2018-06-12, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenoElia
Nä tyvärr.

Vad är det för svamp då? Fett likt ju
Citera
2018-06-21, 20:53
Medlem
ekollonet132s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetRektMate
https://imgur.com/gallery/CEO8F2K

Toppisar? Såg tusentals på en fotbollsplan i helgen
Toppisar växer ju inte den här årstiden
Citera
2018-06-30, 17:56
Medlem
Jag har hittat smått liknande svampar på gården men det är ju omöjligt toppisar vid denna tid på året. Jag har haft det lite svårt att faktiskt hitta en större mängd då jag enbart hittat kanske 20-30st på spannen av en vecka i varierande storlekar.

Jag såg till att gå ut en gång varannan vecka från och med Juli månad för att vara på den säkra sidan, men hittade ändå ingenting nästan och ingen verkade ge ett konkret svar. När tror ni att denna säsong kommer att starta uppe vid luleå? Vädret har varit ganska så konstigt änså länge med 30 grader i tidig maj häruppe. Och om någon har en plats ni kan dela med er så kan ni skicka pm, kan bidra med en slant för information.
Citera
2018-06-30, 19:36
Medlem
NioLivs avatar
Det är alldeles för tidigt till och med september är tidigt så du lär ju vänta till hösten.

Mvh
Citera
2018-07-01, 00:12
Medlem
Har för mig jag var ute i sen oktober då jag hittade ett fåtal, säsongen gick över väldigt snabbt i mitt område, ena veckan ingenting, nästan vecka var det som sagt bara ett par dussin i alla ställen jag fått höra ska vara lämpliga ställen, veckan efter jag plockade allt så kom jag tillbaka och det var döda svampar och marken fastfrusen. Riktigt surt.
Citera
2018-07-01, 00:46
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Det är alldeles för tidigt till och med september är tidigt så du lär ju vänta till hösten.

Mvh
Tänk på att säsongen är tidigare ju längre norrut man befinner sig. Luleå börjar nog röra på sig redan i augusti.
Citat:
Ursprungligen postat av Biggerboi
Har för mig jag var ute i sen oktober då jag hittade ett fåtal, säsongen gick över väldigt snabbt i mitt område, ena veckan ingenting, nästan vecka var det som sagt bara ett par dussin i alla ställen jag fått höra ska vara lämpliga ställen, veckan efter jag plockade allt så kom jag tillbaka och det var döda svampar och marken fastfrusen. Riktigt surt.
Du vill pricka perioden före första frosten. Men det visste du säkert redan.
Citera
2018-07-14, 12:53
Medlem
Tänkte dra en resa med ändamål att hitta så många toppisar som möjligt när de väl börjar ploppa upp. Vart borde man bege sig? Dalarna? Värmland kanske? Någon som har lite schysst info om detta?
Citera
2018-07-14, 14:38
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabricio
Tänkte dra en resa med ändamål att hitta så många toppisar som möjligt när de väl börjar ploppa upp. Vart borde man bege sig? Dalarna? Värmland kanske? Någon som har lite schysst info om detta?
De växer i hela Sverige, ända upp till trädgränsen om jag förstått rätt.

Det är de lokala variationerna som är grejen, inte ens om du hittar en till synes perfekt miljö finns några garantier. Men de finns där, i massor

Årets torka kan inverka, de växer ju på rötterna av vissa gräs. Gräset har haft det svårt i år.
Citera
2018-07-31, 21:41
Medlem
freeworldTVs avatar
När är säsongen i Uppland (främst i och runt Uppsala)? När ska man börja vara ute och kolla, helt enkelt?
Citera
2018-07-31, 22:14
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
När är säsongen i Uppland (främst i och runt Uppsala)? När ska man börja vara ute och kolla, helt enkelt?
Som bäst mitten av september till mitten av oktober.

Men räkna med att säsongen blir felknullad av torka, värme och guds vrede
Citera
2018-08-02, 00:38
Medlem
Någon som har tips på bra platser inför i år? Var ute överallt förra året (första gången), och hittade ingenting innan jag hittade en fårhage som var bra. Kollade massa golf ställen, gräsplaner och allt annat.
Citera
2018-08-02, 01:23
Medlem
NioLivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dum
Någon som har tips på bra platser inför i år? Var ute överallt förra året (första gången), och hittade ingenting innan jag hittade en fårhage som var bra. Kollade massa golf ställen, gräsplaner och allt annat.

Ett tips är ju Google Earth då kan du kolla in hagar i förväg så vet du sen när det är dags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in