2018-07-02, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vet du att hon inte var med i församlingen längre?

Nej
Citera
2018-07-02, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vet inte hur det fungerar, men lyckas man inte få fram någonting alls som talar för att SD är inblandad så måste man väl avskriva honom från misstankarna?
Nej, jag tror man kan vara skäligen misstänkt fore ever. Däremot är jag mer osäker på sannolika skäl.
Alla som finns med i utredningen skrivs in efter överväganden i misstankeregistret om ärendet förblir olöst. När detta görs avgörs från fall till fall.
Vet inte hur det är med resor till exempelvis USA, där spärras man väl, om man är med i en utredning?
Citera
2018-07-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är många som är ute tillsammans. Ett gäng geocachare. Mer neutralt än om LW och SD farit ut själva vilket jag inte tror LW skulle ställt upp på.
Du menar HD i sista namn?
Jo, så är det nog, som på event.
Men VARFÖR kontaktar hon dom och träffas när det finns en anmälan OCH dom verkar vara ovänner inför andra? Jag får inte ihop just det. LW har ju uttalat att hon inte vill se SD, typ.
Och varför ställer SD och/eller HD upp att träffa LW, om hon har en anmälan på SD liggande.
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-07-02 kl. 18:47. Anledning: Missade en mening
Citera
2018-07-02, 18:54
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Jag vet inte hur det fungerar, men lyckas man inte få fram någonting alls som talar för att SD är inblandad så måste man väl avskriva honom från misstankarna?

Det enda som återstår är den nära nog omöjliga uppgiften flr Åk att driva målet vidare som indiciemål..
Att tillräckligt många omständigheter talar för att det är ställt utom rimligt tvivel att gärningen är utförd av honom. Vilken i stort innebär en komplett indiciekedja av gärningen,
Vad jag förstått så är begreppet skäligen misstänkt inte tidsbegränsat medmera att utredningen påvisar motsatsen,.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-02 kl. 19:04.
Citera
2018-07-02, 18:57
Medlem
flixa81s avatar
Citat:

Utredarna har redan hittat saker som talar för att han är inblandad. Han är skäligen misstänkt. Vi vet ju dock inte vad det är de har på SD.
Det kan vara vittnesuppgifter, mobiltrafik, eller något annat. Kanske han saknar alibi för tiden för mordet.
SD kan ha träffat LW tidigare på kvällen.

Dessa saker behöver dock inte betyda att det är han som mördat Lena.
Men att det finns saker som gör att han fortfarande är skäligen misstänkt, det är fakta.
Senast redigerad av flixa81 2018-07-02 kl. 18:59. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-02, 18:58
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag misstänker att du åsyftar mig, jag kan gott ta på mig den skepnaden med. Min fråga är dock, vad vinner man på det i denna tråd?

Att luta sig tillbaka och tycka att åklagare och polis verkar ha rätt (och ja, även TR håller honom som skäligen, dock inte sannolik). Sitt still i båten och se vart den styr då?!
Eftersom han inte är dömd och det kommer upp indicier efter indicier som ger andra infallsvinklar, då är det väl inte mer än rätt och riktigt att se bakom knuten vad som finns där.

Tänk flashen imorgon "Tidigare misstänkt för mordet på Lena avskrivs helt i ärendet, vi söker en annan gärningsman". Undrar hur tongångarna skulle vara här då....

Mitt fetade: Vilka indicier är det du syftar på?
Citera
2018-07-02, 18:59
Medlem
Citat:

Enligt Åklagaren kan han kvarstå som skäligen misstänkt hur länge som helst. Troligen kommer resultaten från NFC leda till två (1, 2) tänkbara utfall, båda leder till 3. Om en NY intressant person dyker upp kvarstår 3 och 4 tillkommer.

1. Misstankarna höjs till sannolika skäl
2. Misstankarna kvarstår vid skäligen
------------------------------------------------
3. Förundersökning intensifieras kring SD

4. NY misstänkt/a undersöks parallellt m 3.
Senast redigerad av Remark 2018-07-02 kl. 19:06.
Citera
2018-07-02, 19:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag misstänker att du åsyftar mig, jag kan gott ta på mig den skepnaden med. Min fråga är dock, vad vinner man på det i denna tråd?

Att luta sig tillbaka och tycka att åklagare och polis verkar ha rätt (och ja, även TR håller honom som skäligen, dock inte sannolik). Sitt still i båten och se vart den styr då?!
Eftersom han inte är dömd och det kommer upp indicier efter indicier som ger andra infallsvinklar, då är det väl inte mer än rätt och riktigt att se bakom knuten vad som finns där.

Tänk flashen imorgon "Tidigare misstänkt för mordet på Lena avskrivs helt i ärendet, vi söker en annan gärningsman". Undrar hur tongångarna skulle vara här då....

Sånt har hänt, men jag tror ändå att ÅK har något. Hon försökte få igenom häktning på sannolika skäl. Som jag tolkar det och gissar, så ligger det man har på SD på gränsen till ”sannolika”.

”På sannolika skäl misstänkt är den högre graden av brottmisstanke. Här krävs alltså mer bevisning mot den misstänkte än då den misstänkte bara är skäligen misstänkt för ett brott. Vid en objektiv bedömning som grundar sig i det bevismaterial som finns i det aktuella fallet ska misstanken framstå som berättigad för att man ska kunna säga att en person är på sannolika skäl misstänkt för ett brott. Bevisingen behöver dock inte vara så stark att det finns tillräckliga skäl för åtal. Att bedömningen ska vara objektiv innebär att den som gör bedömningen inte får blanda in egna, subjektiva värderingar och antaganden eller gissningar.bevismaterial som finns i det aktuella fallet ska misstanken framstå som berättigad för att man ska kunna säga att en person är på sannolika skäl misstänkt för ett brott. Bevisingen behöver dock inte vara så stark att det finns tillräckliga skäl för åtal. Att bedömningen ska vara objektiv innebär att den som gör bedömningen inte får blanda in egna, subjektiva värderingar och antaganden eller gissningar.t aktuella fallet ska misstanken framstå som berättigad för att man ska kunna säga att en person är på sannolika skäl misstänkt för ett brott. Bevisingen behöver dock inte vara så stark att det finns tillräckliga skäl för åtal. Att bedömningen ska vara objektiv innebär att den som gör bedömningen inte får blanda in egna, subjektiva värderingar och antaganden eller gissningar.”

https://www.minilex.se/a/på-sannolika-skäl-misstänkt
Citera
2018-07-02, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
För övrigt dementerar jag vissa uppgifter, LW hade inget Förhållande och var inte intresserad av det. Däremot hade hon som övriga människor olika sorts relationer, de allra flesta som vänskaps men även ett intimare.
Jag var på vänskapssidan så hon hade inte ljugit om det för det fanns ingen orsak.

Du verkar ha haft en fin vänskap med LW och era samtal tyder på ett djup. Du dementerar ett eventuellt pågående förhållande och att hon inte var intresserad av det. Tidigt i tråden namngav jag en man som LW hade ett djupt och längre förhållande med och detta förhållande var mycket hemligt. Det fanns personliga skäl till att detta absolut inte fick komma ut. Denna man presenterades för barnen som mammas pojkvän och en handfull personer i LWs krets visste om den. Vill minnas att någon i tråden direkt bad oss glömma det namnet också. Så även om din relation till LW innefattade delande av innersta tankar kan du aldrig vara helt säker på frågan om pågående förhållande.
Citera
2018-07-02, 19:08
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag visste inget om deras relation, hon nämnde honom aldrig så jag vet inget om deras kontakter.
Det mesta pekar mot SD, och jag fick själv uppleva hur konstig och kylig han var mot mig när jag kom med LW en gång.
Motivet är väl ganska enkelt. LW bröt med honom, HD ville skiljas och flyttade ut, nu har SD ingenting.
Klart han ville ha tillbaka det spännande livet och sexet med LW, kruxet var nog bara att LW inte alls ville det...

Jag hoppas att tillräckliga bevis kommer fram i utredningen så att mördaren blir dömd. Oavsett om det är SD eller någon annan.

Möjligtvis något OT men samtalade i helgen med en gammal vän om fallet. Min vän är en erfaren åklagare och hen bekräftade att det måste finnas mer på SD än de äldre anmälningarna för att han ska kunna hållas skäligen misstänkt. Hen ansåg vidare att det var en stor miss att SD släpptes efter första förhöret samt att hans bil inte beslagtogs samtidigt.
Senast redigerad av LimeTime 2018-07-02 kl. 19:51.
Citera
2018-07-02, 19:08
Medlem
Är det någon på rak arm minns när LW:s anmälan i bilen gjordes?
Citera
2018-07-02, 19:10
Medlem
Citat:
Är det någon på rak arm minns när LW:s anmälan i bilen gjordes?
Efter midnatt den 9 januari (således den 10 januari) 2017 har jag för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in