2018-07-09, 15:46
Medlem
Då verkar cirkusen vara igång.
Försvaret kommer tydligen att försöka en vända till med de fingeravtryck som hittades.
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/dubbelmordet-tas-upp-i-hovratten-om5367961.aspx
Citera
2018-07-09, 18:17
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Då verkar cirkusen vara igång.
Försvaret kommer tydligen att försöka en vända till med de fingeravtryck som hittades.
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/dubbelmordet-tas-upp-i-hovratten-om5367961.aspx

Tyckte det stod nåt om att okända fingeravtryck hade hittats på en av tejprullarna och på kylskåpsdörren.

I vilket fall som helst skulle jag vilja veta hur Tor och Anki övermannades av Edwin. Kanske högg han Tor först, då Tor var den starkare av offren. Då kan man fråga sig varför Anki inte hann att ringa polisen under tiden?

Ett annat möjligt scenario: Edwin lurpassade på paret, högg en av dem, gömde sig och överraskade det andra mordoffret när hen dök upp. Dock borde någon av dem ha skrikit till, så att den andra varnades.

Blir inte riktigt klok på i vilken ordning morden utfördes, han kan väl knappast ha skurit ihjäl båda samtidigt ? Edwin är en stor och tung person, knappast nån snabb ninja. Har svårt att se en flåsig Edwin jaga runt offren, det måste ha funnits en kort tid mellan mord 1 & mord 2. Den tiden borde det ena mordoffret kunnat nyttja till att larma. Att mordoffren var två stycken gör mig aningen tveksam ibland, speciellt om inga skjutvapen användes.
Citera
2018-07-09, 18:55
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Tyckte det stod nåt om att okända fingeravtryck hade hittats på en av tejprullarna och på kylskåpsdörren.

I vilket fall som helst skulle jag vilja veta hur Tor och Anki övermannades av Edwin. Kanske högg han Tor först, då Tor var den starkare av offren. Då kan man fråga sig varför Anki inte hann att ringa polisen under tiden?

Ett annat möjligt scenario: Edwin lurpassade på paret, högg en av dem, gömde sig och överraskade det andra mordoffret när hen dök upp. Dock borde någon av dem ha skrikit till, så att den andra varnades.

Blir inte riktigt klok på i vilken ordning morden utfördes, han kan väl knappast ha skurit ihjäl båda samtidigt ? Edwin är en stor och tung person, knappast nån snabb ninja. Har svårt att se en flåsig Edwin jaga runt offren, det måste ha funnits en kort tid mellan mord 1 & mord 2. Den tiden borde det ena mordoffret kunnat nyttja till att larma. Att mordoffren var två stycken gör mig aningen tveksam ibland, speciellt om inga skjutvapen användes.

Har du läst FUP:en? Han har ju använt en softair-gun att hota dem med (och även slagit mannen i huvudet med), sen band han dem fullständigt med silvertejp, inklusive munnarna, och därefter skar han halsen av dem.
Citera
2018-07-09, 20:28
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Det är väl i princip noll procents risk att Hovrätten gör en annan bedömning.

Hoppas att han aldrig släpps ut igen!

Som du säger NOLL % risk, så länge han inte kommer med nya uppgifter om sina så kallade "medgärningsmän", så att de kan identifieras. Endast då tror jag att fallet kan ta ny vändning.

Citat:

Han hotade dem med någon typ av pistol eller atrapp är min gissning iaf. Antagligen gjorde de som han sa för de kunde väl inte i sin vildaste fantasi tänka sig att han skulle avrätta dem, utan att han skulle nöja sig med att råna dem.

Statistiskt sätt gjorde de rätt också. Vi har här att göra med en riktigt sjuk människa. Kommer han ut är jag övertygad att han kommer att begå nya grova brott.
Senast redigerad av CloserToTheHeart 2018-07-09 kl. 20:31.
Citera
2018-07-09, 21:45
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart

Han hotade dem med någon typ av pistol eller atrapp är min gissning iaf. Antagligen gjorde de som han sa för de kunde väl inte i sin vildaste fantasi tänka sig att han skulle avrätta dem, utan att han skulle nöja sig med att råna dem.

Statistiskt sätt gjorde de rätt också. Vi har här att göra med en riktigt sjuk människa. Kommer han ut är jag övertygad att han kommer att begå nya grova brott.

Just när Edwin drämde pistolen i huvudet på Tor borde väl Anki kunna ha flytt ? En kort stund måste ju Edwin varit upptagen med Tor. Edwin är ju stor, flåsig och långsam. Eller så beordrade han ner båda på golvet med ryggarna vända mot honom, så att de inte såg vad han skulle göra.

Som sagt är mordet bisarrt, fanns det nån mening med tejpningen eller var det bara nåt som Edwin fick ståfräs av ?

Vart befinner sig Edwin nu ? Var är han häktad ? Han har suttit på häktet i Norrköping,är han förflyttad till Jönköping nu ?
Citera
2018-07-09, 21:55
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Just när Edwin drämde pistolen i huvudet på Tor borde väl Anki kunna ha flytt ? En kort stund måste ju Edwin varit upptagen med Tor. Edwin är ju stor, flåsig och långsam. Eller så beordrade han ner båda på golvet med ryggarna vända mot honom, så att de inte såg vad han skulle göra.

Som sagt är mordet bisarrt, fanns det nån mening med tejpningen eller var det bara nåt som Edwin fick ståfräs av ?

Vart befinner sig Edwin nu ? Var är han häktad ? Han har suttit på häktet i Norrköping,är han förflyttad till Jönköping nu ?

Om jag får spekulera så skulle jag tro att det gick till som det jag fetade i ditt inlägg.

Förmodligen har han tejpat och tvingat ner dem under pistolhot, och de har varit rädda och gjort som han sade. När de väl var nere och tejpade så hade de mycket svårt att freda sig. Det är ju ändå äldre människor vi pratar om, som troligen har varit väldigt chockade. De hade helt enkelt ingen ärlig chans när de gått så långt.

Hade de från början gjort motstånd och gett sig på Edvin, då hade det troligen slutat helt annorlunda, men det är ju knappast deras fel.

Ingen aning om var han sitter nu, men jag kan säga så mycket som så att när han blir dömd i hovrätten och ska placeras på anstalt, då kommer han inte få det lätt. Jag har själv suttit inne och personer som är dömda för såna här brott är inte populära bland "vanliga" brottslingar. Det kallas tjyvheder, man vill helt enkelt inte tvingas att umgås med någon som begått såna här handlingar.

Han kommer antagligen att placeras i isolering eller på någon avdelning med pedofiler och andra som har gjort vedervärdiga brott. Där kan han gott sitta efter vad han gjort. Jag hoppas det blir länge.
Citera
2018-07-09, 23:13
Medlem
Det här överklagandet är väl rena galenskapet. Lika galet och sjukt som själva brottet. Men att överklaga är hans rätt. Finns det inga fall då hovrätten inte beviljar prövningstillstånd när det gäller ett sånt här brott? Om det fanns det hade väl den här överklagan varit en av de få som inte beviljats det.
Bra ändå, att det är så, som det är, att det alltid beviljas vid grova brott med högt straffvärde. För rättssäkerhetens skull.
Citera
2018-07-09, 23:24
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Det här överklagandet är väl rena galenskapet. Lika galet och sjukt som själva brottet. Men att överklaga är hans rätt. Finns det inga fall då hovrätten inte beviljar prövningstillstånd när det gäller ett sånt här brott? Om det fanns det hade väl den här överklagan varit en av de få som inte beviljats det.
Bra ändå, att det är så, som det är, att det alltid beviljas vid grova brott med högt straffvärde. För rättssäkerhetens skull.

Säkerligen också för att det ska hända något medans åren går. Det blir ett miljöombyte. Det är ett sätt att upprätthålla en fasad, och inte ta ansvar för sina handlingar. Kanske de närmaste går på det, i så fall är det värt det, att inte överklaga en fällande dom i det här fallet är detsamma som att erkänna sin skuld, så han tar det så långt det går.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2018-07-09 kl. 23:32.
Citera
2018-07-10, 00:13
Medlem
Första dagen verkar ha förflutit utan någon större dramatik,
Edvin tycks ta det ro.

https://www.jp.se/article/dubbelmordet-ingen-vet-varifran-fingeravtrycken-kommer/

Citat:
Mullsjöbon gjorde inga större känsloyttringar under rättegången i tingsrätten i vintras och gjorde inte heller det nu under rättegången i hovrätten. Han agerade lugnt och normalt och satt bitvis och rullade tummarna. Han satt lika lugnt och tyst när åklagaren gick igenom detaljer från morden, utan att visa några särskilda ansiktsuttryck.
Citera
2018-07-10, 08:34
Medlem
sannes avatar
Citat:
Edvin tycks ta det ro.

Ja det är obehagligt hur han aldrig förändras, när han tejpar paret är det samma ton som när han berättar om sin ekonomi.

https://soundcloud.com/rattegangspodden/s04e03
Citera
2018-07-10, 12:18
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Edvin tycks ta det ro.

https://www.jp.se/article/dubbelmordet-ingen-vet-varifran-fingeravtrycken-kommer/

Varför skriver JP Mullsjöbon och inte Edwin Gyllensvaan ? Varför pixlar de hans ansikte ?

Edwins ansikte och namn är ju känt vid det här laget.
Citera
2018-07-10, 12:37
Medlem
Många som spekulerar i hur EG ensam kunde övermanna två st helt på egen hand.
Har funderat på det som de anhöriga konstaterat att den bil som står slarvigt parkerad som tillhör paret. Kan det bero på att kvinnan varit ute i ett ärende, EG kommit dit och parkerat sin bil där paret normalt ställer sin. Gått in, överrumplat mannen och bundit honom. Sedan har kvinnan kommit hem, sett bilen, parkerat och gått in och själv blivit överrumplad då mannen redan varit bunden??
Bara en spekulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in