2018-07-08, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Ja, dels det eller i alla fall att de trodde det. Kanske hade någon av flickorna redan avlidit till följd av Hs insatser? Ett annat alternativ skulle kunna vara att O som alltmer brutits ned psykiskt, när han inser vad han varit delaktig i, går över gränsen till totalt vansinne. Den sista stämmer sämre överens med testamente och avskedsbrev.
Det jag känner mig säker på är att om flickorna under längre tid tillfogats skador som höll dem sjuka, så är det H som utförde detta. Omöjligen kan det ha varit O som var borta i långa perioder. Jag tror också att Hs anonyma tillvaro kunde dölja hennes inre kaos och destruktiva agerande. Hade O varit den galnaste hade han avslöjat sig genom sin mer utåtriktade personlighet.

Ja, så kan man förstås tänka. Men om O upptäckte att flickorna under en längre tid farit mycket illa på grund av hans hustrus sjuka handlingar, så tycker man ju att beskyddarinstinkten hos O borde ha blivit väldigt stark - och att han därför borde ha tagit hand om sina barn och levt vidare med dem? Att i detta läge döda barnen verkar som en udda reaktion? I denna situation skulle väl barnen ha blivit viktigare än allt annat, till och med viktigare än den akademiska karriären eller omgivningens eventuella fördömanden?
Citera
2018-07-08, 18:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, så kan man förstås tänka. Men om O upptäckte att flickorna under en längre tid farit mycket illa på grund av hans hustrus sjuka handlingar, så tycker man ju att beskyddarinstinkten hos O borde ha blivit väldigt stark - och att han därför borde ha tagit hand om sina barn och levt vidare med dem? Att i detta läge döda barnen verkar som en udda reaktion? I denna situation skulle väl barnen ha blivit viktigare än allt annat, till och med viktigare än den akademiska karriären eller omgivningens eventuella fördömanden?

Det verkar inte som någon av föräldrarna kom på idén att ta barnen och dra så långt bort det bara går. Rockkungen verkar lika ovetandes och förvånad som alla andra. Jag undrar vad H har berättat och sagt till RK och övrig släkt och hur de reagerade på det. Ingen verkar veta någonting. Därför tror jag att föräldrarna stod ensamma i det här och att beslutet var gemensamt.
Citera
2018-07-08, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
”Enligt internationella rapporter dör ett av tio utsatta barn till följd av misshandeln och andra skadas för livet.

https://www.metro.se/artikel/mamma-tvingade-i-sina-friska-barn-lugnande-medel-x

Källa till din fördubbling av antalet dödsfall.

Om du söker dig utanför wikipedia och brutna länkar på Metro och in på seriösa forskningssiter kommer du upptäcka att resultaten från olika studier varierar nellan 10-22%. Det för också med sig den lilla bonusen av att slippa bli en stereotyp kvackare.
Citera
2018-07-08, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, att det fanns något allvarligt fel på båda föräldrarna vid tiden för morden råder det ingen tvekan om. Under inrådan av psykisk sjukdom tillsammans med olyckliga livsomständigheter kan det mesta inträffa.
Citera
2018-07-08, 19:16
Medlem
Citat:
Sekundär vårdnadshavare är precis vad det låter som. Ja, O var borta i veckovis från familjen på sina föreläsningsserier och samarbete med internationella kollegor.

Nu har du upprepat flera gånger att O var borta längre perioder från familjen. Har du någon källa på det? Alltså att han var borta längre perioder sen barnen blivit sjuka.
Har nämligen läst tvärtom att han ställde in det ena evenemanget efter det andra, gick ner i arbetstid och arbetade mycket hemifrån de sista åren.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kollegan-om-pappan-i-bjarred-djup-sorg-i-hans-ogon/
Citera
2018-07-08, 19:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Om du söker dig utanför wikipedia och brutna länkar på Metro och in på seriösa forskningssiter kommer du upptäcka att resultaten från olika studier varierar nellan 10-22%. Det för också med sig den lilla bonusen av att slippa bli en stereotyp kvackare.

Men har du aktuella länkar...?
I alla studier jag läst anges antingen inga dödstal alls eller så hänvisar man till internationella studier med ca 10% dödlighet hos barnoffer till Mbp sjuka. Någon siffra på 22% har jag aldrig hittat.

Om Agnes och Moa for illa och misshandlades av en förälder med Mbp är det ju rimligt att vi diskuterar risken för att denne förälder också orsakade barnens död med korrekta statistiska siffror.
Att fördubbla dödsfallsincidensen ger ju felslut.
Tacksam för källhänvisning på dina siffror så vi kan hålla oss till korrekta fakta i diskussionen.
Citera
2018-07-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Interessant. Var kommer uppgiften om februari 2015 ifrån? Tidning eller skolprotokoll?
Visste inte heller om halvtid hösten 2015. Så det är så tidigt som februari 2015 det hela startade?

Bra fråga... hittar inte artiklarna. Första mötet med skolan för A är maj 2016 enligt Expressen artikel som jag läser nu. De skriver att pappan berättade om ”svårigheterna under föregående LÄSÅR”.
Jag har noterat, men från någon annan artikel, att A gick halvtid i skolan ht 2015 (inget om hon kompenserades med hemundervisning) och också att det var ett möte februari 2015. Jag vågar inte svära på vad eftersom jag inte hittar artiklarna.
Citera
2018-07-08, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Bra fråga... hittar inte artiklarna. Första mötet med skolan för A är maj 2016 enligt Expressen artikel som jag läser nu. De skriver att pappan berättade om ”svårigheterna under föregående LÄSÅR”.
Jag har noterat, men från någon annan artikel, att A gick halvtid i skolan ht 2015 (inget om hon kompenserades med hemundervisning) och också att det var ett möte februari 2015. Jag vågar inte svära på vad eftersom jag inte hittar artiklarna.
Hur gammal var Agnes då och i vilken klass gick hon i feb 2015. Var hon 11 år då och gick sista terminen i åk 4... Då blir det väl exakt vid samma ålder som M sedan insjuknade.
Citera
2018-07-08, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Nu har du upprepat flera gånger att O var borta längre perioder från familjen. Har du någon källa på det? Alltså att han var borta längre perioder sen barnen blivit sjuka.
Har nämligen läst tvärtom att han ställde in det ena evenemanget efter det andra, gick ner i arbetstid och arbetade mycket hemifrån de sista åren.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kollegan-om-pappan-i-bjarred-djup-sorg-i-hans-ogon/

Sista åren? Var hittar du denna uppgift?
Citera
2018-07-08, 20:34
Medlem
Citat:
Sista åren? Var hittar du denna uppgift?

”Hans enda svaghet yrkesmässigt de senaste åren var att han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”.

Står så i artikeln. Var är din källa på att han var borta långa perioder sen barnen blivit sjuka?
Citera
2018-07-08, 20:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Då kan du ju börja med att föregå med gott exempel istället för att kasta ur dig nuffrer utan verifikat. Om du söker lite på det kommer du också bredda din kunskap utanför skvallerpressen.

Här kommer nu tre länkar och utdrag med uppgivna siffror på mortalitet hos Mbp-föräldrars barnaoffer på mellan 6 och 10%. Ska vi diskutera risken för att Bjärredsbarnen dödats av sin Mbp-sjuka förälder ligger den risken på under 10%. Inte som du uppgivit det dubbla.
Den sista internationella sammanställningen omfattar 2000 fall av Mbp.

Risken för att överhuvudtaget en av Bjärredsföräldrarna hade denna åkomma är betydligt mindre.
För att verifiera din trovärdighet och dina siffror om 22% tacksam länkar. Your move.

”In fact, research suggests that medical child abuse victims have a mortality rate (9%) that is similar to bacterial meningitis sufferers or anorexia nervosa patients, underscoring the need for multidisciplinary action should the need arise.”

https://www.psychologytoday.com/blog/the-human-equation/201511/the-death-munchausen-proxy-part-2?eml

”These rates were juxtaposed [1] against a two-year cohort of 128
parents referred to a `paediatric survelleince unit', who included a
substantial number thought to be possible MBP parents [3]. They had an
annual child mortality of 6%,

https://www.bmj.com/rapid-response/2011/10/30/comparative-child-mortality-munchausens-proxy

”Studies have shown a mortality rate of between 6% and 10%, making it perhaps the most lethal form of abuse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Factitious_disorder_imposed_on_another
Citera
2018-07-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Hur gammal var Agnes då och i vilken klass gick hon i feb 2015. Var hon 11 år då och gick sista terminen i åk 4... Då blir det väl exakt vid samma ålder som M sedan insjuknade.

Njäe... lite drygt.
Född september 2003.
Hon blev trött ungefär samtidigt som ”Agnes blev bored”

”Med start 2016 hölls flera möten mellan föräldrarna och skolan där man planerade för flickans högstadietid. Fram till året innan hade hon klarat av att gå i skolan på halvtid, men fick efter det hemundervisning eftersom hon led av vad beskrivs som någon form av kronisk trötthet.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in