2018-07-06, 11:18
Medlem
ieshos avatar
"Jag förstod att de bevakade Palmes port. Och undrade för mig själv hur Säpo kan ha vakter som ser så skräckinjagande ut?"

"Jag var sånär på väg att fråga om han ville ha hjälp. Men så såg jag hans blick. Den var iskall."

"Rätt som det var stod en storvuxen man någon halvmeter framför mig. Han tittade mycket ogillande, närmast aggressivt på kameran och mig. Inte ett ord yttrades. Efter 10-20 sekunder gick mannen sin väg" (...) Efter mötet tappade fotografen lusten att fotografera mer den dagen."

"Det har ofta hänt att mer eller mindre skumma personer kommer till platsen sedan Palme flyttade hit. Men de här var annorlunda, allvarligare, säger han."

"Bland vittnena finns två sopåkare som observerar två män som beter sig "konstigt" utanför fastigheten. Den ene var lång, kraftig och hade ett ärrigt ansikte. Den andre var av medellängd och i 40-årsåldern."

"Ett par veckor före mordet försöker någon bryta sig in på vinden till ett hus varifrån man ser in i Palmes bostad. Ett inbrottsförsök görs även på Västerlånggatan 47."

https://moparkivet.wordpress.com/media/tidningsklipp/
Citera
2018-07-06, 12:19
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
AB är den som går efter LOP från pelaren,
Boforsgänget har något skumt för sig mellan pelaren och bankomaten och någon står och väntar vid Dekorima. Eventuellt!

Det är högst anmärkningsvärt - för att inte säga direkt uselt - att det exakta händelseförloppet sekunderna före mordet fortfarande efter 32 år inte är klarlagt.

Vilket leder till mer eller mindre sannolika spekulationer. Att AB:s kringvandrande vid reklampelaren hör till bilden betraktar jag som givet. Med sin stickade mössa och sin täckjacka kan han, åtminstone i något läge, ha förväxlats med mördaren.

Däremot tror jag inte att "Boforsgänget" hade något med mordet att göra. Det blir liksom lite väl fantastiskt om ett gäng berusade personer från en firmafest plötsligt skulle ha en roll i en konspiration mot statsministern.

Snarare bidrar de - liksom SE och NF - till oklarheterna. Det är ju fortfarande inte klarlagt vilka de var de 5-7 personer som IM tyckte sig se endast 15-20 sekunder före mordet?

Om det var "Boforsgänget" så borde de ju ha hört skotten och blivit närstående ögonvittnen.

Nej, hela komplexet av gestalter och vittnen sista minuten längs Sveavägen och vid Dekorima är en soppa. Efter 32 år. Trots rekonstruktionerna.

IM är ju också mycket oklar när det gäller tider. GM kan ha anlänt i stort sett samtidigt med paret Palme eller stått och väntat i 1,5-2 minuter. Rörigt värre.

Jag har, likt många andra, verkligen försökt bena ut vad, hur och när saker skedde och har väl en egen samlad bild. Som kanske stämmer.

Om det är något som skulle må bra av förutsättningslös och helt prestigelös diskussion i tråden så är det händelseförloppet från ca 23.20 då paret Palme korsar Sveavägen till ca 23.22 då GM når trappfoten.

En diskussion fri från gissningar om vilka som var inblandade utan bara ett sakligt utredande av det verkliga händelseförloppet.
Citera
2018-07-06, 14:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är högst anmärkningsvärt - för att inte säga direkt uselt - att det exakta händelseförloppet sekunderna före mordet fortfarande efter 32 år inte är klarlagt.

Vilket leder till mer eller mindre sannolika spekulationer. Att AB:s kringvandrande vid reklampelaren hör till bilden betraktar jag som givet. Med sin stickade mössa och sin täckjacka kan han, åtminstone i något läge, ha förväxlats med mördaren.

Däremot tror jag inte att "Boforsgänget" hade något med mordet att göra. Det blir liksom lite väl fantastiskt om ett gäng berusade personer från en firmafest plötsligt skulle ha en roll i en konspiration mot statsministern.

Snarare bidrar de - liksom SE och NF - till oklarheterna. Det är ju fortfarande inte klarlagt vilka de var de 5-7 personer som IM tyckte sig se endast 15-20 sekunder före mordet?

Om det var "Boforsgänget" så borde de ju ha hört skotten och blivit närstående ögonvittnen.

Nej, hela komplexet av gestalter och vittnen sista minuten längs Sveavägen och vid Dekorima är en soppa. Efter 32 år. Trots rekonstruktionerna.

IM är ju också mycket oklar när det gäller tider. GM kan ha anlänt i stort sett samtidigt med paret Palme eller stått och väntat i 1,5-2 minuter. Rörigt värre.

Jag har, likt många andra, verkligen försökt bena ut vad, hur och när saker skedde och har väl en egen samlad bild. Som kanske stämmer.

Om det är något som skulle må bra av förutsättningslös och helt prestigelös diskussion i tråden så är det händelseförloppet från ca 23.20 då paret Palme korsar Sveavägen till ca 23.22 då GM når trappfoten.

En diskussion fri från gissningar om vilka som var inblandade utan bara ett sakligt utredande av det verkliga händelseförloppet.
Att Boforsgänget eventuellt gjorde något skumt vid reklampelaren är inte detsamma som att de var inblandade i mordet. Och förutsättningslöst innebär heller inte att förutsätta att någon inte var inblandad.

Gänget hävdar att de inte hörde smällar och SE hävdar att han bara hörde en smäll som från ett avgasrör. Man kan inte förutsätta att AB stod tåligt och väntade tills gänget hunnit utom hörhåll. Eller att ingen undanhåller information.

Inte heller är man förutsättingslös om man utgår ifrån att LP såg AB i kort blå täckjacka i stället för CP i längre blå täckjacka (som han t.o.m. finns fotograferad i ).

Inte heller kan man förutsätta att mannen i blå jacka som NF såg var AB. Det skulle kunna vara en person som gick in på Skandia eller som anslöt sig till Boforsgänget.

Men förhoppningsvis kan vi alla samverka för att utreda några versioner av vad som skulle ha kunnat hänt.
Citera
2018-07-06, 15:46
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det handlade om Bofors mutaffärer.

Ett par dagar efter att han sammanträtt med Indiens utrikesminister i New York hade han ett möte med AC på Arlanda.
Ett möte som SA först förnekade, men bekräftades av Boforsledningen. Exakt vad som avhandlades vet man ju inte, men det verkar ju som om SA i det sammanhanget fått bekräftat att mutor till partiet förekommit. Sedan tystnade SA och började i ställer försvara Bofors.
Det är Henrik Westander som säger detta.

Lyssna från 1.07.20.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/95527?programid=2519

Jag lyssnar på hela, och kan väl säga så mycket som att en av dom tre militärer jag har luppen var med vid uppvisningar, precis som dom beskrivs ungefär 7 minuter in i programmet. Han blev senare plutonchef inom hemvärnet.
Citera
2018-07-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag lyssnar på hela, och kan väl säga så mycket som att en av dom tre militärer jag har luppen var med vid uppvisningar, precis som dom beskrivs ungefär 7 minuter in i programmet. Han blev senare plutonchef inom hemvärnet.
Det låter oerhört intressant!
Min uppfattning är liksom din att fler högt uppsatta militärer är inblandade.
Bra att du håller inne med namnen. Jag är dock nyfiken.
Citera
2018-07-06, 16:45
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det låter oerhört intressant!
Min uppfattning är liksom din att fler högt uppsatta militärer är inblandade.
Bra att du håller inne med namnen. Jag är dock nyfiken.

Jag behöver lagkamrater i det praktiska, har för lite tid och kunskap.
Citera
2018-07-06, 17:02
Medlem
Citat:
Jag behöver lagkamrater i det praktiska, har för lite tid och kunskap.
Bolla lite med Wall, Borgnäs eller LGWP. De två förstnämnda är guldgruvor till kunskap.
Om dom har tid, och tycker att uppgifterna är intressanta.

Eller:

https://sanningskommissionen.com
Senast redigerad av gida 2018-07-06 kl. 17:09.
Citera
2018-07-06, 17:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Att Boforsgänget eventuellt gjorde något skumt vid reklampelaren är inte detsamma som att de var inblandade i mordet. Och förutsättningslöst innebär heller inte att förutsätta att någon inte var inblandad.

Gänget hävdar att de inte hörde smällar och SE hävdar att han bara hörde en smäll som från ett avgasrör. Man kan inte förutsätta att AB stod tåligt och väntade tills gänget hunnit utom hörhåll. Eller att ingen undanhåller information.

Inte heller är man förutsättingslös om man utgår ifrån att LP såg AB i kort blå täckjacka i stället för CP i längre blå täckjacka (som han t.o.m. finns fotograferad i ).

Inte heller kan man förutsätta att mannen i blå jacka som NF såg var AB. Det skulle kunna vara en person som gick in på Skandia eller som anslöt sig till Boforsgänget.

Men förhoppningsvis kan vi alla samverka för att utreda några versioner av vad som skulle ha kunnat hänt.

Nej, jag menar inte att vi ska prata om teorier vi har utan endast försöka reda ut fakta.

Exempel på frågeställningar:

1) Varför säger AD att han ser paret samtala med mannen som sedan sköt?
2) Hur stod de egentligen vända mot varandra i så fall - AD ger två versioner.
3) Varför säger Cecilia A att paret med mannen bakom sneddar in från reklampelaren mot Dekorima?
4) Varför säger IM att han tror att GM stod och väntade till höger om entrédörren när han i nästa andetag säger att han såg mannen först strax innan paret kom fram?
5) Vem såg egentligen NF? AB var aldrig så långt norrut som Sveavägen 44. GM?
6) Vilken betydelse får det för vittnesmålen att AB befann sig oerhört nära Dekorima en lång stund?
7) Vilka var de 5-7 personerna vid Dekorima sekunderna innan paret Palme kom fram?
8) IM säger att GM direkt efter mordet kunde förväxlas med ett vittne. Har det betydelse för förståelsen av mordet?
9) Varför säger AB att GM försvann direkt med två bestämda steg in på Tunnelgatan när andra vittnen säger att GM dröjde sig kvar några sekunder?
10) Varför säger AD att GM bar en grå herrhatt när IM och AB säger mörk stickad mössa och LJ mörk keps ?
11) Tittade paret Palme i flera skyltfönster på sin väg till Dekorima eller endast vid Sari? LP ger båda versionerna?
12) NF sa nej på alla vid konfrontationen. Vad betyder det?

Med mera. Till synes i all oändlighet?

Det här är totalt sett så motsägelsefullt och komplicerat att man skulle behöva ha en veckolång konferens med 10-20 väl insatta personer för att finna någon rimlig bild av händelseförloppet. Dygnet runt utan kafferaster.
Senast redigerad av Basfakta 2018-07-06 kl. 17:17.
Citera
2018-07-06, 17:37
Medlem
Råkade trilla in på Anérs blogg av en händelse och hittade nåt som jag inte sett tidigare,
en påstådd kopia på OP:s intagningskort till Sabbatsberg. Det finns knappt något i tråden och hittar inget nån annanstans heller. Är det nåt att bry sig om överhuvudtaget?

Här är iallafall intagningskvittot och det gäller då huruvida femmorna i 23.35, i mitten och till vänster är autentiska.

https://imgur.com/yemetZz

bloggen
http://svenanerpalmemordet.blogspot.com/2012/07/har-det-klara-beviset-for-polisens.html
Senast redigerad av cherryfive 2018-07-06 kl. 17:40.
Citera
2018-07-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Har alltid tyckt att det är något obehagligt över Pierre Schori. Nu har ryssvännen skrivit en artikel om betydelsen av Åland som en kärnvapenfri zon. Han gör dock en märklig koppling till Gotland där han tycks vara tveksam till den svenska militära närvaron vilket är väldigt märkligt med tanke på rysslands aggressiva hållning i östersjöområdet. Man undrar vilken agenda Schori hade under 1980-talet när frågan om Gotlands närområde var het.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/7lGwMw/har-lever-drommen-om-fred

På den politiska nivån är det mycket märkligheter. T ex att Calle Bildt rapporterade direkt från den borgerliga regeringen till jänkarna i hemlighet och hans nära kontakter med kretsar som stod långt från mittfåran i amerikansk politik väcker frågor. Det som är suspekt på den ena sidan i politiken enligt motståndarna och tvärt om. Själva iden med demokrati är mångfald inte enfald. Gränsen går på helt andra ställen som när Svenskar t ex öppet jobbar för främmande makt som "rådgivare" etc.

Att Bildt och Schori har olika hållning i olika utrikes och inrikespolitiska frågar innebär inte att de är landsförrädare . Det finns många sådana frågor genom historien. Baltutlämningen, permittenttrafiken under kriget, Saudiaffärer och inte minst diplomatiska kontakter. Däremot när Gunnar Ekberg jobbar för Israels underrättelsetjänst eller Tuetenberg agerar diplomat för annan stat både gentemot fosterlandet och tredje part börjar varningsklockorna ringa.
Citera
2018-07-06, 19:21
Medlem
Citat:

Oj det var inte särskilt uppsatt. Krävs inte mycket för att bli plutonchef i hemvärnet...
Citera
2018-07-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Råkade trilla in på Anérs blogg av en händelse och hittade nåt som jag inte sett tidigare,
en påstådd kopia på OP:s intagningskort till Sabbatsberg. Det finns knappt något i tråden och hittar inget nån annanstans heller. Är det nåt att bry sig om överhuvudtaget?

Här är iallafall intagningskvittot och det gäller då huruvida femmorna i 23.35, i mitten och till vänster är autentiska.

https://imgur.com/yemetZz

bloggen
http://svenanerpalmemordet.blogspot.com/2012/07/har-det-klara-beviset-for-polisens.html

Det är intressant och har varit uppe till diskussion tidigare. Ganska många är överens om att 23.35 är förfalskat och den riktiga tiden är 23.38. 5:n ser ut som ett S dvs en 8 där vissa delar är borttagna.

Det är mycket intressant när man studerar ambulanstiderna. Enligt samtal 7 LAC bandet spår 9 o 13) så lämnar ambulansen mordplatsen 23.28.xx. Körningen tar 3 min och borde gått snabbare men en upprörd Lisbeth sitter bredvid föraren som blir distraherad. Lämnar ambulansen 23.28.xx är den framme 23.31.xx . 1-2 min senare borde journalen vara stämplad ca 23.33, dvs finns stort frågetecken om ambulansen verkligen lämnar MOP 23.28.xx

Ett annat stort tecken på att ambulansen lämnar mordplatsen senare än 23.28.xx är LAC band B spår 9 (som var hemligstämplat från början). Det lyder så här.

23:32.50
(Rington)
polisens ledningscentral: Låtta
Claes Bystedt(LAC): Hej Låtta!..Claes
Låtta: Hej
Claes: Den här killen som blir skjuten Tunnelgatan-Sveavägen ...
Låtta: Jaa!?
Claes: Bara för kännedom..han är på väg till SABB just nu.
Låtta: Till Sabb?
Claes Bystedt : Jaa!
Låtta: ja bra
Claes: Bra Hej
Låtta : Tack Hej

Lägg märke till att Claes säger ambulans på väg.

Detta samtal borde följa direkt efter samtal 8 (LAC band spår 9) där Claes på LAC ringer Sabbatsberg och meddelar att en skottskadad man är på väg men det skiljer ca 3 min 40 sek mellan samtalen vilket naturligtvis inte är rimligt och inte så lätt att förklara på annat sätt än att samtal 8 LAC band spår 9 är tidsmanipulerat med ca 3 min o 40 sek.

Enl LAC band spår 9 lämnar Ambulansen MOP 23.32.xx och bör då vara framme till SABB 23.35.xx och då stämmer instämplingstid 23.38 bättre då det tar någon/ några minuter att lasta av båren och få in den till inskrivningen.

Lämnar ambulanserna MOP 23.32.xx så stämmer även uttid 23.29 för SABB ambulansen som nämns i LAC bandet utmärkt. Vilket varit ett frågetecken tidigare.

Lämnar den MOP 23.32.xx så kommer Sollentuna ambulansen ca 23.29.xx ev 23.28.xx till mordplatsen och polisen 1-2 min min tidigare. Det betyder också att LJ väntar 2-3 min efter att GM försvunnit ur synhåll innan han tar upp förföljandet.

Yvonne N ser ambulansen när hon kommit nedför trappan vilket också är intressant när det gäller att bedöma ifall det är GM hon ser på David Bagare Gata .

Länk till LAC-bandsutskrift: http://politiskamord.com/p5lacsamtalen.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in