2018-07-10, 00:11
Medlem
Läste lite om topsning efter det hela i Ulricehamn. nåt jag läste är att polisen som rutin "topsar" misstänkta vid samtliga förhör där fängelsestraff kan utges. Det känns ju helt logiskt för brott där DNA är avgörande, men gör de detta även vid misstanke om saker som bokföringsbrott, fortkörning osv?
Så jag undrar väl om folk här vet hur det ligger till, om nån har blivit topsad och isf för vilket brott?
Citera
2018-07-10, 00:16
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
De kommer hem till dig om det behövs
Citera
2018-07-10, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
De kommer hem till dig om det behövs

Aha, ja, jo, det gjorde de väl i Ulricehamn. men det var inte vad jag frågade om.
Citera
2018-07-10, 00:21
Medlem
blodigdiarres avatar
Innehav av 0.3 gram amfetamin, böter, blev topsad.
Citera
2018-07-10, 00:27
Medlem
MrStrids avatar
Var på förhör tidigare i år där jag var misstänkt för mindre speciellt brott som innehar fängelse i staffskala! Men om jag förstår de rätt ska de endast topsa om de är troligt att fängelse ska dömmas ut vilket inte var aktuellt i mitt fall så jag skällde ut utredaren och gick därifrån fick inte höra mer av det än att de valde att inte lämna ut beslag då dom tyckt jag vart dryg.
Citera
2018-07-10, 01:26
Medlem
Här står det att polisen i regel bara topsar där de tror att minst 6 månaders fängelse kan bli påföljden. är det sant eller bara ljug från sossen?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6959153
Citera
2018-07-10, 01:36
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dengummangickinte
Läste lite om topsning efter det hela i Ulricehamn. nåt jag läste är att polisen som rutin "topsar" misstänkta vid samtliga förhör där fängelsestraff kan utges. Det känns ju helt logiskt för brott där DNA är avgörande, men gör de detta även vid misstanke om saker som bokföringsbrott, fortkörning osv?

Yep.
De sparar dock inte informationen så länge (samt verkar inte söka aktivt tillbaks kring olösta brott på provet, vilket var tur för mig då jag hade lämnat lite spår efter mig kring dårskap jag pysslat med ett par år tidigare). Jag hade 2 förhör om bokföringsbrott med ett halvårs mellanrum och de topsade båda gångerna.
Citera
2018-07-10, 01:49
Medlem
Citat:
Här står det att polisen i regel bara topsar där de tror att minst 6 månaders fängelse kan bli påföljden. är det sant eller bara ljug från sossen?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6959153

Fast o andra sidan så kan de paketera det hela hur de vill.
I en medelstor svensk stad så masstopsade man samtliga män i en hel stadsdel. Vi pratar om flera tusen som blev kallade till topsning.
Allt på grund av att en våldtäktsman härjade och profilen sade att det var en man som bodde i ett visst område.
Citera
2018-07-10, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Yep.
De sparar dock inte informationen så länge (samt verkar inte söka aktivt tillbaks kring olösta brott på provet, vilket var tur för mig då jag hade lämnat lite spår efter mig kring dårskap jag pysslat med ett par år tidigare). Jag hade 2 förhör om bokföringsbrott med ett halvårs mellanrum och de topsade båda gångerna.

Ojojoj... men hur vet du att de hittat spår från ditt tidigare "dårskap" o således inte sökte tillbaks? Jag har aldrig varit misstänkt eller förhörd eller topsad så jag har ganska svårt o leva mig in i sånt här, liksom varför ska de topsa om de inte gör något aktivt med det och varför på brott där DNA inte betyder något?
Citera
2018-07-10, 02:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ojojoj... men hur vet du att de hittat spår från ditt tidigare "dårskap" o således inte sökte tillbaks?

Jag höll mig ajour med hur utredningen fortgick, då jag var bekant med BO.
(jag är en mycket lömsk jävel)

Citat:
Jag har aldrig varit misstänkt eller förhörd eller topsad så jag har ganska svårt o leva mig in i sånt här, liksom varför ska de topsa om de inte gör något aktivt med det och varför på brott där DNA inte betyder något?

Det är MENINGEN att de skall kolla alla prover tillbaks i historiken, samt stämma av allt emot nya brott, men... Polisens nuvarande decentraliserade databaser gör sådant arbete JÄVLIGT komplicerat.
Citera
2018-07-10, 04:14
Medlem
ace_secs avatar
Har man en gång blivit topsad så finns ens DNA alltid sparat hos dem och i deras register.

Oavsett vad de säger om gallringstider och liknande.

Tror inte ett ögonblick på att de skulle gallra bort uppgifterna.
Citera
2018-07-10, 07:56
Medlem
Sålde en mobiltelefon för några år sedan, till en kille som ville ha mitt kontonummer. 1.000kr sattes in där, 500 för telefonen och 500 kr extra som jag skulle ge till hans "kusin" i handen tillsammans med telefonen. Jag anade inget, utan gjorde precis som vi kommit överens om. 3 månader senare kom ett brev från polisen; jag var misstänkt för bedrägeri!

Läste om en kille här på Flashback som blev lurad på precis samma sätt. Då förstod jag att pengarna inte kom från bedragarna, utan att dom hade skapat en likadan annons och gett en annan köpare mitt kontonummer. Sen så måste den köparen ha anmält att h*n inte fick sin mobiltelefon. Summa summarum, dom kom undan med både min mobil och pengarna.

Anyhow, blev topsad under ett enstaka förhör där förhörsledaren var mkt påstridig om at jag skulle "erkänna". Men jag vägrade så klart erkänna något jag inte gjort.

Utredningen lades snart ner i "brist på bevis". Undrar just om dom har mitt DNA än idag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in