2018-07-05, 22:38
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Har alltid tyckt att det är något obehagligt över Pierre Schori. Nu har ryssvännen skrivit en artikel om betydelsen av Åland som en kärnvapenfri zon. Han gör dock en märklig koppling till Gotland där han tycks vara tveksam till den svenska militära närvaron vilket är väldigt märkligt med tanke på rysslands aggressiva hållning i östersjöområdet. Man undrar vilken agenda Schori hade under 1980-talet när frågan om Gotlands närområde var het.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/7lGwMw/har-lever-drommen-om-fred
Jag har träffat PS vid ett antal tillfällen - och ja, det är en person som det är svårt att få grepp om - visst på sitt sätt intellektuellt briljant och mycket kunnig, men någon värme finns inte. Kan fösta att folk kan känna obehag inför honom faktiskt...

MEN, det finns ingen anledning att tro att han eller Ingvar Carlsson egentligen misskötte förhandlingarna om gränsdragningen mot Sovjetunionen, och absolut inte att han skulle haft dubbla lojaliteter.

Vad har vill säga med denna debattartikel? Tja inte helt klart, men jag tolkar det som om han argumenterar för fortsatt alliansfrihet framför allt - och det kan man ju tycka - men det är väl inte den skarpaste texten, men PS är väl närmare 80 vid det här laget?
Citera
2018-07-05, 22:48
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Har alltid tyckt att det är något obehagligt över Pierre Schori. Nu har ryssvännen skrivit en artikel om betydelsen av Åland som en kärnvapenfri zon. Han gör dock en märklig koppling till Gotland där han tycks vara tveksam till den svenska militära närvaron vilket är väldigt märkligt med tanke på rysslands aggressiva hållning i östersjöområdet. Man undrar vilken agenda Schori hade under 1980-talet när frågan om Gotlands närområde var het.

Ja vad skall man tro om PS mfl.? Se :http://www.jallai.se/2014/05/olof-franstedts-livforsakring/

Nu är väl dock vare sig OF eller AJ ,nödvändigtvis, några sanningsvittnen. De torde ha en egen agenda. Så för en utomstående är det svårt att dra några slutsatser.
Citera
2018-07-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem ägde Sari, när öppnades butiken, när lades den ner?

Finns det någon bild på LP där hon bär något indiskt klädesplagg eller annat som såldes på Sari, varför detta spontana intresse för Sari där och då?

Om sambandsprov dessutom skedde i butiken under morddygnet är det relevanta frågor kring LP:s titt i just Saris skyltfönster.

Kan Sari ha varit ett täckföretag med koppling till indiska intressen apropå Boforsaffären?
För pilen över "Sari" på: http://www.itdemokrati.nu/page31.html
Citera
2018-07-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Här finns mycket material:

https://moparkivet.wordpress.com/media/tidningsklipp/

T.ex:

https://drive.google.com/file/d/1W-xo5Bd3kCqYuxPSE9rlXw8K31wacvH1/view
Expressen 86 03 07

Där står det om konsthandlarens beskrivning av den mycket storvuxne ljushårige mannen med boxarblick.

Maria L nämner exakt detta signalement i förhöret en vecka efter publiceringen och säger att det är en österrikare som heter Peter B.
Hon verkar tyvärr inte helt frisk, och har uppenbart både paranoida vanföreställningar och mycket livlig fantasi.

Möjligheten att hon läst om detta i Expressen och sedan fabulerat ihop sin historia är stor.
Samtidigt säger hon en hel del intressanta saker också.
Citera
2018-07-06, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du kanske syftar på mig och Grobladet?

https://4.bp.blogspot.com/-1Rc_e_Jlbas/Vx0OwhufWaI/AAAAAAAAAoE/oe51VZrOSOcIeuImCILBOHyWmIQssaM6gCLcB/s1600/IMG_20130824_115315.jpg

Tyvärr prioterade jag bort källhänvisningar. Ville ha en lättläst överblick.

Det här var ju lustig förklaring, " Till slut tröttnade personalen och ringde efter polisen.
Polisen kom aldrig till butiken . Enligt Stockholmspolisen kan denna händelse inte ha något samband med mordet på Olof Palme, eftersom ingen på förhand kunde ha vetat att han skulle gå förbi just där"

En annan lustig motivering är följande:

"Jag tyckte det var en typisk
civilpolis, när jag gick förbi. Och det
var ju det jag sa att det finns
civilpoliser. Vältränad, 1.80, ljushårig,
var han som jag kommer ihåg det

LB: I gämingsmannaprofilen skriver
man att uppgifterna från personerna i
sällskapet finns i utredningen och att
mannen med komunikationsradion inte
har kunnat identifieras.

Men”, säger man,”hur som helst
kan mannen inte ha haft till uppgift att
bevaka paret Palmes bostad så dags på
kvällen, halv åtta, eftersom det hör till
ovanlighetema för personer i Palmes
ålder och ställning att man går ut så
sent på kvällen; nöjen är främst
tillkomna för en yngre publik.
Bjudningsmiddagar böljar inte så sent
Kvällspromenader tar man vanligen
inte om man kommit hem så sent
kalla februarikvällar.”

http://runeberg.org/palmenytt/1999/0075.html
Citera
2018-07-06, 01:40
Medlem
Vad tror ni om detta angående mordvapnet.

"Strax efter mordet gjordes fynd som kunde härledas till Palme-mordet i form av anträffade kulor. Kulorna anträffades långt utanför det avspärrade området. Vid ett mord kan det avspärrade området knappast bli för stort men i många fall blir det för litet. I det här fallet blev det avspärrade området så litet att det blev rena skämtet. Det rymde nätt och jämnt Palmes döda kropp med tillhörande blodfläck. De anträffade kulorna hittades således långt utanför det avspärrade området men inte av polisens tekniker utan av allmänhet.

Kulorna hade enligt polisens tekniker avlossats från en revolver av fabrikat Smith & Wesson cal .357 magnum. Vid kontroll visade det sig att det fanns förhåll-andevis få vapen av denna typ i Sverige varför Vincent Lange, som höll i den tekniska biten, beordrade att alla polisdistrikt skulle kontrollera varje Smith & Wesson med kaliber .357 magnum.

I Eskilstuna fick jag och någon mer detta uppdrag. När vi kontrollerade alla aktuella vapenlicenser visade det sig att i Eskilstuna bara fanns ett fåtal vapen med denna kaliber. Jag ifrågasatte antalet och fick då reda på att Rikspolisstyrelsen tills helt nyligen förbjudit polisdistrikten att utfärda licenser med kalibern angivna i tum. Denna skulle anges i millimeter. Vid kontroll visade det sig att det fanns åtskilliga Smith & Wesson med kalibern 9,05 x 33 mm vilket motsvarade kal .357 magnum.

Jag tillskrev Vincent Lange och frågade om inte hans begäran om kontroll också skulle innefatta de Smith & Wesson som hade kalibern 9,05 x 33. Jag fick ett mycket mästrande svar där jag tillsades att inte ifrågasätta utan utföra den kontroll jag blivit beordrad att göra.

Eftersom jag förstod att han inte förstått problemet kontrollerades i Eskilstuna alla aktuella vapnen antingen de hade tum- eller millimeterkaliber. Detta visade sig vara bra för några veckor efter vår skriftväxling kom ett klarläggande från Lange att kontrollen ”naturligtvis också omfattade kaliber 9,05 x 33 mm”."

" Vi fick in ett tips om en yngling som skjutit i en källare. Vi kontrollerade källaren och hittade skotthål i en dörr. Ynglingen spårades och hämtades in. Han erkände inbrottet och stöld av vapnen. Han berättade att han kastat det ena vapnet på soptippen men sålt det andra vapnet till sin övervakare. Vi hade svårt att tro på att han skulle ha kastat ett vapen men han vägrade att ändra på dessa uppgifter. Vi kontrollerade därför hans uppgifter om det andra vapnet.

Vi hämtade in hans övervakare och denne erkände att han köpt en revolver av fabrikat Smith & Wesson av ynglingen. Detta vapen hade han strax efter inköpet sålt till en person vars namn han inte känner till. Hans specifika beskrivning ledde dock polisen till en person som medgav viss befattning med vapnet genom att vara med vid köpet men det var inte han som gjort affär utan han hade bara varit med. Han varken kunde eller ville tala om vem vapenköparen var.

Tjuven och hans övervakare dömdes för grov stöld, häleri och vapenbrott. Vapnen är nog borta för all framtid men det får nog hållas öppet om detta vapen kan ha använts vid Palmemordet. Det är ju lite udda att vapnet försvann bara några timmar innan det skulle kontrolleras. Vi kunde dessutom visa att vapenägaren förmodligen underrättats om den kommande kontrollen genom en kamrat som samma eftermiddag, strax efter oss, besökt vapenhandlaren."

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/47660-forsvunnen-revolver-vacker-fragor-ar-det-100-sakert-att-palme-skots-med-en-smith-wesson-revolv er/
Citera
2018-07-06, 05:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Herrejävlar alltså, nu håller trollen verkligen hov. LP var vad jag förstår regelbunden kund hos Sari och de fixade också hennes klänning till nobelfesten. Att hon ville gå över gatan och titta i butikens skyltfönster är inte det minsta konstigt, snarare fullt logiskt.
Aktualiserar och fetar.

Dessutom: både Sari och La Carterie låg norr om Skandias entré.
Citera
2018-07-06, 05:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Apropå den pågående diskussionen om de sista minuterna före mordet läste jag om Cecilia A:s vittnesförhör för hundrade gången och noterar nu en sak jag aldrig tänkt på förut. Det står så här:

När hon tittade upp ser hon tre stycken personer komma sneddande in mot trottoaren vid Sveavägen 42. I dag står det en stor reklamskylt på samma plats där hon sett personerna komma.

De tre personerna - "paret och mannen som går strax bakom" - befinner sig alltså inte initialt vid Dekorima utan vid Bankomaten 25 meter norr om Dekorima.

Eftersom alla tre personerna befinner sig vid trottoarkanten börjar man ju undra hur det här hänger ihop egentligen?

Var det helt enkelt paret Palme och Anders B hon såg? Tiden bör vara ca 23.21.

Men gick Anders B vid trottoarkanten fram till Dekorima?

Att han stod där och spanade efter sina arbetskamrater vet jag. Men när han väl började gå söderut har jag alltid antagit att han gick mitt på trottoaren.

Någon som vet hur han gick exakt?

En märklighet i förhöret med Cecilia A är också att polisen - krinsp Uvemo - inte vet om det stod en reklampelare vid Sveavägen 42 på mordkvällen? Det borde han/hon veta. Polisen kunde väl bara ha frågat Cecilia A?

Sak 2: I ett av förhören med Lisbeth Palme ser jag nu att hon berättar att hon och Olof gick och tittade i fler skyltfönster på vägen mellan Sari och Dekorima. De gick enskilt ibland och tillsammans ibland.

Den skildringen stämmer med Kerstin N:s beskrivning av det långsamt promenerande paret. Det paret gick också och tittade i flera olika skyltfönster.

Även Cecilia A talar om att paret tittar i skyltfönster.

Bilden som är offentligt etablerad är väl att paret Palme endast tittade i skyltfönster vid Sari och därefter gick i rask takt fram till Dekorima? Det stämmer alltså inte.
AB är den som går efter LOP från pelaren,
Boforsgänget har något skumt för sig mellan pelaren och bankomaten och någon står och väntar vid Dekorima. Eventuellt!
Citera
2018-07-06, 06:52
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:

Pierre Schori vevar på som förr när det gäller neutralismen
får man väl säga.

https://www.svd.se/arkiv/1987-11-22/12
Citera
2018-07-06, 08:15
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Han tystnade när han fick veta sanningen och började plötsligt försvara Bofors. Tror det var efter New York mötet som han sammanträffade med Carlberg på Arlanda
Då tystnade Sten.

Tystnade Sten angående Bofors, eller tystnade han angående mordet? När sammanträffade han med C a rlberg?
Citera
2018-07-06, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Tystnade Sten angående Bofors, eller tystnade han angående mordet? När sammanträffade han med C a rlberg?
Det handlade om Bofors mutaffärer.

Ett par dagar efter att han sammanträtt med Indiens utrikesminister i New York hade han ett möte med AC på Arlanda.
Ett möte som SA först förnekade, men bekräftades av Boforsledningen. Exakt vad som avhandlades vet man ju inte, men det verkar ju som om SA i det sammanhanget fått bekräftat att mutor till partiet förekommit. Sedan tystnade SA och började i ställer försvara Bofors.
Det är Henrik Westander som säger detta.

Lyssna från 1.07.20.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/95527?programid=2519
Citera
2018-07-06, 10:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Pierre Schori vevar på som förr när det gäller neutralismen
får man väl säga.

https://www.svd.se/arkiv/1987-11-22/12
Neutralism - är det ett försök att neutralisera neutraliteten? En ny nomenklatur för att trolla bort sakfrågan?

Nato såg Sverige som tudelat, det neutrala politiska och demokratiska Sverige och det allierade, militära och odemokratiska Sverige. Genom hemliga aktioner och slutligen ett statsministermord vreds frågan ur politikernas makt. Vi besegrades med ett enda skott, som krossade Sveriges ryggrad.

Machiavelli beskrev hur en motståndare till en furste en morgon låg död på en stor "skärbräda" på stadens torg, delad på mitten. Det var ett budskap till undersåtarna.

Olof Palme sköts i ryggen på sin fritid utanför en mycket symbolisk plats i Stockholm.

http://iesho.blogspot.com/2015/02/21-murder-of-swedish-prime-minister.html?m=1

Visst kunde han ha mördats enklare var som helst där han faktiskt brukade röra sig, men konspiratöretna ville visa sin makt. Och för en viktig grupp svenskar, som inte själva var inblandade i mordet, blev valet av plats ett hemligt budskap som dels visade vilka som härefter bestämde och dels visade behovet av mörkläggning riktad mot de oinitierade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in