2018-07-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
???
Du svarar själv din fråga! ”Troligtvis”... så då ska vi döma honom för det???

Kontakt ja, det är säkert ett skäl att han är skäligen... men vägen till dömd är lång

Vägen till fälld för gärningsmannen är mycket kort, det finns otaliga misstag som denna har gjort i hopp om att vara smart och tro sig kunna lura polisen. Men eftersom det inte gick vägen så kommer pusslet falla på plats bara man får ihop dom avgörande bitarna. Då kommer det som en chock för närmaste anhöriga som inte kunde lämna några avvikande uppgifter i polisförhör. Men polisen visste redan vid förhören att man inte berätta hela sanningen utan att lämna ut några avgörande bevis utan det kommer användas när man plockar in gärningsmannen nästa gång och då blir det avgörande för tingsrätten.
Citera
2018-07-08, 16:49
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Då kvarstår frågan varför biträdande utredningsledare fick gå med?
Om han lede arbetet under PS semester och misskötte den, borde det bara vara hen som får gå, och den mest kompletta styra rätt med skeppet?
Kan kanske räcka med att JR kraftigt stödde PS; inte uttryckte tillräcklig support för högste chefen? På en arbetsplats som i åratal präglats av interna problem skulle det iaf inte förvåna mig.
Citera
2018-07-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Är det möjligt att GM kastat iväg LW:s mobil utan att åtminstone ha tillintetgjort den först?!

Det jag tror mig ha förstått är att mobilpingandet (och senare även kanske fysiskt mobilfynd) fick utredarna att inte söka nära FP. Att fördröja upptäckt av LW ser jag som en möjlig anledning till att GM medvetet skulle ha låtit telefonen ligga och tala om var den var.

Om GM inte besvärades av tanken på att mobilen säkerligen skulle komma att hittas måste hen ha vetat att den inte innehöll något som kunde avslöja henom, kan jag tycka.

Attans märkligt detta med mobilen...

Eller så har han innan detta inte läst tillräckligt på flashback för att veta hur man spårar mobiler...
Citera
2018-07-08, 16:50
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Bor inte SD kvar nära UW?

Jo, de bor jättenära varandra.
Båda bor således nära skogen dit telefonen pejlades.
Citera
2018-07-08, 16:52
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det låter ju helt rimligt, om GM inte va i ordentlig chock och tappade all
tankeförmåga efter mordet.

GM:s sinnesstämning och handlande efter mordet har jag sannerligen försökt fundera över.

Var hen chockad, panikslagen och förvirrad och agerade därför helt oöverlagt och kortsiktigt? Lät mobilen flyga iväg i natten utan att fundera över eventuell landningsplats t.ex.?

Eller var hen fokuserad, målmedveten och beräknande? Placerade iskallt och noggrant mobilen på lämplig plats för att dirigera framtida sökinsatser bort från FP?

Om mobilen ens har hittats då vill säga.
Citera
2018-07-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Det spelar stor om han var sista kontakt beroende på vad som skrevs dem emellan.
Bestämde de träff så har det väldigt stor betydelse, sen är det inte säkert de träffades ändå, men sannolikheten är stor.
Du är nog något på spåren vad gäller HD

Jag tror att det är så att han var en av de sista, eller den sista. Men de kanske inte bestämde träff, tror inte att hon gått med på något sådant, utan han kanske kom dit efter SMS dit och knackade på när hon var i en annan chat. Kanske hotade med att skicka nakenbilder igen om hon inte kom ut och pratade. Iaf väldigt bestickande att de har kontakt samma kväll, tror inte på så här mycket slump.
Citera
2018-07-08, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Kan kanske räcka med att JR kraftigt stödde PS; inte uttryckte tillräcklig support för högste chefen? På en arbetsplats som i åratal präglats av interna problem skulle det iaf inte förvåna mig.
Det är en myndighet, så det är mindre troligt. Dom vart borttagna direkt och utan massa möten fram och tillbaka!
Citera
2018-07-08, 17:04
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Den sist kända kontakten 23:09 var inte SD. Säg att han har en kontakt 23:10. Då är tidsfönstret 20 minuter för honom att hinna till LW, få ut henne till planket på nått sätt så dörren lämnas öppen.
Känns långsökt, men visst, fullt möjligt om allt klaffar. Dom bor inte så långt ifrån varandra.

Nu sägs det från insatta att kontakten var tidigare på kvällen, men jag ville inte bara påträngande och fråga när.

Det beror väl på var han befann sig någonstans, han kanske stod nere vid planket när de chattade.
Citera
2018-07-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det är intressant hur vill du förklara att SD inte skulle kunna vara GM eftersom den sista digitala kontakten skedde kl 23:09?

kan det ha med vilken tid han sågs av grannen?
Citera
2018-07-08, 17:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag ser nog lite annorlunda på skriken än vad du gör.

I och med att skriken pågick så pass länge så har GM haft tid och besinna sig,
backa av och ringa efter hjälp till henne.

Skulle tro att det kommer att stå ungefär så här i domen.

GM har visat en extrem råhet vid gärningen samt visat en total likgiltighet
inför offrets situation.
Domstolen bedömer därför att det råder försvårande omständigheter vid gärningen.
Därav kan endast livstids fängelse komma i fråga.

Ungefär så fast på juridikspråk.

Om du får rätt, så kan vi tacka dalaan extra mycket för sitt goda omdöme.
Deras vittnesmål kommer förmodligen att var ett stöd till det som kommer fram i obduktionen.
Tack och lov att de ringde 112 NÄR det hände, så att man kan koppla det till en tid.
Citera
2018-07-08, 17:07
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast efter ett tag är det ofta så att man markant tappar skärpa. Det finns någon gräns för hur länge man kan gå på 150%. Det var det uppfattade skribenten menade.

Så riktigt så. Gränsen mellan att vara en brinnande eldsjäl och utbränd kan ibland vara hårfin t.ex.
Citera
2018-07-08, 17:09
Medlem
Citat:
Skulle jag vara åklagare skulle jag med byggt ett helt vattentätt mål med dom flesta av tekniska bevisen säkrade och analyserade innan en ny GM tas in. Förstå vad som skulle hända med hennes karriär om en ny GM som han vill ha sitta på sannolika, skulle släppas?!

OM dom har ögonen på någon annan så får SD vara skäligen till dess...
OM dom inser att SD är oskyldig, men inte har någon annan, så vill dom ha arbetsro och låter SD sitta som skäligen tillsvidare...
OM dom bara siktar på SD, så sitter han som skäligen tillsvidare...
Summa: SD sitter som skäligen!

Varför skulle man invänta en ny GM när ingenting pekar på att det finns någon annan misstänkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in