2018-07-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Vägen till fälld för gärningsmannen är mycket kort, det finns otaliga misstag som denna har gjort i hopp om att vara smart och tro sig kunna lura polisen. Men eftersom det inte gick vägen så kommer pusslet falla på plats bara man får ihop dom avgörande bitarna. Då kommer det som en chock för närmaste anhöriga som inte kunde lämna några avvikande uppgifter i polisförhör. Men polisen visste redan vid förhören att man inte berätta hela sanningen utan att lämna ut några avgörande bevis utan det kommer användas när man plockar in gärningsmannen nästa gång och då blir det avgörande för tingsrätten.
Så tror jag inte man får göra. Hörs man upplysningsvis så är det självklar, men upp till TR måste all bevisning läggas fram. TROR JAG...
Citera
2018-07-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Det beror väl på var han befann sig någonstans, han kanske stod nere vid planket när de chattade.

smart tanke, ”kom hit annars...”
Citera
2018-07-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Varför skulle man invänta en ny GM när ingenting pekar på att det finns någon annan misstänkt?
Har ju med den OM satsen... bestrider inte den hypotesen.
Citera
2018-07-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Det slår mig att JG om någon borde listas i sällskapet förutom SD och övriga geocachare. Han var tidigt ute med kondoleanser trots att det officellt inte var bekräftat att den funna kroppen var LWs. Motiv? SDwannabe som fick nobben.

JG och SD ter sig som ler och långhalm, JG kan inte varit ovetande om deras förhållande. Han kanske också ville ha LW men fick nej. JG upptäcker att LW och SD fortfarande har kontakt, sinnet rinner över och han dödar. Som en extra touch är han barmhärtig samarit när SD behandlas som paria och ställer upp med både skjuts och boende. Samtidigt tacksam för misstankarna mot SD eftersom det tar fokus från JG.

Eller samarbete? Överlagt från start? SD lockar ut LW till plank med digital kontakt, där väntar JG. Med eller utan HDs vetskap/assistans.

Obs, spekulationer, mina tankar.

Man ska inte krångla till någonting i onödan.
Att JG skrev på nätet att man hittat LW kropp tycker inte jag är speciellt uppseendeväckande. Då man letar efter LW efter misstänkt människorov och finner en avliden person i dess absoluta närhet så drar nog dom flesta slutsatsen att det är LW som hittats. Sannolikheten att det skulle finnas två kroppar är nästan obefintlig.
Citera
2018-07-08, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
kan det ha med vilken tid han sågs av grannen?
Jag förde inte in vittnet som sett SD ute, jag tycker att tidsfönstret 23:10-23:30 är snävt, men fullt möjligt om allt klaffar (läs går åt helvete).
Citera
2018-07-08, 17:19
Medlem
Citat:
smart tanke, ”kom hit annars...”
”Lämna chatt, paket och dörr öppen” borde han med ha sagt då?!
Citera
2018-07-08, 17:22
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Eller så har han innan detta inte läst tillräckligt på flashback för att veta hur man spårar mobiler...

Sant! GM visste förhoppningsvis inte ett skvatt om de gedigna Flashback-kunskaperna gällande mobilspårning som vi fått se prov på i denna tråd!
Citera
2018-07-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Då ljuger dom alltså rakt av när dom påstår att den inte har påträffats.
Lite ovanligt, annars brukar det heta att den frågan kan jag inte svara på,
det råder förundersökningssekretess.

Jag har faktiskt inte läst någonstans att polisen förnekar att man hittat mobilen.
Polisen jobbar ofta efter att aldrig ljuga men man ska inte alltid berätta hela sanningen.

Vart har du läst det? 🤔
Citera
2018-07-08, 17:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag menar larmnumret: 112 polis brandkår ambulans.
Ja, du kan ta ur SIM-kortet ur din mobil å ringa 112.

Nu påstås det att den är hittad, det förvånar mig att den överhuvudtaget
existerar fortfarande.
Jag tycker att det är mycket märkligt att GM inte förstörde den omgående.
Vad tycker du själv?

Jag har också otroligt svårt å tro att man inte försökte hitta den så fort det
bara va möjligt.
Det är en orsak till att jag tvivlar på att den varit påslagen hela.

Om den nu är påträffad så kanske vi får reda på sanningen så småningom,
om det går till åtal.

Jag råkade se att den var hittad enl MoralensVäktare. (Ligger dock efter i tråden, bara läst ett och annat inlägg.)

Begriper inte riktigt varför gm inte förtsört mobilen heller.
Det endajag kan komma på är att personen varit alltför stressad runt allt annat, så mobilen blev hastigt gömd någonstans i skogen i närheten av hemmet, kanske för att hinna tas om hand senare.
Kanske blev det inte så mycket fler bra tillfällen, kändes allt för riskabelt att gå dit med tanke på att bli upptäckt eller lämna ytterligare spår efter sig.

Förstår vad du är ute efter. Själv är jag dock tveksam till det.
Tror (fast jag inte är simkunnig i mobilernas ljuva hemliga vatten) ändå att antingen har kvällstidningarna/källan valt ett vagt uttryck som låter som att det är första pinget, eller så är det en förfinad teknik som har möjliggjort en närmare positionering av mobilen på fredagen.

Om nu mobilen har sänt signaler och hittats, borde den inte var helt förstörd och det kan finnas möjlighet att få ut material.

Men som sagt, allt runt mobilen känns lite underligt.
Hoppas vi får klarhet i allt, mobilen kan bli en viktig del i en indiciekedja.
Citera
2018-07-08, 17:27
Medlem
Till moralensväktare;
Finns det en hypotes hos polisen hur han fick henne till planket? Frivilligt, hot, bil eller vad?
Citera
2018-07-08, 17:27
Medlem
Citat:
Är du övertygad om att det här kommer att gå till åtal?

Vet du något om hur stämningen är på polishuset och kanske
främst i spaningsgruppen numer?

Man är hoppfull över att lösa detta mord.
Gärningsmannen ska inte på någotvis känna sig säker även om hen nu går omkring och känner sig trygg med att begått det perfekta mordet.
Citera
2018-07-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag råkade se att den var hittad enl MoralensVäktare. (Ligger dock efter i tråden, bara läst ett och annat inlägg.)

Begriper inte riktigt varför gm inte förtsört mobilen heller.
Det endajag kan komma på är att personen varit alltför stressad runt allt annat, så mobilen blev hastigt gömd någonstans i skogen i närheten av hemmet, kanske för att hinna tas om hand senare.
Kanske blev det inte så mycket fler bra tillfällen, kändes allt för riskabelt att gå dit med tanke på att bli upptäckt eller lämna ytterligare spår efter sig.

Förstår vad du är ute efter. Själv är jag dock tveksam till det.
Tror (fast jag inte är simkunnig i mobilernas ljuva hemliga vatten) ändå att antingen har kvällstidningarna/källan valt ett vagt uttryck som låter som att det är första pinget, eller så är det en förfinad teknik som har möjliggjort en närmare positionering av mobilen på fredagen.

Om nu mobilen har sänt signaler och hittats, borde den inte var helt förstörd och det kan finnas möjlighet att få ut material.

Men som sagt, allt runt mobilen känns lite underligt.
Hoppas vi får klarhet i allt, mobilen kan bli en viktig del i en indiciekedja.
Och mobilen pejlades dit när SD var over there...?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in