Citat:
Ursprungligen postat av
Elohir
Lycka till säger jag sjuklövern kan behöva det.
Nej, som jag ser det hänger allt på om (SD)+(M) (och eventuellt (KD)) tillsammans får egen majoritet eller inte. Det är det som betyder något i detta val. Därmed inte sagt att det blir en (SD)+(M) regering utan det tvingar Ulf Kristersson upp från avbytarbänken.
Blir det ett sådant valresultat måste (M) bestämma sig för en ren (M) regering som förhandlar med (SD) eller att aktivt stödja en (S) ledd regering. I bägge fallen lär det då bli en majoritetsregering även om jag har svårt att se (S)+(C)+(L)+(M)+(MP) (eller vad det blir) lyckas regera någon längre tid när alla ser sina opinionssiffror falla och har behov av politiska segrar.
Att (SD) skulle stödja (S) är givetvis möjligt men att (S) skulle acceptera det ser jag som helt uteslutet. Viktigare än regeringsmakten är fackföreningarna som måste få fortsätta diskriminera (SD) lojala annars så tappar (S) makten över LO och deras kampanjresurser. Klart att (SD) kan kräva att lagen mot diskriminering på grund av politiska åsikter börjar tillämpas i vilket fall och ta makten över facket men (S) lär kämpa emot det och inte göra något som underlättar. De behöver rasiststämplingen av partiegoistiska skäl.