Säga vad man vill om Lyxfällan, men en sak har observerats genom åren.
Alla i programmet verkar ha det väldigt rent hemma.
Om man bortser från väggorden, så är det oftast modernt inrett!
Inga direkta WT-hem, med nött hörnsoffa i skai, furubord med vaxduk, gamla slitna trasmattor, bilder på barnen i vardagsrummet etc.
Ej heller deltagare som vore rena fallet för Rent Hus.
Ett av dom mest minnesvärda avsnitten jag minns helt klart. Dock visste man ju att han ändå skulle tvingas sälja hästarna till slut. Dock tråkigt att flickvännen drog.
Sedan är det fascinerande att han säger sig vara tacksam över hjälpen han fick trots utbrottet.
Här har du några citat från varje deltagare i artikeln. Allt är inte med men det mest intressanta, eller kanske ska man säga det minst ointressanta, är iallafall med.
Nikki: Blev lovad jobb i tv – som inte fanns
Har ”Lyxfällans” hjälp gjort någon skillnad för dig?
– Det var svårt att hjälpa till för att jag hade en annorlunda situation. Jag hade redan påbörjat min väg mot en skuldsanering. Jag stod redan i kö och hade en kontaktperson. ”Lyxfällan” kunde inte göra så mycket mer.
Hon konstaterar att det ser ut i tv som att hon får större användning för deras hjälp än vad hon faktiskt fick.
– Det var en skitkul inspelning samtidigt som det var jobbigt att dra upp allting igen. Jag hade inte tänkt så mycket på skulderna ett tag.
I programmet berättar ”Lyxfällan”-gänget för Nikki att hon har fått ett kaféjobb. Det skulle vara en avgörande faktor som åtminstone skulle ge henne en chans att slutligen få rätsida på sin ekonomi.
– Det fanns inget kaféjobb i verkligheten. Jag fattar ingenting. Det måste ha blivit ett missförstånd. Eller så skulle det bara låta bra i tv. Men det fanns åtminstone inget jobb. Jag släppte det och tänkte ”skitsamma”, säger hon.
Då stod hon utan jobb igen. Senare har hon lyckats få jobb på en bensinstation – på egen hand.
Blir du igenkänd från ”Lyxfällan”?
– Det händer. Folk är väldigt nyfikna.
Jessica Sjöberg, kommunikationsansvarig på NENT Group Sverige, som ligger bakom ”Lyxfällan” ger produktionens syn på varför kaféjobbet saknades.
– Kaféjobbet som Nikki refererar till var ett jobb som frukostvärdinna. Överenskommelsen efter programmet var att hon själv skulle kontakta arbetsgivaren vilket hon inte gjorde efter vad vi förstått, skriver Jessica Sjöberg, Kommunikationsansvarig på NENT Group Sverige, i ett mejl.
Florence: Förlorade deposition – hyresvärd såg katt i TV3
– Budgeten har gått bra, jag har 12 800 kronor att spela med. Privatlivet generellt sett har gått mindre bra. Jag blev av med jobbet. Jag hade också en deposition på min lägenhet när jag skulle flytta. Så jag blev av med delar av de pengarna eftersom hyresvärden såg i tv att jag hade katt, säger Florence.
Hon blev av med jobbet som målare, men har börjat på ett nytt jobb inom hemtjänsten.
– Det ledde till att jag hade en månad utan lön. Så jag har haft det ganska tufft. Som tur var fick jag tillbaka pengar på skatten så det har inte varit fullständig katastrof. Jag gick inte under totalt.
Var det positivt eller negativt att medverka i ”Lyxfällan”?
– Det beror på. Jag har fått en ny syn på livet och har förändrats som person. Jag mår bättre.
Efter att hon synts i ”Lyxfällan” har ett produktionsbolag hört av sig till henne för medverkan i ett realityprogram där temat är dejting.
– Jag får inte berätta något om det. Jag tror att tv tycker om att jag säger korkade saker. Det är skönare att vara känd från något annat än ”Lyxfällan”. Så därför känner jag att jag kan göra det, säger hon.
Linus: TV3:s miss: ”Jag har inga katter”
– Det gav mig mer som människa än ekonomisk hjälp. Det blev ingen direkt hjälp eftersom jag måste ansöka om skuldsanering. Men detta hjälpte mig att se all skit som jag har ställt till med. Det kan ta upp till ett år innan jag får besked om jag lyckas få skuldsanering eller inte, säger han.
Han följer ”Lyxfällans” råd till punkt och pricka. Nu har Kronofogden börjat göra utmätning på hans lön och han lever på existensminimum.
– Så är det. Man får göra rätt för sig, säger han.
Han hajade dock till på ett faktafel i början av avsnittet. Speakerrösten förklarar att Linus har två katter.
– Jag har inte två katter i alla fall, vilket de säger i avsnittet. Jag har inga katter, säger han och skrattar.
Christoffer och Sanne: Spelade bort en halv miljon på en timme: ”Ångest”
I juni berättar Christoffer att det tidigare paret har numera olika adresser. Han jobbar numera med stensättning och har en bättre lön än den som presenterades i ”Lyxfällan”.
– Nu ser det bra ut för mig. Jag ansökte om skuldsanering innan jag kom med i ”Lyxfällan” och nu har jag gjort en ansökan till. Det tar sex månader innan de börjar handlägga det. Jag spelar inget alls längre och har inte gjort det på tre månader. Jag har slutat handla onödig skit, säger han.
Oroar du dig för att du ska trilla dit igen?
– Nej, jag känner inte längre suget. Jag tänker på min dotter i första hand och mig själv i andra hand. Man kan istället åka till cykelaffären och köpa en cykel åt dottern.
Nicole: ”Lyxfällan” ordnade jobb – hon har slutat
När Nöjesbladet kontaktar Nicole i juni är hon nöjd med sin medverkan i ”Lyxfällan”.
– Det har blivit mycket enklare för mig att betala mina räkningar för att jag har bättre koll. Det var rörigt innan, säger hon.
Hon berättar att hon har lyckats klara sig bra på egen hand utan att behöva fråga pappa.
– Innan frågade jag honom varje dag. Nu har jag klarat mig.
Hur ser det ut på skuldfronten idag?
– Jag betalar mina räkningar som jag ska, men jag har ju en del kvar. Det går framåt i alla fall.
Vad har du fått för reaktioner?
– Både bra och dåliga. Vissa tycker att jag är bortskämd medan andra tycker det var modigt. Det gäller att inte bry sig om vad troll på Facebook skriver.
Framtidsplaner?
– Nu ska jag ta körkort.
I ”Lyxfällan” gjorde Nicole arbetsintervjuer och lyckades få ett jobb på ett callcenter.
– Jag var där och så, men att sitta där i kundservice och folk ringde in till mig och hade frågor – och de var otrevliga. Jag mådde inte bra. Det var inget för mig så jag letar efter annat.
Peder: Budget-missen: ”Räknade på fel lön”
– Det hjälpte en hel del. Jag kunde inte ha löst det där på egen hand, säger Peder i juni till Nöjesbladet.
En negativ aspekt var att Boisens och Hedbergs budget var något felaktig.
– Den stämde inte helt överens med min verklighet och hur mycket pengar jag får i lön varje månad. Så jag fick försöka pussla ihop det där för att det skulle funka. Det fattades 2800kr eftersom jag får ut 22 000 kronor i lön och de satte budgeten på 24 800 kronor, säger han.
Peder berättar att han sa till Frida Boisen att han inte har besökt tandläkaren på tre år – och att det är dags att gå.
– Jag frågade hur jag ska förhålla mig till det. Den hjälpen fick inte jag. Hon sa att hon ska titta på det. Men det rann ut i sanden. Aspekten tandvård borde finnas med i programmet. Vissa människor har inte varit hos tandläkaren och man måste kanske ha en handlingsplan där också. Budgeten kan rasera på en gång, säger han.
– Det där kände jag en viss besvikelse över. De glömmer ibland bort det nödvändiga som vi alla måste göra ibland, fortsätter han.
Ser du ljuset i tunneln nu?
– Både ja och nej. Som det ser ut just nu får jag betala tills jag går i pension. Det är inte riktigt drömmen för mig. Jag hade gärna haft ett sparande. Men det finns ingen extra buffert. Jag har sökt skuldsanering. Egentligen hade kanske skuldsanering varit det bästa och då blir man av med skulden. Nu får jag betala 10–15 år.
Fredrik: ”Jag hade koll på mina tre försvunna bilar”
Fredrik konstaterar att hans ekonomi ljusnar, och att det var för länge sedan som han senast satsade pengar på spel.
Vad har du fått för reaktioner på din medverkan?
– Många frågar hur man går tillväga för att reda ut sin ekonomi. Jag har fått positiva reaktioner. Men i sociala medier blir man dömd när trailern sänds. De som kommenterar och har mage att hålla på sådär har nog problem själva, säger han.
Vad var grejen med dina tre bilar som hade försvunnit?
– Att jag hade tre bilar som jag inte visste var det var stämmer inte helt. Jag visste att en bil hade tagits från en parkering vid sporthallen. Den hade bara stått där och blev beslagtagen. De andra två bilarna är på skroten. En av bilarna hade köparen glömt skicka in ägarpappret. Så det enda jag behövde göra var att beställa ägarbevis från Transportstyrelsen och lämna in på skroten och så var bilarna ur världen, säger han och fortsätter:
– Jag hade koll på bilarna fast det vinklades som att jag inte hade det, säger han.
Nu har han planer på att flytta till Stockholm. Han siktar in på att hitta ett jobb där.
Smart att skylla Lyxfällan för ett jobb som inte fanns
Den största fällan för konsumtion är reklamblad som dimper ner i brevlådan varje dag. Men för ett reklamfinansierat program är det omöjligt att ta med denna aspekten. Jag ser inte programmet speciellt ofta, men har aldrig hört programledarna att säga; sätt upp en skylt på dörren "REKLAM NEJ TACK"
Vilken jävla korkad familj Dick med en prick, ingen koll alls på något
Såg just repris på detta avsnitt, undrar hur det gått för dom sedan inspelningen.
Tycker inte ett dugg synd om henne, röker och dricker energidryck men kan inte köpa glass till barnen? Och har inte ens frågat vad han tjänar trots att de bor under samma tak och lever tillsammans?
Nej då får man faktiskt skylla sig själv.
Vad gäller honom.. köpa saker när man redan har skulder, redan där finner jag inga ord.
Skulle bli mycket förvånad om de fortfarande, såhär ett par år senare, är en fungerande familj!
Den största fällan för konsumtion är reklamblad som dimper ner i brevlådan varje dag. Men för ett reklamfinansierat program är det omöjligt att ta med denna aspekten. Jag ser inte programmet speciellt ofta, men har aldrig hört programledarna att säga; sätt upp en skylt på dörren "REKLAM NEJ TACK"
Fast är det verkligen det? De där reklambladen i brevlådan brukar väl mest vara ICA blad och liknande och sådant är väl inte direkt lyxfällandeltagarnas stora problem? De köper mycket skitmat till onödigt höga priser visst...men det stora problemet ligger väl i lyxkonsumtion? Tv apparater, stereo, playstations in absurdum?
Jag kanske är fel ute här, Har ju själv haft "ingen reklam" på brevlådan de senaste 15 åren så jag ser ju inte denna reklam så ofta så det kanske inte alls är så? Och för all del, VISS inverkan har den väl annars hade ju inte företagen skickat ut den men jag får ändå en känsla av att det nog inte gör så stor skillnad på deltagarna.
Fast är det verkligen det? De där reklambladen i brevlådan brukar väl mest vara ICA blad och liknande och sådant är väl inte direkt lyxfällandeltagarnas stora problem? De köper mycket skitmat till onödigt höga priser visst...men det stora problemet ligger väl i lyxkonsumtion? Tv apparater, stereo, playstations in absurdum?
Jag kanske är fel ute här, Har ju själv haft "ingen reklam" på brevlådan de senaste 15 åren så jag ser ju inte denna reklam så ofta så det kanske inte alls är så? Och för all del, VISS inverkan har den väl annars hade ju inte företagen skickat ut den men jag får ändå en känsla av att det nog inte gör så stor skillnad på deltagarna.
Bara en reflektion.
Jag har inte heller ingen någon reklam i brevlådan sedan 10-15 år. Men, jag läser lokaltidningen på biblioteket varje dag och där brukar det följa med reklamblad någon dag i veckan. Det är alltså ElGiganten, MediaMarkt och liknande som kör med månadskostnader, räntefritt, första månaden utan kostnad och en massa annat trix. För en person som är arbetslös och saknar pengar är detta som att bli bjuden på glass eller godis. Tänk en ny TV som bara kostar 298/mån, det är ju nästan gratis? Det är ju inte mycket mer än 10 chipspåsar…klart vi ska ha en ny TV, den gamla kan vi ha i sovrummet. Samma med datorer, spelkonsoller, köksmaskiner och jag vet inte vad. Allt är nästan gratis enligt reklambladen, men slutsumman blir oftast katastrofal. För de flesta människor är detta inget problem, men för det som har figurerat i Lyxfällan så är det ett livsproblem.
Den där Natalie. Vad ska man säga?
Bortskämda jävla snorunge!!!
Hoppas hon har fixat fast anställning annars kan jag inte tänka mig nån som anställer en sån oansvarig människa.
Jag har sett det många gånger förr och även i kvällens avsnitt. Kvinnliga deltagare som enligt uppgift lägger enorma summor på kläder, smink, hår, naglar och ögonfransar och ändå ser ut som en bortglömd påse skridskor.
Jag har sett det många gånger förr och även i kvällens avsnitt. Kvinnliga deltagare som enligt uppgift lägger enorma summor på kläder, smink, hår, naglar och ögonfransar och ändå ser ut som en bortglömd påse skridskor.
Fan vad retar mig på hennes jävla liksom, liksom, liksom i varje mening. Fattar inte att sambon inte sparkar ut henne.
Ha ha! Du har så rätt! Ser allt som oftast ut som något katten spytt upp. Och vanligtvis är deras närmaste dröm att bli nagelskulptris eller "influenser" vilket är något som inte ens finns.
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Fan vad retar mig på hennes jävla liksom, liksom, liksom i varje mening. Fattar inte att sambon inte sparkar ut henne.
Är väl klassiskt språkbruk hos deltagarna. Att de ens lyckats gå ur grundskolan är en gåta .