2018-07-06, 16:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Om det ser ut att vara jämnt mellan de traditionella blocken de sista veckorna före valet i höst så tror jag att Mp kommer få en del stödröster, kanske några från V och S men också från Fi:are som inser att det är helt kört för Fi och väljer att stödrösta på Mp för få till ännu en rödgrön regering.

Om stödrösterna på Mp kommer från V, S och F!, hur kommer det att förändra balansen mellan blocken menar du, hur ökar det möjligheten för en rödgrön regering samtidigt som SD tar röster från båda blocken?

S tappar till V och SD, så lite röster från S, V och F! på Mp förändrar knappast någonting.
2018-07-06, 18:38
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om stödrösterna på Mp kommer från V, S och F!, hur kommer det att förändra balansen mellan blocken menar du, hur ökar det möjligheten för en rödgrön regering samtidigt som SD tar röster från båda blocken?

S tappar till V och SD, så lite röster från S, V och F! på Mp förändrar knappast någonting.
Det blir en högst påtaglig påverkan på balansen mellan blocken om Mp får 4,1 procent istället för 3,9.
2018-07-06, 19:57
Medlem
Vad är det för stollar som gör dessa undersökningar? gjorde min egna empiriska undersökning och inte ens i den hade SD tagit sig in i riksdagen, ingen röstar på SD. Folk är förbannade för att SD har i 8 tramsat runt inte gjort ett skit för att förbättra integrationen, dessutom vill SD höja skatterna för pensionärerna och man låg bakom att bensinskatten har behövt höjats.

Tror ni arbetare vill rösta på ett sådant partii?

Det som är intressant hur stort övertag S har över Moderaterna, jag tror nog S mycket väl kan nå 37-38% i valet och V PÅ 10% och MP på 5% då har vi ganska enkelt egen majoritet. Då har jag räknat lågt.
2018-07-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Vad är det för stollar som gör dessa undersökningar? gjorde min egna empiriska undersökning och inte ens i den hade SD tagit sig in i riksdagen, ingen röstar på SD. Folk är förbannade för att SD har i 8 tramsat runt inte gjort ett skit för att förbättra integrationen, dessutom vill SD höja skatterna för pensionärerna och man låg bakom att bensinskatten har behövt höjats.

Det som är intressant hur stort övertag S har över Moderaterna, jag tror nog S mycket väl kan nå 37-38% i valet och V PÅ 10% och MP på 5% då har vi ganska enkelt egen majoritet. Då har jag räknat lågt.

Det är inte empiri, utan anekdotisk "bevisning". Du umgås väl i socialliberala kretsar, inte vet jag. Jag känner många sdare, dock pratar jag inte politik med sossar, de ser Löfven som en gud så inte så intressanta att snacka med. De ändrar åsikt precis efter vad steffe tycker för dagen. Ja, sd är väl näst störst i lo så arbetare röstar på dem, det har pratats ganska mkt om det sista tiden. Varför ska de rösta på sossarna, högre bidrag?
2018-07-06, 20:14
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ojdå! En arg sosse. Kul att se en av er hära, ni håller ju er undan från sociala media.
Vad har sossarnas ministrar arbetat med? Vad har de för yrke? Varför dillar du om "arbetare"??

Citat:
37%. På sossepacket. Ska vi slå vad, eller klarar du inte av att stå upp för det du påstår?
Som min fänrik sade när jag äntligen fick in en fullträff på måltavlan: "-Fast inte den du skulle sikta på!"

Precis som dina Gudar Maduro och Erdogan så kommer du att få majoritet om en (1).
2018-07-07, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är sant att FI:are kan tänkas stödrösta på MP, som tur är så är de inte så många. Jag tror inte att särskilt många sossar kommer att stödrösta på MP. Dels för att läget för sossarna är dåligt som det är, dels för att jag inte tror att sosseväljare i allmänhet gillar MP särskilt mycket.

Fi har mer väljarutbyte med V än Mp. Mp har mest utbyte med S och i viss mån med C men naturligtvis lite med Fi och V också.

De få Fiare som är kvar bryr sig nog inte om att deras röster blir värdelösa i kommande val. Vänstern har medvind och dit går de djupröda i dag.

Mp kan vara förlorat hoppas på det.
2018-07-07, 10:27
Medlem
Opinionsmätningar gör att lusten att rösta försvinner

https://asikt.dn.se/asikt/debatt/jag-har-berovats-min-rostratt/
2018-07-07, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea

Så kanske man kan tycka men jag förstår inte alls varför? En möjlig förklaring är att hon är vänster som plågas av att det går bra för Sd och att det förekommit en viss anpassning av invandringspolitiken?

Då skulle det ju kännas skönt för alla miljöpartister om alla trodde att det är valresultatet 2014 som fortfarande gäller.
2018-07-07, 23:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Om det ser ut att vara jämnt mellan de traditionella blocken de sista veckorna före valet i höst så tror jag att Mp kommer få en del stödröster, kanske några från V och S men också från Fi:are som inser att det är helt kört för Fi och väljer att stödrösta på Mp för få till ännu en rödgrön regering.

Risken finns verkligen. MP är ett samhällsdestruktivt parti, och det är givetvis möjligt att de får stöd på slutet från andra partier med motsvarande agenda. Emellertid får vi hoppas både på att partiegoismen motverkar detta och att allt fler väljare bli samhällsansvarstagande.
2018-07-08, 18:08
Medlem
Rufoss avatar
Nu pekar även spelbolagen på att sossarna kommer göra ett riktigt "katastrofval". Relevant för den här tråden, eftersom att spelbolagen styrs av spelarna, d.v.s folk ute i samhället som generellt brukar bilda sig en stabil uppfattning innan de satsar sina surt förvarade slantar.

https://www.di.se/nyheter/katastrofval-for-s-enligt-spelbolagen/?utm_medium=ettanettan_puff&utm_source=expressen&u tm_campaign=trafikmotor_di
Senast redigerad av Rufos 2018-07-08 kl. 18:15.
2018-07-08, 19:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea

Det var ett märkligt resonemang!

Erfarenheter från ett flertal val, främst utomlands, visar att OI har mätt grovt fel. Det vill säga hur folket har röstat har inte alls mätts särskilt bra och det visade sig att hur väljarna agerade visst spelade stor roll.

Inget är avgjort förrän rösten avlagts, så professorn har allt sin rösträtt kvar.
2018-07-08, 19:31
Avslutad
Det verkar som att professorn har ont av att partierna justerar sin politik utifrån vad folket tycker. Märkligt, det är ju annars det som är demokrati.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in