Citat:
Ursprungligen postat av
LedsenPabloEscobar
problemet med folkhögskolor är att nästan alla (nej, jag skojar inte) har börjat med total drog- och alkoholförbud. inte ens på helgerna är det på de flesta skolor okej att dricka, så det blir lätt stelt och jätte-jättetråkigt
Sådana policys har mer eller mindre alltid funnits. Jag har genom åren gått utbildningar på tre olika folkhögskolor.
Den första
(låg i Forsa utanför Hudiksvall i norra Hälsingland) var ganska sträng, fast anledningen till det var att en del föredetta missbrukare gick någon utbildning på skolan samt intagna från Hasselakollektivet läste upp gymnasiebetygen
(fast de på kollektivet bodde inte på elevhemmen).
Vi smygsöp dock en hel del på rummen innan utgång på helger, men det var i regel ganska städat och inga direkta fester där.
På de andra två söps det väldigt friskt och rätt öppet.
På den andra
(låg i Molkom utanför Karlstad i Värmland) var det fester mer eller mindre varje helg på elevhemmen. Vårare lärare visste oftast om att vi festade, men blundade oftast för det. På klassresor drack lärarna med eleverna.
Två personer som gick andra utbildningar där blev avstängda och utkastade från deras elevhem när jag gick där, men då rörde det sig om illegala droger - En knäppgök hade odlat "svampar" under sin säng och blev påkommen, och den andra idioten hade rökt på så pass mycket att han snubblade och slog sönder skallen på kullerstenar utanför elevhemmet där jag bodde
(han hade ganska stora mängder hasch på sig visade det sig).
Den tredje
(Västerberg i Storvik utanför Sandviken i Gästrikland) dracks det också ganska friskt under de två år jag studerade där. Det var ganska ofta fest på elevhemmen mer eller mindre öppet och ingen fick några reprimander för det under de två åren jag gick där.
En tjej som gick samma utbildning som mig årskursen under mig blev dock utkastad när det visade sig att hon var prostituerad, och hade använt skolans datorer för att fixa torskar i Gävle
(plus hade tvingat med en yngre tjej från sitt elevhem till en av sina torskar med bla hot).
Alla mina kompisar som har gått på andra folkhögskolor runt i Sverige säger mer eller mindre likadant. De flesta folkhögskolor har nån form av policy/förbud mot alkohol, men på de allra flesta ställen bryr de sig inte direkt utan ses väldigt mellan fingrarna så länge folk sköter sig någorlunda och inte dricker under skoltid.