2018-07-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Gick in på Flashback bara för att få tycka lite om det här.

Detta är bland det dummaste jag har hört. Det absolut dummaste av dumma saker. Hur i hela friden tänker de? De vill förbjuda "rasistiska" och "nazistiska" organisationer - vem avgör vilka som är det? SD har blivit beskyllda för att vara rasister sedan dag ett. Ska en fjärdedel av svenska folket förbjudas?

Vidare - klippen från Almedalen som används i SVT:s inslag i Aktuellt visar först en NMR-representant som får en prideflagga viftad i ansiktet och tar den ifrån viftaren. Därefter visas ett klipp till där ett helt gäng vänstermänniskor (förmodar jag) sveper in en NMR-representant i en prideflagga och beter sig riktigt jäkla illa. Tyck vad ni vill, men bete er som folk! Detsamma bör gälla Sveriges nazister och rasister. Låt dem ha sina klubbar, begår de brott så ska de lagföras. Att börja begränsa grundlagsskyddade friheter för att man inte håller med folk är helt åt helvete och att detta ens diskuteras gör mig så upprörd att jag knappt vet vart jag ska ta vägen. Idioter. Tydligen är man överens om detta både till höger och vänster. Vad säger SD? Hoppas verkligen att de inte går med på det här, det skulle vara förödande. Fortsätt att stå upp för det sunda förnuftet, Jimmie. Det här är galenskap.

Ja detta är typiskt för vänstern sina värsta sidor projiceras på motståndaren.

SD -hot mot demokratin? S -avskaffar den
SD- Rasister? V -rasister mot svenskar
NMR antisemiter. 7k skyddar islamister.

Listan kan göras lång... utvecklingen ser klart oroväckande ut. Och ingen ser ut att kämpa för de friheter vi tagit för givna...
Citera
2018-07-13, 23:11
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Vad är det här för psykotisk halmgubbe? Vem eller vilka vill springa runt och mörda folk? Det här är inte en tråd om IS.
Se inlägget jag citerade för att förstå att det var ett hypotetiskt exempel för att göra en poäng gällande extrema grupperingar i en demokrati.
Citera
2018-07-13, 23:14
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Vilken mupp du är. Muppen med sina påståenden. Påstår dig vara SDare eller Afs-sympatisör. Påstår att NMR yrkar på dödsstraff (det låter iofs helt rimligt och det är helt i sin ordning). Men därifrån förtalar du NMR och påstår att de går omkring och säger att de vill mörda oliktänkande. Idiot!
Jag har presenterat en rad bevis som du har ignorerat så vem som är idiot vet jag inte. Emil Hagberg, en av de högsta representanterna, har bokstavligen gått runt och sagt det. De har även antytt det i sitt partiprogram och sina torgmöten samt skrikit ut det via reklamkampanjer. Men det är såklart lite otydligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Att ta fram en legal definition av vad som är rasism vore dock inte så dumt. T.ex. skulle man kanske kunna fastslå att ideologier inte är raser.

Vilka andra tankebrott ska vi införa? Förbud mot Islamkritik är ju mer eller mindre redan implementerat.
Citera
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Definitionen av rasism är att man delar upp människor i raser samt värderar dem därefter, alltså under- och överlägsna raser.

Att det skett en begreppsglidning i folkmun förändrar inte detta. Juridiken är jävligt anal när det gäller språk, även om det tydligen har gått röta* i lagstiftande församling. En svanesång, förmodligen. Desperation.

* Avser här "gymnasieamnestin" och liknande bastarder de kläckt på sistone. Men den gick ju som sagt inte att använda.

Så här skrev du först.

Citat:
Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan anses kunna delas upp i raser. I en snävare bemärkelse kan det definieras som fördomar, diskriminering eller antagonism riktad mot någon av en annan ras baserat på tron att en egen ras är överlägsen.

Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

Vari hade jag fel, påstår du? Hur lyder definitionen enligt dig?

Nu skriver du så här.

Nyckeln i det man kallar rasism är att man delar upp folk i raser, ger dem olika egenskaper och sätter sin egna ras högst upp med särskilda privilegier.

Då kan man fråga sig om det är rasism att påstå att vissa folkslag ur svarta rasen springer 100 meter snabbast och andra folkslag ur den svarta rasen maraton snabbast? Är det rasism att påstå att den vita rasen har flest uppfinningar och patent? Är det rasism att påstå att vissa folkgrupper ur den gula rasen har högst IQ? Är detta rasism?

Att vara emot massinvandringen och mångkulturen är definitivt inte rasism. Att vilja ställa de som bidragit till att förstöra vårt land till svars och straffa dem är inte heller rasism.
Citera
2018-07-13, 23:16
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Du ser ju att hon kör fram sin flagga i nyllet på han med kameran. Då kommer hans kompis och tar bort den, sedan kör den kvinnliga polisen bort henne. Oavsett vilket - förbjud fotografering på allmän plats om detta är ett bekymmer. Att ta någons flagga kan vara egenmäktigt förfarande eller stöld, att agera som han gör i det andra klippet - jag vågar inte uttala mig om vem som gjorde fel där efter att ha tittat på det igen - bör det redan finnas en brottsrubricering för. Man kan inte förbjuda åsikter. Det går inte. Det kommer att skapa kaos.

Jag sympatiserar inte med NMR över huvud taget. Dock har de lika stor rätt som miljöpartiet att sprida sin dynga.

Fryser man bilden vid 11:40 så ser man tydligt att flaggan inte ens är i närheten av den fotograferande personens ansikte, det måste du väl ändå se?

Möjligen säger hon något som personerna inte vill höra, men det får man acceptera i en demokrati. Att polisen väljer att råda kvinnan att gå därifrån gissar jag är mer en fråga om hennes säkerhet än något annat.

Däremot är vi överens om att det inte funkar att förbjuda åsikter, tror att det är kontraproduktivt. Att det här förslaget dessutom kommer efter politikerna fått störningar på sitt sommarparty...förlåt valupptakt är rätt mycket "cringe" när det varit allvarligare incidenter med just NMR tidigare.
Citera
2018-07-13, 23:17
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Att förbjuda sverigedemokraterna är fullt logiskt, de är ett rasistiskt parti. Frikyrkorna skulle också gå att förbjuda eftersom de till sin natur är islamofobiska.

Jag blir mest nyfiken på hur den kreativa processen ser ut när du kommer upp med dina ständiga troll-inlägg. Hur gör du för att åstadkomma dessa? Hur börjar du, vad är din strategi? Har du en definierad metod eller är det bara ren känsla?
Citera
2018-07-13, 23:22
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Så här skrev du först.

Nu skriver du så här.

Nyckeln i det man kallar rasism är att man delar upp folk i raser, ger dem olika egenskaper och sätter sin egna ras högst upp med särskilda privilegier.

Då kan man fråga sig om det är rasism att påstå att vissa folkslag ur svarta rasen springer 100 meter snabbast och andra folkslag ur den svarta rasen maraton snabbast? Är det rasism att påstå att den vita rasen har flest uppfinningar och patent? Är det rasism att påstå att vissa folkgrupper ur den gula rasen har högst IQ? Är detta rasism?

Att vara emot massinvandringen och mångkulturen är definitivt inte rasism. Att vilja ställa de som bidragit till att förstöra vårt land till svars och straffa dem är inte heller rasism.
Nu slingrar du dig och blandar in helt ovidkommande saker. Min höftade definition av rasism var naturligtvis inte ordagrann eller heltäckande, men beskrev kort det väsentliga. Alltså, att det inte räcker med att nån säger "neger" eller "araber är hetsiga" för att det ska klassas som rasism. Man kan misstänka rasistiska motiv bakom sådant och att den som säger sånt är rasist, men det räcker som sagt inte.

Ditt sista stycke är mer eller mindre vad jag velat ha sagt hela tiden, fattar inte hur det har kunnat undgå någon? Alltså: SD är ingen rasistisk organisation och kommer därför inte kunna förbjudas som sådan.
Citera
2018-07-13, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Jag har presenterat en rad bevis som du har ignorerat så vem som är idiot vet jag inte. Emil Hagberg, en av de högsta representanterna, har bokstavligen gått runt och sagt det. De har även antytt det i sitt partiprogram och sina torgmöten samt skrikit ut det via reklamkampanjer. Men det är såklart lite otydligt.

Du ljuger. Det du gör är att upprepa ett påstående att Emil Hagberg, som jag inte vet vem det är (och skit i det du), gått omkring och sagt sig vilja mörda oliktänkande. Låter ju rimligt hörrödu. Men låt han få gå omkring och säga det då. Dumt för honom. Det är fortfarande inte ett gilitigt argument för att förbjuda NMR.

Är det såhär svaga kampanjer mot NMR är? Kan ni inte bättre? Fan ni låter ju som barnungar.
Citera
2018-07-13, 23:29
Bannlyst
Tidpunkten för detta är också intressant. 60, 70, 80-talen flöt förbi friktionsfritt. Aldrig var det nått tal om att begränsa åsiktsfriheten. Just precis nu, blev det dock otroligt viktigt att bekämpa "rasistiska organisationer". För det kan väl inte va så att massinvandringen kan ha något med detta att göra?
Citera
2018-07-13, 23:29
Medlem
Citat:
Nu slingrar du dig och blandar in helt ovidkommande saker. Min höftade definition av rasism var naturligtvis inte ordagrann eller heltäckande, men beskrev kort det väsentliga. Alltså, att det inte räcker med att nån säger "neger" eller "araber är hetsiga" för att det ska klassas som rasism. Man kan misstänka rasistiska motiv bakom sådant och att den som säger sånt är rasist, men det räcker som sagt inte.

Ditt sista stycke är mer eller mindre vad jag velat ha sagt hela tiden, fattar inte hur det har kunnat undgå någon? Alltså: SD är ingen rasistisk organisation och kommer därför inte kunna förbjudas som sådan.

Frågan är vem definierar begreppen? T.ex. Nationalencyklopedin förändrade begreppet rasism till att inkludera en kulturell aspekt. Vilket ger begreppet en viss elastisk karaktär
Citera
2018-07-13, 23:30
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Du ljuger. Det du gör är att upprepa ett påstående att Emil Hagberg, som jag inte vet vem det är (och skit i det du), gått omkring och sagt sig vilja mörda oliktänkande. Låter ju rimligt hörrödu. Men låt han få gå omkring och säga det då. Dumt för honom. Det är fortfarande inte ett gilitigt argument för att förbjuda NMR.

Är det såhär svaga kampanjer mot NMR är? Kan ni inte bättre? Fan ni låter ju som barnungar.
Hur fan tänker du nu? Att det fjärde namnet på NMR:s riksdagslista uttrycker sig så spelar alltså ingen roll? Hur hade det gått för ett riksdagsparti om den fjärde högsta representanten uttryckte sig på det sättet? NMR kommer aldrig komma någonstans med sådan idioti, men ni kan alltid drömma vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in