2018-07-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Men Moderaternas "strategi" att störta alliansregeringen på valnatten, helt utan parlamentarisk anledning, och sedan vägra regera under hela denna mandatperiod, trots riksdagsimajoritet för att göra så ensamma med SDs passiva stöd (för att Åkesson säger att allt är bättre än S+MP), har ju helt krossat alliansen och ger M ett nytt kollapsval med -7%. Alliansens parlamentariska underlag går från dagens 40% till 20%. Medan sossarna förlorat 1/3 väljare har borgarna förlorat 1/2 väljare.

Jag tycker det är jättegoda nyheter att borgarna begår harakiri, och att deras förvirrade entusiaster önskar mer av samma! Grattis! Jag gillar begravningar, för där kan man ju fira att man blir av med en till. Jag besöker hjärtligt gärna er borgerliga begravning nu snart.

Nu tror jag inte M ser det på det sättet. Jag tror dom tänker att om SD nu får 20+ procent, kanske de kan tvinga c och l till en regering; för att vidare få s stöd. Men om de rödgröna blir större. Får dom ta hand om den ekonomiska saneringen med hjälp av C och L, vilka kommer tappa på det.

Oavsett kommer S att tappa än mer, endera som stöd parti eller som regeringsparti med ett regeringsunderlag som kommer att bedriva en fortsatt usel migrationspolitik.

Den som lever får väl se. Men jag tror att m kommer gå till val på straminvandringspolitik, och samtidigt försöka få väljarna att köpa att det inte är c’s politik som kommer att gälla.

Och om man vill stoppa flödet till SD, måste man (både från S och M) sälja in att det blir stramt framöver.
2018-07-02, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Sedan så tar SD röster främst ifrån alliansen, så då alliansen inte vill sammarbeta med sd utan agera hellre dörrmatta åt de rödgröna eller påbörjar hellre ett samarbete med sossarna och vänsterpartitet än samarbeta med sd, så ger sds närvaro mer makt till vänstern trots att högern har överlägsen majoritet.
Så du menar att SD är ett högerparti? Det är nog en nyhet för många av deras väljare och företrädare som kallar SD ett arbetarparti. Som då borde vara till vänster. Många av deras vallöften är också åt vänster fast dom håller de å andra sidan inte när det väl kommer till kritan.
2018-07-02, 17:41
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Så du menar att SD är ett högerparti? Det är nog en nyhet för många av deras väljare och företrädare som kallar SD ett arbetarparti. Som då borde vara till vänster. Många av deras vallöften är också åt vänster fast dom håller de å andra sidan inte när det väl kommer till kritan.

ÄVen om Tråden behöver lite underhållning verkar dina vedermödör dock helt bortkastade!

Bättre framgång i en relevant K-amrattråd kanhända?
2018-07-02, 19:42
Medlem
En intressant siffra att hålla koll på är siffran för SD+V. Om vi ska lita på senaste Yougov så ligger den på 37,8 procent. Med tanke på att flera partier hamnar under spärren så motsvarar det 40-44 procent av mandaten.

Ingen har nog tänkt tanken att SD och V skulle få egen majoritet men om det sker så kan SD blockera en blocköverskridande regering som inte inkluderar V. Kristersson skulle alltså bli tvungen att bilda regering med Jonas Sjöstedt om han vill slippa SD. Det skulle nog hans väljare uppskatta.
2018-07-02, 19:55
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof kommenterar dom senaste siffrorna som ett drömläge för Sverigedemokraterna.

Citat:
Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof välkomnar siffrorna.

– Vi har ju haft en period nu i flera månader då vi har gått väldigt bra i opinionen, där vi har gått uppåt och det är klart att så nära ett val så är det naturligtvis ett drömläge, säger Richard Jomshof.

– Blir vi tillräckligt stora kan man inte ignorera oss, och det är där jag tror att vår nästa framgång ligger, vårt nästa genomslag. Ett bra valresultat som leder till att man måste ta med oss på något sätt i sin beräkning när man diskuterar hur en regering ska se ut.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-fortsatt-nast-storst-i-svt-novus
2018-07-02, 19:56
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
En intressant siffra att hålla koll på är siffran för SD+V. Om vi ska lita på senaste Yougov så ligger den på 37,8 procent. Med tanke på att flera partier hamnar under spärren så motsvarar det 40-44 procent av mandaten.

Ingen har nog tänkt tanken att SD och V skulle få egen majoritet men om det sker så kan SD blockera en blocköverskridande regering som inte inkluderar V. Kristersson skulle alltså bli tvungen att bilda regering med Jonas Sjöstedt om han vill slippa SD. Det skulle nog hans väljare uppskatta.

Jag som SD-väljare skulle inte uppskatta en regering med V.
2018-07-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Jag som SD-väljare skulle inte uppskatta en regering med V.
Om du inte läser inlägget så är det ingen idé att svara eller kommentera.
2018-07-02, 20:00
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om du inte läser inlägget så är det ingen idé att svara eller kommentera.

Jag läste ditt inlägg. Det draget skulle försöka spela ut SD mot V, två dåliga ting för M, men med ett sådant ultimatum är det kanske lika lätt för M att säga jag till V. Å andra sidan - varför skulle V gå i regering med M? Blir ett tramsigt utspel bara
2018-07-02, 20:31
Medlem
Holdingbreaths avatar
Är svenska opinionsundersökningar bedrägliga? Finns det en konspiration för att försvaga SD: s mätningar? Jag skulle inte avfärda möjligheten helt. Tanken om en jätte konspiration verkar emellertid osannolikt av ett antal skäl. Jag tror att Crispy Creem har argumenterat bra emot detta.

En sak är säker nu - missvisande opinionsundersökningar skadar vissa partier mer än andra. S, SD, M, L, C och MP har alla en behov av OU att förstå sin position när valet drar närmare. Endast V, med sina lojala anhängare av utspädd stalinism, behöver inte justera sitt budskap.

Alla andra parter behöver feedback. Så om förvanskning av opinionsundersökningar som händer, det skadar andra politiska partier förutom SD.
2018-07-02, 20:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Är svenska opinionsundersökningar bedrägliga? Finns det en konspiration för att försvaga SD: s mätningar? Jag skulle inte avfärda möjligheten helt. Tanken om en jätte konspiration verkar emellertid osannolikt av ett antal skäl. Jag tror att Crispy Creem har argumenterat bra emot detta.

En sak är säker nu - missvisande opinionsundersökningar skadar vissa partier mer än andra. S, SD, M, L, C och MP har alla en behov av OU att förstå sin position när valet drar närmare. Endast V, med sina lojala anhängare av utspädd stalinism, behöver inte justera sitt budskap.

Alla andra parter behöver feedback. Så om förvanskning av opinionsundersökningar som händer, det skadar andra politiska partier förutom SD.

Det fungerar inte så att de konspirerar ihop i en mörk källare, de behöver inte ens prata med varandra om saken för att detta ska uppstå.
2018-07-02, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof kommenterar dom senaste siffrorna som ett drömläge för Sverigedemokraterna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-fortsatt-nast-storst-i-svt-novus
Kan du vänligen slut upprepa gamla nyheter? Vad är tanken med det?
2018-07-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath

2018 är inte 2014, eller 2016. OI är just ni i lätt panik (gossar jag, utan att veta), men inte pga av konspiratoriska planer specifikt valet 2018, utan pga av lång radda mer eller mindre inkompetenta/medvetna misstag som daterar sig tillbaka flera år. Och som i princip är i överensstämmande med de misstag som PK-imperiet gjort, i tron att det skulle stoppa de de nationalistiska krafterna. Det tar tid att styra om Titanic. Precis som det kommer att ta tid att hugga av alla PK-hydrans huvuden. Prognosen är dock god, på det stora hela, för närvarande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in