2018-07-09, 10:28
Medlem
flygandeflaxs avatar
Jag är med på att vi tagit in för många invandrare absolut men om vi nu har gjort det kan man ju inte låta dessa gå med tandröta och lida för att de har stora infektioner i munnen . Trycket på tandvården är verkligen helt sjukt det är jag medveten om, men alternativet att afghaner ska få gå med tandröta är ju inte värdigt ett land som faktiskt tagit emot dem dock på helt naiva ej folkförankrade premisser...
Att de skulle utnyttja systemet i detta fall tycker jag inte heller är rätt. Många av de har skitdålig tandstatus. Alltså verkligen akut pga avsaknad av tandhälsa i deras eget land. Klart man söker upp vård om det finns möjlighet till det.
Citera
2018-07-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falma
Sluta då sälj vapen till länder som krigar mot varandra. Som man bäddar får man ligga. Min kusin i Kosovo trampade på en mina Made in Sweden. Ren hyckleri att ni säger att ni är emot invandringen när det är ni själva som bidrar till det. Ja, Durmaz är svensk tack vare era vapenförsäljningar.

Hur hann den läsa det? Sluta ljug. Inget företag i Sverige gör personminor. Och det slutade man med på70-talet.
Citera
2018-07-09, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiyu
Jag förstår vad för poäng du vill göra, men den går lite förlorad eftersom läkemedel som minskar smittsamheten vid allmänfarliga sjukdomar såsom HIV alltid är kostnadsfria för patienten (även de som är här utan tillstånd) enligt smittskyddslagen. Om dessa läkemedel ska vara gratis eller inte för tillståndslösa är dessutom en helt annan fråga än exempelvis blodtrycksmedicin, eftersom den minskade smittsamheten skyddar befolkningen mot smitta. (Tänk tuberkulos, som det redan finns problem med att få dessa personer att delta i undersökningar för och följa behandling av. Det skulle inte bli lättare om det kostade dem pengar. Själv låter jag gärna mina skattepengar gå till smittskyddskostnader, just för att skydda oss. Det rör sig ändå om minimala summor i sammanhanget...)

Ekonomiska flyktingar borde inte släppas in i landet ö.h.t, särskilt ej de med farliga smittsamma sjukdomar!
Citera
2018-07-09, 11:34
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falma
Sluta då sälj vapen till länder som krigar mot varandra. Som man bäddar får man ligga. Min kusin i Kosovo trampade på en mina Made in Sweden. Ren hyckleri att ni säger att ni är emot invandringen när det är ni själva som bidrar till det. Ja, Durmaz är svensk tack vare era vapenförsäljningar.

Stod det "Made in Sweden" på den?
Läste han det på den efter att den sprängt bort hans ben eller?

Kan du inte ljuga/trolla lite bättre?
Citera
2018-07-09, 11:44
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
DET är INTE så. DET är en LÖGN.
DU ska inte TRO på LÖGNER.

Det är inte så att invandrarna eler flyktingar får gratis sjukvård på bekostnad av nån annan.
Blir de sjuka får de ställa sig i vanlig kö precis som alla andra.

Låter det sjukt, ja då är det nog påhittat.

Så vem är det som betalar då?
Regimen i Syrien?
Regeringen i Somalia?

Det är JAG via min skattsedel, och JAG är trött på att vara hela världens socialbyrå bara för att våra korkade politiker skall få kråma sig i ljuset som några godhetsapostlar...
Citera
2018-07-09, 11:59
Medlem
Aldrig haft problem med att få tid hos tandläkare. Bor för övrigt i en av Sveriges flyktingtätaste städer.

Svenskar kan vara så otacksamma över vilka förhållande vi bor i. Flytta till USA eller något annat skitland om ni bara vill tänka på er själva och betala lite skatt.
Citera
2018-07-09, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokige-Torsten
Ja, det försöker den "antirasistiska" sidan Motargument förmedla;
https://motargument.se/2018/07/07/myt-de-far-gratis-sjukvard-och-tandvard/

Läste tidigare lite i Metro, som tyvärr nästan tar kål på myten, efter att en apotekare skrivit en inlägg som delats flitigt på sociala medier;
https://www.metro.se/artikel/inl%C3%A4gg-sprids-om-medicin-f%C3%B6r-pension%C3%A4rer-det-h%C3%A4r-vet-vi

Så visst stämmer "myten", asylsökande o illegala personer får inte gratis sjukvård! De får punga upp med en hel 50-lapp! Även endast 50 kr för medicinen också! O faktiskt bara 50 kr för tandläkaren!

Vill ni inte krångla till det o gå in på sidorna o alla siffror, så förenklar jag det här (fingerade namn)...

Bertil, 80, pensionerad industriarbetare, som betalat skatt i hela sitt liv, har inte råd att köpa sin blodtrycksmedicin för 1880 kr. Vi har dock ett högkostnadsskydd, som gör att vi aldrig behöver betala mer än 2250 kr totalt.

Ahmed, 22, asylsökande, har hittills bara kostat uppehälle på ett asylboende, behöver ha den modernaste o dyraste bromsmedicinen mot HIV, betalar bara 50 kr, oavsett vad medicinen kostar.

Bertil börjar få dåliga tänder, men kan bara drömma om att gå till tandläkaren! Ahmed har ett litet hål i tanden o det räcker med att han betalar 50 kr.

Läs mer om "myten" direkt hos källan, som Motargument inte gärna länkar till...
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Medan-du-vantar/Halso--och-sjukvard.html

Jojo, men 50kr är i princip gratis till skillnad från vad vi SVENSKAR får betala för att gå till Tandläkaren..
Citera
2018-07-09, 13:17
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Eftersom tråden handlar om myt eller inte, här kommer lite fakta, som delvis bekräftas av någon tidigare vars fru är tandläkare.
1. Asylanter betalar 50:- för tandvård som inte kan anstå, d v s inga bryggor/inplantat o s v. Endast enkla ingrepp. Det är sådant vi måste göra. Om det är enligt FN eller EUs stadgar vet jag inte.
2. Alla som skriver i denna tråd (antar att det är svenskar som är födda och uppvuxna här likt mig) har fått gratis tandvård i 18 år
3. Jag har inte haft några problem med att få snabb mottagningstid när jag ringt Folktandvården för mig eller mina barn sista åren

Kan dock tänka mig att tandvården blivit ansträngd i mindre samhällen/kommuner som tagit emot flyktingar. Men visst, vår humanism/hjälpsamhet har gränser. SD vill ju hjälpa på plats, skulle kanske betyda att sätta upp tandläkarmottagningar i flyktinglägren, skulle förmodligen kunna hjälp fler/mer.

Sen att vissa pensionärer inte har råd att gå till tandläkaren beror inte på någon asylinvandring. Beror snarare på hur dom har arbetat i sitt liv (d v s hur mkt sociala avgifter som betalts in) samt tagit hand om sina tänder och vad dom stoppat i sig.
MEN jag förstår SDs lättlästa strategi, hade vi inte tagit emot så många asylinvandrare sista åren hade vi t ex kunnat hjälpa tusentals fattigpensionärer med bl a tandvård. Sånt genererar röster, jag vet.

Fast färre miljarder till främlingar betyder fler miljarder åt något annat. Som en tandvårdsreform för äldre, där de enbart betalar 200 kr för ett besök.
Citera
2018-07-09, 13:19
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Word.

Jag tror på allvar att de flesta svenskar inte har svalt myterna om fri vård,fri tandvård med mera men att hatet mot alla ifrån MÖ,Asien,Afrika bottnar i en rasism som de inte vill ta tag i. De är förbannade över att behöva sitta brevid en svarthårig människa. De räknar antalet blonda ungar på barnens skolfoton och blir nostalgiska till en tid som aldrig varit. Tiden mellan 1950-1960 när kvinnor stod i köket och män stod i baren och alla jobb som delades ut var på nåder av S.

Det är därför väldigt befriande att ställa två grupper mot varandra. Fantasierna om
"de hårt arbetande svenska pensionärerna som har byggt vårt land" vs "här kommer invandraren och tänker leva på bidrag ihop med sina 7 fruar och 49 barn, i en herrgård på västkusten med tjänstefolk,läkare på standby,och obegränsat med försörjningsstöd"

De flesta är nog ganska trötta på alla miljarder det strösslas på folk som inte har bidragit till samhället, medans hederliga skattebetalare inte får något tillbaka.
Citera
2018-07-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsykedeliskaTankar
Aldrig haft problem med att få tid hos tandläkare. Bor för övrigt i en av Sveriges flyktingtätaste städer.

Svenskar kan vara så otacksamma över vilka förhållande vi bor i. Flytta till USA eller något annat skitland om ni bara vill tänka på er själva och betala lite skatt.
Det är ganska ointressant hur just din situation ser ut. Rent generellt är det ett konstaterat faktum att de stora migrantströmmar som letat sig hit kräver stora vårdresurser, vilket bland annat leder till längre köer.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6906934

Oavsett om man har skatte- eller försäkringsfinansierad vård så är det i slutändan alltid en grupp av människor som får betala vad vården kostar. Kan man inte primärt tillgodose deras behov, utan istället i högre utsträckning ger bort resurser till folk som vistas illegalt i landet eller andra som i minimal grad bidrar till systemet, har man till slut ingen kvar som kan finansiera kalaset.
Senast redigerad av pf10 2018-07-09 kl. 13:57.
Citera
2018-07-09, 13:44
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Hur menar du? Att det spelar ingen roll att illegala invandrare får sin tandvård betald med skattemedel, medan de som betalat in den där skatten får betala hela sin tandvård själva, eftersom du personligen inte utnyttjar Folktandvården?
Jag menar att vissa i tråden gnällde om köer. Tro fan att det är köer, Sverige är ett invällarland.
Så vill man inte köa, gå till privata tandläkare
Utöver låtsasflyktingarna så förmodar jag att alla svenska barn och ungdomar automatiskt hamnar hos Folktandvården ifall inte föräldrarna aktivt ändrar på det?
Med andra ord så är det kö på kö.
Citera
2018-07-09, 14:17
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokige-Torsten
Bertil, 80, pensionerad industriarbetare, som betalat skatt i hela sitt liv, har inte råd att köpa sin blodtrycksmedicin för 1880 kr. Vi har dock ett högkostnadsskydd, som gör att vi aldrig behöver betala mer än 2250 kr totalt.

Har man inte råd att köpa mediciner erbjuder apoteken räntefri delbetalning.

https://kundforum.apoteket.se/org/apoteket/d/avbetalning-15/

Vill du att det ska bli ännu billigare föreslår jag att du röstar på Vänsterpartiet i september. De vill nämligen att mediciner till alla över 80 år ska vara gratis.

https://www.vansterpartiet.se/vansterpartiet-vill-ha-gratis-medicin-for-aldre/

Om det inte övertygar dig till att rösta på vänstern föreslår jag följande tråd (FB) Varför är högern så hjärndöd?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in