Sommarljum skrev det förlösande för mig.
Självklart är det en person hon har känslor för som är där.
1.a: Kan vara så att hen är och hälsar på. Medan hon slår in paket så "råkar" hen läsa på hennes dator. Ser en avslöjande konversation. Hen behöver inte ens säga nått, bara går och hon förstår vad hen har sett och läst. Hen går iväg, arg, ledsen, bitter...
1:b Hen kan även fått reda på situationen med Norgeresan, gått dit och knackat på och dialogen görs utanför. Utan att det blir ett högljudd gräl så går hen iväg, arg, ledsen, bitter...
Av ovanstående tror jag mest på att hen kom dit vid 23:10 typ. Förklarar bäst avbrutna chatten och paketinslagningen. Det förklara med nästan 20 minuter "tjafs", utan skrik utanför dörren.
2: När hen bara går iväg så får hon på sig skodon, en kofta eller nått och går/springer ikapp hen. Här kan jag tro att hon har mobilen i handen eller i bakfickan. Hon vill förklara sig, reda ut situationen. Hon kommer ikapp först vid planket.
Detta förklarar dörren och transporten till planket och anledningen att det är just vid planket.
3: Väl ikapp, händer det fruktansvärda, hen ger henne ett knivhugg eller liknande. Väldigt mycket mer oåterkalleligt än ett slag eller örfil. Hon börjar skrika i ren chock över det hen gjort. Hen kan inte ta henne av daga direkt, hen är förtvivlad vad hen har gjort. Kanske försöker hjälpa henne, stoppa blodet. Men hon fortsätter skrika. Hen är i chock, blir kanske arg varför hon skriker, hen försöker ju hjälpa. Där har vi att tiden med skrik blir ovanligt lång.
Till slut kommer konsekvenserna av vad som hänt ikapp hen, hen kanske förstår att exempelvis en planerad resa till USA inte kommer bli av nu (

den hänvisningen fattar ni väl...

). Hen avslutar hennes liv, där och då.
Med ovanstående så är SD väldigt lik GM i både modus, känslor (om det fanns kontakt mot slutet) möjlighet med tanke på mastuppkoppling och LW:s reaktion.
Men bara för att inte låsa fast oss så känns samma händelseförlopp kan uppstå med vem som helst som hade en relation med LW (låter som massa, men jag tror/fått känslan av under senaste veckans trådsanningar att det fanns minst ett par till, kan ta det separat).
Återkommer vad jag tror och vet om SD:s "alibi", tekniska bevisning och åklagarens stora miss (tror hon använder en teknisk bevisning som egentligen ger SD alibi. Tror hon slog undan sina fötter själv inför TR).