2018-07-14, 13:42
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Du inser förstås inte att epiteten du svänger dig med lika gärna kan appliceras på regimen? Och vilket berättigande har demokratin om den måste ”skyddas” med odemokratiska metoder? Den demokratin blir lika förljugen som i DDR.
Förstår inte varför man tolkar in så mycket i det jag skriver? Jag har inte tagit förslaget i försvar, jag har endast sagt att det inte SD som är måltavla och att det inte går att fälla dem med det, samt att det är rimligt att överväga förbud av vissa organisationer.

Jag ser t.ex. islamismen som ett hot värt att kika på. De har ju världsherravälde som uttalat mål, och låter ingenting stå ivägen. NMR är en storm i ett vattenglas i jämförelse.
Citera
2018-07-14, 13:43
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Men kom in i verkligheten nu för satan. Det daltas ständigt med invällarna och allt sattyg de hittar på förklaras bort eller ignoreras. Den här kritiken framförs ju t.o.m av en del från etablissemanget så det är inte kontroversiellt ens att säga längre. Samtidigt jagar regimen gamlingar som skriver ”neger” på facebook och förbereder ny repressiv lagstiftning mot regimkritiker.

Ni är bra lustiga. Om nu NMR är så obetydliga och ofarliga som du hävdar. Varför då ett förbud? NMR är förövrigt INTE förbjudna i Finland. Den saken är inte avgjord än.

Självmotsägelser är vanligt bland vänstern de är inte direkt kända för sin höga IQ...

Sen är är NMR inte alls ogillad utav vanligt folk snarare tvärtom, så ser iafall många äldre människor väldigt positivt på dem.
Citera
2018-07-14, 13:43
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Regeringen vill nu med hänvisning till att Nordiska Motståndsrörelsen höll torgmöten och delade ut flygblad i Almedalen förbjuda "rasistiska organisationer". Vilka mer organisationer avser de förbjuda? Vad har de för möjligheter att driva igenom en sådan förbudslag och vad kan det få för följder? Själv ser jag syftet att kväsa politisk opposition som givet, men det kan ju också få vara en diskussionsfråga om så är fallet.

https://www.svd.se/regeringen-forbjud-rasistiska-organisationer

Om vi nu har demokrati så skall alla få höras
Citera
2018-07-14, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Vänsterpack som dig tenderar att underskatta stödet NMR har... ungefär som ni underskattade Trump, folk är nämligen less på politiken äcklena i regeringen för.

Vänsterpack?
Ska du inte kalla mig för kommunist när du är i farten?

Nej, jag underskattar inte stödet för NMR. Ni har fortfarande inte lyckats samla ihop speciellt många folk vid någon demonstration, och stödet för ett avskaffande av nuvarande demokratiska system är synnerligen minimalt. De allra flesta har vett nog att förstå att Tyskland under Hitler inte var ett drömsamhälle. Så nej, stödet ni har är inte speciellt stort.

Däremot har du helt rätt i att många är extremt trötta på de styrande politikerna, och framförallt är de extremt trötta på så som migrationsfrågan har skötts. Den tröttheten ska man inte underskatta, vilket många har gjort. Och det är därför som SD växer. Men att ta steget från att anse att vi ska ha minimal asylinvandring, till att vi ska ägna oss åt etnisk rensning är en ett enormt kliv. Precis som personer som de som är för ett välfärdssamhälle inte plötsligt springer och röstar på kommunistiska partiet för det.

Problemet med de inom förhållandevis små extrema grupper, oavsett om det är kommunister, nazister eller islamister, är att de själva inbillar sig att de minsann egentligen har stöd av majoriteten då allt de hör och ser är saker som bekräftar att de minsann har ett stöd. Nu finns AfS. De är i alla fall mer extrema än SD. Vi får se om de växer. Personligen tvivlar jag på det, men har du rätt borde de rimligtvis växa.
Citera
2018-07-14, 13:47
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Förstår inte varför man tolkar in så mycket i det jag skriver? Jag har inte tagit förslaget i försvar, jag har endast sagt att det inte SD som är måltavla och att det inte går att fälla dem med det, samt att det är rimligt att överväga förbud av vissa organisationer.

Jag ser t.ex. islamismen som ett hot värt att kika på. De har ju världsherravälde som uttalat mål, och låter ingenting stå ivägen. NMR är en storm i ett vattenglas i jämförelse.

Då har du ju inte fattat helt enkelt. Löfvén vill alltså förbjuda ”rasistiska” organisationer och det var inte alls länge sen han betecknade SD som just ”rasistiskt”. Hur naiva är ni SDare egentligen? Ni kan väl ändå inte vara större byfånar än stolpskottet Löfvén?
Citera
2018-07-14, 13:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ni är bra lustiga. Om nu NMR är så obetydliga och ofarliga som du hävdar. Varför då ett förbud? NMR är förövrigt INTE förbjudna i Finland. Den saken är inte avgjord än.

Det är inte förbudet man vill uppnå utan diskussionen om ett förbud.

"Oj, oj, oj, nu är de där igen och viftar med den hemska flaggan. Den måste JK-utredas och HD måste utreda sambanden, om och om igen, Hitler och runor, Hitler och Hitler ..."

Etablissemanget skulle dö utan symbiosen med NMR. Finns det ingen som utrett om NMR sponsras av vänstern, Soros eller någon?
Senast redigerad av wwr 2018-07-14 kl. 14:00.
Citera
2018-07-14, 13:50
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Vänsterpack?
Ska du inte kalla mig för kommunist när du är i farten?

Nej, jag underskattar inte stödet för NMR. Ni har fortfarande inte lyckats samla ihop speciellt många folk vid någon demonstration, och stödet för ett avskaffande av nuvarande demokratiska system är synnerligen minimalt. De allra flesta har vett nog att förstå att Tyskland under Hitler inte var ett drömsamhälle. Så nej, stödet ni har är inte speciellt stort.

Däremot har du helt rätt i att många är extremt trötta på de styrande politikerna, och framförallt är de extremt trötta på så som migrationsfrågan har skötts. Den tröttheten ska man inte underskatta, vilket många har gjort. Och det är därför som SD växer. Men att ta steget från att anse att vi ska ha minimal asylinvandring, till att vi ska ägna oss åt etnisk rensning är en ett enormt kliv. Precis som personer som de som är för ett välfärdssamhälle inte plötsligt springer och röstar på kommunistiska partiet för det.

Problemet med de inom förhållandevis små extrema grupper, oavsett om det är kommunister, nazister eller islamister, är att de själva inbillar sig att de minsann egentligen har stöd av majoriteten då allt de hör och ser är saker som bekräftar att de minsann har ett stöd. Nu finns AfS. De är i alla fall mer extrema än SD. Vi får se om de växer. Personligen tvivlar jag på det, men har du rätt borde de rimligtvis växa.

Du är ju bra rolig du! Så hur många som går på demonstrationerna säger hur stark avskyn är för NMR är du på riktigt så här dum i huvudet?
De flesta människor har ingen negativ uppfattning av NMR mer än vänsterflummare som dig, Jaha? ändå så finns det ju människor som säger sig levat ett tryggare liv under ockupationen utav Nazityskland än i dagens Europa.

Som sagt gå o göm dig Troll brukar spricka i solsken.

Förövrigt är jag inte med i NMR eller röstar på dem så du behöver inte *ni'a* mig
Senast redigerad av nousernameneeded 2018-07-14 kl. 13:53.
Citera
2018-07-14, 13:51
Medlem
Citat:
Exempelvis juridikprofessorn Joakim Nergelius och yttrandefrihetsexperten Nils Funcke.

http://www.friatider.se/juridikprofessor-varnar-f-r-f-rbud-mot-rasistiska-grupper

PS! Det är kul ändå att ditt användarnamn alluderar till vad du är. Troll.

Du länkar till något där några varnar för vad som skulle kunna bli problematiskt ifall ett förbud, som ingen ännu vet hur det kommer utformas, möjligen införs.
Vattentätt du.
Fast vad fan har det att göra med att jag känner till grundlagarna och hur de brukar tolkas för närvarande?

Din inskränkta hjärna skulle aldrig klara av att räkna ut vad mitt användarnamn alluderar till.
Det är bättre du använder din lilla kapacitet till din fetisch för förintelseförnekande.
Citera
2018-07-14, 13:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Om du läser igen ser du att jag skriver "rasistiska, våldsbejakande och odemokratiska".

Alltså potentiellt samhällsomstörtande verksamhet. Vilket samhälle med självbevarelsedrift kikar inte på att reglera sånt?

Men det är en mycket svår fråga.

Fast nu handlar det inte om ett generellt förbud mot "odemokratiska" organisationer. Morgan Johansson talar om att förbjuda "rasistiska" organisationer. Han vill alltså inte förbjuda t.ex. odemokratiska AFA, trots att de sysslar med "potentiellt samhällsomstörtande verksamhet".

"Vilket samhälle med självbevarelsedrift kikar inte på att reglera sånt?"
Det är vanligt att regimer med totalitära drag använder sig av påhittade/överdrivna hot för att stärka sin makt. Det sker på många håll i världen. Ett bra exempel är Erdogans Turkiet. Jag antar att du håller med Erdogan.
Citera
2018-07-14, 13:55
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Fast nu handlar det inte om ett generellt förbud mot "odemokratiska" organisationer. Morgan Johansson talar om att förbjuda "rasistiska" organisationer. Han vill alltså inte förbjuda t.ex. odemokratiska AFA, trots att de sysslar med "potentiellt samhällsomstörtande verksamhet".

"Vilket samhälle med självbevarelsedrift kikar inte på att reglera sånt?"
Det är vanligt att regimer med totalitära drag använder sig av påhittade hot för att stärka sin makt. Det sker på många håll i världen. Ett bra exempel är Erdogans Turkiet. Jag antar att du håller med Erdogan.

Till skillnad från våra egna politiker så sätter ju Erdogan turkarna före andra folk i Turkiet och det hedrar honom!
Citera
2018-07-14, 13:55
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Du länkar till något där några varnar för vad som skulle kunna bli problematiskt ifall ett förbud, som ingen ännu vet hur det kommer utformas, möjligen införs.
Vattentätt du.
Fast vad fan har det att göra med att jag känner till grundlagarna och hur de brukar tolkas för närvarande?

Din inskränkta hjärna skulle aldrig klara av att räkna ut vad mitt användarnamn alluderar till.
Det är bättre du använder din lilla kapacitet till din fetisch för förintelseförnekande.

Du ifrågasatte att jag kunde hänvisa till ledande experter. Jag pissade dig i ansiktet genom att referera till juridikprofessor Joakim Nergelius och yttrandefrihetsexperten Nils Funcke. Vill du ha fler namn, knallkork?
Citera
2018-07-14, 13:57
Medlem
Citat:
Men kom in i verkligheten nu för satan. Det daltas ständigt med invällarna och allt sattyg de hittar på förklaras bort eller ignoreras. Den här kritiken framförs ju t.o.m av en del från etablissemanget så det är inte kontroversiellt ens att säga längre.

Har jag sagt något annat? Det är en viss skillnad på daltande med de som kommer, vilket det är, och "anarko-tyranni".

Citat:
Samtidigt jagar regimen gamlingar som skriver ”neger” på facebook och förbereder ny repressiv lagstiftning mot regimkritiker.

Ja, och jag skrev längre bak i denna tråden att jag tycker så som HMF har använts senaste tiden är oroväckande.

"Sverige är dock fortfarande långt från t.ex. DDR. Vi fängslar inte folk på grund av avvikande åsikter, eller åtminstone har vi inte gjort det hittills. [...]
Användandet av HMF den senaste tiden är enligt mig att vara ute på rejält hal is."

Citat:
Ni är bra lustiga. Om nu NMR är så obetydliga och ofarliga som du hävdar. Varför då ett förbud?

För att det är enkelt att förbjuda NMR, och det ser bra ut. NMR är som sagt inte speciellt stora. Dessutom upplever enskilda personer NMR's blotta närvaro som hotfull. Polisen har själv sagt att vänsterextrema och islamistiska grupperingar är ett större hot. På grund av att vänsterextrema grupper ändå "vill väl" (eller vad man ska säga) på något sjukt vänster så verkar dock färre uppleva dessa som ett hot mot sig själva när de dyker upp.

Ska jag vara cynisk, tror jag det är ren och skär feghet att nuvarande regering vill införa ett förbud som riktar sig just mot NMR och inte mot extrema grupperingar i det stora hela.
Senast redigerad av yokisuci 2018-07-14 kl. 13:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in