2018-07-13, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
När ska flera personer av pondus offentligt stödja SD?

När de regerat i två år, och landet är på rätt väg med allt vad de lovat.
Kanske 2024.
2018-07-13, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror också V går fram starkt. SD tjänar på ett stort V för allianspartier kan inte stödja en regering med V i då förlorar de sina sista väljare. Så ett stort V gör det svårare att hålla SD utanför inflytande. SD störst sedan S, M och fjärde parti V. Jag ser fram mot nästa YG, hoppas de gör en OU i Juli. Kanske Metro vill ha en om det är nyhetstorka under semestertider. 20e kom den förra månaden. Vi hoppas på att bryta 30 %-vallen

Skulle också absolut tro att ett V med 10-12 % kommer gynna SD.

Det är väl närmast uteslutet att något borgerligt parti vill sitta i regering, med V som aktivt eller passivt stödparti.
Allt åt alla är ju V:s slogan, och SD kommer säkert gotta sig genom att agera motvikt!
2018-07-13, 11:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nja det är inte direkt ett stort V som är bra för SD utan snarare att S+C+L är svagt.

Nej för M och S kan samarbeta. Etablissemanget kan lätt göra en S-regering med stöd av C och M. (L, KD, MP kanske åker ut). Men de kan inte göra detsamma med V.
2018-07-13, 13:26
Medlem
8711s avatar
Med ett månadssnitt på 22% och ett odds på 1,80 att bli Sveriges allra största parti är det upplagt för en stark valspurt av Sverigedemokraterna. Man kan undra lite vad nästa steg är nu efter Almedalen för att synas och lyfta invandringsfrågorna i debatten och lyfta opinionssiffrorna. Jimmie Åkessons torgmöten borde inte vara allt för långt borta. Har sett att vandra partiledare ska åka runt lite i augusti, så innan dess borde även Jimmie Åkesson ge sig ut i landet, han som brukar ha en mycket mer omfattande turné dessutom.
2018-07-13, 14:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Med ett månadssnitt på 22% och ett odds på 1,80 att bli Sveriges allra största parti är det upplagt för en stark valspurt av Sverigedemokraterna. Man kan undra lite vad nästa steg är nu efter Almedalen för att synas och lyfta invandringsfrågorna i debatten och lyfta opinionssiffrorna. Jimmie Åkessons torgmöten borde inte vara allt för långt borta. Har sett att vandra partiledare ska åka runt lite i augusti, så innan dess borde även Jimmie Åkesson ge sig ut i landet, han som brukar ha en mycket mer omfattande turné dessutom.

De skulle tydligen presentera sina valaffischer som någon officiell start på valkampanjen. Men jag minns inte var jag såg det.
2018-07-13, 14:53
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tror det blir mycket stora förändringar den sista månaden före valet.

Anledningen är givetvis alternativa medias enorma tillväxt.

Tror framför allt partier som "äger" viktiga sakfrågor kommer öka kraftigt, och då framför allt s.k. "extrema" partier.

V och SD kommer säkert se stor tillväxt, och skulle inte bli det minsta förvånad om V blir S/2, alltså hälften så stora som sossarna.

MP tror jag inte alls på, miljön är visserligen viktig i mångas ögon, -"men vad fan kan jag eller Sverige göra åt detta"?

Jo, det är ju tydligt att partier som intagit en stark ställning i sina sakfrågor vinner kraftigt på detta i opinionen. Även att man får stort genomslag för detta i media, se både SD och C exempelvis åt olika håll. Framför allt gäller det tydligt Sverigedemokraterna som har stor nytta av sin enorma trovärdighet gällande invandringspolitiken, kriminalpolitiken, som nu också ger andraplatser gällande exempelvis äldrepolitiken och sjukvårdspolitiken.
2018-07-13, 15:00
Medlem
8711s avatar
Citat:
De skulle tydligen presentera sina valaffischer som någon officiell start på valkampanjen. Men jag minns inte var jag såg det.

Vore intressant om du kunde hitta det Vet att valaffischerna ska presenteras nästa vecka. Men att det är som en start på valkampanjen och en artikel om det vore kul att läsa. Tycker verkligen det är dags att valrörelsen drar igång för fullt nu. Valstugor, affischer på Sergels Torg, Jimmie Åkessons torgmötesturné osv. Det är ju mindre än två månader kvar till valet nu! Det gäller att ligga i för SD nu
2018-07-13, 18:05
Medlem
Smoothmans avatar
Kan vi hoppas på en Sifo imorgon eller på söndag morgon? Skulle vara intressant att se om Toivo Sjöréns ord om att SD kan passera 20% i valet också innebär en viss höjning från Sifos nuvarande löjligt låga 18,5%. Sifo lyckades ju med bragden att sänka SD med 0,2% i förra mätningen - hur det nu gick till - samtidigt som alla de andra instituten höjde med ca 1-5 PE.

Det är dags att Sifo vaknar snart, nu ligger de t o m 2 PE efter Inizio...
2018-07-13, 18:21
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
När de regerat i två år, och landet är på rätt väg med allt vad de lovat.
Kanske 2024.
Fast då visar de ju att de saknar pondus och bara är sketna vindflöjlar.
2018-07-13, 20:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Vore intressant om du kunde hitta det Vet att valaffischerna ska presenteras nästa vecka. Men att det är som en start på valkampanjen och en artikel om det vore kul att läsa. Tycker verkligen det är dags att valrörelsen drar igång för fullt nu. Valstugor, affischer på Sergels Torg, Jimmie Åkessons torgmötesturné osv. Det är ju mindre än två månader kvar till valet nu! Det gäller att ligga i för SD nu
Jag hittar det inte nu men jag är lite berusad, hi hi. Men då kommer nog det tillsammans med affischerna; starten på valkampanjen.
2018-07-13, 21:08
Medlem
8711s avatar
Citat:
Jag hittar det inte nu men jag är lite berusad, hi hi. Men då kommer nog det tillsammans med affischerna; starten på valkampanjen.

Okej Säg till om du hittar den. För det ska bli spännande att se både själva affischerna och valkampanjerna och dels resultatet av dessa i opinionsmätningar framöver. Det har ju visat sig vid tidigare val att omtalade kampanjer likt dom som skett i kollektivtrafiken gett enorm uppmärksamhet vilket alltid leder till högre siffror i opinionsmätningarna för Sverigedemokraterna.
2018-07-13, 21:09
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Kan vi hoppas på en Sifo imorgon eller på söndag morgon? Skulle vara intressant att se om Toivo Sjöréns ord om att SD kan passera 20% i valet också innebär en viss höjning från Sifos nuvarande löjligt låga 18,5%. Sifo lyckades ju med bragden att sänka SD med 0,2% i förra mätningen - hur det nu gick till - samtidigt som alla de andra instituten höjde med ca 1-5 PE.

Det är dags att Sifo vaknar snart, nu ligger de t o m 2 PE efter Inizio...

OM Sifo kommer i juli så lär den komma imorgon eftermiddag/kväll, ja

Just Sifo som hållit SD relativt lågt har ju om några utrymme för en ökning fortfarande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in