2018-06-30, 23:14
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Jo men nu är det inte så att jag ska krossa ner silvret och blanda med vatten, då skulle det vara en enkel uträkning. Om jag använder 10g silver så blir det inte 10g silver i vattnet. Processen skickar ut silverjoner i vattnet och löser inte upp 100% av allt silver, så att räkna på det sättet är totalt felaktigt.
Nej - det är helt korrekt enligt definitionen av ppm. Om du använder en definition av ppm som ej bygger på miljondelar så är den helt enkelt felaktig.

Låt mig ställa några retoriska frågor avsedda att hjälpa din tankegång: om man använder en process som joniserar silver - varför skulle denna process sluta fungera när den endast har kommit en bit på vägen? Låt oss anta att ett visst antal procent av silvret joniseras, i enlighet med vad du skriver. Skulle det då gå att jonisera ytterligare silver genom att tillsätta mer? Varför skulle bara det senast tillsatta silvret kunna joniseras, om det redan fanns rent silver kvar sedan tidigare? Håller den kemiska processen koll på vilken ordning silvret har tillsatts i och vägrar jobba med "gammalt" silver i vattnet, trots att båda består av samma ämne?
Citera
2018-07-03, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Nej - det är helt korrekt enligt definitionen av ppm. Om du använder en definition av ppm som ej bygger på miljondelar så är den helt enkelt felaktig.

Låt mig ställa några retoriska frågor avsedda att hjälpa din tankegång: om man använder en process som joniserar silver - varför skulle denna process sluta fungera när den endast har kommit en bit på vägen? Låt oss anta att ett visst antal procent av silvret joniseras, i enlighet med vad du skriver. Skulle det då gå att jonisera ytterligare silver genom att tillsätta mer? Varför skulle bara det senast tillsatta silvret kunna joniseras, om det redan fanns rent silver kvar sedan tidigare? Håller den kemiska processen koll på vilken ordning silvret har tillsatts i och vägrar jobba med "gammalt" silver i vattnet, trots att båda består av samma ämne?

Processen slutar förslagsvis när 9v batteriet är slut? Jag tror inte ett smack på att tex 100g silver skulle försvinna totalt och lösas upp i vattnet av processen. För i så fall kan jag göra processen och videofilma åt dig så att du ser att så inte är fallet.
Citera
2018-07-03, 12:56
Medlem
Det finns ju en uppsjö av kolloidalt silver på ebay i olika koncentrationer. De få ingredienserna för STS är väldigt lätta att få tag på med. Det finns till och med färdiga sprayflaskor just för att göra femmade frön, sök på "Tiresia Mist" på ebay.

Varför krångla till det?
Citera
2018-07-03, 17:41
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Processen slutar förslagsvis när 9v batteriet är slut? Jag tror inte ett smack på att tex 100g silver skulle försvinna totalt och lösas upp i vattnet av processen. För i så fall kan jag göra processen och videofilma åt dig så att du ser att så inte är fallet.
Notera att jag ej har kommenterat på den metod du beskriver eller gjort uttalanden om vilka energimängder som kan tänkas gå åt. Läs gärna om föregående svar några gånger till, så går det kanske upp ett ljus till slut.
Citera
2018-07-03, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slavik
Det finns ju en uppsjö av kolloidalt silver på ebay i olika koncentrationer. De få ingredienserna för STS är väldigt lätta att få tag på med. Det finns till och med färdiga sprayflaskor just för att göra femmade frön, sök på "Tiresia Mist" på ebay.

Varför krångla till det?

Det har alltid tagit ENORM tid att få hem saker från ebay och då får man väl en husrannsakan som vanligt. Jag har alla saker för att göra det och det ska inte vara några svårigheter att göra. Jag undrar bara om ration silvret vs vatten spelar någon roll.

Citat:
Notera att jag ej har kommenterat på den metod du beskriver eller gjort uttalanden om vilka energimängder som kan tänkas gå åt. Läs gärna om föregående svar några gånger till, så går det kanske upp ett ljus till slut.

Då kan du gärna kommentera det jag undrar istället för att om och om igen förklara vad ppm betyder. JAG VET VAD PPM BETYDER!
Förklara istället tex hur många ppm 1g silver ger i 1L vatten av ett 9v batteri vilket är relevant information.
Om någon undrar varför deras planta mår dåligt förklarar jag inte om och om igen vad fotosyntes är för någonting då det är helt orelevant.
Citera
2018-07-03, 18:03
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Förklara istället tex hur många ppm 1g silver ger i 1L vatten av ett 9v batteri vilket är relevant information.
Förstår du inte bristerna i detta resonemang så kan jag inte göra mycket för att hjälpa dig - det är ett som är säkert.

Härmed gör jag ett sista försök att få dig att tänka till - tror du att du får olika ppm om du gör samma sak med ett likadant (om än ospecificerat) batteri, men en större mängd silver? Om ja - skalar detta ad infinitum?
Citera
2018-07-03, 19:31
Medlem
Citat:
Förstår du inte bristerna i detta resonemang så kan jag inte göra mycket för att hjälpa dig - det är ett som är säkert.

Härmed gör jag ett sista försök att få dig att tänka till - tror du att du får olika ppm om du gör samma sak med ett likadant (om än ospecificerat) batteri, men en större mängd silver? Om ja - skalar detta ad infinitum?

Antingen blir det rätt PPM av ett 9v batteri oavsett mängden silver då batteriet tar slut eller så blir det olika. Eller menar du att om jag använder 40mg silver till en liter vatten så löses ALL silver upp och det blir 40ppm? Om du kunde svara på det istället för vad ppm betyder skulle det hjälpa.
Citera
2018-07-03, 23:38
Medlem
TheWhoMans avatar
Citat:
Antingen blir det rätt PPM av ett 9v batteri oavsett mängden silver då batteriet tar slut eller så blir det olika. Eller menar du att om jag använder 40mg silver till en liter vatten så löses ALL silver upp och det blir 40ppm? Om du kunde svara på det istället för vad ppm betyder skulle det hjälpa.

Om du lyckas lösa upp 40mg silver i en liter blir det 40ppm.
edit: Eller strax under blir det, men sak samma.
Senast redigerad av TheWhoMan 2018-07-03 kl. 23:42.
Citera
2018-07-04, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWhoMan
Om du lyckas lösa upp 40mg silver i en liter blir det 40ppm.
edit: Eller strax under blir det, men sak samma.

Ja såklart, det var det jag skrev. Men jag försöker förklara för kvm3 att allt silver inte löses upp och försvinner helt, utan att det är silverjoner som skickas ut. Därför kan man inte räkna på 40mg silver per liter tror jag.

Kolla dessa videos kvm3 så ser du att allt silver inte löses upp i någon av dom. Därför är det totalt felaktigt att räkna på vad silvret väger så. Det är lixom inte 1kg 80% kokain som blir 2kg 40% om man slår i ett kilo socker. Det är silver och inte socker man bara rör ner med en sked så det löses upp.

Så åter igen är det totalt onödigt att sitta och förklara om och om igen vad PPM betyder.
Dock nämner ingen mängden silver vs vatten heller.

https://www.youtube.com/watch?v=p0Ucg5hHdb4
https://www.youtube.com/watch?v=Acpvp_8gwlw

Men ja får väl regga mig på något internationellt odlingsforum och fråga istället då. Bästa svaret fick jag av tomatkalle.
Senast redigerad av seanprice 2018-07-04 kl. 02:36.
Citera
2018-07-04, 02:50
Medlem
TheWhoMans avatar
Citat:
Ja såklart, det var det jag skrev. Men jag försöker förklara för kvm3 att allt silver inte löses upp och försvinner helt, utan att det är silverjoner som skickas ut. Därför kan man inte räkna på 40mg silver per liter tror jag.

Kolla dessa videos kvm3 så ser du att allt silver inte löses upp i någon av dom. Därför är det totalt felaktigt att räkna på vad silvret väger så. Det är lixom inte 1kg 80% kokain som blir 2kg 40% om man slår i ett kilo socker. Det är silver och inte socker man bara rör ner med en sked så det löses upp.

Så åter igen är det totalt onödigt att sitta och förklara om och om igen vad PPM betyder.
Dock nämner ingen mängden silver vs vatten heller.

https://www.youtube.com/watch?v=p0Ucg5hHdb4
https://www.youtube.com/watch?v=Acpvp_8gwlw

Men ja får väl regga mig på något internationellt odlingsforum och fråga istället då. Bästa svaret fick jag av tomatkalle.
Väg restprodukterna om det skulle bli några sådanna över? Jag förstår inte vart problemet ligger. Annars kan du köpa den där lösningen med 20ppm och låta en del dunsta för att få en högre ppm.
Senast redigerad av TheWhoMan 2018-07-04 kl. 02:53.
Citera
2018-07-04, 15:22
Medlem
gronagubbens avatar
Sorry för att highjacka tråden men när jag läste ts länk stod det att man ska tillsätta kolliodalt silver varje dag i en hon-planta min fråga är då ska man tillsätta detta rent eller blanda ut med vatten ? samt vilka mängder snackar vi om per planta?
samt går det blomma ut på en 250 w hps på en fröodling?
Senast redigerad av gronagubben 2018-07-04 kl. 15:40.
Citera
2018-07-04, 16:17
Medlem
SkunkenIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
Sorry för att highjacka tråden men när jag läste ts länk stod det att man ska tillsätta kolliodalt silver varje dag i en hon-planta min fråga är då ska man tillsätta detta rent eller blanda ut med vatten ? samt vilka mängder snackar vi om per planta?
samt går det blomma ut på en 250 w hps på en fröodling?

Du ska spraya en blandning av vatten och silver på plantan i tidig blom eller typ när du går över till 12/12, då kommer den kvinnliga cannabisplantan producera pollensäckar.
Du använder detta pollen för att pollenisera en annan kvinna. Då du bara har använt kvinnliga gener får även fröna bara kvinnliga gener.
Du ska alltså inte hälla ner det i krukan.

EDIT: Efter att läst ditt inlägg igen så kanske jag missuppfattade din fråga. Jag veta inte. Lämnar mitt inlägg som det är ändå.
Senast redigerad av SkunkenIsBack 2018-07-04 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in