Citat:
Ursprungligen postat av
Mulla Krekar
Lyrica dyrare på apoteket än på nätet?
Jag festar ibland till det med Lyrica som jag beställer på nätet, då betalar jag 10 kr, ibland mindre, för en 150 mg. Igår fick jag Lyrica utskrivet, o betalade på apoteket runt 8,80/st för en 75 mg. Det är ju löjligt? Hur kan de sälja billigare på nätet? Piratkopior? Patentet på Lyrica är väl fortfarande giltigt? Men jag har fått det i svenska förpackningar...
Nu är det ju inte tänkt att jag ska festa på de jag får utskrivet, det ska jag givetvis sköta o hålla förskriven dos.
EDIT: Ok, de går i.o.f. på högkostnadsskyddet, så de blir väl billigare o sen gratis. Men igår fick jag betala fullpris.
Ja, mycket "piratkopior" på nätet, ibland tvivlar jag på att det faktiskt är Pregabalin i kapslarna (kapslarna brukar däremot vara de rödvita 300mg pfizer -kapslarna) jag tror bland annat jag fått Gapapentin i kapslarna istället. Eller så är kinespulvret i väldigt dåligt ibland. Ibland är det dock väldigt bra kvalité så det knappt går att avgöra om det är en äkta eller hemgjord.
Nej, patentet har nu gått ut och generiska varianter säljs på apotek. Den billigaste heter bara "Pregabalin" (tror jag, jag har ej utskrivet själv).