2018-07-10, 19:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, men valt att mörka det.
Anledning? Tråden spinner tillräckligt hårt mot SD och ändå. Känns som droppa allt jag vet MOT SD, skulle hindra än mer det kreativa tänkandet.
För om inte dom flesta som har SD som huvudspår, inte skulle ha att han är skäligen misstänkt, så undrar jag hur tråden skulle se ut...

Så du väljer att sitta här och försvara en
misstänkt mördare?
Trots att du har mer info om honom?
Skyddande av brottsling?

"Skyddande av brottsling är ett brott enligt 17 kap 11 § brottsbalken.
Brottet kan bestå i att man hjälper den som begått ett brott undkomma eller genom att undanröja bevis. Straffet är böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt är påföljden lägst fängelse i sex månader och högst fyra år."

Wikipedia
Citera
2018-07-10, 19:17
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Rubriceringen människorov tycks ovanlig. Fann ingen ny statistik. Något tydde på att LW kunde ha blivit bortförd, därför rubricerades hennes ärende så. Övriga personer som försvinner lämnar just inte dessa avtryck som LW hade gjort.
Jag har svårt att se att resurserna för människorov ligger lägre än vid försvinnanden. Med hänsyn tagen till barn, svaga och äldre som försvinner. Ett försvinnande för annans hand bedömer jag som lika akut. Eller har dessa händelser en godare utgång, statistiskt ett bättre utfall?

Jag har också lite svårt att få ihop det.

I dagarna har ju båda fallen förekommit. En äldre man ”försvann” och det blev stor insats med helikopter mm. Vilket känns rimligt och bra.

Bara härom dagen hittades en yngre (?) man död. Han misstänktes ha varit kidnappad. Låg polisen lågt då och tänkte att ”jaja, bara kidnappad. Han får säkert mat och vatten av kidnapparna.”

Jag tycker inte att jag ser logiken i det hela.
Citera
2018-07-10, 19:17
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Synd att det inte finns krav på läsförståelse här....
Snälla, läs igen!

Vi är nog ganska många som inte förstår stora delar av det du skriver, eller fattar vad du vill uppnå med att "kasta ut smakbitar" och sedan inte följa upp dem.

Du och andra i tråden bör kanske börja med att bara dela med er av det som ni kan/vill prata i klartext om. Och OM någon kritiserar att du/ni uttrycker er luddigt eller svävande, ta då det som en vänlig hint och undvik att svara spydigt. Alla bör hålla stilen, så att tråden inte är full med pajkastningar och kränkningar, istället för fakta och funderingar.

Mvh

/FS
Citera
2018-07-10, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så du väljer att sitta här och försvara en
misstänkt mördare?
Trots att du har mer info om honom?
Skyddande av brottsling?

"Skyddande av brottsling är ett brott enligt 17 kap 11 § brottsbalken.
Brottet kan bestå i att man hjälper den som begått ett brott undkomma eller genom att undanröja bevis. Straffet är böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt är påföljden lägst fängelse i sex månader och högst fyra år."

Wikipedia
Bra info, men till vem?
Jag skrev väl att jag delgivit polisen allt?
Aha, skydda SD från er på FB är brottsligt?!?.....
Citera
2018-07-10, 19:20
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det stämmer man fann blid inledningsvis i lägenheten och då är det regel att avspärrningen utökas. Den mängden blod som fanns var inte stor så det behöver inte vara färskt blod och kan komma från barnen. Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Var det ett formellt förhör som hölls inledande med UW?

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Ja, det gjordes på plats i LW lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Så människorov var summan av förhör tidigt på morgonen, med UW och i LWs bostad?

Citat:
Schazz 18:46
Har förstått att det var flera indikationer på att LW inte försvunnit självmant. Det jag reagerade på var att du skrev "Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.". Strax efter skriver du att förhör hölls med UW i LWs bostad. Det måste således ha skett på tisdagsmorgonen. För polisen hämtar väl inte folk till förhör och åker till en brottsplats för att samtala?

Så först var det ett försvinnande men genom UWs förhör blir det människorov? Då är det alltså UWs utsaga som ligger till grund för att man inriktat sig på SD?

UWs roll i det vilseledande och det avgörande misstaget att ge fallet rubriceringen människorov som ledde till att inledningsvis inte närområdet söktes, vilket gav mördaren flera dagars försprång behöver kanske funderas över.

UW förmodas väl haft vetskap om att LW även på nätterna nyckfullt kunde sticka iväg på geocaching?
Förutsatt att inte (som mycket väl kan vara fallet)LW varit ute på nätterna i lönndom för att om möjligt undvika UW s spe eftersom han enligt uppgift tidigare I tråden ondgjort sig över hennes åtsidosättande av barnen gällande just besattheten i geocaching. ( om jag inte minns fel)

Inte bara om UW var medveten om dom nattliga eskapaderna är det väl ändå välgrundat att UW först borde ha oroats över att något annat än att LW rövat bort ,,vilket hade dragit igång ett betydligt intensivare sök som med säkerhet hittat LWs kropp och inte misstänkt SDs inblandning direkt ?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-10 kl. 19:28.
Citera
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
När och hur var min formulering kring dessa ”fakta uppgifter”?
Var är följdfrågorna?

För att göra en lång diskussion som pågått förut i flera dagar så är det så att du, bland mycket annat nonsens, påstått följande (några axplock):

1. Att du sett bilder på att blodiga kläder tas om hand från fyndplatsen

2. Att LW:s blod hittats i SD:s hus

3. Att DNA-proverna är färdiga från NFC

Både tufsankatt, flixa81, honan6, jag och säkert fler som jag ej minns, har därefter ställt följdfrågor, men ej fått vettiga svar på dina påståenden. Det senaste som vi kan lägga till listan är:

1. Du vet att SD slängde sopor hos sig 23.20

2. Du vet vad åklagaren lade fram till TR inför häktningsbeslut rörande SD

3. När det gäller uppgifter som nyss läckt om vittnet , och som flixa81 delgivit, reagerar du genom att vara oförstående och förvånad över att det gått 8 veckor efter händelsen innan denna uppgift läcks. Då frågar du flixa81 varför denna uppgift kommer först nu, när polisen knackat dörr direkt. Samtidigt påstår du att du känt till denna vittnesuppgift själv. Hur kan du samtidigt vara förvånad och undrande till varför denna uppgift inte läcks tidigare, när du själv är den som vetat om det och inte läckt uppgiften? När fick du nys om denna vittnesuppgift?

En annan fråga: När flixa81 delgav info om SD:s digitala kontakt med LW och att han erkänt detta efter senare förhör, går du snabbt ut med och påtalar likt "det visste jag med!" När fick du information om detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Vi är nog ganska många som inte förstår stora delar av det du skriver, eller fattar vad du vill uppnå med att "kasta ut smakbitar" och sedan inte följa upp dem.

Du och andra i tråden bör kanske börja med att bara dela med er av det som ni kan/vill prata i klartext om. Och OM någon kritiserar att du/ni uttrycker er luddigt eller svävande, ta då det som en vänlig hint och undvik att svara spydigt. Alla bör hålla stilen, så att tråden inte är full med pajkastningar och kränkningar, istället för fakta och funderingar.

Mvh

/FS
Vilket jag har gjort, men det gick inte heller fram...
Citera
2018-07-10, 19:23
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contant
Jag undrar en sak...

Ponera att jag skulle skaffa ett konto här på FB, två dagar efter att LW hittas död. Sen gör jag dryga 600 inlägg i enbart denna tråd, fram tills i dag.
Kommer polisen då kolla upp min IP-adress? Eller skulle det vara av totalt ointresse att veta vem jag är för detta specifika fall?

Någon skriver att man kan ha flera konton, men man kan ju även vara två personer som skriver i ett konto - som t ex Team Davidsson gjorde på sina Geocachkonton då de var i symbios.

Det kan skapa problem för skrivarna och bli lite rörigt ibland, dock. Även om man är i symbios, så kan språket bli i lite olika uttryck.

Men jag tror att de enkelt kan spåras på andra vägar, även om Fb utlovar anonymitet.
Citera
2018-07-10, 19:31
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ska och bör ha det, ja.
Men det jag delgav på plats vet ju inte jag om det faktiskt nått henne.
Kan utgå från det, hoppas på det o.s.v. men jag VET inte det..
Skulle jag skriva att hon är informerad, så skulle ni (vissa) skriva ”hur vet du det? Var du där när polisen berättade för åklagaren????”....
Suck...

Vad menar du med "delgav på plats"? Vad har du delgivit? Till vem? och vid vilken plats gjordes det?
Citera
2018-07-10, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
För att göra en lång diskussion som pågått förut i flera dagar så är det så att du, bland mycket annat nonsens, påstått följande (några axplock):

1. Att du sett bilder på att blodiga kläder tas om hand från fyndplatsen

2. Att LW:s blod hittats i SD:s hus

3. Att DNA-proverna är färdiga från NFC

Både tufsankatt, flixa81, honan6, jag och säkert fler som jag ej minns, har därefter ställt följdfrågor, men ej fått vettiga svar på dina påståenden. Det senaste som vi kan lägga till listan är:

1. Du vet att SD slängde sopor hos sig 23.20

2. Du vet vad åklagaren lade fram till TR inför häktningsbeslut rörande SD

3. När det gäller uppgifter som nyss läckt om vittnet , och som flixa81 delgivit, reagerar du genom att vara oförstående och förvånad över att det gått 8 veckor efter händelsen innan denna uppgift läcks. Då frågar du flixa81 varför denna uppgift kommer först nu, när polisen knackat dörr direkt. Samtidigt påstår du att du känt till denna vittnesuppgift själv. Hur kan du samtidigt vara förvånad och undrande till varför denna uppgift inte läcks tidigare, när du själv är den som vetat om det och inte läckt uppgiften? När fick du nys om denna vittnesuppgift?

En annan fråga: När flixa81 delgav info om SD:s digitala kontakt med LW och att han erkänt detta efter senare förhör, går du snabbt ut med och påtalar likt "det visste jag med!" När fick du information om detta?
Herre Gud....
Läs en gång till, NOGA.
Läs om soparna, vad skriver jag?
Läs om blodet, vad skriver jag?
När har jag skrivit om att jag känner till vittnesmålet på kvällen?
Skrev inte ”det visste jag med”, med går inte in i polemik om bokstäver, men ditt mål att skriva så är att förlöjliga mig.

Bilden från fyndplatsen minns jag ganska detaljrikt, men hittade inte själva bilden nu i efterhand. Men reportrarna på plats refererar till att teknikerna kom ut med kläddesplagg. Har dom röntgensyn och ser genom påsarna? Klart att teknikerna kom ut med kläder utan påsar.
MEN eftersom jag själv inte hittade bilden backar jag på den uppgiften. Finner just bilden ganska ointressant. Faktan att dom kom ut med kläder är mycket mer intressant att ta till sig och sätta in i sammanhanget... eller?
Citera
2018-07-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contant
Jag undrar en sak...

Ponera att jag skulle skaffa ett konto här på FB, två dagar efter att LW hittas död. Sen gör jag dryga 600 inlägg i enbart denna tråd, fram tills i dag.
Kommer polisen då kolla upp min IP-adress? Eller skulle det vara av totalt ointresse att veta vem jag är för detta specifika fall?
Bra att dela ut nick och lösenord, så någon spökskrivare kan skriva om man sitter i häktet med!
Citera
2018-07-10, 19:39
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Vilket jag har gjort, men det gick inte heller fram...

Ditt svar är ett tecken på att du inte alls är öppen för att andra kan vara både smartare och mera logiska än dig (eller till exempel mig). Du vill inte ta till dig informationen om att du uttrycker dig luddigt och svävande ibland. Vi måste (bör) alla vara öppna för att ingen annan kan avläsa hur vi tänker eller vad vi menar.

Ta inte illa vid dig när folk ifrågasätter eller inte förstår. Försök att ödmjukt förklara - UTAN att utgå från att alla andra inte fattar och är mindre kloka än du. Detta skulle vi inte ens behöva diskutera, men alla spydiga kommentarer i denna och andra trådar är ett bevis på att egot styr många mer än vad egenskaperna ödmjukhet och lyhördhet gör. Trådarna blir så mycket bättre om man inte sitter och bråkar. Det är ENDAST gärningsmannen som är skyldig i detta fall. Varken du, jag eller några andra i tråden. Detta är givetvis inte bara riktat till dig, utan till alla som inte skriva utan att vara spydiga mot andra som deltar i tråden/trådarna.

Mvh

/FS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in