2018-07-05, 16:42
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Här är ett mycket intressant inlägg jag såg från en "regular" i "Mediakrig"-tråden, som har mycket intressant bäring för den här tråden:

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Vad säger sifferaspies och opinionsrävar om detta?

Redan för flera år sedan så var oron här att så få kvinnor röstade på SD, då var det någon klok skribent här som sa att Kvinnor brukar följa sina män. det kommer ta några år, men sedan röstar dom som männen. Kanske är vi där nu.
2018-07-05, 16:55
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Här är ett mycket intressant inlägg jag såg från en "regular" i "Mediakrig"-tråden, som har mycket intressant bäring för den här tråden:

"Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Det här får bli en oneliners(eftersom de flesta av mina inlägg raderas), har en släkting som jobbar på ett av de största opinionsinstituten, hen har berättat att de viktar sina resultat efter vem som har svarat, lite som att ett fruntimmer mellan 30 och 55,väger mer än en man mellan 20 och 35.
Nåväl enligt min ganska nära och pålitliga källa så är det så att om de skulle vikta på samma sätt som tidigare så snittar sverige-demokraterna närmare 40%. Ett hiskeligt antal kvinnor har helt ogenerat påstått att de kommer att rösta på sd. Och med det måste oppinionsinstitutet omarbeta sina algoritmer, istället för att förhålla sig till verkligheten. Hoppas några hinner läsa detta innan det förpassas till flashbacks avskrädeshög!
"

(Min fetning)

Just detta har tidigare diskuterats fram och tillbaka i tråden, vad händer när kvinnor i stora skaror börjar söka sig till SD? I det läget kan SD flyga genom taket i opinionsundersökningar. Och vi har sett att Sifo och något/några institut till redan rapporterat att deras siffror indikerar en ökning av kvinnor till SD, så det verkar onekligen röra på sig i den riktningen.

Om det skulle visa sig att det blir en våg av kvinnor som verkligen kommer att lägga sin röst på SD, då kan partiet mycket väl rusa till oanade och hittills osedda nivåer. Vid en kvinnlig tsunami är 34-38% ingen omöjlighet. Frågan är dock hur många kvinnor som verkligen kommer att välja SD. Det är en sak att säga det i en OU och en annan att verkligen lägga valsedeln i urnan... här är kvinnor lite mer svajiga än män (egen teori bör tilläggas).

Hursomhelst, mycket intressant om "Tom iskalle'n"s inlägg stämmer.
2018-07-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Just detta har tidigare diskuterats fram och tillbaka i tråden, vad händer när kvinnor i stora skaror börjar söka sig till SD? I det läget kan SD flyga genom taket i opinionsundersökningar. Och vi har sett att Sifo och något/några institut till redan rapporterat att deras siffror indikerar en ökning av kvinnor till SD, så det verkar onekligen röra på sig i den riktningen.

Om det skulle visa sig att det blir en våg av kvinnor som verkligen kommer att lägga sin röst på SD, då kan partiet mycket väl rusa till oanade och hittills osedda nivåer. Vid en kvinnlig tsunami är 34-38% ingen omöjlighet. Frågan är dock hur många kvinnor som verkligen kommer att välja SD. Det är en sak att säga det i en OU och en annan att verkligen lägga valsedeln i urnan... här är kvinnor lite mer svajiga än män (egen teori bör tilläggas).

Hursomhelst, mycket intressant om "Tom iskalle'n"s inlägg stämmer.

Märk väl att det jag påstår endast skulle vara en sanning om oppinionsinstitutet viktade undersökningarna enlig gängse metod,halvera utfallet,och Sd skulle ändå smidigt landa på 30%-33%.
Jag vet att det låter sjukt, men jag har haft mer rätt än fel.
2018-07-05, 17:14
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Märk väl att det jag påstår endast skulle vara en sanning om oppinionsinstitutet viktade undersökningarna enlig gängse metod,halvera utfallet,och Sd skulle ändå smidigt landa på 30%-33%.
Jag vet att det låter sjukt, men jag har haft mer rätt än fel.

En sak kan vi i alla fall vara säkra på, när den dagen kommer då kvinnorna i stor skara går till SD då kan vi komma att få se siffror som känns väldigt surrealistiska.
2018-07-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Redan för flera år sedan så var oron här att så få kvinnor röstade på SD, då var det någon klok skribent här som sa att Kvinnor brukar följa sina män. det kommer ta några år, men sedan röstar dom som männen. Kanske är vi där nu.
Jag är väl en av dem som har varit inne på det spåret. Särskilt eftersom att polariseringen är så extrem mellan sjuklöver och SD så är det svårt att stå på olika sidor inom äktenskapet. De som röstar SD tenderar nog också att vara starkare i sin övertygelse än de som röstar sjuklöver. Så jag förvånas inte om kvinnorna nu följer sina män. Men hur man nu ska mäta huruvida de verkligen gör det är ju ganska oklart.
2018-07-05, 17:45
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
En sak kan vi i alla fall vara säkra på, när den dagen kommer då kvinnorna i stor skara går till SD då kan vi komma att få se siffror som känns väldigt surrealistiska.

Aktuella OU har bevisligen pekat på att stödet bland kvinnorna har ökat. Det är dock osannolikt att tillräckligt många hinner vakna innan september; kvinnor är primärt känslostyrda och har väldigt svårt att ta till sig fakta, t o m när det gäller deras egen närmiljö.
2018-07-05, 18:05
Medlem
Mycket märkligt! SD angrips från alla håll. Det är massmedia och avdankade politiker. Folk också med stort inflytande. Därför borde SD falla ned till 15%... ....

Men jag har funnit en annan verklighet. Jag känner väl mitt inre nätverk, SD ökar där och där säger man: "tyvärr finns det bara SD att rösta på%.
det
Idag träffade jag släktingar från Norr. Det tog bara några timmar förrän dom frågade mej: "Du röstar väl på SD?". "Mina systrar kommer också att rösta SD".

Jag är förbluffad. Dom 21% från Demoskop kan inte visa verkligheten. Men det kan vara så att jag rör mig i vissa kretsar som kan förvränga min känsla. Av dom jag känner kommer mer än 50% att rösta SD.

När skall samtliga OU visa mer realistiska siffror? Kanske måsta Yougov sänka eftersom ett Institut legat på 18,5%. Det får inte spreta som det gör nu. Men som sagt 21%....det skulle förvåna mig mycket om SD får en så "låg" siffra i verkliga valet, oavsett hur mycket skit RG eller IRM gräver fram.
2018-07-05, 18:22
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:

Skall vi komma överens om en person som frågar honom i PM vilket OI det var? (Dumt om alla skriver till honom)

Jag tror detta skifte att kvinnorna gått till SD som han beskriver redan skett. Det är en av orsakerna att det skiljer 10 % mellan instituten. Ser man på olika sidor på Facebook så är det extremt många kvinnor som skriver invandringskritiskt. kanske fortfarande en manlig övervikt för SD men bara 60/40. Jag tror Sentio och YG ligger lite i underkant liksom i förra valet. SD ligger nu på 30 - 33 % med ytterligare lite marginal att gå upp till valet. Jag tror nu på ett valresultat på 30 - 35 %. 33 % är lite av en drömgräns då det är var tredje väljare. DÖ och samlingsregering mot var tredje svensk medborgare kommer bli väldigt tufft för sjupartiet.
2018-07-05, 18:49
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mycket märkligt! SD angrips från alla håll. Det är massmedia och avdankade politiker. Folk också med stort inflytande. Därför borde SD falla ned till 15%... ....

Men jag har funnit en annan verklighet. Jag känner väl mitt inre nätverk, SD ökar där och där säger man: "tyvärr finns det bara SD att rösta på%.
det
Idag träffade jag släktingar från Norr. Det tog bara några timmar förrän dom frågade mej: "Du röstar väl på SD?". "Mina systrar kommer också att rösta SD".

Jag är förbluffad. Dom 21% från Demoskop kan inte visa verkligheten. Men det kan vara så att jag rör mig i vissa kretsar som kan förvränga min känsla. Av dom jag känner kommer mer än 50% att rösta SD.

När skall samtliga OU visa mer realistiska siffror? Kanske måsta Yougov sänka eftersom ett Institut legat på 18,5%. Det får inte spreta som det gör nu. Men som sagt 21%....det skulle förvåna mig mycket om SD får en så "låg" siffra i verkliga valet, oavsett hur mycket skit RG eller IRM gräver fram.

Självklart är det så att SD är större i vissa befolknings segment än andra. T.ex i både Malmö och Göteborg är de under sitt rikssnitt i OU:s medan i Trelleborg är de långt över. Så att du träffar många som kan tänka sig rösta på SD handlar nog mer om de kretsar du rör dig i än att OU:s är helt fel ute. SD ligger runt 20% +/- några procent men som sagt långt över dessa på vissa geografiska platser och inom vissa befolkningsgrupper.
2018-07-05, 19:28
Medlem
Kolla på den här bilden. Indikerar den ett valresultat på 25 procent för SD?

https://mobile.twitter.com/MXCartoons/status/1014802403986690049/photo/1
2018-07-05, 19:40
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Självklart är det så att SD är större i vissa befolknings segment än andra. T.ex i både Malmö och Göteborg är de under sitt rikssnitt i OU:s medan i Trelleborg är de långt över. Så att du träffar många som kan tänka sig rösta på SD handlar nog mer om de kretsar du rör dig i än att OU:s är helt fel ute. SD ligger runt 20% +/- några procent men som sagt långt över dessa på vissa geografiska platser och inom vissa befolkningsgrupper.

Nja. Jag reser mycket i tjänsten och täcker allt söder om Stocholm och mitt intryck är att stödet för SD är betydligt större än 20% och högre än även de mer optimistiska OU som varit nyligen. Jag träffar huvudsakligen tjänstemän och chefer på mellannivå, och intrycket är att de flesta är tydligt positiva till åtminstone SD-politiken. Självklart är det inte så att folk pratar om att ”jag ska rösta SD” och ger en lång utläggning om motiven; svensken är sällan öppen om själva valet av parti, i synnerhet inte i jobbsammanhang, men de flesta har uppenbart röstat M tidigare och de är lika uppenbart inte sugna på att göra om det. En viss reservation för att merparten av de jag träffar i tjänsten är män, men jag skulle bli förvånad om inte SD når 30% i riksdagsvalet. När det gäller kommunnivå är det svårt att säga, ty många av de jag träffar i tjänsten har olika privata kopplingar och vänskapsband till politiker på lokalnivå, oftast inom M, och de kan säkert tänka sig att rösta på dessa personer, alldeles oavsett politisk hänsyn.
2018-07-05, 19:48
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Nja. Jag reser mycket i tjänsten och täcker allt söder om Stocholm och mitt intryck är att stödet för SD är betydligt större än 20% och högre än även de mer optimistiska OU som varit nyligen. Jag träffar huvudsakligen tjänstemän och chefer på mellannivå, och intrycket är att de flesta är tydligt positiva till åtminstone SD-politiken. Självklart är det inte så att folk pratar om att ”jag ska rösta SD” och ger en lång utläggning om motiven; svensken är sällan öppen om själva valet av parti, i synnerhet inte i jobbsammanhang, men de flesta har uppenbart röstat M tidigare och de är lika uppenbart inte sugna på att göra om det. En viss reservation för att merparten av de jag träffar i tjänsten är män, men jag skulle bli förvånad om inte SD når 30% i riksdagsvalet. När det gäller kommunnivå är det svårt att säga, ty många av de jag träffar i tjänsten har olika privata kopplingar och vänskapsband till politiker på lokalnivå, oftast inom M, och de kan säkert tänka sig att rösta på dessa personer, alldeles oavsett politisk hänsyn.

Så beviset är att du träffar folk som du tror skall rösta på SD. Det är lite svagt. De ligger ju högre än 20% bland män och mellanchefer te.x är ju en grupp där SD är överrepresenterad. Det var te.x massa artiklar om undersökning vad ICA-handlare skulle rösta på som visade att en väldigt stor del stödde SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in