2018-07-09, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Jag ser det som signalpolitik.
Rösta på SD gör man för att man tycker invandringen spårat ur.
När nu övriga partier ser att snart var 3:e väljare väljer att rösta på SD är det en stark signal om att man måste lägga om sin invandringspolitik.

Och det har ju fungerat!

Under de senaste två mandatperioderna har vi fått smaka på både alliansstyre och sosse-mpstyre och det har ju varit fullständigt urspårat. SD är ett oprövat kort men jag vet inte hur de skulle kunna göra värre ifrån sig än de nyss nämnda. Sedan fattar alla att det kommer att ta tid att laga det här landet, den som tror SD kan fixa detta på en mandatperiod kommer att bli besviken. Det viktigaste är kursomläggningen, samma vi ser över hela Europa, det är slut på immigrationsfesten nu, baksmällan kommer inte att bli nådigt.
Citera
2018-07-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Jag ser det som signalpolitik.
Rösta på SD gör man för att man tycker invandringen spårat ur.
När nu övriga partier ser att snart var 3:e väljare väljer att rösta på SD är det en stark signal om att man måste lägga om sin invandringspolitik.

Och det har ju fungerat!
Nja, jag vet inte det. Partierna behöver göra mycket mer för att vända den uppåtgående trenden för SD. Men det rör sig kanske åtminstone i rätt riktning nu.
Citera
2018-07-09, 17:08
Awaiting Email Confirmation
Obs
Folk som har fått avslag kan också avnjuta vården och även få socialbidrag.
Det är alltså ingen skillnad mellan medborgare/asylsökande/random "turist" i landet, förutom att dom två sistnämnda betalar mindre för vård och garanteras hotellrum.
Citera
2018-07-09, 17:21
Medlem
DR-Drunks avatar
Vi borde skicka räkningen till landet där personen kommer ifrån i sitt fulla pris. Sedan om vi får betalat är en annan sak och det borde kosta det dubbla för personer som inte är i akut behov av vård. Sverige framstår ju som ett land där vi gillar invandrare.

Medicin ska så klart kosta sitt fulla pris utan högkostnadsskydd för Arab kärringarna som lyfter 20 lax utan att göra något i månaden.

Varför kan du tycka så ? jag är inte någon stor rasist eller nazist men rätt ska vara rätt.
Senast redigerad av DR-Drunk 2018-07-09 kl. 17:23.
Citera
2018-07-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
pf10 nämnde vårdkösmyten därför länkade jag till en artikel som motbevisade den myten. Den artikeln ger inte stöd till "motsatsen."
Att vårdköerna ökar är väl fullständigt självklart om det under kort tid kommer mängder med vårdkrävande migranter och kan därför knappast betraktas som en myt. Detta säger dock ingenting om hur våra vårdköer förhåller sig till andra länders.
Citera
2018-07-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Har en jobbarkompis som försökt få tid hos 3 olika tandläkare...Finns ingen tid förrän om 2 månader Han frågade rakt ut..; Beror det på 50.-kr flyktingruschen...JA säger tandläkarreceptionen, Vi är helt överhopade i jobb, de springer hit hela tiden och kommer igen och igen, " Flyktingarna " "15-åringarna " är inte dumma. De vet att ingenstans i världen kan man fixa hela käften för några hundra kr..bara i Sverige..Du och Jag, skattebetalaren betalar..Tack Reinfrukt och Röfven,Fy FAN vad naiva svenska politiker är..
Naivitet har inget med saken att göra. De visste precis vad de gjorde.
Citera
2018-07-09, 19:20
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceit
Ja, asylsökande och papperslösa betalar 50kr per uttag för medicin (förutsatt att medicinen är inom förmån). Om recepten är skrivna av samma läkare på samma dag gäller det 50kr för alla medicinerna som hämtas samtidigt, så om en asylsökande har fått 10 läkemedel utskrivna betalas enbart 50kr och resten faktureras det migrationsverk som den asylsökande hör till.
Det är ärligt talat skandal. Och detta med "vård som inte kan anstå", vem bestämmer det? I princip alla sjukdomar blir ju sämre med tiden så jag antar att allt faller inom detta?
Citera
2018-07-09, 19:24
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Eftersom tråden handlar om myt eller inte, här kommer lite fakta, som delvis bekräftas av någon tidigare vars fru är tandläkare.
1. Asylanter betalar 50:- för tandvård som inte kan anstå, d v s inga bryggor/inplantat o s v. Endast enkla ingrepp. Det är sådant vi måste göra. Om det är enligt FN eller EUs stadgar vet jag inte.
2. Alla som skriver i denna tråd (antar att det är svenskar som är födda och uppvuxna här likt mig) har fått gratis tandvård i 18 år
3. Jag har inte haft några problem med att få snabb mottagningstid när jag ringt Folktandvården för mig eller mina barn sista åren

Kan dock tänka mig att tandvården blivit ansträngd i mindre samhällen/kommuner som tagit emot flyktingar. Men visst, vår humanism/hjälpsamhet har gränser. SD vill ju hjälpa på plats, skulle kanske betyda att sätta upp tandläkarmottagningar i flyktinglägren, skulle förmodligen kunna hjälp fler/mer.

Sen att vissa pensionärer inte har råd att gå till tandläkaren beror inte på någon asylinvandring. Beror snarare på hur dom har arbetat i sitt liv (d v s hur mkt sociala avgifter som betalts in) samt tagit hand om sina tänder och vad dom stoppat i sig.
MEN jag förstår SDs lättlästa strategi, hade vi inte tagit emot så många asylinvandrare sista åren hade vi t ex kunnat hjälpa tusentals fattigpensionärer med bl a tandvård. Sånt genererar röster, jag vet.
Ja och mina föräldrar har betalt världens högsta skatter för det när jag fick "gratis" tandvård. Detta är tandvård till personer som det inte ens är säkert om de har här att göra överhuvudtaget. Det kan alltså bli så att de kommer hit med ett miserabelt tandstatus, får det fixat och sen blir hemskickade, gratis (de har ju fått de femtio kronorna från staten från början). Tycker du vi ska vara någon sorts allmän tandklinik för världen?
Citera
2018-07-09, 19:33
Medlem
Citat:
För dig som är asylsökande eller papperslös gäller särskilda regler. Fram till det år du fyller 18 år har du rätt till avgiftsfri tandvård. Därefter kan du få sådan tandvård som inte kan vänta till en kostnad av högst 50 kronor per besök.
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard/tandvardsstod

Finner nästan inga ord för hur äckligt detta är. Det har också rapporterats om hetsiga somaliska hucklekärringar som drar fram rasistkortet och tjatar (eller med hjälp av klanen hotar) sig till att även få gratis tandblekning.

Det är mer regel än undantag att en vanlig tandundersökning som tar ca 20 min kostar runt eller drygt 1000-lappen och inte några 600 kr som någon ville göra gällande för 25-åringar ("tandvårdsbidraget räcker").
Senast redigerad av natrev 2018-07-09 kl. 19:47.
Citera
2018-07-09, 19:54
Medlem
SD vill ju stoppa detta vansinne. Dom menar att vård som inte kan anstå är svårt att bedöma
Vart går gränsen för vård som inte kan anstå?

SD ÄR givetvis lösningen. Hoppas fler får upp ögonen!

Ska andra ha nästintill gratis vård? Aldrig i livet! Så jävla orättvist system. Har aldrig sett ett land som prioriterar andra folk istället för sitt eget.
Citera
2018-07-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
SD vill ju stoppa detta vansinne. Dom menar att vård som inte kan anstå är svårt att bedöma
Vart går gränsen för vård som inte kan anstå?

SD ÄR givetvis lösningen. Hoppas fler får upp ögonen!

Ska andra ha nästintill gratis vård? Aldrig i livet! Så jävla orättvist system. Har aldrig sett ett land som prioriterar andra folk istället för sitt eget.

Hur exakt ska de stoppa detta och vad är deras alternativ?
Citera
2018-07-09, 20:50
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Hur exakt ska de stoppa detta och vad är deras alternativ?

Efter valet så finns det nog ingen majoritet för gratis allt åt Mohommed, då rivs en del beslut upp och en del lagar kan ändras.

Sen kanske vi får tandvårdsreform riktad mot svenska medborgare enbart istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in