2018-07-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja swingersspåret kan nog tills vidare föras lite åt sidan. Vidhåller dock min tes att SD:s kommentar om rivsår på benen och vad folk ev skulle komma att tro om detta hade en sexuell anspelning. Och alltså ej skall ses som ett inlägg rörande mordet på LW.
Äran för swingerstanken skall varken tillskrivas mig el församlingen; se inlägg ovan o under (blev lite fel citatordning).

Jag drog till med "swingers" för att det är fullt möjligt att dessa personer kan ha träffats på ett ställe där man kan ha ytliga förbindelser med flera partners. På 2000-talet fanns en klubb i Örebro där dessa möjligheter fanns, jag var själv medlem. Allt gick för det mesta lugnt till, de flesta var vana men visst hände det att någon svartsjuk man/kvinna började bråka när det inte blev som han/hon hade tänkt sig.
Citera
2018-07-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Som några skrivit innan så är det förvånansvärt lite fakta kring fallet som läckt ut och kommit fram i tråden om man jämför med likande trådar här på FB.

Brukar vara mer som läcker från utredningen men här är det stopp verkar det som.

Det finns kanske inte så mycket att läcka?
Citera
2018-07-04, 19:36
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Det finns kanske inte så mycket att läcka?

Skulle säga att det finns en hel del som kunde läckt ut?
Brottsplats, dödsorsak, fler misstänkta, fynd/bevis...

Men det är väl bra att de håller hårt på sekretessen! 👍🏻
Citera
2018-07-04, 19:40
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, att googla kanske verkar basic att undvika.
Men kolla på olika fall vad gm gör?

Simon i Hudiksvall googlade paret t ex. Har hänt fler mördare.

Många gör just det, googlar på saker om hur de ska göra i en krissituation där de inte vet hur de ska göra. Fråga någon kan man ju inte.
Och de flesta människor inte följer ovanstående program. Det är nog bara väldigt intresserade av mord som gör.
Madsen frågade polarna var man bäst gömmer ett lik till havs, så säg inte det.
Citera
2018-07-04, 19:44
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja swingersspåret kan nog tills vidare föras lite åt sidan. Vidhåller dock min tes att SD:s kommentar om rivsår på benen och vad folk ev skulle komma att tro om detta hade en sexuell anspelning. Och alltså ej skall ses som ett inlägg rörande mordet på LW.
Äran för swingerstanken skall varken tillskrivas mig el församlingen; se inlägg ovan o under (blev lite fel citatordning).
Swingers var väl ändå ett skämt.
Citera
2018-07-04, 20:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Vad är det du tycket pekar på att det är någon hon kände? Vad konkret av det vi vet utgör det ställningstagandet?

Bra fråga, det hänvisas till att hon inte skulle gett sig ut frivilligt om det inte var någon hon kände.... Och ändå drogs ett sök med misstanke om människorov igång för att man funnit tecken (spår?) som tydde på att hon inte försvunnit frivilligt?
Citera
2018-07-04, 20:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Finns förstås en massa människor som är otrogna, av alla möjliga skäl. Och naturligtvis är de inte mördare för att de är otrogna.

Men för en kategori av människor är otrohet inget problem. De våndas inte av skamkänslor eller av att de sviker sina familj.

Då ingår otroheten i ett särskilt mönster, där otroheten bara är ett av en mängd tecken på att personen har allvarligare problem. I det mönstret kan ingå att använda människor för sina egna behov på andra sätt. Det kan vara i arbetslivet, att ta sig fram genom att "trampa neråt och slicka uppåt", det kan vara att utnyttja någon ekonomiskt och det kan vara sexuellt.

Jag bara ger exempel på ett fall där otrohet kan vara ETT av många andra tecken på en allvarlig personlighetsstörning, som kan innebära att denna person har en större risk att begå brott. Men självklart, kopplingen från otrogen till mord är säkert gigantiskt steg statistiskt sett. Inte ens med den personlighetsstörning som jag syftade till kan man förutspå mord.

Men en viss riskökning kan finnas.

Och en hel del som har svårt att hålla sig till en har inte en särskilt hänsynslös läggning, tämligen ofta verkar de vara förälskade i förälskelser medan föremålet för förälskelser kan växla och att de kan bli uppriktigt förtvivlade om de inser att de händelsevis sårat någon.
Citera
2018-07-04, 20:30
Medlem
LimeTimes avatar
Det här fallet förbryllar mig. Det finns en person som är skäligen misstänkt och denne lever på som om inget hade hänt (ytligt sett). Vid hans sida finns hans fru, trots att de är separerade och skilsmässohandlingar är inskickade sen en tid tillbaka. Det här är knepigt!

Jag har tidigare dragit paralleller till mordet på Ida Fäsdberg, främst då det tog tid att hitta hennes kropp men att mordet ändå klarades upp. Den som mördade Ida var ingen duvunge. Inte heller kompisarna som hjälpte till att gömma kroppen och skyddade gärningsmannen. Även kompisarna till Billy Fagerström (mordet på Tova) ljög till en början men berättade snart sanningen.

Vad jag menar med mina exempel är att de runt SD, om han är skyldig, borde krackelera om de ens anar. Det här är inga gängmedlemmar eller hårdnackade kriminella.
Är SD såpass manipulativ att han lurar även de som står han närmast? Eller är de närmaste strutsar som stoppar huvudet i sanden?

Återigen, fallet förbryllar mig och jag kommer inte till rätta med dessa funderingar.
Senast redigerad av LimeTime 2018-07-04 kl. 20:32. Anledning: stavfel
Citera
2018-07-04, 20:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Och en hel del som har svårt att hålla sig till en har inte en särskilt hänsynslös läggning, tämligen ofta verkar de vara förälskade i förälskelser medan föremålet för förälskelser kan växla och att de kan bli uppriktigt förtvivlade om de inser att de händelsevis sårat någon.

Absolut.
Skulle tippa att flertalet av de som är otrogna, inte är hänsynslösa. Otrohet kan ju bero på en massa saker. Men konsekvenserna kan bli dåliga för alla parter om det upptäcks.
Mord hör till ovanligheterna.
Citera
2018-07-04, 20:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det här fallet förbryllar mig. Det finns en person som är skäligen misstänkt och denne lever på som om inget hade hänt (ytligt sett). Vid hans sida finns hans fru, trots att de är separerade och skilsmässohandlingar är inskickade sen en tid tillbaka. Det här är knepigt!

Jag har tidigare dragit paralleller till mordet på Ida Fäsdberg, främst då det tog tid att hitta hennes kropp men att mordet ändå klarades upp. Den som mördade Ida var ingen duvunge. Inte heller kompisarna som hjälpte till att gömma kroppen och skyddade gärningsmannen. Även kompisarna till Billy Fagerström (mordet på Tova) ljög till en början men berättade snart sanningen.

Vad jag menar med mina exempel är att de runt SD, om han är skyldig, borde krackelera om de ens anar. Det här är inga gängmedlemmar eller hårdnackade kriminella.
Är SD såpass manipulativ att han lurar även de som står han närmast? Eller är de närmaste strutsar som stoppar huvudet i sanden?

Återigen, fallet förbryllar mig och jag kommer inte till rätta med dessa funderingar.
Det behöver väl inte vara konstigare än att de har fått veta vad misstankarna grundade sig på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime

Enklaste svaret är oftast det rätta (inte alltid!)....
Enklaste svaret i umgänget med HD, JG o.s.v. kanske är att dom känner 100% säkerhet att han är oskyldig?!
Tänker med på HD:s agerande, även om han är hennes barns far och livskamrat sedan nästan 20 år, så har hon tagit ett par kliv mot skilsmässa och i detta läge skulle vara enkelt att accelerera den processen. Men ändå så är det precis tvärt om.

Tål att funderas på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Kan SD haft bevakning på sig när han släpptes första gången? Att de skuggade honom för att se vad han hade för sig efter förhöret?

Om han inte berättade om USA resan så bör de antagligen haft någon form av uppföljning på SD eftersom de tog bilen i beslag på Arlanda. Undrar om det finns/fanns GPS i SD:s bil och polisen kunnat få några tips därifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in