2018-07-10, 21:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, bra. Då förstår jag. Nej, de officiella tiderna i bankomaten talar ju för att AB-gänget passerade långt (i detta sammanhang långt) före mordet, dvs flera minuter.

Men AB stod nära mordplatsen i sin stickade mössa av Gökboet-modell. Rörde sig vid reklampelaren.
Om inte IM misstog sig på när han sett gruppen. LP borde ha lagt märke till den om de möttes ungefär vid reklampelaren.

Jag tror att IM la märke till några få situationer innan skotten: en Dekorima-man, en grupp ungdomar, en man som verkade attackera ett par och att det hände något bakom reklampelaren. När han ska försöka minnas vad som hänt innan så felplacerade han Dekorima-mannen och gruppen. Skeenden som då skett flera minuter innan LOP kom.
Citera
2018-07-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om inte IM misstog sig på när han sett gruppen. LP borde ha lagt märke till den om de möttes ungefär vid reklampelaren.
LP verkar inte så bra på att lägga märke till saker. Missade det mesta. Även 357 på en halvmeters håll.
Citera
2018-07-10, 22:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Angående de finska flickorna, de hävdar att de hört smällar och sedan lite senare på kvällen gått förbi mordplatsen där det stod en samling människor.
Borde inte vara så enkelt att blanda ihop med någon annan kväll.

Om de ljuger kan man ju fundera på vilken drivkraft de skulle ha för att göra det.
De kan ju knappast ha tjänat på att ljuga om de inte av någon anledning skulle sprida desinformation.
Angående att man inte identifierat mannen kan ju bero på att man undvek/ eller lade låg kraft på att hitta honom.

Holmer var ju övertygad om en konspiration: PKK.
Ölvebro var lika övertygad om en ensam gm.
Ölvebro var nog inte heller så intresserad av att undersöka poliser eller wt-bärare.
SÄPO var nog väldigt svårt att utreda för både Holmer och Ölvebro.
Såg en intervju med Holmer där Holmer klagade på att det var svårt för honom att få information frän SÄPO, och då hade ju han tidigare varit chef på Rps/säk.(SÄPO)

Om de hörde skotten och gick förbi mordplatsen är det självklart rätt kväll.

Att Ölvebro inte hittade mannen på gymmet kan jag förstå. Hans totala ointresse för WT och poliser ledde säkert till att han tog mycket lätt på flickornas uppgifter.

Men vi har haft andra spaningsledningar sedan dess och vi har hela tiden sett ettriga journalister och privatspanare som jagar fakta (Borgnäs, An'er m fl). Märkligt att ingen identifierat killen.

Det kanske var så att flickan mindes fel. Det var inte från gymmet hon kände igen honom.

Eller - hemska tanke- så vågade hon inte berätta vem det egentligen var hon såg. Hon kanske t o m blev hotad ?
Citera
2018-07-10, 22:40
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är egentligen smått fantastiskt att ingen polis, journalist, privatspanare etc har lyckats identifiera mannen på gymmet på så många år. Om det alltså dessutom finns ett förnamn !

Jag menar, hur många personer besökte regelbundet gymmet? Det kan väl högst röra sig om några hundra av vilka över 95 procent går bort för att de inte var finländare, inte hette så, inte var poliser, inte var män osv.

Saken är så märklig att man frågar sig om allt bara är en skröna - eller om någon snabbt såg till att gömma mannen för alltid. Flyttades han ut ur landet, bytte han identitet, blev han mördad?

En sak till - Varför dyker det hela tiden upp finländare i tipsen om Palmemordet? Jag tänker på RR, TU, EH m fl i Lingärdes tips. Och som sagt AA, BP etc i Sthlm.

Stay Behind med kopplingar till finska krigsveteraner, den finske greven CA m fl

Jag vet att svenskar och andra nationaliteter förekommer, men är det inte oproportionerligt många finländare? Och balter?

Eller ja, män med finskklingande namn i alla fall. BP var väl norrlänning.

En detalj bara, AA har väl rötter i Estland, ej Finland?. Estländska och finländska är dock, såvitt jag vet, ganska besläktade med varandra.
Det är väl dock inte belagt ,på ngt sätt ,att AA skulle vara inblandad. Sen må AJ och SA peka finger hur mycket som helst!
Citera
2018-07-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
En detalj bara, AA har väl rötter i Estland, ej Finland?. Estländska och finländska är dock, såvitt jag vet, ganska besläktade med varandra.
Det är väl dock inte belagt ,på ngt sätt ,att AA skulle vara inblandad. Sen må AJ och SA peka finger hur mycket som helst!

Min egen teori är att det inte var Anti Avsan utan att det var någon annan polis med två korta namn, Men det är givetvis en chansning.
Jag TROR att Aner gick ett steg för långt när han började prata om Anti Avsan och tack vare det blev spåret förstört, allting koncentrerades på Anti Avsan
Det har varit uppe förut förstås och spåret är så förknippat med Aner och Anti Avsan.

Så finns det någon polis med två korta namn ,finsktalande verksam på 80-talet.
Tränade på gym använde eventuellt anabola steroider.
Hur rör sig en person som styrketränar och tar anabola steroider, stämmer det in på någon vittnesbeskrivning?
Citera
2018-07-10, 22:54
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Anders Waldman
Tack, visste att han var intressant...
Har fått ihop en lista på namn nu som i mitt tycke förklarar en del, men än så länge är det bara ett uppslag...
Citera
2018-07-10, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Min egen teori är att det inte var Anti Avsan utan att det var någon annan polis med två korta namn, Men det är givetvis en chansning.
Jag TROR att Aner gick ett steg för långt när han började prata om Anti Avsan och tack vare det blev spåret förstört, allting koncentrerades på Anti Avsan
Det har varit uppe förut förstås och spåret är så förknippat med Aner och Anti Avsan.

Så finns det någon polis med två korta namn ,finsktalande verksam på 80-talet.
Tränade på gym använde eventuellt anabola steroider.
Hur rör sig en person som styrketränar och tar anabola steroider, stämmer det in på någon vittnesbeskrivning?
Problemet!
AA kan vara Dekorimamannen.
Men, Dekorima-mannen är inte GM, Dekorima-mannen byttes ut till mannen(GM) som
NF såg komma gående vid La Carterie vid den norra reklampelaren.
Vem är mannen?
Kan det vara mannen som Jerker ser på Adolf Fredriks kyrkogata?
Citera
2018-07-10, 23:13
Medlem
bartrams avatar
SA:s " Affären AA[/i]" och "Palmemordet: de sammansvurna" tycker jag visar att SA :S grävarbete smutsats genom manipulering av de krafter som ligger bakom mörkläggningen: Hotbreven mot SA ,med flera, bidrog till att att SA fick upp ögonen för AA
Citera
2018-07-10, 23:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram

Jo jag tror det. Skrev även balter. Nej, så vitt jag vet är inte AA misstänkt för något som har med Palmemordet att göra. Jag sa bara att många tips handlar om finländare och balter.

Men det väsentliga är fortfarande att ingen polis, journalist, privatspanare etc lyckats identifiera killen på gymmet. Jag tycker det är mycket märkligt..Det är ju inte direkt någon större population vi talar om..
Citera
2018-07-10, 23:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Problemet!
Vem är mannen?
Låg inte La Carterie norr om Skandias entré? Som cherryfive visade!
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Ja det stämmer. Här kan man se var La Cartiere låg, ungefär vid den norra annonspelaren.
https://www.youtube.com/watch?v=xE-KsxPJaFU&t=1s

0.08 Den svarta skylten i övre vänstra kant.
0.18 Här syns samma skylt bättre i övre högra kant.
Senast redigerad av iesho 2018-07-10 kl. 23:35.
Citera
2018-07-10, 23:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Jag tror att IM la märke till några få situationer innan skotten: en Dekorima-man, en grupp ungdomar, en man som verkade attackera ett par och att det hände något bakom reklampelaren. När han ska försöka minnas vad som hänt innan så felplacerade han Dekorima-mannen och gruppen. Skeenden som då skett flera minuter innan LOP kom.

Ja IM tycks ha väldigt svårt att få ihop en logisk tidslinje. Hans berättelse liksom.glider omkring och han motsäger sig själv. Däremot verkar han ha blivit mycket illa berörd av händelsen rent känslomässigt vilken givetvis är förståeligt.

I AB 2016 berättade han att han helst inte passerar platsen.

Hela situationen är besynnerlig..Här sitter han i en bil och väntar på sina vänner och tittar sig omkring så där som man gör.

Plötsligt blir han vittne till mordet på Sveriges statsminister och försöker så gott han kan minnas de detaljer han lagt märke till.

Och så sitter folk 32 år senare och klagar på att han rör ihop tiderna. Livet är orättvist.
Citera
2018-07-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Problemet!
Vem är mannen?

Ja, vad ska man tro, jag känner att man blir yr i mössan.
Du menar att han gått ner och lyckats komma strax bakom paret Palme och följt efter fram till mordplatsen?

"Kl. 23.17 går Jerker med sin flickvän på Adolf Fredriks Kyrkogata i riktning mot Sveavägen. Ungefär 50 meter från den plats på Sveavägen där makarna Palme ett par minuter senare kommer att passera, ser Jerker en walkie-talkie-utrustad man, som vänder sig om och möter Jerkers blick. Jerker känner då igen honom som polismannen TP. "

http://www.politiskamord.com/p3overvakning.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in