2018-07-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det verkar som att professorn har ont av att partierna justerar sin politik utifrån vad folket tycker. Märkligt, det är ju annars det som är demokrati.

Låter mer som valfläsk/populism, med andra ord feta lögner än att de faktiskt ändrat sig i sin politik. Vi har många olika partier för att vi ska rösta på det som vi anser stämma bäst överens med våra åsikter. Men om alla partier håller på att hora ut sig efter mätningar så finns det ingen poäng med att rösta. Många är tyvärr för dumma för att se vilka partier som blåljuger och vilka som är ärliga med sina ståndpunkter.

I detta fall låter det som en loser som är ledsen i ögat för att det går dåligt för hens partier. Kan ha fel dock, men det är vad det låter som.
2018-07-09, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Låter mer som valfläsk/populism, med andra ord feta lögner än att de faktiskt ändrat sig i sin politik. Vi har många olika partier för att vi ska rösta på det som vi anser stämma bäst överens med våra åsikter. Men om alla partier håller på att hora ut sig efter mätningar så finns det ingen poäng med att rösta. Många är tyvärr för dumma för att se vilka partier som blåljuger och vilka som är ärliga med sina ståndpunkter.

I detta fall låter det som en loser som är ledsen i ögat för att det går dåligt för hens partier. Kan ha fel dock, men det är vad det låter som.

Bra i så fall att hen inte heller röstar.

Kan finnas många känslostyrda missmodiga hens. Om de repar sig till valet så kanske Mp överraskar. Omvänt förra gången alltså då euforin återspeglades i Mp;s opinionssiffror som de blev helt galet fel mot verkligheten.
2018-07-09, 09:13
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Opinionsmätningar gör att lusten att rösta försvinner

https://asikt.dn.se/asikt/debatt/jag-har-berovats-min-rostratt/
En professor i biologi som måste ha druckit ur fel glas i labbet. Hur kan en vuxen bildad svensk inte förstå att en opinionsmätning inte är att rösta?? Opinionsmätningar har vad jag känner till aldrig påverkat en enda sak i genomförd politik mellan valen. T.o.m. det största partiet i mätningarna ignoreras ju fortfarande totalt av resten av Riksdagis.
2018-07-09, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
En professor i biologi som måste ha druckit ur fel glas i labbet. Hur kan en vuxen bildad svensk inte förstå att en opinionsmätning inte är att rösta?? Opinionsmätningar har vad jag känner till aldrig påverkat en enda sak i genomförd politik mellan valen. T.o.m. det största partiet i mätningarna ignoreras ju fortfarande totalt av resten av Riksdagis.

Gissar att problemet är att mätningen visar att hans alternativ är chanslöst. Hans problem är väl att han hoppas på något av de obskyra vänsteralternativen som "alla hans vänner och kollegor" stödjer och mätningen får honom att inse att han är en extremist.
2018-07-09, 13:02
Medlem
Utopiantoss avatar
Henrik Ekegren Oscarssons Mätningarnas mätning sammanväger "de mest tillförlitliga opinionsmätningarna".
Roligt att han exkluderar Sentio, Yougov och Skop, då det är just dessa tre som varit de mest tillförlitliga inför tidigare val.

https://datastory.se/story/matningarnas-matning
https://val.digital/Institutes/
2018-07-09, 14:17
Medlem
Det är viktigare att Mp hamnar under spärren än att SD skulle få uppemot 30%. Slutresultatet för SD kommer troligtvis att bli ett mycket "skrämmande" sådant.
2018-07-09, 15:17
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Nu pekar även spelbolagen på att sossarna kommer göra ett riktigt "katastrofval". Relevant för den här tråden, eftersom att spelbolagen styrs av spelarna, d.v.s folk ute i samhället som generellt brukar bilda sig en stabil uppfattning innan de satsar sina surt förvarade slantar.

https://www.di.se/nyheter/katastrofval-for-s-enligt-spelbolagen/?utm_medium=ettanettan_puff&utm_source=expressen&u tm_campaign=trafikmotor_di

Jag såg artikeln och gick in i tråden därför, men såg att den har postats. Spelbolagens odds känns i hög grad relevanta. De hamnar faktiskt ofta rätt nära sanningen med sina odds (de anger förvisso inget exakt resultat, endast under eller över något). I deras fall är det begripligt varför de har starka ekonomiska motiv att ge odds som speglar verkligheten.
2018-07-09, 17:14
Medlem
sherms avatar
Är inte den som brukar spela men det är ändå rätt intressant att gå in och kolla oddsen. Är det någon utav er som tänkt spela eller har gjort det redan?
2018-07-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Är inte den som brukar spela men det är ändå rätt intressant att gå in och kolla oddsen. Är det någon utav er som tänkt spela eller har gjort det redan?
Jag spelade på Centern under 8.5% (när det gick). Går det in blir det ett gäng tusen. Då var oddsen bra, 7 gånger. Vet inte om det ännu finns något vettigt att spela på nu, oddsmässigt (dvs utan att lägga in hiskeliga summor)?
2018-07-09, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Nu pekar även spelbolagen på att sossarna kommer göra ett riktigt "katastrofval". Relevant för den här tråden, eftersom att spelbolagen styrs av spelarna, d.v.s folk ute i samhället som generellt brukar bilda sig en stabil uppfattning innan de satsar sina surt förvarade slantar.

https://www.di.se/nyheter/katastrofval-for-s-enligt-spelbolagen/?utm_medium=ettanettan_puff&utm_source=expressen&u tm_campaign=trafikmotor_di

Jag tror du kommer att bli förvånad på valnatten. Jag gissar S över 35%. Alternativet är en allianzregering i knät på sd och stora nedskärningar i välfärden. När akternstiven står klara är det enda rimliga en stabil och ansvarsfull S-ledd regering. Hellre arbetarrevolution än firma Kristersson&Åkesson.
2018-07-09, 20:14
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag tror du kommer att bli förvånad på valnatten. Jag gissar S över 35%. Alternativet är en allianzregering i knät på sd och stora nedskärningar i välfärden. När akternstiven står klara är det enda rimliga en stabil och ansvarsfull S-ledd regering. Hellre arbetarrevolution än firma Kristersson&Åkesson.

Typisk verklighetsfrånvaro som är vanligt bland vänstern... S ska bli glada om de klarar 21-22% vilket de flesta instituteten pekar mot.
2018-07-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Typisk verklighetsfrånvaro som är vanligt bland vänstern... S ska bli glada om de klarar 21-22% vilket de flesta instituteten pekar mot.

Jag tror att när det går upp för Svensson att en röst på alliansen är en röst på sd, då kommer många att föredra s.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in