i tråden och förtälja lite till.
Citera
2018-07-16, 10:36
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
För oss som inte orkar scrolla genom gissningar på mördarögon, finns det någon bra sammanfattning i tråden?

Ser f.ö både Arbogakvinnan och Helge Fossmo bland bilderna.

Honan6 har det:
Citat:
Länkar till sammanfattningar i fallet Lena Wesström
Del 1: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Del 2: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Del 3: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-07-16, 10:42
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Ni som har de vanliga sociala medierna,instagram,faceb där NW brukar vara aktiv,kan väl slänga in ett getöga och kolla på aktiviteten de senaste dagarna...
Han har såvitt jag kan se aldrig postat särskilt flitigt på Insta och hans fejja är privat sen förra året. Vad är det du finner anmärkningsvärt?
Citera
2018-07-16, 10:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brixham
En del människor har större förmåga att känna igen avvikelser/brister hos andra och kan relativt fort uppfatta att blick och gensvar hos en annan inte stämmer. Så postaren som skrev om detta är inte fel ute i sak. Det är dock vanskligt med bilder, även om Möller och Madsen når igenom i 2D. (Här har alla hittills i alla fall reagerat och känt igen henne.) Människor med högre känslighet för andra får fler eller andra signaler än dom som inte är det. Saknas den känsligheten kan man förstås inte hävda att den inte finns hos nån annan.
Brist på empati eller till och med starka psykopatiska drag är förstås i sig ingen garant för skuld. Nån gång är ju den första. Skulle det visa sig att LW är utsatt för kraftigt övervåld är det rimligt att tro att gm har en brist på empati.

Det är vara väldigt svårt att bedöma om någon är psykopat. Självklart kan man inte se det genom att bar titta på bilder på ögon. Det är väl ingen som tror?

"Att ställa diagnosen psykopati är svårt. Till sin hjälp har klinikerna listor på vanliga yttringar som de systematiskt går igenom. Man behöver betydande kännedom om hur personen fungerar både nu och tidigare för att kunna göra en tillförlitlig bedömning."

http://www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat

Och som du själv säger så är empatilöshet eller psykopati inte facit på att man är mördare. Finns många psykopater därute som aldrig begår liknande brott, är i stort fungerande i samhället. Men sen kanske de är "skitstövlar" privat och på jobbet.

Och alla som mördar är med största sannolikhet inte psykopater, även om man säkert hittar en betydligt större andel där än bland hela befolkningen.

Men om man läser på lite vad psykopati innebär kan man också förstå att en psykopat saknar allt det där som "färgar" våra upplevelser. Nu finns det ju grader av psykopati (se Robert D. Hare checklist), men för att göra det enkelt för mig talar jag om fullblodspsykopaten. Om man saknar de känslor som för kännande människor gör saker läskiga, sorgliga, roliga, kärleksfulla osv, behöver man lära sig hur man ska bete sig i de här situationerna för att inte avvika för mycket. Psykopaten blir ofta en fena på att härma.

Men det kräver mycket träning och observation för att kunna spela en kännande och empatifull person om man inte känner själv de känslor som man vill spela. Ibland lyser glappet igenom. Det kan lysa igenom i minspel och ögon.

"Bakom charmen, det leende ansiktet och den intensiva blicken finns rovdjuret som planerar sin attack. (Se citat av Robert D. Hare på första sidan, "Att tänka på"!)

Ett gott råd när du har fattat misstankar, se intensivt på psykopaten, se det tomma i leendet, lyssna på det oäkta skrattet, se in i de kalla ögonen mitt i leendets grimas.
"

http://www.psykopati.se/16914075

Så visst, jag tror att det går att se en hel del i människors ögon och mimik om du är riktigt observant, men inte alltid.

En person jag ofta tänker på när man pratar om kall blick, stel mimik, svag variation i tonfallet, fel/opassande beteende i förhållande till situationen är Diane Down. Hon är en av de mest "creepy" personer jag sett i intevju om det hemska mordet och mordförsöken hon gjort på sina barn. Det finns fler filmer om och med henne i intervjuer eftersom hon älskade strålkastarljuset.

https://www.youtube.com/watch?v=8Sxm6gROxcQ

På henne kunde många människor ana att något inte stod rätt till. Man riktigt känner hur "fel" hon beter sig. Men det är även det hon säger som avslöjar henne.

Det är inte bara ögonen som avslöjar henne.
Citera
2018-07-16, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag är också rätt säker på atr SD är gärningsman. Nej jag tror inte LW hade någon hållhake på honom, HD visste redan om affären och misshandeln var ju nedlagd.
Troligen ville SD återuppta relationen med LW då han nu var ensam. LW ville dock inte ha med honom att göra. Att dådet sammanfaller med usa resan är ingen slump. Kanske åkte han dit för att övertala henne att följa med?

Så det stämmer som ngn skrev tidigt i tråden att HD inte planerade att följa med men ändrade sig?
Citera
2018-07-16, 11:17
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Så det stämmer som ngn skrev tidigt i tråden att HD inte planerade att följa med men ändrade sig?

Det skrevs tidigt i tråden att resan var planerad sedan innan, att SD och HD fått den i present om jag inte minns fel.
Men kan ju varit bestämt att SD skulle åka själv, med tanke på separationen, även att de var en present.
Och att HD ändrade sig i sista stund och följde med.
Att resan var en present till dem båda har jag uppfattat iaf
Citera
2018-07-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Det skrevs tidigt i tråden att resan var planerad sedan innan, att SD och HD fått den i present om jag inte minns fel.
Men kan ju varit bestämt att SD skulle åka själv, med tanke på separationen, även att de var en present.
Och att HD ändrade sig i sista stund och följde med.
Att resan var en present till dem båda har jag uppfattat iaf

Ja, det har varit olika bud. SD verkar till sina bekanta sagt att de jobbade på relationen, vilket varit uppfattningen bland de som skrev i tråden, tillsammans med diverse rykten om LW (som jag också tror SD underblåst). Faktum är dock att HD köpt eget hus och lämnat in skilsmässoansökan undet de sista månaderna. Stora steg i en helt annan riktning. Kanske svärföräldrarna älskade sin svärson och inte sett ngn av de sidor som LW och sannolikt även HD har sett. Därför hoppades de kanske på försoning och skänkte dem en resa. Eller bara en god vänskap för barnbarnens skull. Frågan är dock hur sugen HD var på att följa med...
Citera
2018-07-16, 12:13
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ja, det har varit olika bud. SD verkar till sina bekanta sagt att de jobbade på relationen, vilket varit uppfattningen bland de som skrev i tråden, tillsammans med diverse rykten om LW (som jag också tror SD underblåst). Faktum är dock att HD köpt eget hus och lämnat in skilsmässoansökan undet de sista månaderna. Stora steg i en helt annan riktning. Kanske svärföräldrarna älskade sin svärson och inte sett ngn av de sidor som LW och sannolikt även HD har sett. Därför hoppades de kanske på försoning och skänkte dem en resa. Eller bara en god vänskap för barnbarnens skull. Frågan är dock hur sugen HD var på att följa med...

Ja det kan man fråga sig om hon var.. jag skulle tippa på inte så sugen...
Citera
2018-07-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
SD’s försvarsadvokat har ju i media uttalat sig om att de MGM och BO haft ett kärleksförhållande från och till. Vet du något om ungefärlig tid och när dessa kärleksförhållanden ska ha utspelat sig? Eller kan det vara så att han hittar på en del, kanske att de skulle haft det i närtid för att förklara ev. DNA.
Efter en del info här i tråden och en del luskande i sociala medier tyder det iaf på att de haft något på G under förra året och åren innan.
Har också haft funderingar på att detta dåd sammanfaller precis innan USA-resan, kan det ha varit planerat, om han i något sjukt sinnestillstånd tänkt att han lättare kan lappa ihop det med ex-frun om den förra älskarinnan är väck..
Citera
2018-07-16, 12:33
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är vara väldigt svårt att bedöma om någon är psykopat. Självklart kan man inte se det genom att bar titta på bilder på ögon. Det är väl ingen som tror?

"Att ställa diagnosen psykopati är svårt. Till sin hjälp har klinikerna listor på vanliga yttringar som de systematiskt går igenom. Man behöver betydande kännedom om hur personen fungerar både nu och tidigare för att kunna göra en tillförlitlig bedömning."

http://www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat

Och som du själv säger så är empatilöshet eller psykopati inte facit på att man är mördare. Finns många psykopater därute som aldrig begår liknande brott, är i stort fungerande i samhället. Men sen kanske de är "skitstövlar" privat och på jobbet.

Och alla som mördar är med största sannolikhet inte psykopater, även om man säkert hittar en betydligt större andel där än bland hela befolkningen.

Men om man läser på lite vad psykopati innebär kan man också förstå att en psykopat saknar allt det där som "färgar" våra upplevelser. Nu finns det ju grader av psykopati (se Robert D. Hare checklist), men för att göra det enkelt för mig talar jag om fullblodspsykopaten. Om man saknar de känslor som för kännande människor gör saker läskiga, sorgliga, roliga, kärleksfulla osv, behöver man lära sig hur man ska bete sig i de här situationerna för att inte avvika för mycket. Psykopaten blir ofta en fena på att härma.

Men det kräver mycket träning och observation för att kunna spela en kännande och empatifull person om man inte känner själv de känslor som man vill spela. Ibland lyser glappet igenom. Det kan lysa igenom i minspel och ögon.

"Bakom charmen, det leende ansiktet och den intensiva blicken finns rovdjuret som planerar sin attack. (Se citat av Robert D. Hare på första sidan, "Att tänka på"!)

Ett gott råd när du har fattat misstankar, se intensivt på psykopaten, se det tomma i leendet, lyssna på det oäkta skrattet, se in i de kalla ögonen mitt i leendets grimas.
"

http://www.psykopati.se/16914075

Så visst, jag tror att det går att se en hel del i människors ögon och mimik om du är riktigt observant, men inte alltid.

En person jag ofta tänker på när man pratar om kall blick, stel mimik, svag variation i tonfallet, fel/opassande beteende i förhållande till situationen är Diane Down. Hon är en av de mest "creepy" personer jag sett i intevju om det hemska mordet och mordförsöken hon gjort på sina barn. Det finns fler filmer om och med henne i intervjuer eftersom hon älskade strålkastarljuset.

https://www.youtube.com/watch?v=8Sxm6gROxcQ

På henne kunde många människor ana att något inte stod rätt till. Man riktigt känner hur "fel" hon beter sig. Men det är även det hon säger som avslöjar henne.

Det är inte bara ögonen som avslöjar henne.
Barnamördare gör en mörkrädd.. inget Graciöst i det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in