2018-07-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vart har "Rosamund" tagit vägen i tråden?

Den enda som är kvar här och försvarar SD
med näbbar och klor är "EnGodTanke".
Jag försvarar inte SD, varken som person, beteende eller som potentiell GM. Jag försöker upprätthålla objektiviteten. Att dessutom kalla mig (eller min partner) som hans vän, får ni göra här på tråden, kanske lättare för er att hålla koll, men vi är inte vänner IRL.
Citera
2018-07-04, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Frågan om hur olika formella misstankegrader skall uttydas är kanske inte jätteintressant. Det som har ifrågasatts här är väl om det är så klokt att (som många av er tycks göra) grunda sina egna misstankar mot SD på det faktum att han hålls som misstänkt av rättsväsendet.

Det blir ju ungefär som någon argumenterade i Kalamarkstråden en gång, om att Kaj Linna skulle anses vara gärningsmannen eftersom han minsann var dömd för brottet. Jag menar vad svarar man på det.

Kan du ha förståelse för att andra uppfattar den här typen av argumentation som ett cirkelresonemang?

Jag har mest fastnat för uppgiften att det finns tekniska bevis som pekar på SD. Och att alla rykten om pågående relationer visade sig falska. Möjligen hade hon en KK i november 2017, som då verkar ha pågått ett tag. Däremot tror jag SD varit övertygad om att hon hade ngn ny och spridit.
Citera
2018-07-04, 13:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag har mest fastnat för uppgiften att det finns tekniska bevis som pekar på SD. Och att alla rykten om pågående relationer visade sig falska. Möjligen hade hon en KK i november 2017, som då verkar ha pågått ett tag. Däremot tror jag SD varit övertygad om att hon hade ngn ny och spridit.
Jo, det spekuleras ju en hel del. Men vad svarar ni på min fråga?
Senast redigerad av Draifos 2018-07-04 kl. 14:00.
Citera
2018-07-04, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Möjlig teori
HD upptäcker under våren att SD och Lena fortsatt träffas.
HD blir rasande och kräver av SD att han ska tysta Lena om de ska göra ett försök att rädda äktenskapet?
Hon vill bli av med henne för all framtid.
Därav artikeln i Metro att det rörde sig om ett svartsjukedrama?
Kanske långsökt men inte en otrolig teori.
Därav det snabba förloppet.
Lena har kontakt med någon 23.09 enl uppgift i tråden.
Strax därefter kommer SD hem till henne och tar livet av henne.
( kanske slår till henne så hon svimmar och sedan stryper henne) det förklarar att barnen inte vaknar av skrik eller liknande.
Han flyttar kroppen till FP för att köpa sig tid.

Alternativt kommer SD hem till Lena, på något sätt (kanske under knivhot) tvingar han henne med ut till planket och där mördas hon. Med kniv eller genom strypning.

Vill förtydliga att detta endast är spekulationer och inte ska bli en trådsanning.
Men alla scenarion känns möjliga just nu.

Det kan bara så att HD blivit svartsjuk pch arg och krävt att de slutar träffas. SD åker hem till LW och dräper/mördar henne. HD kanske känner sig inblandad /älskar SD så att hon låter sig övertygas att han är oskydig/eller att han säger att det var en olycka.
Citera
2018-07-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag försvarar inte SD, varken som person, beteende eller som potentiell GM. Jag försöker upprätthålla objektiviteten. Att dessutom kalla mig (eller min partner) som hans vän, får ni göra här på tråden, kanske lättare för er att hålla koll, men vi är inte vänner IRL.

Du verkar dock ha bra insyn, vet du varför andra ur hans familj har bytt efternamn? Något om hans uppväxt, föräldrar, syskon?
Citera
2018-07-04, 14:03
Medlem
Citat:
Jo, allt det där har ju diskuterats tidigare. Men vad svarar ni på min fråga?

Var det om cirkelresonemang? Att vi tror han är skyldig pga av åklagarens misstanke. Nej, det är inte mitt huvudskäl, utan jag baserar det på att allt pekar på någon hon kände, han är den enda (utöver HD) som har motiv och att det finns tekniska bevis, (hennes blod på hans kläder?) som är svåra att bortförklara. Inte ens med mensblod...
Citera
2018-07-04, 14:09
Medlem
Citat:
Var det om cirkelresonemang? Att vi tror han är skyldig pga av åklagarens misstanke. Nej, det är inte mitt huvudskäl, utan jag baserar det på att allt pekar på någon hon kände, han är den enda (utöver HD) som har motiv och att det finns tekniska bevis, (hennes blod på hans kläder?) som är svåra att bortförklara. Inte ens med mensblod...

Jag kan lägga till att försöken att hitta några andra med svartsjukemotiv inte har varit särskilt övertygande.
Citera
2018-07-04, 14:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
FEL!

Efter dubbelmordet i Mantorp förra sommaren
tog det ända till hösten innan provsvaren var klara
och Gyllensvanen kunde plockas in.

På sätt och vis är det svårt att jämföra dessa två fall eftersom det som kunde fälla Edvin var att han planerat dådet genom att göra inköp av ett "mordkit" strax före morden. Via inköp av två tejpar kunde han spåras och topsas.

Morden skedde i mitten av juni. Edvin greps i september. Men det berodde inte på att DNA analyserna tog så lång tid.

3000 sidor FUP. Hundratals förhör, hundratals prover, månaders hårt arbete. Detta är inget som man spottar fram på någon dag.

Allt detta arbete genererar förhör med nya personer, nya undersökningar och analyser. Allt för att se om de historier som Edvin presenterar håller.

Så att många svar kommer först på hösten beror också på att arbetet fortgår månad efter månad. Nya prover, ny kartläggning av kommunikationer, mastuppkopplingar, ekonomiska transaktioner, genomgång av övervakningskameror, förhör efter förhör efter förhör.

I LWs fall börjar man säkert med att kartlägga hennes kontaktnät, precis som i Mantorp- fallet. Men sedan skiljer det sig åt eftersom man tidigt hittade en person som hade koppling till LW och som man hittat i registren.

Vi får väl se, men risken finns att mordet inte var planerat. Inga spår av inköp av mordvapen eller liknande. Mordoffret hittades också utomhus, flera dagar efter mordet. Det försvårar.

Nu kan vi bara hoppas på att mordet var ett impulsmord.
Det kan lämna spår inte bara på brottsplatsen. Det kan lämna alla möjliga spår både före och efter mordet som kan så småningom bilda en indiciekedja.

Låt oss hoppas att ÅK gör ett lika fint arbete som i fallet med mordet på Tova och Mantorpsmorden!

Citera
2018-07-04, 14:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om det jag skrev inte alls berör dina egna resonemang så kanske det var onödigt av dig att citera mitt inlägg.

Men visst, svara gärna på frågan om du har lust. Jag länkar tillbaka till mitt inlägg:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-07-04, 14:21
Medlem
Citat:
Om det jag skrev inte alls berör dina egna resonemang så kanske det var onödigt av dig att citera mitt inlägg.

Men visst, svara gärna på frågan om du har lust. Jag länkar tillbaka till mitt inlägg:

hänger inte riktigt med på alla citeringar, menar du att frågan om cirkelargument var riktad till remark?
Citera
2018-07-04, 14:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
hänger inte riktigt med på alla citeringar, menar du att frågan om cirkelargument var riktad till remark?
Tja, frågan är väl snarare riktad till var och en som känner sig träffad. Det verkar ju vara rätt många här i tråden som resonerar på det där viset, och du får väl svara om du vill.

Jag länkar till inlägget igen så att det inte uppstår förvirring kring vilken fråga vi talar om:
Senast redigerad av Draifos 2018-07-04 kl. 14:38.
Citera
2018-07-04, 14:57
Medlem
Citat:
Du verkar dock ha bra insyn, vet du varför andra ur hans familj har bytt efternamn? Något om hans uppväxt, föräldrar, syskon?
Vet inget om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in