Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
Du undrar vad jag röstar på? Jag röstar på SD. Men det här handlar inte om mig, utan det handlar om vad hundratusentals svenskar kommer att rösta på. Ifall SD vinner 50 000 röster på sin önskan att sänka gränsen för abort, men samtidigt förlorar 75 000 röster på samma förslag, så är förslaget dåligt, åtminstone så här inför valet.
Samma sak gäller förslaget att ta Sverige ur EU. Idag är det en stor majoritet av svenskarna som gillar EU. Varför ska SD utmana dem?
De flesta svenskar vill ha en minskad invandring. Satsa på dem! Varför ska SD förvirra och oroa folk med att lägga förslag om abort och EU som de flesta svenskar förmodligen inte tycker är så bra?
Fetat: De lägger inga förslag, du ljuger ju. De har haft dessa åsikter i årtionden. Vad menar du att SD skall skriva om hela sitt partiprogram nu idag för att media (Eller du) inte tycker som SD? Det är precis det media vill: De vill få SD att bli som sjupartiet för att inget skall ändras när de får makten. den dagen media accepterar SD betyder det att SD har blivit en del av en åttaklöver och är ofarliga för etablissemanget. Om (L)s åsikter är de viktigaste för dig varför skall du då rösta på SD? Om du är internationalist och liberal varför skall du då rösta på konservativa SD? Om du vill ha ett liberalt invandringskritiskt parti så finns MED. SD är inte liberalt och vill inte ha liberala väljare. SD har de mest trogna väljarna och det är för att de inte vänder sig till alla ideologier. S och M resonerar som du gör och du ser hur det går för dem.
Om SD vinner valet på medias och er liberalers villkor så har vi inte uppnått någonting; då har vi bara ett åttonde liberalt parti i riksdagen.
Slutsats: Media försöker kritisera SD för allt de kan hitta på, t.ex. aborter och EU. Det kan SD förlora på i OU.
Men det är inte kopplat till sakfrågan utan till medias agenda. Om SD skulle ändra sitt partiprogram (Vilket ju är omöjligt för det skall man göra på landsdagar eller vad den nu heter) i just dessa frågor så kommer media fokusera på andra punkter. Medias tryck mot SD kommer att vara konstant oavsett vilken fråga de väljer. Så ja media kan göra så att SD förlorar väljarstöd men det kommer de göra oavsett vilka eftergifter SD gör. Media har använt invandringen på exakt samma vis, tycker liberalerna här i tråden att SD skulle ändrat åsikt i den frågan då?