Citat:
Ursprungligen postat av
Brixham
En del människor har större förmåga att känna igen avvikelser/brister hos andra och kan relativt fort uppfatta att blick och gensvar hos en annan inte stämmer. Så postaren som skrev om detta är inte fel ute i sak. Det är dock vanskligt med bilder, även om Möller och Madsen når igenom i 2D. (Här har alla hittills i alla fall reagerat och känt igen henne.) Människor med högre känslighet för andra får fler eller andra signaler än dom som inte är det. Saknas den känsligheten kan man förstås inte hävda att den inte finns hos nån annan.
Brist på empati eller till och med starka psykopatiska drag är förstås i sig ingen garant för skuld. Nån gång är ju den första. Skulle det visa sig att LW är utsatt för kraftigt övervåld är det rimligt att tro att gm har en brist på empati.
Det är vara väldigt svårt att bedöma om någon är psykopat. Självklart kan man inte se det genom att bar titta på bilder på ögon. Det är väl ingen som tror?
"Att ställa diagnosen psykopati är svårt. Till sin hjälp har klinikerna listor på vanliga yttringar som de systematiskt går igenom. Man behöver betydande kännedom om hur personen fungerar både nu och tidigare för att kunna göra en tillförlitlig bedömning."
http://www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat
Och som du själv säger så är empatilöshet eller psykopati inte facit på att man är mördare. Finns många psykopater därute som aldrig begår liknande brott, är i stort fungerande i samhället. Men sen kanske de är "skitstövlar" privat och på jobbet.
Och alla som mördar är med största sannolikhet inte psykopater, även om man säkert hittar en betydligt större andel där än bland hela befolkningen.
Men om man läser på lite vad psykopati innebär kan man också förstå att en psykopat saknar allt det där som "färgar" våra upplevelser. Nu finns det ju grader av psykopati (se Robert D. Hare checklist), men för att göra det enkelt för mig talar jag om fullblodspsykopaten. Om man saknar de känslor som för kännande människor gör saker läskiga, sorgliga, roliga, kärleksfulla osv, behöver man lära sig hur man ska bete sig i de här situationerna för att inte avvika för mycket. Psykopaten blir ofta en fena på att härma.
Men det kräver mycket träning och observation för att kunna spela en kännande och empatifull person om man inte känner själv de känslor som man vill spela. Ibland lyser glappet igenom. Det kan lysa igenom i minspel och ögon.
"
Bakom charmen, det leende ansiktet och den intensiva blicken finns rovdjuret som planerar sin attack. (Se citat av Robert D. Hare på första sidan, "Att tänka på"!)
Ett gott råd när du har fattat misstankar, se intensivt på psykopaten, se det tomma i leendet, lyssna på det oäkta skrattet, se in i de kalla ögonen mitt i leendets grimas. "
http://www.psykopati.se/16914075
Så visst, jag tror att det går att se en hel del i människors ögon och mimik om du är riktigt observant, men inte alltid.
En person jag ofta tänker på när man pratar om kall blick, stel mimik, svag variation i tonfallet, fel/opassande beteende i förhållande till situationen är Diane Down. Hon är en av de mest "creepy" personer jag sett i intevju om det hemska mordet och mordförsöken hon gjort på sina barn. Det finns fler filmer om och med henne i intervjuer eftersom hon älskade strålkastarljuset.
https://www.youtube.com/watch?v=8Sxm6gROxcQ
På henne kunde många människor ana att något inte stod rätt till. Man riktigt känner hur "fel" hon beter sig. Men det är även det hon säger som avslöjar henne.
Det är inte bara ögonen som avslöjar henne.