2018-07-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Han ska ju även ha åkt med i taxin in till stadt tillsammans med HA och då finns det ju inte så många kandidater kvar, eller hur räknar du Propparn? Det påstås ju här i tråden att HC är med i taxin, då blir ju Fejjan bilderna onekligen en smula mer intressanta, inte för dig kanske men det kvittar för min del.

Min källa säger att HC var kompis med PW:s pojkvän, att han var med på inflyttningsfesten. Däremot har jag inte uppgifter på att han var med i taxin. Men det verkar andra ha.

Utifrån att han fanns med under kvällen är hans iaktagelser intressanta, inte mer än så. Notera också att han är född -72 vilket innebär att han endast var 20 år när det hände.
Citera
2018-07-03, 18:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Min källa säger att HC var kompis med PW:s pojkvän, att han var med på inflyttningsfesten. Däremot har jag inte uppgifter på att han var med i taxin. Men det verkar andra ha.

Utifrån att han fanns med under kvällen är hans iaktagelser intressanta, inte mer än så. Notera också att han är född -72 vilket innebär att han endast var 20 år när det hände.

Visst, men OM det skulle stämma att HC även var med i taxin är hans iaktagelser på festen mindre intressanta, då är han plötsligt en kandidat till att vara pilot.
Nej han är född -71, av vilken anledning ska man notera att han endast var 20-21 år när det hände? Åldern säger väl inget om huruvida man är en mördare eller inte?
Citera
2018-07-03, 18:58
Medlem
Citat:
HC är född -71, av vilken anledning ska man notera att han endast var 20-21 år när det hände? Åldern säger väl inget om huruvida man är en mördare eller inte?

Förvisso har en 20-åring den fysiska kapaciteten att kunna dräpa en annan människa, men kan en så ung människa leva vidare med dådet på sitt samvete?!

Därför tvivlar jag på HC som gm.
Jag tror att gm var äldre än Helena, inte yngre.
Citera
2018-07-03, 20:02
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
...
Nej han är född -71, av vilken anledning ska man notera att han endast var 20-21 år när det hände? ...

Nej, men i det här fallet kan det i alla fall vara avgörande för påföljden. Preskriptionstiden har ju ändrats efter mordet. Det faktiska straffet med fängelsetid är skillnaden på om GM var 20 eller 21 år den 14/6 -92. Om GM inte fyllt 21 år så gäller gamla preskriptionstiden på 25 år, han kan då inte längre lagföras, det blir ingen frihetsberövelse. Om GM var 21 år så har vi inte längre någon preskriptionstid för mord och GM kan lagföras för brottet så länge han lever.
Citera
2018-07-03, 22:40
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Nej, men i det här fallet kan det i alla fall vara avgörande för påföljden. Preskriptionstiden har ju ändrats efter mordet. Det faktiska straffet med fängelsetid är skillnaden på om GM var 20 eller 21 år den 14/6 -92. Om GM inte fyllt 21 år så gäller gamla preskriptionstiden på 25 år, han kan då inte längre lagföras, det blir ingen frihetsberövelse. Om GM var 21 år så har vi inte längre någon preskriptionstid för mord och GM kan lagföras för brottet så länge han lever.

Ok, tack för klargörande. Vad det gäller HC som påstås ha varit med i taxin så var han 20 år och 10 månader i juni -92. KM var som bekant 26 år.
Citera
2018-07-03, 22:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Förvisso har en 20-åring den fysiska kapaciteten att kunna dräpa en annan människa, men kan en så ung människa leva vidare med dådet på sitt samvete?!

Därför tvivlar jag på HC som gm.
Jag tror att gm var äldre än Helena, inte yngre.

Bra fråga. Men spelar + 5 år någon roll egentligen? KM t.ex. var 26 år när HA försvann, tror mer att det handlar om personens/GMs psyke.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-03 kl. 23:01.
Citera
2018-07-03, 23:38
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Det som sägs i radioserien är uppenbarligen långt ifrån 100%-igt pålitligt, dessutom är det uppenbart att PW och MÖ skyddar sin gamla vän "pilot" genom att undanhålla vissa uppgifter. Viktigast verkar vara att identiteten på "mannen med pilotglasögon" inte kan avslöjas.

Det fetade ovan:
Det låter minst sagt oroväckande om två journalister vill dölja något. Deras uppgift bör vara att ”jaga sanningen”, även om det handlar om nära vänner.

Man skulle låtit en oberoende journalist vara delaktig i radiodokumentären, om det nu är så som du ev. misstänker.
Senast redigerad av Pajosv 2018-07-04 kl. 00:00.
Citera
2018-07-04, 00:07
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Bra fråga. Men spelar + 5 år någon roll egentligen? KM t.ex. var 26 år när HA försvann, tror mer att det handlar om personens/GMs psyke.

Om du på fullt allvar hävdar att KM inte är pilot motstrider det naturlig psykologisk natur på mängder av häpnadsväckande sätt. Bl.a varför försvarar han sig inte här i tråden?
Trolla är inget ovanligt men menar du på fullt allvar att alla utpekanden i denna tråden emot honom är troll/bullshit?
Citera
2018-07-04, 00:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det fetade ovan:
Det låter minst sagt oroväckande om två journalister vill dölja något. Deras uppgift bör vara att ”jaga sanningen”, även om det handlar om nära vänner.

Man skulle låtit en oberoende journalist vara delaktig i radiodokumentären, om det nu är så som du ev. misstänker.

Jag betvivlar inte att PW och MÖ jagar sanningen när det gäller Helenas försvinnande men jag tror att man glider lite på sanningen i vissa lägen för att skydda "pilot", villkoret för intervjun kan vara en överrenskommelse att hans identitet inte ska kunna röjas.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-04 kl. 00:55.
Citera
2018-07-04, 00:45
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Om du på fullt allvar hävdar att KM inte är pilot motstrider det naturlig psykologisk natur på mängder av häpnadsväckande sätt. Bl.a varför försvarar han sig inte här i tråden?
Trolla är inget ovanligt men menar du på fullt allvar att alla utpekanden i denna tråden emot honom är troll/bullshit?

Att man inte försvarar sig på ett forum som Flashback är taktiskt riktigt. Börjar man med det så ”vaknar folk” och då kommer frågorna att stå som spön i backen och förr eller senare säger man något ogenomtänkt.

Den som är tyst, eller ”alltid” pratar sanning, riskerar inte att försäga sig eller sno in sig i underliga resonemang som inte håller. Och det är tur att våra traditionella kriminella ofta faller i gropen. Polisen är med rätta glada över dem som gladeligen pratar på...

Om jag gör en grov uppskattning så tror jag att den kriminelle bidrar själv med en tredjedel av lösningen.
Senast redigerad av Pajosv 2018-07-04 kl. 01:00.
Citera
2018-07-04, 00:50
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Jag betvivlar inte att PW och MÖ jagar sanningen när det gäller Helenas försvinnande men jag tror att man glider lite på sanningen i vissa lägen för att skydda "pilot", vilkoret för intervjun kan vara en överrenskommelse att hans identitet inte ska kunna röjas.

Visst, jag tror givetvis också att PW och MÖ jagar sanningen och gör vad de kan, men vänskapen kan ändå bidra till att man medvetet eller omedvetet slirar lite på sanningen.
Citera
2018-07-04, 00:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky

Ja jag betvivlar att KM är "pilot" på fullt allvar. Men kan du som är säker på saken lova att du att äter upp dina gamla strumpor om det visar sig att jag har rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in