2018-07-12, 15:36
Medlem
Vad säger ni om detta ?
På vilket sätt skulle detta påverka Sverige ?
Skulle alla bli av med sina jobb och börja plundra eller har jag sett på för mycket film ?
Sverige har minus ränta så detta bör slå exta hårt på oss, samtidigt som kriminalitetetn ökar och paradella samhällen skapas. Eller har jag kollat på för mycket film ?

EDIT: Jag vill höra vad det värsta senario om det skulle utspelas vad det skulle innebära.

https://www.di.se/nyheter/finansnestorn-den-storsta-kraschen-i-var-livstid-pa-vag/?loggedin=true?utm_medium=ettanettan_puff&utm_sour ce=expressen&utm_campaign=trafikmotor_di

Den största kraschen i vår livstid är på väg. Den dystra förutsägelsen gör finansmannen Jim Rogers i en intervju med Business Insider.

"Bubblan kommer att komma. Sedan kommer den att kollapsa och man bör vara mycket oroad över det", säger Jim Rogers som tror att kraschen kommer senare i år eller under 2019.

USA har haft finansiella problem vart fjärde till sjunde år sedan republiken inrättades.

"Det har gått över sju år sedan den förra krisen", framhåller finansmannen som anser att skuldproblemen 2008 inte var någonting i jämförelse med situationen nu.

Vad som kommer att orsaka kraschen vet Jim Rogers dock inte.

"Det kan vara en amerikansk pensionsplan som blir bankrutt - många av dem är det, som du vet. Eller så kan det vara ett land som vi inte tittar på. Det kan vara allt möjligt. Det skulle kunna vara ett krig. Det är inte sannolikt med krig, men något kommer att bli orsaken", resonerar han i intervjun.

För drygt två år sedan förutspådde Jim Rogers att britterna skulle rösta för brexit.
Senast redigerad av Cryptoking 2018-07-12 kl. 15:40.
Citera
2018-07-12, 15:41
Medlem
Det låter väl inte omöjligt. Samtidigt ligger det antagligen i hans intresse att det blir en krasch så man förstår ju när de här pamparna gärna slänger på lite bränsle på elden.
Citera
2018-07-12, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Det låter väl inte omöjligt. Samtidigt ligger det antagligen i hans intresse att det blir en krasch så man förstår ju när de här pamparna gärna slänger på lite bränsle på elden.
Tänkte exakt samma sak ,etiblisimanget är hyckalre !
Citera
2018-07-12, 15:46
Medlem
Han kan inte säga vad det skulle bero på. Han har ju 50/50 chans att få rätt.
Citera
2018-07-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Han kan inte säga vad det skulle bero på. Han har ju 50/50 chans att få rätt.

Givetvis , men om han prickar rätt på vilken skala skulle detta påverka Sverige ?
Citera
2018-07-12, 15:52
Avslutad
Att förutse att det kommer ekonomisk kollaps är som att förutspå att det solen går upp på morgonen. Att den kommer vet vi redan. Frågan är när och i vilken omfattning.
Citera
2018-07-12, 15:53
Medlem
MrLevaLivets avatar
Det skulle väl vara om handelskrigen trappas upp och man till slut vägrar ge varandra kredit, eller börjar kräva återbetalningar, pengakranarna stryps samtidigt som riktiga krig startas, t ex mellan USA och Kina.
Ähh jag vete tusan.

Edit, isåfall blir det väl att idka byteshandel, man kanske ska börja odla grönsaker.
Citera
2018-07-12, 15:55
Medlem
Kolonns avatar
Ja det kommer oundvikligen bli så när stater ska leva på pengar man inte har.

Hade stater inte fått låna pengar hade det sett annorlunda ut.
Citera
2018-07-12, 15:57
Medlem
Mess avatar
Det är annorlunda nu.

Evig skuldsättning till evigt obetalda lån med obefintlig ränta är det nya och internationellt befäst.

När det visar sig vara omöjligt fortsätta lär ett helt nytt penningsystem genomföras globalt.
Massivt avskrivna skulder och en nystart kommer förmodligen vara det nya.

Det jobbas förmodligen febrilt på vem och vilka man skall lugga på tillgångarna vid skiftet och på vilket sätt det skall göras så elit/bankväsende går fria samt gärna med en riktigt stor påse tillgångar vid skiftet.

Det kommer förmodligen vara bankerna som tar tillgångarna av den belånade pöbeln som ej kan betala och banken därför hamnar i konkurs som blir avskriven så de får fortsätta, ja någonting åt det hållet... (Tillgångarna tillfaller eliten i vilket fall)
Citera
2018-07-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Att förutse att det kommer ekonomisk kollaps är som att förutspå att det solen går upp på morgonen. Att den kommer vet vi redan. Frågan är när och i vilken omfattning.

Historien återupprepas så är det.

Sant ! Om man kollar på roma riket och mongoliska riket osv , dom var rika och mäktiga och sedan förfall allt!

Samma med Sverige det var fint och härligt och nu är det skit. Det är historians gång.

Alla som tror att det ska vara guld och gröna skogar hela tiden är naiva. Vi lever i en värld som ständigt ändras.
Citera
2018-07-12, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Givetvis , men om han prickar rätt på vilken skala skulle detta påverka Sverige ?

Det är helt omöjligt att säga då man först måste veta vad det är som crashar.

Jag spådde också att det skulle bli Brexit. Men jag tror inte på någon stor crash.

Lehmankraschen var inget vi i Sverige kände speciellt mycket av.

Jag tror detta uttalande kommer utifrån att Trump håller på röra om i grytan.

Då är det rätt tacksamt att skrämma omvärlden med sådana uttalande.
Citera
2018-07-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du menar: hycklare för att dom agerar egennyttiga?
Som killen som säger till tjejen att han älskar henne?
Som tiggaren som tjatar "Hej! Hej!"
Som afghanen som påstår att han är 16 år gammal?

Visa mig någon som inte är hycklare! En enda!

Absolut tänker alla på sig själva , men att vara hycklare för en hel planet är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in