2018-07-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel2017
Jag bor i princip granne med ortens Folktandvård, bra och praktiskt tänkte jag.
Gick dit för att få en tid framöver. Det gick inte alls, de jobbade inte så sa de, pga de var fullbokade helat tiden. Jag som är Svensk och betalat skatt och gjort rätt för mig hela livet, fick ingen tid.
I väntrummet på Folktandvården, satt 3 yngre män ifrån Afghanistan, Hazarer, för dem fanns det både tid och resurser. Gratis med förtur, asylsökande först, Svensken aldrig? 50:- är ju bara en symbolkostnad, då de får dyrare behandlingar, på skattebetalarnas bekostnad givetvis.
Till sakens natur, så ser jag många äldre invandrare med mycket dåliga tänder, som inte får 50:- tandvård, de får ingen tandvård alls.

Är det dyrare för en vuxen att gå till privata tandläkare? Jag slutade gå till Folktandvården för några år sedan, men har rätt lite tandproblem så kostnaden är ringa i vilket fall.

Anser dock att jag fick klart bättre tandvård privat. Jag hade ett litet problem som hade gäckat mig i flera år och som Folktandvården inte fixat särskilt bra. Den privata gjorde ett mycket bättre jobb och nu är det problemet helt borta.

Överväg privat tandläkare.
Citera
2018-07-08, 10:38
Avslutad
Läs dessa:

(FB) Asylsökandes tandvård enorma. Svenskar får åka 45 km. Lyssna SR Örebro. Okt-15

(FB) Asylsökandes tandvård enorma. Svenskar får åka 45 km. Lyssna SR Örebro. Okt-15

Citera
2018-07-08, 11:10
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokige-Torsten
Så visst stämmer "myten", asylsökande o illegala personer får inte gratis sjukvård! De får punga upp med en hel 50-lapp! Även endast 50 kr för medicinen också! O faktiskt bara 50 kr för tandläkaren!

Då undrar jag var den där 50-lappen kommer ifrån till att börja med?
Hade personen med sig den hit till sverige, har personen svartjobbat ihop den, är det stulna pengar eller är det bidragspengar? Om det handlar om bidragspengar är det ju i princip gratis iaf.
Citera
2018-07-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Ibland är det svåra val.
Tänk t.ex. på ​den lilla pojken Alan Kurdi's pappa. (Ni vet, den döde 3-årige pojken som en räddningsarbetare bar i famnen och där bilden spreds över världen).

Pappan hade altså en moster som bodde i Kanada. Hans bror var redan där och hade fått uppehållstillstånd, och pappan ville också dit. I flera år hade de visserligen bott i fred i Turkiet, och pappan hade ett jobb, men barnen fick inte gå i skolan.

Pappans problem var att hans tänder var i så dåligt skick att han inte kunde tugga alls, utan fick svälja maten i de bitar han kunde skära upp på tallriken. Han var rädd för att han inte skulle kunna komma ifråga för asyl i Kanada på grund av det. Alternativet var att mostern skulle 'sponsra' honom*) och hans familj, men det innebar att mostern i så fall måste betala alla läkarkostnader mm under tre år. Det var mostern inte villig att göra.
Ändå kände han att han måste göra något för sin familj och sina barn, så att dom skulle ha en framtid.

Lösningen var att åka till Sverige (eller Tyskland för den delen) där han hade hört att tandvården var gratis. Med nya tänder i munnen skulle hans moster våga sponsra familjens "anhöriginvandring" till Kanada.

Det var alltså vår fria tandvård som lockade pappan att företa den farliga resan.

Kitteln med guld vid regnbågens ände, om man så vill.

----
* 'Sponsring' motsvarar ungefär det som vi i Sverige kallar "försörjningskrav vid anhöriginvandring". Skillnaden är att man i Kanada skriver på ett kontrakt som inte går att smita från, och som flera personer gemensamt skriver under, där man lovar att täcka alla kostnader i tre år.
I Sverige får enligt uppgift 90% "undantag" från försörjningskravet och om man inte uppfyller sin del av försörjningskravet skickas de nyanlända ändå inte ut. Så i praktiken finns lagen bara för svenska män som tar hem en fru från Thailand eller Vitryssland.
Och vilka var de svåra valen menar du? För Sverige att dra in bidrag som lockar migranter att företa den farliga resan över medelhavet eller för Abdullah Kurdi att ge fan i att gambla med hela jävla familjens liv för att han skulle få ett bättre garnityr?
Citera
2018-07-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Och vilka var de svåra valen menar du? För Sverige att dra in bidrag som lockar migranter att företa den farliga resan över medelhavet eller för Abdullah Kurdi att ge fan i att gambla med hela jävla familjens liv för att han skulle få ett bättre garnityr?
Han ville nog inte sin familj något illa. Men för att kunna komma till Kanada behövde han nya tänder, och enda sättet han kom på var att låta svenska skattebetalare betala för det.
Om planen fungerat hade hans barn kunnat få en bra framtid. Misstänker att jag försökt om jag varit i hans skor.
Citera
2018-07-08, 17:58
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Men jag fattar inte, de betalar alltså 50 kr för medicin, oavsett vad de hämtar ut? Det är ju enormt mycket förmånligare än för svenskar?! Vi måste ju betala flera tusen innan vi kommer upp i högkostnadsskyddet?
Citera
2018-07-08, 18:24
Medlem
Den nya adelns måste gödas!

Sen det dom betalar har dom ju även fått av oss skattebetalare. Fyfan för att bli sjuk eller paja tänder idag om man inte är höginkomsttagare.

Borsta era tänder bröder.
Citera
2018-07-08, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Måste kännas rätt deprimerande för tandläkare inom Folktandvården som inte är vänstermuppar att bli någon slags tandfixarslavar åt tiotusentals lycksökare. Stå där dag ut och dag in och borra och laga...
Fruktansvärd deprimerande, och är man så dum att man säger till så förlorar man hus och jobb.
Citera
2018-07-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Fruktansvärd deprimerande, och är man så dum att man säger till så förlorar man hus och jobb.

Fast som tandläkare går det väl att starta egen praktik?
Citera
2018-07-08, 20:10
Medlem
Jag är nog alldeles för naiv. Detta med 50-kronan var nytt för mig. Helt jävla sanslöst. Man må säga vad man vill om fb, men sanningen kommer alltid fram. Förr eller senare. Hur i h-e ska vi få ording på detta missbruk av skattemedel?
Citera
2018-07-08, 20:13
Medlem
PatrickB8mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Har en jobbarkompis som försökt få tid hos 3 olika tandläkare...Finns ingen tid förrän om 2 månader Han frågade rakt ut..; Beror det på 50.-kr flyktingruschen...JA säger tandläkarreceptionen, Vi är helt överhopade i jobb, de springer hit hela tiden och kommer igen och igen, " Flyktingarna " "15-åringarna " är inte dumma. De vet att ingenstans i världen kan man fixa hela käften för några hundra kr..bara i Sverige..Du och Jag, skattebetalaren betalar..Tack Reinfrukt och Röfven,Fy FAN vad naiva svenska politiker är..

De som röstar på dessa Quislingar borde ställas till svars och betala !
Citera
2018-07-08, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Då undrar jag var den där 50-lappen kommer ifrån till att börja med?
Hade personen med sig den hit till sverige, har personen svartjobbat ihop den, är det stulna pengar eller är det bidragspengar? Om det handlar om bidragspengar är det ju i princip gratis iaf.

I 98 fall av 100 lär du ha betalat 50-lappen också.
Det är som Monopol, ett varv runt torget och sedan inkassera 4000 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in