2018-07-05, 15:48
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det borde väl ändå vara så, annars är dom väl mer än lovligt slöa.

När kom SD och HD hem från USA?
De åkte på onsdagen, den 16 maj.
Fredag den 18 maj sågs han i området.

SD kanske hann hem och slå på LWs telefon som han sparat/gömt, för att radera information eller för att förstöra den. Det var då den pingades?

EDIT: Det var sannolikt fre 25/5 han sågs i området - fel av mig!
Hm.. Vem har då slagit på mobilen när SD var i USA?
Eller var den på hela tiden? Eller har den aldrig pingats?
Mycket frågetecken.. 🤔
Senast redigerad av sommarljum 2018-07-05 kl. 16:10. Anledning: Tillägg
Citera
2018-07-05, 15:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legenda77
Ja det är ofta genom att andra berättar sina personliga erfarenheter som människor öppnar sitt sinne och inser att det inte alltid är så som de själva tror. Det är enkelt att säga -om man blir slagen en gång så går man men det är svårare att utföra handlingen om du inte upplevt den.

Absolut, under själva strypningen eller efter så har du inte möjlighet att skrika men innan.
OM strypning är dödsorsak så tror jag att skriken varit innan och då på grund av någon form av våld som jag beskrivit och att det är skriken och att hon gör motstånd som medför att spärren går hos GM och att han i det läget kan gå över till strypning (eller om han slår ihjäl henne på annat sätt)

Eftersom jag inte tror att det är planerat utan att det är en handling som uppstått i stundens hetta så tror jag absolut att LW gjort väsen av sig och att uppgifterna om skrik i området har med händelsen att göra. Att inte fler hört skrik behöver inte vara så konstigt, idag kan det ske misshandel på öppen gata utan att människor ingriper, tankesättet "sköt dig själv och skit i andra" är nog alldeles för vedertaget i dagens samhälle.
Massor med rosor till Daalan (stavning?) med sambo som ringde 112, det kan ju vara en väldigt avgörande uppgift i ett händelseförlopp när det kommer till kritan.

Det är sorgligt och jag hoppas verkligen att man kommer kunna klara upp mordet och binda GM till det.

Kan delge lite mer av min erfarenhet..

Ber om ursäkt för längden på inlägg

Tycker att det är bra att du förklarar så att man kanske kan förstå lite bättre hur en sådan här person fungerar och även att det sätter mordets motivbild lite bättre på plats (om det är SD vill säga).

Även HD:s situation och beteende kanske kan bli begripligare. Hela soppan med de konstiga och komplicerade umgängesmönstren kommer i ett klarare ljus.

Mina tankar är att SD styrt "sina" kvinnor på detta sätt som du beskriver, tills han en dag förlorade kontrollen över den ena och "nästan" kontrollen över den andra.

Detta tippade honom över den farliga gränsen.

Jag är glad för din skull att kom ifrån det hela och nu är stark igen!
Citera
2018-07-05, 16:01
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Kan du hitta källa på det så är jag väldigt intresserad.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

I tråden fick vi iaf nyheten om mobilen först runt kl 21 på fredagskvällen.

Har (dumt nog) bara utgått ifrån att informationen om pingning kom i ett uttalade från polisen. Nu hittar jag ingen sådan källa dock, och vore ju fint om det fanns?
För detta är väl inte ursprungskällan!!?

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen pingat Lenas mobiltelefon till ett område i närheten av hennes bostad."

Det är ju inte ens uppgifter från polisen.
Tänker på det LimeTime berättat att man aldrig hittat mobilen. Vore ju inte så konstigt om polisen faktiskt aldrig har pingat den.

Rörigt på jobbet atm så jag kan definitivt ha misstolkat nåt..
Har iaf några tankar på hur man KAN ha pingat mobilen, hinner inte utveckla på sekunden dock.
Citera
2018-07-05, 16:02
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
När kom SD och HD hem från USA?
De åkte på onsdagen, den 16 maj.
Fredag den 18 maj sågs han i området.

SD kanske hann hem och slå på LWs telefon som han sparat/gömt, för att radera information eller för att förstöra den. Det var då den pingades?

Har för mig att SD sågs fredag den 25 maj.
Citera
2018-07-05, 16:07
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Har för mig att SD sågs fredag den 25 maj.

Aha. Så kan det ha varit. Tack!
Citera
2018-07-05, 16:10
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Någon som kommer ihåg hur lång tid det tog att identifiera LW?
Har för mig att det tog osedvanligt lång tid.
Borde väl ha räckt med att UW gjorde det visuellt.
Illa tilltygad? Styckad?

Söndagen 20 maj meddelade polisen att de preliminärt identifierat henne.
Tisdagen 22 maj bekräftade Rättsmedicinalverket.
Citera
2018-07-05, 16:10
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Det borde väl ändå vara så, annars är dom väl mer än lovligt slöa.

Så kan det vara, har ingen aning om hur lång tid det tar att få ut info från mobilföretagen. Vet att det tagit lång tid förut men det kanske går fort nu?
Citera
2018-07-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legenda77
Ja det är ofta genom att andra berättar sina personliga erfarenheter som människor öppnar sitt sinne och inser att det inte alltid är så som de själva tror. Det är enkelt att säga -om man blir slagen en gång så går man men det är svårare att utföra handlingen om du inte upplevt den.

Absolut, under själva strypningen eller efter så har du inte möjlighet att skrika men innan.
OM strypning är dödsorsak så tror jag att skriken varit innan och då på grund av någon form av våld som jag beskrivit och att det är skriken och att hon gör motstånd som medför att spärren går hos GM och att han i det läget kan gå över till strypning (eller om han slår ihjäl henne på annat sätt)

Eftersom jag inte tror att det är planerat utan att det är en handling som uppstått i stundens hetta så tror jag absolut att LW gjort väsen av sig och att uppgifterna om skrik i området har med händelsen att göra. Att inte fler hört skrik behöver inte vara så konstigt, idag kan det ske misshandel på öppen gata utan att människor ingriper, tankesättet "sköt dig själv och skit i andra" är nog alldeles för vedertaget i dagens samhälle.
Massor med rosor till Daalan (stavning?) med sambo som ringde 112, det kan ju vara en väldigt avgörande uppgift i ett händelseförlopp när det kommer till kritan.

Det är sorgligt och jag hoppas verkligen att man kommer kunna klara upp mordet och binda GM till det.

Kan delge lite mer av min erfarenhet..

Ber om ursäkt för längden på inlägg

Tusen tack för dina inlägg, det är sådana berättelser från verkligheten, som kan få fler att inse hur komplext dylika förhållanden kan gestalta sig och att den som utsätts ofta blir så psykiskt misshandlad att det leder till att självkänslan totalt bryts ner med tiden. Det sjuka förhållandet normaliseras och acceptansnivån förflyttas steg för steg till allt högre nivåer.

Det krävs en enorm styrka att orka resa sig och gå. Så glad att du hittade igen din Styrka inom dig och hade Modet som krävs!

All lycka till dig!

Hoppas du stannar kvar här.
Citera
2018-07-05, 16:22
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Helt rätt. Det fungerade som ett villospår vilket kan inneburit att hundinsatsen gjordes på fel ställe.

Om grannes outbildade hund kan lukta till sig kadavarin kvällen innan (torsdag) från "fel sida" av planket skulle självklart en utbildad polishund också gjort det och förmodligen tidigare om dom varit på rätt plats. Nästa dag lät grannen hunden ta upp lukten från "rätt" sida (mot motorvägen) och kroppen hittades.

Som ett villospår. Ställer mig frågan om det från GM sida var en planerad rökridå? Eller valde hen att raskt fly den vägen med den beslagtagna telefonen efter avslutat dåd? Just där stänger hen av mobilen (enligt mina spekulationer för gott)? Det visar sig sedan vara till hens fördel utan att hen planerat det minsta?

Tror definitivt inte att GM behållit LW:s mobil i flera dagar. Den upphörde att existera strax efter att GM lämnat FP, om jag får gissa. Det antagandet grundar jag dels på att det hade varit oerhört besvärande om den hade kunnat spåras till GM närhet, dels på att jag tror att dess innehåll var förödande för GM.

Märkligt är att polisen talar om att mobilen pejlats och var och att de söker i det området. Innan LW hittades dessutom. Helt befängt kan jag tycka. Om GM fortfarande hade haft telefonen gör väl hen sig då (om inte förr) av med den illa kvickt?!
Citera
2018-07-05, 16:36
Medlem
Legenda77s avatar
Till notknapparen och Remark

TACK!

Jag tror som ni att det är viktigt att människor som gått igenom vissa händelser berättar om det för som ni skriver så hamnar det i annat perspektiv då.

Jag hade nog kanske både styrkan och en del tur att ta mig ifrån förhållandet.
LW hade troligen inte samma tur som jag om MGM är SD och händelseförloppet är det vi är några som siar om.
Citera
2018-07-05, 16:41
Medlem
flixa81s avatar
Igår vid badplatsen av alla ställen stötte jag på en gammal klasskamrat jag inte sett på ca 20 år. Vi började prata om ditt och datt och som vanligt så kommer man in på jobb.
Som av en slump arbetar hen sedan flera år på NFC i Linköping.
Hen kunde absolut bekräfta att väntetiderna är väldigt långa när det gäller svar på tekniska undersökningar och så vidare.
Och som sagt i semestertider så minskar inte köerna fortare precis. Och det är ingen arbetsplats där man kan ta in vikarier hur som helst.

Så jag tror faktiskt att svaren ang Lena inte kommit än.
Att åklagaren har rätt i att det kan ta lång tid.
Senast redigerad av flixa81 2018-07-05 kl. 16:42. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-05, 16:43
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
I tråden fick vi iaf nyheten om mobilen först runt kl 21 på fredagskvällen.

Har (dumt nog) bara utgått ifrån att informationen om pingning kom i ett uttalade från polisen. Nu hittar jag ingen sådan källa dock, och vore ju fint om det fanns?
För detta är väl inte ursprungskällan!!?

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen pingat Lenas mobiltelefon till ett område i närheten av hennes bostad."

Det är ju inte ens uppgifter från polisen.
Tänker på det LimeTime berättat att man aldrig hittat mobilen. Vore ju inte så konstigt om polisen faktiskt aldrig har pingat den.

Rörigt på jobbet atm så jag kan definitivt ha misstolkat nåt..
Har iaf några tankar på hur man KAN ha pingat mobilen, hinner inte utveckla på sekunden dock.

Du är observant. ”Enligt uppgifter”. Det kan återigen möjligen förhålla sig så att media erhåller uppgifter från person/er icke tillhörande polisen? Liknande de ursprungliga uppgifterna om människorov och svartsjukedrama. Då känns det oundvikligt att inte ställa mig frågan vem/vilka uppgiftslämnar(en)na är och i vilket syfte informationen serveras media?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in