2018-07-10, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Nä, det är jag inte. Det är en av många hypoteser jag har prövat. I min värld skulle barnen lika gärna kunna vara sjuka i en svår sjukdom också, typ SEID. Kan även se varianter där barnen dött i farlig lek alternativt suicid.

Det som verkar mycket osannolikt med tanke på de två starkaste och hårdaste bevisen vi har - testamentet och avskedsbrevet - är att O skulle vara ensam GM. För att hamna där krävs såväl konspirationer som egna agendor och teorier helt byggda på rena spekulationer.
Och ska vi hamna i det träsket kan lika gärna arvtagarna planerat och utfört det hela i maskopi med Hanssons.
Håller med, det finns så många olika möjligheter. Men kan man bli suicidal av Mbp? Kan man dra in den andra föräldern i vanföreställningarna?
Citera
2018-07-10, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Intressanta iakttagelser jag med gjort.

I början av tråden, eller eftersom den är så lång kanske jag istället ska säga någonstans i den första tredjedelen fick jag PM om att de inte var med i Sc, då jag höll det för en tanke. Men eftersom jag är öppen för mycket, och vrider och vänder på det, varför skulle det vara ett försanthållande? Det är ändå inte riktigt något jag kan lita på...

Om Hanna var med och Oscar ville skydda barnen, dra sig ur eller något, varför är så mycket raderat om Hanna på nätet, enligt många som tycker att det är konstigt?

Gray hat hackers? Som inte vill att den länken mellan henne/familjen och Sc, ska bli synlig?

Allt samröre ska raderas?

Ingen som önskar hoppa av och svara på dessa frågor?

Tror inte att vi får svar på det i den här tråden....

Jag hade också gärna fått någon typ av bekräftelse/indicium av Sc-kopplingen utanför tråden. Sen är det nog svårt med tanke på hur hemlighetsfull sekten är, säkert särskilt i ett fall där de skulle kunna sättas i samband med ett familicid. Men som du skriver, det här vore väl ett utmärkt tillfälle att bli en avhoppare, när man ser vilka fasansfulla konsekvenser som samröre med dem kan generera.

Kom igen nu, upplys oss, så att det här aldrig någonson behöver inträffa igen!
Det är ni skyldiga Agnes och Moa,
det är ni skyldiga er själva!
Citera
2018-07-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Tack för ett bra inlägg. Tack till dig med Rapytt . Jag läser tråden nästan dagligen. Jag hoppas polisen kommer med ett uttalande snart men tyvärr tror jag inte på att dom gör det. Alla kom undan förutom Moa och Agnes. Två barn som var bebisar för inte så länge sen mördades. Skolan kom undan. När sjukvården begår misstag så görs det Lex Maria anmälan. Jag har läst några såna som brukar avslutas med ungefär ” vi ska bättra oss ”. Skolan kommer säkert bättra sig också. Men det är för sent för Moa och Agnes. Någras nonchalans blev deras död.

Välkommen tillbaka till tråden Missan!
Jag tycker det ligger mycket i det du skriver: den här tråden handlar inte enbart om föräldrarnas motiv och eventuella sjukdomar, utan även om omgivningen. Det är två (eller fler ) delar i den tragiska händelsen. Det ena är givetvis vad som rörde sig i föräldrarnas huvuden, och det kan vi inte komma åt. Det andra är vilka möjligheter det fanns för omgivningen att upptäcka att någonting inte var som det skulle och om någonting hade kunnat göras för att ingripa. Det är väl den där andra delen, dvs omständigheter i omgivningen, som vi kan studera, analysera och dra lärdom av.
Citera
2018-07-10, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Ja, ni är några som beskriver det som förtal när Hannas illdåd kommer på tal. Däremot är många väldigt brutala och fantasifulla i sina omdömen om Oskar. Då kallas det inte för förtal utan viktiga slutledningar och sunda spekulationer som en mördare får räkna med. Själv kallar jag diskrepansen i behandlingen av O och H för ett rent bedrägligt förfarande, inte helt olikt Hannas troliga MbP-syndrom som hon utövade mot sina barn. Kan det vara så att Hanna fortsatte att vara Sc trogen till hennes död medan hennes man vände sig ifrån sekten? Är det därför O ska dras i smutsen medan H ska helgonförklaras?

Det är trots allt lite intressant att se vilka som dyker upp här i tråden efter månader av tystnad strax efter Sc-diskussionen började ta fart. Och inte vill de prata om eller svara på frågor om familjens inblandning i Sc heller. De vill istället avleda med helt andra saker, däribland lyfta de skribenter som varit ivrigast genom hela tråden och endast ägnat sig åt att smutskasta Oskar på alla tänkbara och otänkbara sätt.

RK, har du något som du vill berätta eller som du har hört om familjens inblandning i Sc? Har du något som du kan dementera teorierna med?

Du får fortsätta
Diognasera
Att säga någon
Förgiftat någon är
Ett riktigt förtal

Försök inte hitta på
En trådsanning
Om att jag dementerat
Något om Centiloger nu får
Du sluta anklaga mej
Citera
2018-07-10, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
Du får fortsätta
Diognasera
Att säga någon
Förgiftat någon är
Ett riktigt förtal

Försök inte hitta på
En trådsanning
Om att jag dementerat
Något om Centiloger nu får
Du sluta anklaga mej

Jag är ledsen men det är svårt att föra en diskussion med dig när du skriver så kryptiskt och obegripligt. Jag riskerar bara att feltolka dig. Be någon att hjälpa dig så kan vi fortsätta sen.
Citera
2018-07-10, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Håller med, det finns så många olika möjligheter. Men kan man bli suicidal av Mbp? Kan man dra in den andra föräldern i vanföreställningarna?

Om man blir tillräckligt desperat kan man säkert bli suicidal till följd av MbP. Tex om man är en av de 6 till drygt 30% av MbP-sjuka som råkar ta livet av sina barn. Eller om man hotas av att bli upptäckt skulle nog skammen kunna gripa tag i en ordentligt. Man kan ju också bli eller samtidigt vara deprimerad vilket i sig innebär en suicidrisk.

Vi har tidigare i tråden pratat om förekomsten av symbiogen psykos, dvs att den ena parten dras med i den egentliga psykotikerns vanföreställning. När den sekundära är ifrån den primärt psykotiske blir hen bättre. Barnen blev friskare när de var med enbart Oskar. Kanske släppte hans vanföreställningar om dem när han var ifrån Hanna vilket i sin tur gjorde dem friskare?
Senast redigerad av japanesa 2018-07-10 kl. 14:36.
Citera
2018-07-10, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Välkommen tillbaka till tråden Missan!
Jag tycker det ligger mycket i det du skriver: den här tråden handlar inte enbart om föräldrarnas motiv och eventuella sjukdomar, utan även om omgivningen. Det är två (eller fler ) delar i den tragiska händelsen. Det ena är givetvis vad som rörde sig i föräldrarnas huvuden, och det kan vi inte komma åt. Det andra är vilka möjligheter det fanns för omgivningen att upptäcka att någonting inte var som det skulle och om någonting hade kunnat göras för att ingripa. Det är väl den där andra delen, dvs omständigheter i omgivningen, som vi kan studera, analysera och dra lärdom av.

Jag håller med. Alla som varit i närheten av denna familj utan att slå larm bör rannsaka sig själva och fundera på om de hade kunnat göra något för att avstyra katastrofen.
Citera
2018-07-10, 15:27
Medlem
Det skulle vara väldigt intressant om någon/några av lärarna kunde öppna upp sig och berätta om sin uppfattning om familjen. De har ändå varit hemma hos dem flera dagar i veckan i ett par år. Så någon slags uppfattning måste de ha fått. De är väl ändå de utifrån som träffade barnen mest senaste tiden. Fast de vågar väl inte säga nu i efterhand att de tyckt något varit konstigt eller att barnen inte mådde bra, psykiskt. Då kommer alla undra varför de inte gjort anmälan. Så det kommer väl hållas tyst för evigt därifrån med.
Citera
2018-07-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Det skulle vara väldigt intressant om någon/några av lärarna kunde öppna upp sig och berätta om sin uppfattning om familjen. De har ändå varit hemma hos dem flera dagar i veckan i ett par år. Så någon slags uppfattning måste de ha fått. De är väl ändå de utifrån som träffade barnen mest senaste tiden. Fast de vågar väl inte säga nu i efterhand att de tyckt något varit konstigt eller att barnen inte mådde bra, psykiskt. Då kommer alla undra varför de inte gjort anmälan. Så det kommer väl hållas tyst för evigt därifrån med.
Har också efterlyst det. Dom bör ha snappat upp ett och annat. Dock förstår jag att dom inte skriver här
Citera
2018-07-10, 15:42
Medlem
Okej. Finns några i tråden, bland annat N.Armstark och Scientology, som tror att H och O var scientologer. Tror ni att H och B har infiltrerat både Skatteverket och Lunds universitet? Vad var syftet med detta i så fall? Var det därför familjen dog?

https://varldenshistoria.se/samhalle/religionshistoria/scientologer-anvande-kriminella-metoder

Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Jo Scientologi stämmer väldigt väl med en del av det mer eller mindre hermetiska umgängesmönstret.
...

Vilket även inkluderar att delar av de personer som gör inlägg här gör det så gott de kan men konsekvent utelämnar allt som har med scientologi att göra och gör detta konsekvens precis som en gåsleverproletärens förnekelse av trattmatning bredvid alla gåsleverreceptens.
...
[/i]
Senast redigerad av rappytt 2018-07-10 kl. 15:47.
Citera
2018-07-10, 15:45
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16

Frågan är om lärarna har tystnadsplikt och i så fall hur länge den gäller. Men samtidigt är det bra att dom håller tyst utåt, man skulle nog inte själv ha önskat att alla skulle få vetskap om ens problem, sjukdomar och ev.störningar. Men det här diskuteras säkerligen inom skolan.
Citera
2018-07-10, 15:48
Medlem
Jag har noll koll på scientologin, den religionen känns så avlägsen och knepig att jag har svårt att överhuvudtaget förstå hur människor lockas in i den. Men det är klart att en stark tro både kan vara ett stöd och något som lägger höga krav på följarna. Och kan man döda sina egna barn är det väl inte otroligt att man också kunde fastna hos scientologerna.

Gällande lärarna som var hemma så tänker jag likadant som ngn nämde - att de garanterat har en ganska klar bild av hur flickorna hade det. Det är väldigt svårt att ta steget att göra en orosanmälan mot en familj och jag tror att föräldrarnas sociala status var något som drabbade flickorna eftersom skola och vård nog hade för stor respekt för föräldrarna. Lärarna kan ju ev också ha sett två flickor som mådde ganska okej och tänkt att det lpg inom räckhåll att de skulle kunna komma tillbaka till skolan. Vore också intressant att veta hur symtomen började yttra sig för flickorna och hur myckey frånvaro de hade innan hemundervisningen började. Samt att jag genom Elli förstått det som att Agnes var sjuk i två omgångar, först väldigt sjuk i borrelia. Sen frisk efter Tysklandsresan. Sen sjuk i kronisk trötthet. Moa verkar ha insjuknat hastigare och direkt fått kronisk trötthet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in