2018-06-27, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Hittade inget hos min lokala Willys, dock såg jag någon plåtburk på lokala turkshoppen som var grön vit röd och hette något med Bulgari eller dylikt, mer kunde jag inte utröna av texten... Var på 1,5 kg så i största laget för ensamhushåll så passade denna gång.

Vitost, oftast gjord på komjölk

https://www.arla.se/produkter/apetina/blogg/apetina/2015/8/5/fem-satt-att-anvanda-vitost-391/
Citera
2018-07-08, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
.

Ett halvhelvete att få tag på, men nu finns den hos Kistagrossen. Klassiska plåtburkar på typ ett halvkilo.

?

tack för tips, ska köpa i mrgn, jobbar nära kistagrossen

det är på många sätt en bra butik med mycket äkta varor

de har riktig spenat, inte småbladsskiten de säljer på ica

de har labneh (mellanöstern youghurt)... krämig och nästan lite köttig i smaken

de har mängder med olika torkade bönor, bra bröd, massor med olika pickles och bra indisk hylla, bra nötter frön o russin

det är till delar en bilighetsaffär så allt är inte toppkvalitet:
köttet är billigt men inte riktigt kvalitet, halalgodiset i lösvikt behöver man inte köpa, sämre än icke-halal
Citera
2018-07-09, 14:37
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
tack för tips, ska köpa i mrgn, jobbar nära kistagrossen

det är på många sätt en bra butik med mycket äkta varor

de har riktig spenat, inte småbladsskiten de säljer på ica

de har labneh (mellanöstern youghurt)... krämig och nästan lite köttig i smaken

de har mängder med olika torkade bönor, bra bröd, massor med olika pickles och bra indisk hylla, bra nötter frön o russin

det är till delar en bilighetsaffär så allt är inte toppkvalitet:
köttet är billigt men inte riktigt kvalitet, halalgodiset i lösvikt behöver man inte köpa, sämre än icke-halal

Jag gillar också Kistagrossen, även om jag sällan har vägarna förbi...

Dock, har lite svårt för personalens grävande blan lösviktsgodiset.
Citera
2018-07-09, 14:40
Avstängd
Pitschkas avatar
Ett tips är att alltid kolla på burkarna att de är landsmärkta ”BE”.
Citera
2018-07-10, 00:53
Medlem
Köpte en burk på kistagrossen idag... 800g i en rektangulär plåtburk... tillverkad i bulgarien... man fick ett smart plastlock till så man tar bara och gräver loss en bit och sätter på locket o in i kylen

och håller med... inte samma fasta konsistens, mer krämig... och inte bara hårdsalt utan rundare i smaken... en annan konsistens än vanlig feta, går sönder lättare, i alla fall den jag köpte, går inte att skära i samma släta tärningar som grekisk (eller det som kallas grekisk i sverige)

priset var helt okej, 95kr för 800 gr

*

aldrig tänkt på att persomalen gräver i lösgodiset, men det är inte fräscht, 50 öppna burkar där alla går o hostar och pillar
Senast redigerad av Handke 2018-07-10 kl. 00:56.
Citera
2021-04-08, 20:15
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Köpte en burk på kistagrossen idag... 800g i en rektangulär plåtburk... tillverkad i bulgarien... man fick ett smart plastlock till så man tar bara och gräver loss en bit och sätter på locket o in i kylen

och håller med... inte samma fasta konsistens, mer krämig... och inte bara hårdsalt utan rundare i smaken... en annan konsistens än vanlig feta, går sönder lättare, i alla fall den jag köpte, går inte att skära i samma släta tärningar som grekisk (eller det som kallas grekisk i sverige)

priset var helt okej, 95kr för 800 gr

*

aldrig tänkt på att persomalen gräver i lösgodiset, men det är inte fräscht, 50 öppna burkar där alla går o hostar och pillar

Låt den stå framme en stund i rumstemperatur först, som med all ost.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in