2018-07-13, 19:33
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Nu har la inte ens nazisterna det i deras program öppet att de förespråkar mord av oliktänkande, men de som absolut har ideologier som om de skulle få fullständig makt skulle sluta i det är ju NMR samt de som ligger vänster om vänsterpartiet. Tvivlar inte en sekund på att de i Kommunistiska Partiet eller liknande skulle sätta igång förföljelse av oliktänkande som skulle sluta i rensning. Hur det ser ut med de i vänsterpartiet däremot vet jag inte, men inbillar mig i alla falla att de flesta i moderpartiet inte är full så extrema.
De allra obehagligaste är väl inte de som du fantiserar om skulle kunna starta en förföljelse av oliktänkande i en potentiell framtid? Är inte de obehagligaste de som GÖR DET I DETTA NU? För du vet att införa en sån här lag vi diskuterar i tråden är att FÖRFÖLJA OLIKTÄNKANDE, va? Vad ett kommunistisk parti eller ett vänsterparti skulle kunna göra i en potentiell framtid är ju helt oväsentligt när vi har ett regeringsparti (S), ett ledande oppositionsparti (M) och det största partiet i Sverige (SD) - som ALLA vill FÖRFÖLJA OLIKTÄNKANDE IDAG. Genom att stifta lagar som gör att de oliktänkande sätts i straffläger (fängelse) om de inte slutar med sin oliktänkande verksamhet. Det är väl mycket mer otäckt än dina fantasier om en eventuell framtid?
Citera
2018-07-13, 19:34
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Hur ser definitionen av rasism ut, som så enkelt som du vill få det till, utestänger SD men inkluderar NMR? Och hur vet du att den definitionen är den som "gäller"?
Definitionen av rasism är att man delar upp människor i raser samt värderar dem därefter, alltså under- och överlägsna raser.

Att det skett en begreppsglidning i folkmun förändrar inte detta. Juridiken är jävligt anal när det gäller språk, även om det tydligen har gått röta* i lagstiftande församling. En svanesång, förmodligen. Desperation.

* Avser här "gymnasieamnestin" och liknande bastarder de kläckt på sistone. Men den gick ju som sagt inte att använda.
Citera
2018-07-13, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Deras sympatisörer gör uppenbarligen det och avrättning av oliktänkande känns mordaktigt.

Du påstår bara saker, smutskastar. Dålig kvalitet på dina inlägg!
Citera
2018-07-13, 19:35
Medlem
nousernameneededs avatar
Moderaterna verkar ju iafall ha en mer nykter syn på det hela...
http://www.friatider.se/moderaterna-regeringen-f-rs-ker-kriminalisera-sikter
Citera
2018-07-13, 19:36
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Om det är förbjudet med rasistiska organisationer faller NMR naturligtvis inom denna kategori, vilket inte SD gör.

Därmed inget sagt om rimligheten i den nya lagen, har inte studerat den närmare.

Om de stänger ner organisationen och fortsätter driva enbart partiet då?
Citera
2018-07-13, 19:37
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
De förespråkar nedmontering av nuvarande demokratiska system, de hotar personer, de hetsar mot judar och så vidare.
Fel, fel och fel. NMR vill utveckla demokratin. De vill ha MER demokrati. NMR hotar ingen, men de bli dagligen hotade. Nu är de t.ex. under grovt hot om att bli straffade med fängelse för att de berättar om sin politik. Ett helt sjukt hot som regimen står för. De hetsar inte mot judar. De berättar om vad judar gör. Om du vill göra det olagligt och påstå att det är "hets" att berätta om vad judar gör, så är det du som är antidemokratisk, och det är du som hetsar.

Dina idéer är obehagliga. Kanske borde du förbjudas att verka istället för NMR?
Citera
Avstängd
Citat:
Nu är du paranoid, det finns inte på kartan att SD förbjuds. Det måste vara juridiskt hållbart och stringent, vilket det inte är.

Om lagen väl går igenom kan den enkelt användas för att förbjuda SD.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Per Öberg är en trevlig person. Träffar jag på NMR går jag fram till dem och säger hej! Kommer omöjligen att träffa på några jag ogillar. Min attityd till dem är redan positiv.

Jag vet vad yttrandefrihet är. Jag har all rätt att skrika "Heil Hitler!" nere på torget i ett sådant land och det ska ingen bestraffa mig för att jag gör. Det är yttrandefrihet det!

Nej du vet inte vad yttrandefrihet innebär och det har redan framgått med all tydlighet. Men tack för att du underströk det igen. Möjligen har du åsikter om vad du tycker yttrandefrihet borde innebära, men det är en helt annan sak.
Jättegulligt att du och Öberg funnit varandra dock, vad nu det har med något att göra.
Citera
2018-07-13, 19:38
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Om de stänger ner organisationen och fortsätter driva enbart partiet då?
Ett parti är en organisation, så det hjälper inte.
Citera
2018-07-13, 19:38
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Om lagen väl går igenom kan den enkelt användas för att förbjuda SD.
Nej det går inte för de bedriver ingen rasistisk politik.
Citera
2018-07-13, 19:40
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Världens stora folkmord tillhör bland de värsta övergreppen, men tycker du att Sveriges invandringspolitik ens kommer nära den listan? Du skulle behöva lite relativism.

Jag är emot dödsstraff eftersom jag inte alls håller med om att det är rättvist, men om vi ponerar att du har rätt; varför förtjänar en journalist att dö för att rapportera nyheter för en politiskt bunden tidning?
Du pratar i en fantasivärld och du bemöter bara halmgubbar. Vem har sagt att en "journalist förtjänar att dö" för att hon rapporterar nyheter? Vem har ens tänkt den tanken? Vem har sagt att andra folkmord inte är övergrepp bara för att folkmordet på svenskar är det? Jag behöver ingen relativism, men du behöver lite verklighetskoll.
Citera
2018-07-13, 19:40
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ett parti är en organisation, så det hjälper inte.

Ett parti är inte en organisation och lyde under helt andra spelregler än vanliga organisationer. För då pratar vi helt plötsligt en inskränkning i demokratin. Gissar det skulle krävas minst en grundlagsändring för det.

Men kan de i Tyskland, kan vi säkert också. Men då är det ett hot mot demokratin, på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in